Miten olette selvinneet unettomuudesta?
Kauan meni, että kroppa alkoi tuntua normaalilta, kun vihdoin aloitte taas nukkua? Tuliko takapakkeja?
Itsellä takana vuoden unettomuusjakso. Nyt sain työterveydestä vihdoin stydimmät melatoniinit, jotka tuntuvat parin yön perusteella auttavan. Nyt kun on nukkunut, olo tuntuu entistä väsyneemmältä. Päivät menee sellaisessa sumussa ja vain odottaa iltaa, että pääsisi nukkumaan.
Haluaisin kuulla muiden kokemuksia ja tarinoita unettomuudesta ja miten se on selitetty. Vai onko selitetty ollenkaan. Tuntuu välillä, että olen tämän ongelman kanssa ihan yksin, vaikka todellisuudessa tiedän, etten ole.
Kommentit (58)
Kahvin kofeiini on elimistössä yli 12 h joten kahvi tulee nauttia aamulla
En halua lannistaa mutta itselläni melatoniinin vaikutus lakkasi muutamassa viikossa. Alussa se tosiaan minullakin tehosi ja sain nukuttua vähän paremmin. En edelleenkään hyvin mutta paremmin. Mutta muutaman viikon kuluttua tilanne oli taas entisellään. Olen jo aika lailla sopeutunut ajatukseen että näin minä nukun. Huonosti tai en lainkaan. Sillä on vaan pärjättävä.
Vierailija kirjoitti:
En halua lannistaa mutta itselläni melatoniinin vaikutus lakkasi muutamassa viikossa. Alussa se tosiaan minullakin tehosi ja sain nukuttua vähän paremmin. En edelleenkään hyvin mutta paremmin. Mutta muutaman viikon kuluttua tilanne oli taas entisellään. Olen jo aika lailla sopeutunut ajatukseen että näin minä nukun. Huonosti tai en lainkaan. Sillä on vaan pärjättävä.
Tätä vähän pelkään itsekin. Ap
Spiidi auttoi minua tuollaisiin tuntemuksiin. En ole nukkunut kahteen viikkoon. BMI taas normaali, kuten aivonikin.
Vierailija kirjoitti:
Pitkävaikutteista melatoniinia? Se nyt ainakin tekee vähän tokkuraiseksi. Mistä tuo on lähtenyt käyntiin, käytkö ylikierroksilla koko ajan? Jos niin kierroksia vaan pitäisi saada alas, unen laatu on huono jos on koko ajan stressi päällä
Joo, pitkävaikutteista melatoniinia. Otan 20:00 illalla. Voiko se aiheuttaa tokkuraisuutta vielä näin seuraavana iltapäivänä.
Unettomuus on lähtenyt käyntiin aika monen asian summana. Tarkoitus on mennä vielä työterveyteen uniasiantuntijan kanssa käymään niitä juttuja läpi ja yrittää löytää keinoja parempaan uneen. Yksi triggeröivä tekijä on ollut lapsi, joka valvotti 3 vuotta putkeen. En koskaan enää oppinut nukkumaan sen jälkeen kunnolla, mutta kuitenkin pääsääntöisesti edes jotenkin. Elämä oli muutenkin stressaavaa pitkään. Vuosi sitten tämä stressi loppui ja elämä tasottui. Samalla alkoi unettomuus. Ap
Millainen unettomuutesi on ap? Etkö saa unta tai heräätkö jo muutaman tunnin kuluttua valvomaan?
Ainoa keino itselleni on ollut unettomuuden hyväksyminen. Olen kärsinyt univaikeuksista koko ikäni, enkä koskaan tule nukkumaan "normaalisti". Minulle on normaalia se, etten saa unen päästä kiinni. Välillä saattaa olla hetki parempaa, sitten taas huonompaa. Nukahtamislääkkeet on vakituisessa käytössä. Välillä yritän nukkua ilman, mutta silloin en nuku.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa keino itselleni on ollut unettomuuden hyväksyminen. Olen kärsinyt univaikeuksista koko ikäni, enkä koskaan tule nukkumaan "normaalisti". Minulle on normaalia se, etten saa unen päästä kiinni. Välillä saattaa olla hetki parempaa, sitten taas huonompaa. Nukahtamislääkkeet on vakituisessa käytössä. Välillä yritän nukkua ilman, mutta silloin en nuku.
samoin, ja poistuin työelämästä.
Imovane 7.5 mg, mutta sitä ei lääkärit helpolla myönnä!
Vierailija kirjoitti:
Millainen unettomuutesi on ap? Etkö saa unta tai heräätkö jo muutaman tunnin kuluttua valvomaan?
Nukahdan ja sitten herään ja valvon loppuyön. Tuon pitkävaikutteisen melatoniinin kanssa olen myös kyllä herännyt, mutta sitten nukahtanut takaisin ja nukkunut aamuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
samoin, ja poistuin työelämästä.
Minua pelottaa kyllä ajatus, etten koskaan kuntoutuisi vaan joutuisin jäämään töistä pois. Minulla on mielenkiintoinen ja kiva työ. Olen tällä hetkellä unettomuuden takia sairaslomalla. Tuntuisi kamalalta, jos en voisi koskaan palata. Ap
Mulla ollut jo monta vuotta kyvyttömyys nukahtaa. Joten koska melatoniini ei tehoa muhun niin joudun käyttämään unilääkkeitä. Pelkällä rauhoittavalla harvemmin nukahdan. Ongelma on vaan että lääkereseptiä ei saa varmaan enää uusittua. Kärsin pitkittyneestä stressistä.
En ole tavallaan selvinnyt, eli en nuku montaa tuntia öisin mutta enää asia ei haittaa minua pätkääkään. Etätyö ja voin nukkua päikkäreitä vaikka monet päivässä jos tarvii. Ja päivällä saan kyllä yleensä nukuttua. Ei väsytä yhtään, vaikka yöuni tyyliä 4-8. Toisinaan sitten lounastauolla tai työpäivän jäkleen päiväunet, usein en tarvi, kahvia ja energiajuomaa vaan koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
En ole tavallaan selvinnyt, eli en nuku montaa tuntia öisin mutta enää asia ei haittaa minua pätkääkään. Etätyö ja voin nukkua päikkäreitä vaikka monet päivässä jos tarvii. Ja päivällä saan kyllä yleensä nukuttua. Ei väsytä yhtään, vaikka yöuni tyyliä 4-8. Toisinaan sitten lounastauolla tai työpäivän jäkleen päiväunet, usein en tarvi, kahvia ja energiajuomaa vaan koneeseen.
Eikö nuo päikkärit ja kahvit/energiajuomat vaan pahenna ongelmaa? Oletko kokeillut olla ilman?
Ruokavalio suosituksiin ja tarkalleen. Liikuntaa KUNNOLLA. Ei mitään pillereitä.
onhan tässä nyt 6,5 vuotta mennyt. Silloin 2016 keväällä kesällä nukuin semmoista 2-4 h/yö ja tein töitä 250+ h/kk. Puoli vuotta jaksoin, ennen kuin paloin loppuun. Seitsemäs lääke toimi näitten unien kanssa ja nyt ei enää sekään kovin hyvin. Huomenna pitäisi soittaa TK:een ja ajattelin pyytää kirjoittaisivatko reseptin Tenoxille. Joku järkihän tähän pitää saada.
Laitoin ruokavalion kuntoon (käytännössä aloin syödä suolistomikrobiystävällisesti, googlaamalla lisätietoja), ulkoilen päivittäin ja liikun kohtuullisesti, juon kahvia vain aamulla, arvostan rutiineja ja elämän säännöllisyyttä, hankin pimennysverhot, unimaskin ja korvatulpat (joita myös käytän joka yö), yritän olla stressaamatta (ja siksi olen tietoisesti myös jättänyt tavoittelematta haastavampia työtehtäviä yms). Nämä ovat auttaneet paljon. Pahimpina kausina ota lisäksi melatoniinia.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio suosituksiin ja tarkalleen. Liikuntaa KUNNOLLA. Ei mitään pillereitä.
Joo, taas näitä kommentteja. Raskas liikunta ei ole terveellistä, jos on nukkunut huonosti. Sykkeet nousee helposti ihan kattoon ja kehon stressitila vaan pahenee. Itse ainakin haluaisin nukkua kunnolla nimenomaan sen takia, että liikunta on minulle henkireikä. Mutta en aio hankkia sydänkohtausta harrastamalla liian raskasta liikuntaa 2h yöunien jälkeen.
Ruokavalio on kunnossa. Kahvia juon vain aamuisin, vaikka väsyneenä sitä tekisi mieli juoda pannullinen päivässä. Olen muutenkin tehnyt kaiken kuin oppikirjan mukaan, jotta unettomuuteni paranisi. Eipä ole auttanut. Pillereillä haluaisin saada pahimman kierteen katki, jotta olisi mahdollista palata vanhoihin liikuntatottumuksiin ilman terveysriskejä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Laitoin ruokavalion kuntoon (käytännössä aloin syödä suolistomikrobiystävällisesti, googlaamalla lisätietoja), ulkoilen päivittäin ja liikun kohtuullisesti, juon kahvia vain aamulla, arvostan rutiineja ja elämän säännöllisyyttä, hankin pimennysverhot, unimaskin ja korvatulpat (joita myös käytän joka yö), yritän olla stressaamatta (ja siksi olen tietoisesti myös jättänyt tavoittelematta haastavampia työtehtäviä yms). Nämä ovat auttaneet paljon. Pahimpina kausina ota lisäksi melatoniinia.
Minulla on käytössä kaikki tuo paitsi tuo mainitsemasi tyylinen ruokavalio. Liikunta tosin on jäänyt nyt viime viikkoina vain pieniin kävelylenkkeihin, kun olen nukkunut niin vähän, että kaikki liikunta nostaa sykettä kohtuuttomasti.
Pitääpä googlettaa tuota ruokavaliota, kiitos. Ap
Pitkävaikutteista melatoniinia? Se nyt ainakin tekee vähän tokkuraiseksi. Mistä tuo on lähtenyt käyntiin, käytkö ylikierroksilla koko ajan? Jos niin kierroksia vaan pitäisi saada alas, unen laatu on huono jos on koko ajan stressi päällä