Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette selvinneet unettomuudesta?

Vierailija
22.09.2022 |

Kauan meni, että kroppa alkoi tuntua normaalilta, kun vihdoin aloitte taas nukkua? Tuliko takapakkeja?

Itsellä takana vuoden unettomuusjakso. Nyt sain työterveydestä vihdoin stydimmät melatoniinit, jotka tuntuvat parin yön perusteella auttavan. Nyt kun on nukkunut, olo tuntuu entistä väsyneemmältä. Päivät menee sellaisessa sumussa ja vain odottaa iltaa, että pääsisi nukkumaan.

Haluaisin kuulla muiden kokemuksia ja tarinoita unettomuudesta ja miten se on selitetty. Vai onko selitetty ollenkaan. Tuntuu välillä, että olen tämän ongelman kanssa ihan yksin, vaikka todellisuudessa tiedän, etten ole.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unilääkkeillä ei ketipinor vaan nopea vaikutteinen. Muutama viikko hyvää unta sit lääkkeet pois ja sen jälkeen vain yksittäisinä päivinä kerran kuussa tms. Se tietoa että kaapissa unilääkkeitä auttaa jo nukkumaan eikä tarvi valvoa viikko tolkulla. Itsellä väsyttää myös cetirizin. Unettomuus on aina pahempi kuin lyhytaikainen unilääke.

Vierailija
22/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imovane 7.5 mg, mutta sitä ei lääkärit helpolla myönnä!

Miten niin ei myönnä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tenox (20 mg) + viski (2 dl), niin nukkuu kuin lapsi ja on pirteä aamulla!

Vierailija
24/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut melatoniinia, mutta nyt tajusin, että unettomuus johtuu liian korkeista kilpirauhasarvoista. T3 ja T4 yli raja-arvojen. 

Vierailija
25/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei unettomuudesta selviä enää. Oikeita unilääkkeitä ei saa jatkuvaan käyttöön. Ottaa päähän kun vaiva on krooninen.

Vierailija
26/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkävaikutteinen Melatoniini saa näkemään pahoja painajaisia, olen ilman pillereitä.127

Vierailija
27/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen n.20 vuotta kärsinyt unihäiriöistä..Mitkään melatoniinit ei auta yhtään, monet lääkkeet kokeiltu. Nyt nukun imovanella,ketipinorilla,opamoxilla jotenkin, näilläkin heräilen pitkin yötä. Unettomuus todella ikävä sairaus ja masentaa,ahdistaa kun ei oikein mikään auta.

Vierailija
28/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, miksi Imovanea ei saa, en ymmärrä. Yhteisvaikutukset muun lääkityksen kanssa? Joskus aikoinaan joku lekuri mulle sitä määräsi vaikeassa elämän tilanteessa. Toimi hyvin, en jäänyt koukkuun tms. Enää ei saa.

Vierailija
29/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei myönnä?

Eivät kirjoita reseptiä. Minulla ja muutamalla tuttavalla sama kokemus. En ole saanut selitystä.

Vierailija
30/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvin kofeiini on elimistössä yli 12 h joten kahvi tulee nauttia aamulla

Kaffi ei vie yöunia kaikkien kohdalla. Olen usein juonut kaffia ja mennyt hetken päästä nukkumaan.

OLEN KÄRSINYT KOKO PIENEN IKÄNI UNETTOMUUDESTA. Ihan oikeasta sellaisesta. Aina nukun, onneksi! Mutta se, että mihin aikaan vuorokaudesta, onkin sitten eri asia.

Vierailija
31/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siinä mielessä onnekas, että ikinä en pysy 24 h putkeen hereillä. Eli aina saan kuitenkin nukuttua varmasti jossain vaiheessa vuorokautta ja siitä olen kiitollinen. Mutta kyllähän tämä on aina vaikuttanut opintoihin, töihin, ihan kaikkeen. Minulla energiajuominki pitää yleensä hereillä, kaffi ei. Eli en taida olla mitenkään erityisen kofeiiniherkkä. Siksi voin juoda iltakaffit ja nukkua, jos siis olen väsynyt.

Vierailija
32/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin menee paremmin, kun sain nukahtamislääkkeen, jota voin ottaa tarvittessa. Olen ollut koko ikäni huono nukahtamaan. Iän ja esivaihdevuosien myötä ongelma paheni ja menee selvästi hormoniheilahteluiden mukaan huonot unet. Ennen kuukautisia on huonoja öitä, samoin oviksen aikaan eli kun tulee hormipiikit jompaan kumpaan suuntaan. Muuten käytän melatoniinia. On luksusta nukkua edes 5-6h näiden avulla huonon unen jaksona.

Vierailija
33/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiini pois ja tilalle laadukasta magnesiumia niin alkaa uni maittaa.

Vierailija
34/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Olen ollut uneton jo kolme vuosikymmentä. Välillä on parempia kausia, välillä valvon pari kolme vuorokautta putkeen. Imovanea syön huonoina aikoina, mutta sairauslomaa en ole saanut päivääkään unettomuuteen. Kroppa pettää vielä jossain vaiheessa, sydänoireita on jo.

Vierailija
35/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt pärjätä ilman lääkitystä.

Kaudet vaihtelee, unettomuus jaksot kestää yleensä pari viikkoa - pari kuukautta kerrallaan, yleensä niitä ilmenee etenkin kevät/kesä aikaan. Silloin tulee valvottua noin joka kolmas vuorokausi ja muuten nukuttua sellaiset 2-6h/vrk tai 2-4h öisin ja 0-2h päivisin. Henkinen ja fyysinen suorituskyky laskee hiljalleen ja mieliala menee matalaksi.

Nukkuma jaksolla taas nukun 8-10h yössä, joskus menisi vielä 2h päiväunetkin tuohon päälle. Kun uni alkaa tulla, nukkuu sitä aluksi hieman liikaakin ja silloin olo on toisinaan tokkurainen ja hidas liiallisesta nukkumisesta, hiljalleen unet lyhenee ja olo kohenee.

Tärkeintä on yrittää pidättäytyä suht samoissa nukkumaanmeno ajoissa, välttää kofeiinia ja liian raskasta liikuntaa myöhään illalla. Pakko myöntää, että itselläni myös tuhti syöminen helpottaa nukahtamista.

Vierailija
36/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei myönnä?

Se alkoi oisko 5-6 vuotta sitten niin unilääkkeitä ja rauhoittavia vain otettiin pois. Mielialamömmöjä sai tilalle ja sitten lääkärit kehtasivat uutisissa leuhkia kuinka kolmiolääkkeiden käyttö on vähentynyt. Jep, jep katukauppa kiitti ja kuittasi lääkevajeen.

Vierailija
37/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen löytänyt lääkärin, jolta saa opamoxia jatkuvaan käyttöön. Mahdollisimman säännölliset nukkuma-ajat. Hiljainen ja pimeä nukkumisympäristö. Ylimääräisen stressin välttäminen, varsinkin illalla.

Vierailija
38/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio suosituksiin ja tarkalleen. Liikuntaa KUNNOLLA. Ei mitään pillereitä.

Ei missään nimessä raskasta liikuntaa ihmiselle, joka ei nuku. Sydän ei kestä. Unettomuus on kova stressi kropalle ja pidempään jatkuessaan se voi pettää, lopullisesti.

Vierailija
39/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin nyt kesällä unettomuudesta joka on tosi outoa kun aina ole aikaisemmin nukkunut hyvin. Uni ei vaan tullut ja jos tuli, heräsin 4 enkä päässyt enää nukkumaan. Siinä oli kyllä mukana monta stressitekijää. Lääkäri kirjoitti pitkävaikutteista melatoniia. Söin muutamana yönä. Nukuin kyllä mutta päivä meni tokkurassa. Sain myös masennuslääkkeet koska tuli ilmi keskivaikea masennus. Nyt nukun taas normaalisti. Unettomuuteen kannattaa reagoida heti ettei kroonistu. Täytyy sanoa että ilman unta ei ole kyllä mitään elämää.

Vierailija
40/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opamox ja ketipinor.

Niillä nukun

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi