Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette selvinneet unettomuudesta?

Vierailija
22.09.2022 |

Kauan meni, että kroppa alkoi tuntua normaalilta, kun vihdoin aloitte taas nukkua? Tuliko takapakkeja?

Itsellä takana vuoden unettomuusjakso. Nyt sain työterveydestä vihdoin stydimmät melatoniinit, jotka tuntuvat parin yön perusteella auttavan. Nyt kun on nukkunut, olo tuntuu entistä väsyneemmältä. Päivät menee sellaisessa sumussa ja vain odottaa iltaa, että pääsisi nukkumaan.

Haluaisin kuulla muiden kokemuksia ja tarinoita unettomuudesta ja miten se on selitetty. Vai onko selitetty ollenkaan. Tuntuu välillä, että olen tämän ongelman kanssa ihan yksin, vaikka todellisuudessa tiedän, etten ole.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En selviä ja unilääkkeitä jne ei saa. Yritän ees vähän nukkua hirveän isolla määrällä melatoniinia. Naapurin asunnosta kuuluu ukon kuorsaus joka ikinen yö ja aamuisin klo 10 asti. En pysty nukkumaan kuin lyhyitä 15 min pätkiä. En tiedä miten kauan keho kestää tätä

Vierailija
42/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa keino itselleni on ollut unettomuuden hyväksyminen. Olen kärsinyt univaikeuksista koko ikäni, enkä koskaan tule nukkumaan "normaalisti". Minulle on normaalia se, etten saa unen päästä kiinni. Välillä saattaa olla hetki parempaa, sitten taas huonompaa. Nukahtamislääkkeet on vakituisessa käytössä. Välillä yritän nukkua ilman, mutta silloin en nuku. 

samoin, ja poistuin työelämästä.

Minua pelottaa kyllä ajatus, etten koskaan kuntoutuisi vaan joutuisin jäämään töistä pois. Minulla on mielenkiintoinen ja kiva työ. Olen tällä hetkellä unettomuuden takia sairaslomalla. Tuntuisi kamalalta, jos en voisi koskaan palata. Ap

Luulis että sairaslomalainen saisi kunnon lääkkeet unettomuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei saa. Mielenterveyslääkkeitä määrätään unettomuuteen.

Vierailija
44/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kokeilleet vanhan polven allergialääkkeitä, esim. Cetirizin? Ne auttoivat itsellä, kun melatoniini ym. Eivät tepsineet, eikä lääkäreiltä muuta saa. Kaikilla ei toki auta. Saa ilman reseptiä.

Vierailija
45/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kilpirauhaslääkkeen ja vaihdoin työpaikkaa. Jälkimmäinen lienee avainroolissa unettomuudesta "parantumiseen". Vähemmän stressiä ja ahdistusta, niin unikin tulee illalla silmään eikä pelkät työhuolet.

Vierailija
46/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imovane 7.5 mg, mutta sitä ei lääkärit helpolla myönnä!

On hyvä lääke unettomuuteen. Nuoret lääkärit ovat turhan arkoja sen myöntämisen suhteen.

Vierailija
47/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimman kauden yli pääsin muutamalla eri lääkkeellä, joiden avulla sain nukahdettua. Ensin oli opamox, mutta sille siedätyin heti, sitten vaihdettiin ketipinoriin, mutta siitä puolestaan tuli yöllisiä hengitysvaikeuksia. Kolmas lääke oli mirtazapin. Auttaa nukahtamaan, mutta mulle tulee siitä kova päiväväsymys. Joskus sopivaa lääkettä pitää hakea. Nykyään otan lääkettä, jos useampi yö on mennyt persiilleen. Helpottaa ahdistusta, kun tietää, että on joku keino, jolla pääsee uneen.

Vierailija
48/58 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä auttoi rautalääke, olin melkoisen aneeminen vuosia. Aloin nukkumaan ja 0h unilla töihin jäivät taakse heti. Syön myös histeciä unilääkkeeksi, väsyttää.

Tsemppiä ap! Toivottavasti saat avun. Unettomuus on piinaava vaiva, suurin syy on stressi ja kuormittava elämä. Jää sairaslomalle tai vähennä töitä, jos pystyt.

Käy myös mittaamassa vaikka varuiksi rauta-arvot tai jotkut laajat b-vitamiinikokeet, kilpirauhaskokeet tms. Puhdin kautta pääsee yksityisellä, ja sitten selviäisi ainakin, voiko olla fyysisesti joku vika.

Mua hävetti tosi paljon olla töissä tai valittaa, etten saanut unta kuin puoli tuntia yössä. Ajattelin, että koska olen lapseton, on se oma syy, kun en nuku. Mutta en vaan, en vaan pystynyt. Sitten lopetin häpeämisen. Armeliaisuutta itsellesi ap.

Vierailija
49/58 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas loppui uni neljältä. Hyvin tyypillinen aika. Viideltä nousin uuteen päivään. Kyllä tällä pärjää, aina olen pärjännyt. Tuskin tulee muuksi muuttumaan.

Ei-ap

Vierailija
50/58 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi tämä loppukesästä. Uni kyllä tulee mutta heräilen yöllä ja viiden maissa lopullisesti. Outoa kyllä, en ole päivisin erityisen väsynyt vaan ikään kuin ylikierroksilla. Että sikäli pärjäilen. Oisko esivaihdevuodet, kuukautiskierrossa muutoksia jne. Tsemppiä kaikille!

Vierailija
51/58 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin ruokavalion kuntoon (käytännössä aloin syödä suolistomikrobiystävällisesti, googlaamalla lisätietoja), ulkoilen päivittäin ja liikun kohtuullisesti, juon kahvia vain aamulla, arvostan rutiineja ja elämän säännöllisyyttä, hankin pimennysverhot, unimaskin ja korvatulpat (joita myös käytän joka yö), yritän olla stressaamatta (ja siksi olen tietoisesti myös jättänyt tavoittelematta haastavampia työtehtäviä yms). Nämä ovat auttaneet paljon. Pahimpina kausina ota lisäksi melatoniinia. 

Minulla on käytössä kaikki tuo paitsi tuo mainitsemasi tyylinen ruokavalio. Liikunta tosin on jäänyt nyt viime viikkoina vain pieniin kävelylenkkeihin, kun olen nukkunut niin vähän, että kaikki liikunta nostaa sykettä kohtuuttomasti.

Pitääpä googlettaa tuota ruokavaliota, kiitos. Ap

Ruoka rytmi. ulkoilu rittävästi. Ottamalla haltuun ajan .Kuin poistamalla elämästäni ihmiset jotka tuottivat vain päänvaivaa ja olivat rasitteita arjessani.Puhelin kokoustillan kello 18 lähtien.Tv sijaan parinen kirja.Ei äänikirjat.Musiikin kuuntelu nostaa mielialaa.enemmän kuin some.

Vierailija
52/58 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyttääkö noi allergialääkkeet vielä aamulla tai päivällä?

Vierailija
53/58 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti kanssa unettomuuskierre lasten saannin myötä. Eli ensin ei voi nukkua ja lopulta kun voisi, ei enää osaa. Ihan alun pahimmassa jamassa oli Zopinox käytössä. Oli hyvä lääke, mutta ei tota tosiaan saa pitkäksi aikaa, eikä ole suositeltavaakaan. Nyt ollut muutaman vuoden melatoniini+ mirtazapin 3,75. Toimii yleensä ihan hyvin. Välillä pidän taukoja mirtasta ja käytän tilalla jotain luontaistuotta tai dormixia (väsyttävä antihistamiini), joskus pelkkä melatoniini riittää.

Melko vähäinenkin stressi saa heti piehtaroimaan lakanoissa, joten kaikenlaisia terveitä stressintorjuntamenetelmiä harrastan; meditaatiota, liikuntaa (ei liian myöhään), venyttelyä jne. Aika hyvin olen nyt oppinut, etten vatvo asioita myöhään illalla tai öisin. Toki jos on huolia niin vaikea niitä on olla ajattelematta. Onneksi aina ei ole huolia. Myös tosi tärkeetä, että oppii olemaan stressaamatta sitä unettomuutta. Jos menee nukkumaan jo miettien, että mitähän yöstä tulee, tuleekohan nukuttua tarpeeksi jne. niin ei ainakaan tule.

Vierailija
54/58 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei väsytä missään vaiheessa.

Vierailija
55/58 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on täysin yksilöllistä. Mua ei väsytä. Tunnen ihmisen, joka nukkuu kuin tukki ihan reseptivapailla allergialääkkeillä ja nukkuisi seuraavaan päivänkin. Itellä taas noista reseptillä saatavista allergialääkkeistä tulee vain hieman väsyneeksi illalla ja nopeasti katoaa teho.

Vierailija
56/58 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvomalla, valitettavasti. Mirtazapiini muuten toimii mulle, mutta tökkyrä olo.

Vierailija
57/58 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sai satasen purkin Tenoxeja 20mg , yksi tai puoltoista illalla naamaan kello 21 ja aamulla herätys 4,30 ja radalle ajamaan asiakkaita lentokentälle suihkunraikkaana taksikuski

Vierailija
58/58 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa keino itselleni on ollut unettomuuden hyväksyminen. Olen kärsinyt univaikeuksista koko ikäni, enkä koskaan tule nukkumaan "normaalisti". Minulle on normaalia se, etten saa unen päästä kiinni. Välillä saattaa olla hetki parempaa, sitten taas huonompaa. Nukahtamislääkkeet on vakituisessa käytössä. Välillä yritän nukkua ilman, mutta silloin en nuku. 

samoin, ja poistuin työelämästä.

Minua pelottaa kyllä ajatus, etten koskaan kuntoutuisi vaan joutuisin jäämään töistä pois. Minulla on mielenkiintoinen ja kiva työ. Olen tällä hetkellä unettomuuden takia sairaslomalla. Tuntuisi kamalalta, jos en voisi koskaan palata. Ap

Luulis että sairaslomalainen saisi kunnon lääkkeet unettomuuteen.

Niin sitä luulilisi. Todellisuus vain on se että unilääkkeitä pihdataan. En varmaan ole ainoa jota vihjailleen syyllistettiin lääkkeen väärinkäytöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi