Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistähän johtuu, että nuorempana oli jatkuva tarve kuunnella musiikkia, mutta vanhempana en enää koe vastaavaa tarvetta?

Vierailija
22.09.2022 |

Siis vielä 20-vuotiaana kuuntelin jatkuvasti musiikkia.
50-vuotiaana ei enää samanlaista tarvetta tai voin kyllä edelleenkin nauttia musiikista, mutta tarve paljon vähäisempää?
Tai sitten johtuu SSRI-lääkkeistä..

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa. Nuorille musiikkimaku on tärkeä osa identiteettiä mutta aikuisista ei voi päätellä mitä he kuuntelevat. Kun minun ikäiseni 50+ kokoontuvat yhteen jonkun kotona, musiikkia ei kuunnella ja jos musiikkia kuuluu baarissa se ärsyttää meitä riippumatta siitä mitä se on. Musiikin kuuntelumme loppui siinä kolmekymppisenä tai jo ennen. Mitä meille tapahtui?

Vierailija
2/96 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret hakevat aistielämyksiä enemmän. Lisäksi opettelevat kaikin mahdollisin keinoin tätä maailmaa. Musiikki (sanoitettu) kertoo heille tarinoita ihmiselämistä. Aikuiset näkevät ja kokevat paljon enemmän ja maailmankuva on muovautunut. Ei ole tarvetta ikään kuin keinotekoisesti etsiä tietoa ihmisyydestä. Olisiko jotakin tällaista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan samaa ilmiötä vaikka klassisen kuuntelijoilla, vai koskeekohan tämä enemmän rockia ja sellaista?

Itselleni rock oli nuorena hurjan tärkeää, mutta ei tosiaan enää juuri samalla tavalla.

Vierailija
4/96 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle musiikki on edelleen mukana arjessa hyvin isona osana (ikää 37) ja päivittäin kuuntelen. Yleensä joko Spotifyn kautta tai kavereiden lähettämiä nauhoja, vanhoja vinyylejä ja välillä ah, ihan cd-levyjäkin. Radion kuuntelija taas en ole koskaan ollut.

Ehkä monella se musiikki on teini-ikäisenä osa identiteettiä samalla tavalla kuin vaikka pukeutumistyyli, mutta jos ei ole harrastuksellista/ammatillista tarttumapintaa siihen, niin saattaa jossain kohden jäädä muiden asioiden (oli se sitten puoliso, perhe, opiskelut, työt..) kasvattaessa merkitystä elämässä.

Vierailija
5/96 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena laulujen sanat oli tärkeitä. Niitä kirjoitettiin kalenterinreunaan ja koulukirjojen sivuille. Ne olivat jonkinlaisia elämänohjeita, joita halusi imeä itseensä. Vanhemmiten ei enää tarvitse kerätä sen tason viisauksia ja sanoitukset herättää enää harvoin vahvoja tunteita ja oivalluksia. Nuorena myös idolin ihailu saattoi olla tulista ja voimakasta tunnetta. En enää näin vanhemmiten pidä esim. Jon Bon Jovia mitenkään ylivertaisen älykkäänä, jonka jokainen lause täytyisi kirjoittaa muistiin.

Vierailija
6/96 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama havainto täälläkin. Aivot ei enää "vaadi" tai saa mielihyvää melodiakoukuista ynnä muista. Itselläni ei voi liittyä tietyn musiikin merkitykseen identiteetille tms. vaan sen äänen aiheuttamaan vaikutukseen. 

Vierailija
7/96 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt samaa. Nuorille musiikkimaku on tärkeä osa identiteettiä mutta aikuisista ei voi päätellä mitä he kuuntelevat. Kun minun ikäiseni 50+ kokoontuvat yhteen jonkun kotona, musiikkia ei kuunnella ja jos musiikkia kuuluu baarissa se ärsyttää meitä riippumatta siitä mitä se on. Musiikin kuuntelumme loppui siinä kolmekymppisenä tai jo ennen. Mitä meille tapahtui?

Nythän sitä vasta joutuukin kuuntelemaan musiikkia, kun vähän joka toisella on kotona karaokesetti...

ja kyllä minä ainakin myös kuuntelen musiikkia, tosin erilaista kuin nuorena. Onpa ne artistitkin vanhentuneet samaan tahtiin.

t. N48

P.S.

Vierailija
8/96 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaa enemmän hiljaisuutta, kun on 50 vuotta altistunut melulle? Minä kyllä kuuntelen edelleen 35-vuotiaana lähes taukoamatta musiikkia, vielä enemmän kuin nuorempana, ja olen siitä vielä enemmän fiiliksissä. Joskus tulee tippakin linssiin oikein hyvästä musiikista.

Vierailija
9/96 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 40v raskaan musiikin rakastaja. Toki muutakin kuuntelen. Joka päivä on musat päällä edes jonkin aikaa eikä merkkejä vähenemisestä.

Vierailija
10/96 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena laulujen sanat oli tärkeitä. Niitä kirjoitettiin kalenterinreunaan ja koulukirjojen sivuille. Ne olivat jonkinlaisia elämänohjeita, joita halusi imeä itseensä. Vanhemmiten ei enää tarvitse kerätä sen tason viisauksia ja sanoitukset herättää enää harvoin vahvoja tunteita ja oivalluksia. Nuorena myös idolin ihailu saattoi olla tulista ja voimakasta tunnetta. En enää näin vanhemmiten pidä esim. Jon Bon Jovia mitenkään ylivertaisen älykkäänä, jonka jokainen lause täytyisi kirjoittaa muistiin.

Mitä kirjoitit sanoituksista on niin totta. Iän myötä ei vaan pokka enää pidä kuunnella kovin lapsellisia sanoituksia. Toisaalta joskus jos musiikki on muuten hyvää, sanoitukset voi ikään kuin unohtaa. Tai kuunnella sitten vaikka instrumentaalista musiikkia. Itse esim. tykkäilen vaikkapa Nightwishistä ajoittain, vaikka ne sanoitukset saavatkin hymyn huulille.

Vierailija
11/96 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin +55v alan pelätä etten tarvitse tai saa musiikista enää niin paljoa nostetta, fiilistä vaan vaan alan näyttämään tylsistyneeltä kalkkikselta joka naama irvessä vaeltaa. 🥹 Alan tulla vanhaksi. 🥲

Vierailija
12/96 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 43-vuotias ja kuunnellut lapsesta saakka musiikkia paljon. Ei tämä ole mihinkään hävinnyt, ihan samalla tavalla kuuntelen edelleen.

Vierailija
13/96 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jo ehtinyt kuulla suurimman osan että niiden kuunteleminen alkaa ärsyttää, nuorena ei ollut sitä ongelmaa kun kaikki oli uutta, esim. beatlesin kappaleita en kestä ollenkaan, sama abba ja monet muut puhkisoitetut.

Vierailija
14/96 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kumma juttu. Autossakin oli pakko olla kunnon jumppuvehkeet mutta nykyään en ole jaksanut edes virittää radioon koodia.

Vierailija
15/96 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle musiikki on edelleen mukana arjessa hyvin isona osana (ikää 37) ja päivittäin kuuntelen. Yleensä joko Spotifyn kautta tai kavereiden lähettämiä nauhoja, vanhoja vinyylejä ja välillä ah, ihan cd-levyjäkin. Radion kuuntelija taas en ole koskaan ollut.

Ehkä monella se musiikki on teini-ikäisenä osa identiteettiä samalla tavalla kuin vaikka pukeutumistyyli, mutta jos ei ole harrastuksellista/ammatillista tarttumapintaa siihen, niin saattaa jossain kohden jäädä muiden asioiden (oli se sitten puoliso, perhe, opiskelut, työt..) kasvattaessa merkitystä elämässä.

Näin se tuntuu monelle olevan. Tavallaan se on heille sellaista nuoruuden taustaääntä, ei mitään muuta. Mutta osalle meistä musiikki itsessään on erittäin tärkeää, hyvät biisit upeita joihin palaa ja palaa vuosikymmeniäkin niiden julkaisun jälkeen jne. En usko olevani musikaalinen, tai en ole koskaan yrittänyt harjoitella esim soittamista, mutta olen hc-musiikinkuluttaja ja en voisi elää ilman sitä.

Vierailija
16/96 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on niin, että kun musiikkia on kuunnellut tarpeeksi, ei enää osaa kaivata jatkuvaa kakofoniaa ja taustahälyä kaiken tekemisensä taustalle. Samoin kuten joku mainitsikin, ei niillä biisien sanoituksilla enää ole mitään elämänviisaudellista merkitystä silloin, kun elettyä elämää on jo takana. Nykyisin jos itsekin kuuntelen musiikkia, kaipaan siltä laatua ja todellista merkityksellisyyttä, josta esimerkkinä voisin mainita tämän kappaleen. Toki kuuntelen myös klassista.

Vierailija
17/96 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ovat keskellä tunne- ja hormonimyrskyä. Musiikki aktivoi aivojen tunne-elämän alueita. Musiikki on siis nuorille tapa käsitellä ja kanavoida (sanattomia) tunteita.

Vierailija
18/96 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että musiikki on jossain tilanteissa eräänlaista pakoa todellisuudesta tai ainakin lisämauste. Nuorena se oli niitä harvoja asioita, joilla pääsi pois omasta vähän ahdistavastakin elämänpiiristä ja pystyi käymään välillä muissa maailmoissa. Netti on vähentänyt aikuisiällä tuota tarvetta huomattavasti.

Vierailija
19/96 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jo ehtinyt kuulla suurimman osan että niiden kuunteleminen alkaa ärsyttää, nuorena ei ollut sitä ongelmaa kun kaikki oli uutta, esim. beatlesin kappaleita en kestä ollenkaan, sama abba ja monet muut puhkisoitetut.

Minulla myös tämä sama ongelma. Lisäksi kaikki uusi nykymusiikki ärsyttää, joten pakko pysytellä niissä puhkisoitetuissa.

Vierailija
20/96 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkitys muuttuu. Nykyään musiikki toimii terapiana ja myös pakokeinona arjesta. Samoin kuin sarjat ja elokuvat. Sekä jotkin videopelit. Musiikki saa mielikuvituksen lentämään. Se rauhoittaa ja kiihdyttää. Antaa voimaa treeniin. En lopeta musiikin kuuntelua ikinä. Terveisin keski-ikäinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä