ERONNEET: Miten usein exät ovat lasten asioissa yhteydessä lasten toiseen vanhempaan lasten ollessa jo isoja?
Miehen ex on koko ajan (päivittäin!) yhteydessä mun mieheeni vaikka lapset on jo isoja teinejä! Kerrotaan onko lapsi mennyt kouluun vai ei. Onko nyt nuhaa vai ei. Älä anna rahaa/anna rahaa. Osta sille se taikka tämä.. älä vaadi siltä sitä tai tätä tai ehdottomasti tee sitä tai tätä.. Voi luoja! Koska tuo napanuora katkeaa kun lapsi alkaa olla hiljalleen jo aikuinen!? Eikö nyt jotkut pikkunuhat voi antaa olla vain omana tietona? Pitääkö IHAN KAIKESTA ilmoittaa tai kysyä lupa, että "onko sun pulesta ok, jos teini yöpyy kaverillaan?" Eikö se oo sen ratkaistavissa jonka luona se teini kulloinkin on??
Miltä kuulostaa? Eikö exästä oo päästy yli jos joka päivä pitää lasten nimissä vaihtaa kuulumisia?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kontrolloinnilta. Exä haluaa olla osa miehesi elämää ja käyttää siinä lapsia hyväkseen. Teidän suhteenne ei pääse syventymään niin kauan kuin hän on mukana kuvioissa. Minusta voit hyvin sanoa miehelle, että teidän suhteenne on ruuhkainen. Tykkäisikö miehesi, että olisit yhtä paljon yhteydessä johonkin sinun exääsi?
AIVAN.
Kun mies muutti nyxänsä kanssa samaan talouteen, loppui lapsen kaikenlainen yhteydenpito isäänsä. Se oli helpointa, koska näin minun ei ole tarvinnut soitella exälle ja siten pilata hänen nyxänsä elämää. Kyllä minä yhden teinin kykenen kasvattamaan ilman toista vanhempaakin ja lapsikin on tasapainoisempi, kun ei tarvitse kysellä monelta aikuiselta mielipidettä.
Olen kyllä sit mieltä, että teini-ikäisen kohdalla ei vanhemmat enää puhu lapsen ohi keskenään, jos ovat eronneet. Asiat hoidetaan teinin kautta ja tarvittaessa viestein esim whatsapp - ryhmä, jossa lapsi on mukana. Keskenään ei eronneet supsuttele puhelimessa eikä joka pikkuasiaa selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Kun mies muutti nyxänsä kanssa samaan talouteen, loppui lapsen kaikenlainen yhteydenpito isäänsä. Se oli helpointa, koska näin minun ei ole tarvinnut soitella exälle ja siten pilata hänen nyxänsä elämää. Kyllä minä yhden teinin kykenen kasvattamaan ilman toista vanhempaakin ja lapsikin on tasapainoisempi, kun ei tarvitse kysellä monelta aikuiselta mielipidettä.
Jotenkin tuli heti selväksi miksi sinut dumpattiin.
Ei ikinä. Meillä ei ole ollut mitään asiaa toisillemme, koska isä vieraannutti itse itsensä. Ikävöineelle lapselle sanoin vain että kyllä isi sinua rakastaa, mutta tekee niin paljon töitä ettei ehdi tapaamaan. Muutaman vuoden päästä herkesi kyselemästä.
Mielestäni kohteliaat, asialliset ja mutkattomat välit olisi inhimillistä säilyttää. Normaalisti käyttäytyvällä tämä onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ottaa asia puheeksi? Kun minua asia ärsyttää. Toistaiseksi olen ollut tästä ihan hiljaa ja jatkanut omia puuhiani, mutta samalla kuuntelen vieressä kun toinen jatkaa aiheesta.. lähes yksinpuhelua miehelle.. miehen murahdellessa ja pyöritellessä silmiään samalla minulle. Ei halua ilmeisesti suututtaa exäänsä myöskään.
Näitä puheluita just, että "tikusta asiaa". Kai ex on sitten jotenkin yksinäinen tai ei vaan osaa päättää asioita yksinkään. Haluaa aina toisen mielipiteen. En tiedä. Mutta ärsyttävää ja häiritsevää jokatapauksessa.
ap
Onko tähän jotain kommentteja tai miten muilla? Onko ollut samankaltaista ongelmaa?
En osaa auttaa koska meillä se oli minun mieheni joka halusi että yhteydenotot loppuvat. Jos tuo on miehellesi ok, niin ehkä hän vain sitten jatkaa loputonta kuuntelua, eihän sille oikein mitään voi ulkopuolinen tehdä. JA tuolla tarkoitan puheluihin liittymätöntä ihmistä.
Silmnienpyörittely voi myös olla esitystä sinulle, että mies ei tästä nyt oikein välittäisi, vaikka tosiasiassa hänellä ei olekaan mitään puheluita vastaan.
On erilaisia tapoja olla vanhempi eron jälkeen, ja jos tuo on heidän tapansa, niin mitäpä siinä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miesystäväsi antaa niin paljon aikaa exälleen?
Varmaan siksi koska se naamioidaan "lasten eduksi".
Aina kun lapsen äiti stressaa tulee whatsappiin paskamyrsky. Nyt oli serkuillaan (äidin puolelta) ollut viikonloppuna ja saanut räkätaudin, vika on minussa koska en hellepäivinä käskenyt pukeutumaan talvitakkiin.
Avatessani tätä ketjua luulin, että puhut täysi-ikäisistä lapsista. Alaikäisen lapsen elämään, harrastuksiin ja koulunkäyntiin liittyviin asioihin liittyen on aivan ok. On varmasti myös lomakausiin liittyviä asioita, harrastusvälinehankintoja, raha-asioita muissa merkittävissä hankinnoissa mm. kielikurssit tms.
Tämän lisäksi teini-iässä olisi parasta, että molemmissa kodeissa on yhteneväiset rajat esim. kotiintulolle. Pidän vastuullisempana, että ex-puolisot ovat yhteydessä.
Minun vanhempani erosivat 25 vuotta sitten, kun olin itse jo täysi-ikäinen. Ovat enää tekemisissä sukujuhlissa, missä kyllä tulevat oikein hyvin toimeen keskenään.
Olemme yhteydessä noin kerran viikossa ja teinien asiat mitä on hoidamme samalla. Valtaosin harrastuksiin ja niiden ainaisiin rahankerjuuseen liittyviä asioita. Viimeksi viime sunnuntaina olimme kaikki yhdessä syömässä samoin kuin uudet kumppanit myöskin.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun lapsen äiti stressaa tulee whatsappiin paskamyrsky. Nyt oli serkuillaan (äidin puolelta) ollut viikonloppuna ja saanut räkätaudin, vika on minussa koska en hellepäivinä käskenyt pukeutumaan talvitakkiin.
Ah, muistan tämän ajan kuin eilisen päivän! Aina kun lapset olivat tulossa meille niin äiti kehitti lasten kanssa riidan ja sieltä tuli itkusilmäiset lapset sitten naama rutussa. Tarkoitus oli pilata meidän vlk lasten kanssa, mutta onnistui vain aiheuttamaan sen että molemmat lapsista muuttivat meille teiniytyessään, kun eivät enää halunneet asua henk. väk. valt. kodissa äitinsä luona.
Äidille lasten muutto oli ok, enemmän kuin hyvä juttu, siihen asti kunnes hän tajusi että meiltä ei valukaan hänen pussiinsa enää rahaa, vaan hän joutuu maksamaan meillepäin niitä elareita :D
Siitä soitteli sitten lakimiehelle että miten voi muka olla näin, hän kun on edelleen lasten ÄITI :D
Vierailija kirjoitti:
Avatessani tätä ketjua luulin, että puhut täysi-ikäisistä lapsista. Alaikäisen lapsen elämään, harrastuksiin ja koulunkäyntiin liittyviin asioihin liittyen on aivan ok. On varmasti myös lomakausiin liittyviä asioita, harrastusvälinehankintoja, raha-asioita muissa merkittävissä hankinnoissa mm. kielikurssit tms.
Tämän lisäksi teini-iässä olisi parasta, että molemmissa kodeissa on yhteneväiset rajat esim. kotiintulolle. Pidän vastuullisempana, että ex-puolisot ovat yhteydessä.
Minun vanhempani erosivat 25 vuotta sitten, kun olin itse jo täysi-ikäinen. Ovat enää tekemisissä sukujuhlissa, missä kyllä tulevat oikein hyvin toimeen keskenään.
Omassa tapauksessamme "yhteneväiset rajat" tarkoittivat äidin määräämiä asioita, joten eihän se toiminut, koska me määrittelimme ne rajat meidän perheelle sopiviksi ihan itse.
Olen eronnut, koska en halunnut enää exää elämääni. En halua olla tekemisissä eron jälkeen. Isä on itse itsensä vieraannuttanut lapsista nyt, joten missään tekemisissä ei olla. Eron ollessa tuore, ja isän ollessa tekemisissä vielä, oli viesti riittävä yhteydenotto. Ei yhtään enempää.
Ei olla päivittäin eikä edes viikottain yhteydessä, lapset 15 ja 18 mutta kummankin asioista ollaan jos tarpeen on. Kyllä kerron lasten isälle jos ovat sairaana (voi vaik lähettää heille tsemppiviestin) mut siis yleensä ovat kyl keskenään jo olleet yhteydessä. Ja todellakin puhutaan myös lasten selän takana esim. nyt kun nuoremmalla oli ollut alko-kokeiluja ja siihen liittyvää valehtelua niin juteltiin asiasta ihan keskenämme ja sovittiin esim. että just nyt on vähän luotto mennyt niin kumpikin tiukentaa vähän kotiintuloaikoja ym.
Mun mielestä tää on persoonakysymys, jotkut tykkää viestitellä ja kertoa paljon, ei se välttämättä tarkoita et on kiinni exässä. Ja siis ei sun pidä ottaa tätä mitenkään esille, ainakaan miehesi exän kanssa. Jos se miestäsi ärsyttää niin miksei sano exälleen?
Vierailija kirjoitti:
Ootko mustasukkainen vai miksi tää sua harmittaa?
Sua ei toki haittais, jos nainen, jota miehesi on ennen kyntänyt, soittelis päivittäin. Toki tuonkin ongelman välttää sillä, kun ei ota käytettyä miestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei olla päivittäin eikä edes viikottain yhteydessä, lapset 15 ja 18 mutta kummankin asioista ollaan jos tarpeen on. Kyllä kerron lasten isälle jos ovat sairaana (voi vaik lähettää heille tsemppiviestin) mut siis yleensä ovat kyl keskenään jo olleet yhteydessä. Ja todellakin puhutaan myös lasten selän takana esim. nyt kun nuoremmalla oli ollut alko-kokeiluja ja siihen liittyvää valehtelua niin juteltiin asiasta ihan keskenämme ja sovittiin esim. että just nyt on vähän luotto mennyt niin kumpikin tiukentaa vähän kotiintuloaikoja ym.
Mun mielestä tää on persoonakysymys, jotkut tykkää viestitellä ja kertoa paljon, ei se välttämättä tarkoita et on kiinni exässä. Ja siis ei sun pidä ottaa tätä mitenkään esille, ainakaan miehesi exän kanssa. Jos se miestäsi ärsyttää niin miksei sano exälleen?
Tuollaisiin alkokokeilu ym ongelma-asioihin tottakai nuori otetaan mukaan. Eron jälkeen ei pari keskenään asioita sovi. Siinä välissä on se lapsi joka otetaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ootko mustasukkainen vai miksi tää sua harmittaa?
Mä kyllä henkilökohtaisesti ymmärrän aloittajaa.
Itse olin niin onnellinen, kun lapset täyttivät 18 ja sain katkaista melkein voi sanoa kaikki välini heidän isäänsä. Ihan mahtavaa, nyt lapset jo yli 30 vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuli heti selväksi miksi sinut dumpattiin.
Lapsen kannalta tuntuu pahalta, että myös hänet dumpattiin eli isä ilmoitti, että hänellä on nyt uusi perhe, olet tästä lähtien vain äidin perhettä.
Toki ymmärrän, että miehellä ja nyxällään on pieni kerrostaloasunto, jossa nyt on 2 lastakin, minulle jäi erossa omakotitalo ja kesämökki eikä lapsen elämässä täällä muuttunut mikään. Silti olisi toivonut, että isä olisi pitänyt edes jotain yhteyttä lapseensa.
En ole juurikaan yhteydessä teinien isään. Mutta ex olikin väkivaltainen mua kohtaan ja uhkaili kaikella mahdollisella heti eron jälkeen joten oli pakko vetää tiukat rajat.
En ole nähnyt exää pariin vuoteen eli sen jälkeen kun erottiin. Olen blokannut exän puhelimesta, koska häiriköi ja uhkaili lähes päivittäin.
Jos jotain välttämätöntä lapsiin liittyvää niin se hoituu sähköpostilla. Käytännössä sähköpostit liittyy siihen että jompi kumpi tarvitsee hoitoapua työmatkan ajaksi.
Mutta ei viestitä mistään muusta. En tiedä mitä lapset tekevät isänsä luona, eikä tiedä ex mitä lapset tekevät mun luona.