Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ERONNEET: Miten usein exät ovat lasten asioissa yhteydessä lasten toiseen vanhempaan lasten ollessa jo isoja?

Vierailija
21.09.2022 |

Miehen ex on koko ajan (päivittäin!) yhteydessä mun mieheeni vaikka lapset on jo isoja teinejä! Kerrotaan onko lapsi mennyt kouluun vai ei. Onko nyt nuhaa vai ei. Älä anna rahaa/anna rahaa. Osta sille se taikka tämä.. älä vaadi siltä sitä tai tätä tai ehdottomasti tee sitä tai tätä.. Voi luoja! Koska tuo napanuora katkeaa kun lapsi alkaa olla hiljalleen jo aikuinen!? Eikö nyt jotkut pikkunuhat voi antaa olla vain omana tietona? Pitääkö IHAN KAIKESTA ilmoittaa tai kysyä lupa, että "onko sun pulesta ok, jos teini yöpyy kaverillaan?" Eikö se oo sen ratkaistavissa jonka luona se teini kulloinkin on??

Miltä kuulostaa? Eikö exästä oo päästy yli jos joka päivä pitää lasten nimissä vaihtaa kuulumisia?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oudolta ja riippuvaiselta. Meillä vaihdetaan viestejä vain, jos on pakko selvittää jotain ja on jotain oikeasti tärkeää asiaa.

Vierailija
22/70 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on mun eksän kanssa neljä lasta, iät 20, 18, 14 ja 13. Lapset asuu viikko-viikko ja liikkuu varsin vapaasti kotien välillä. Vähän tilanteista aina riippuu, kuinka usein ollaan yhteydessä. Välillä ollaan monta kertaa päivässä, välillä menee pari-kolme viikkoa ettei ole mitään asiaa. Meille on tärkeää että hoidetaan lasten asiat yhdessä keskustellen ja molemmat vanhemmat on todellakin mukana lasten elämässä. Meille kummallekaan ei myöskään sopisi sellainen että nykyinen kumppani alkaisi puuttua siihen miten me lasten asioita hoidetaan. Mun ja ex-miehen välit ei myöskään vaikuta meidän uusiin suhteesiin. Eksän ja mun liitto ei toiminut mutta vanhempina ollaan huipputiimi. Ei meillä ole mitään kaipausta toisiimme suhdemielessä, ei edes niin että pitäis perhe saada kasaan uudelleen. Homma toimii näin loistavasti, kunhan siihen ei kukaan muu tule hämmentämään.

Ja täsmennän tähän siis että tämä yhteydenpito on tasapuolista eli ex-mies on ihan yhtä paljon minuun päin yhteyksissä lasten asioissa kuin minä häneen. Pääperiaatteena toki se että lasten asiat hoitaa se vanhempi jonka luona lapset sillä hetkellä ovat. Mutta just parin viime päivän aikana ollaan käyty keskustelua mm. siitä että yksi lapsista sai merkinnän luvattomasta poistumisesta koulualueelta, nuorimman lapsen kuntosalikortista ja siitä onko ok, jos kauempana asuva luokkakaveri tulee yökylään viikolla. Koska halutaan pitää yhteinen linja asioissa. Onneksi meidän molempien kumppanit ymmärtävät tämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella harvoin olen ollut yhteydessä exään. Lähinnä vain, jos on ollut joku maksu, joka on sovittu yhteisvastuulliseksi (eli esim. harrastukseen liittyvät maksut, vaikka pelireissun kustannukset). Lapsi hoitanut itse yhteydet isäänsä. Oli tosin yli 16 v kun erottiin, nyt jo täysi-ikäinen.

Vierailija
24/70 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli oma wa ryhmä. Minä, ex ja hänen nykyinen ex.

Jälkimmäinen poisti itsensä ryhmästä ja jossain vaiheessa uusi naisystävä on lisätty.

Esikoinen asuu omillaan, kuopus asuu isän ja uuden kanssa.

Vierailija
25/70 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lasten asioista todellakaan tarvitse soitella ihan joka päivä. Siitä voi helposti tulla tapa johon totutaan mutta ei se välttämätöntä ole.

On hyvinkin huonoa olla joka päivä yhteydessä exään, uutta kumppania tulee myös kunnioittaa, ei exä voi olla koko ajan osa uutta arkea.

No tämä. Mä ymmärrän, et isoista jutuista ollaan tottakai yhteydessä. Miten teinin tapaamiset, kouluvalinnat, opiskelut, isommat rahajutut, isommat terveysasiat, isommat ongelmat jne.. jos tupakoidaan tai jos ryypätään.. Mutta mun mielestä se ei joka käänteessä oo enää se juttu, että ilmoitetaan, että toisella on nuha. Mitä sitten jos ei edes kuumetta ole? Tai tosiaan kysytään, että voiko teini mennä yöksi kaverilleen jossa ennenkin on ollut? Se lapsi on kohta aikuinen eikä saisi tehdä exän mielestä muutenkaan mitään.. ei saa kuulemma liikaa vaatia kotitöitäkään.. eli esim., että pesisi joskus _omia_ vaatteitaan PYYKKIKONEESSA (lapsi tosiaan lähes aikuinen ja tyttö) :D.. Muiden vaatteita ei ole pyydettykään pesemään, mutta jos vaihtaa omia vaatteitaan teinimäiseen tapaan usein, niin saa ne myös itse pestä jos eivät pesun tarpeessa kaikki muutenkaan ole. Mutta ei saisi vaatia liikaa. No, minä en ole lapsen kasvatukseen kovasti kantaa ottanut. En miehelle edes ääneen, mutta alkaa olla se piste, että kohta on pakko, sillä tosiaan koen, että ex on osa meidän parisuhdetta turhan vahvasti soitteluineen ja vaatien kommentteja jokaiseen asiaan miehen osalta. En tiedä tekeekö ex tuota tahallaan? Kai hänenkin olisi hyvä ymmärtää, että miehellä on uusi parisuhde, toki hän on lapsensa isä edelleen, mutta kun se lapsi ei ole enää mikään VAUVA!

ap

Vierailija
26/70 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä päin ei soiteta exälle ikinä. Sieltä sitten soitetaan vähän joka asiasta, mutta muutama vuosi sitten tehtiin päätös että vain viestillä  saa ottaa yhteyttä, joten yhteydenotot vähenivät dramaattiseti. Yleensä tämä soittelu ajoitettiiin niihin hetkiin jos tiedettiin että ollaan esim. reissussa. Exä alkoi tekemään lasten kanssa tahallaan riitaa että pääsisi pilaamaan meidän reissun jne. 

Exä ei myöskään ole tietävinään mitkä ovat tärekitä molemmille vanhemmille kuuluvia asioita ja mitkä tikusta asiaa-tyyppisiä. Eli konrollointi ja vallanhalu meillä oli syynä jatkuvaan yhteydenottamiseen.

Vierailija
27/70 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä päin ei soiteta exälle ikinä. Sieltä sitten soitetaan vähän joka asiasta, mutta muutama vuosi sitten tehtiin päätös että vain viestillä  saa ottaa yhteyttä, joten yhteydenotot vähenivät dramaattiseti. Yleensä tämä soittelu ajoitettiiin niihin hetkiin jos tiedettiin että ollaan esim. reissussa. Exä alkoi tekemään lasten kanssa tahallaan riitaa että pääsisi pilaamaan meidän reissun jne. 

Exä ei myöskään ole tietävinään mitkä ovat tärekitä molemmille vanhemmille kuuluvia asioita ja mitkä tikusta asiaa-tyyppisiä. Eli konrollointi ja vallanhalu meillä oli syynä jatkuvaan yhteydenottamiseen.

Tämähän se syy yleensä on... Ainakin naisten kohdalla.

Vierailija
28/70 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen esimerkit ovat outoja. Ei ole normaalia.

Vierailija
29/70 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ottaa asia puheeksi? Kun minua asia ärsyttää. Toistaiseksi olen ollut tästä ihan hiljaa ja jatkanut omia puuhiani, mutta samalla kuuntelen vieressä kun toinen jatkaa aiheesta.. lähes yksinpuhelua miehelle.. miehen murahdellessa ja pyöritellessä silmiään samalla minulle. Ei halua ilmeisesti suututtaa exäänsä myöskään. 

Näitä puheluita just, että "tikusta asiaa". Kai ex on sitten jotenkin yksinäinen tai ei vaan osaa päättää asioita yksinkään. Haluaa aina toisen mielipiteen. En tiedä. Mutta ärsyttävää ja häiritsevää jokatapauksessa.

ap

Vierailija
30/70 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä miehesi on tästä mieltä? Haittaako häntä exän viestit, vai onko tyytyväinen kun saa olla lastensa elämää?

Mies on osa lastensa elämää. Toinen jo aikuinen ja toinen ISO teini! Mielestäni ei tarvitsisi enää pitää yhteyttä _päivittäin_ noin vähäpätöisistä jutuista.  Mieskin on vähän turhautunut tähän, mutta niin kiltti että lähinnä murahtelee puhelimeen. Vastaa siis kyllä puhelimeen vaikka olisin paikalla ettei tätä mitenkään salaa tee. Tuntuu vaan siltä, ettei ex ole tosiaan päässyt oikein yli vaikka on ex myös on halunnut erota itse. En tiedä.. minua tilanne ärsyttää kun puhelimessa saattaa mennä 15-20 min jauhaen jostain flunssan oireista tai muuta olemattomasta.. Tuntuu, että miehen ex pitää isoa teiniä ihan vauvana!

ap

Taitaa olla sulla ap sianjättöaika. Tai pikemminkin, sillä sun miehelläsi emakonjättöaika...

Vierailija
31/70 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ottaa asia puheeksi? Kun minua asia ärsyttää. Toistaiseksi olen ollut tästä ihan hiljaa ja jatkanut omia puuhiani, mutta samalla kuuntelen vieressä kun toinen jatkaa aiheesta.. lähes yksinpuhelua miehelle.. miehen murahdellessa ja pyöritellessä silmiään samalla minulle. Ei halua ilmeisesti suututtaa exäänsä myöskään. 

Näitä puheluita just, että "tikusta asiaa". Kai ex on sitten jotenkin yksinäinen tai ei vaan osaa päättää asioita yksinkään. Haluaa aina toisen mielipiteen. En tiedä. Mutta ärsyttävää ja häiritsevää jokatapauksessa.

ap

Onko tähän jotain kommentteja tai miten muilla? Onko ollut samankaltaista ongelmaa?

Vierailija
32/70 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
33/70 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kontrolloinnilta. Exä haluaa olla osa miehesi elämää ja käyttää siinä lapsia hyväkseen. Teidän suhteenne ei pääse syventymään niin kauan kuin hän on mukana kuvioissa. Minusta voit hyvin sanoa miehelle, että teidän suhteenne on ruuhkainen. Tykkäisikö miehesi, että olisit yhtä paljon yhteydessä johonkin sinun exääsi?

Vierailija
34/70 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miesystäväsi antaa niin paljon aikaa exälleen?

Vierailija
35/70 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi täytti 4v ja osasi käyttää puhelinta ei ole tarvinnut asioida eksän kanssa.

Vierailija
36/70 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen ja ja hänen exänsä poika on jo kolmikymppinen. Pojalla on todella vaikea elämäntilanne, monia asioita esim. päihdeongelmia. Näissä asioissa on ollut välttämätöntä pitää yhteyttä. Olen itsekin ollut miehen eksään yhteydessä poikaan liittyen koska ammattini puolesta olen päihdepuolen asiantuntija.

Mitätttömissä asioissa yhteydenpito on eri juttu, mutta meillä on nyt erityistilanne.

Vierailija
37/70 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän tuo heittää reippaasti yli. Kuulostaa siltä, että toinen vanhemmista päsmäröi myös isän kodissa puhelimen välityksellä. Esinerkiksi kotitöiden määrään puuttuminen ilman mitään todellista aihetta on kontrollointia. Ei meillä ainakaan teinit haluaisi, että joka asiasta äiti soittaa isälle. Osaavat myös itse kertoa asioistaan. Eihän tuossa äitikään yhtä luota lapsiinsa ja lastensa kykyihin huolehtia asioistaan. Ja yrittää samaa mallia tuputtaa.

Vierailija
38/70 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, monesti teinien kanssa on jopa vaikeampaa kuin pienten lasten kanssa. Ja teinit osaavat kätevästi pelata siinä välissä, jos huomaavat, ettei vanhemmilla ole yhteyttä. Äidille puhutaan toista ja isälle toista. Todellakin mieluummin noin päin ihan lasten kannalta.

Niin se nyt vaan on, että lapset ovat ikuinen side ja sinun pitää se hyväksyä.

Vierailija
39/70 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on teini, ei ole sinulla enää kauaa kestettävää. Anna olla. Tilanne muuttuu jo vuodessa. Tiedän kyllä, että perseestä on...

Vierailija
40/70 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lasten asioista todellakaan tarvitse soitella ihan joka päivä. Siitä voi helposti tulla tapa johon totutaan mutta ei se välttämätöntä ole.

On hyvinkin huonoa olla joka päivä yhteydessä exään, uutta kumppania tulee myös kunnioittaa, ei exä voi olla koko ajan osa uutta arkea.

No tämä. Mä ymmärrän, et isoista jutuista ollaan tottakai yhteydessä. Miten teinin tapaamiset, kouluvalinnat, opiskelut, isommat rahajutut, isommat terveysasiat, isommat ongelmat jne.. jos tupakoidaan tai jos ryypätään.. Mutta mun mielestä se ei joka käänteessä oo enää se juttu, että ilmoitetaan, että toisella on nuha. Mitä sitten jos ei edes kuumetta ole? Tai tosiaan kysytään, että voiko teini mennä yöksi kaverilleen jossa ennenkin on ollut? Se lapsi on kohta aikuinen eikä saisi tehdä exän mielestä muutenkaan mitään.. ei saa kuulemma liikaa vaatia kotitöitäkään.. eli esim., että pesisi joskus _omia_ vaatteitaan PYYKKIKONEESSA (lapsi tosiaan lähes aikuinen ja tyttö) :D.. Muiden vaatteita ei ole pyydettykään pesemään, mutta jos vaihtaa omia vaatteitaan teinimäiseen tapaan usein, niin saa ne myös itse pestä jos eivät pesun tarpeessa kaikki muutenkaan ole. Mutta ei saisi vaatia liikaa. No, minä en ole lapsen kasvatukseen kovasti kantaa ottanut. En miehelle edes ääneen, mutta alkaa olla se piste, että kohta on pakko, sillä tosiaan koen, että ex on osa meidän parisuhdetta turhan vahvasti soitteluineen ja vaatien kommentteja jokaiseen asiaan miehen osalta. En tiedä tekeekö ex tuota tahallaan? Kai hänenkin olisi hyvä ymmärtää, että miehellä on uusi parisuhde, toki hän on lapsensa isä edelleen, mutta kun se lapsi ei ole enää mikään VAUVA!

ap

Eli tulihan se sieltä, sinä olet mustasukkainen miehen exälle :D Mitä sitten jos miehellä on uusi parisuhde, se lapsi on lapsi edelleen. Ilmeisesti olet aika epävarma miehestäsi? Meillä lasten isoimmat kriisit ovat tulleet 16,5 v ja 21 v, paljon soiteltiin tuolloin mutta toisaalta pidetään yhteyttä ihan pikkuasioiden hoidostakin. Meillä onneksi puuttuu nuo mustasukkaiset, epävarmat nyxät vaan uudet puolisomme ovat ihania ja lastemme elämään osallistuvia molemmat. Usein vielä alaikäisten lasten asioista puhutaankin niin että uusikin  kumppani on kaiuttimessa mukana, kas kun nämä jutut yleensä koskettavat koko perheitämme. Oli se sitten kyse vaikka vaan siitä nuhasta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän