Saanko varmasti sektion jos haluan?
En ole valmis tuhoamaan alapäätäni, kun se ei edes ole välttämätöntä. Raskaus varmasti jättää jo tarpeeksi jälkiä kehoon
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Yleensä sektio tehdään lääketieteellisin perustein. Olen synnyttänyt normaalilla alatiesynnytyksellä kaksi ja toivuin nopeasti. Sektiosta jää ruma arpi ja toipuminen kestää pitkään. En suosittele kenellekkään sektiota muuten kuin hädän hetkellä.
Itse kokenut molemmat tavat . Jos saa valita niin ehdottomasti sektio seuraavan kerran! Alateitse kun synnytti niin olin niin kipeä ja heikkona kauan aikaa. Kun taas leikattiin, niin viikon ajan vähä oli arpi kipeä.
Ja kun on suunniteltu sektio niin arpi on todella siisti. Parin vuoden jälkeen häävin edes huomaa. Ja hyvin harva kyllä alamaha paljaana kulkee jos se nyt kuitenki hävettää jostain syystä
Suunniteltu sektio on vauvalle turvallisin tapa syntyä ja äidin ei tarvitse pelätä pidätyskyvyn ja seksihalujen menetystä. Sektio pitäisi myöntää kaikille jotka sitä haluavat, jos tämän maan syntyvyys halutaan nousuun! Onnittelut teille joilla on mennyt synnytykset hyvin, miettikääpä niitä ketkä käyttävät vaippoja lopun ikäänsä...
Ne onnekkaat, jotka eivät saa repeämiä tai episiotomiaa toki toipuvat suht nopeasti, jos ei ole ollut isompaa vuotoa. Oman suppean empiirisen kokemukseni perusteella kuitenkin max puolet alatiesynnyttäjistä on näitä. Isolla osalla on alapäässä kipeitä repeämiä episiotomiahaava ja/tai tikkejä. Sektiosta taas useimmat toipuu sellaisen vajaan viikon verran kipulääkkeettömäksi ja 2-3 viikossa suht entiselleen. Tuntemani alatiesynnytyksessä pahasti revenneet on olleet kipeitä paljon pidempään.
Ja henkilökohtaisesti jos minun pitää valita kipeä haava alapäähän tai kipeä haava vatsalle, niin minä valitsen jälkimmäisen. Turha siihen on ulkopuolisten tulla nillittämään.
Vierailija kirjoitti:
Haluat katella sektioarpea lopun elämääsi?
Minulla on muitakin arpia leikkauksista, eikä sektioarpi ole sen kummallisempi kuin ne muutkaan. Aika pieni hinta alatiesynnytykseen verrattuna, jossa alapää venyy äärirajoille
Kyllä, ja niin pitääkin saada. Vaikka jokin olisi kuinka hyväksi lapselle, niin kyllä äidilläkin on oikeus päättää omasta kehostaan. Kuullostaa naisvihalta että hyvän äidin pitää uhrata oma kehonsa lapsen takia, mutta isän taas ei.
Yleensä sektio tehdään lääketieteellisin perustein. Olen synnyttänyt normaalilla alatiesynnytyksellä kaksi ja toivuin nopeasti. Sektiosta jää ruma arpi ja toipuminen kestää pitkään. En suosittele kenellekkään sektiota muuten kuin hädän hetkellä.