Saanko varmasti sektion jos haluan?
En ole valmis tuhoamaan alapäätäni, kun se ei edes ole välttämätöntä. Raskaus varmasti jättää jo tarpeeksi jälkiä kehoon
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Haluatko tuhoutuneen alapään, tai mistä edes vielä tiedät kuinka hyvin palaudut, vai tuhoutuneen vatsaseudun? Kuvitteletko olevasi enemmän naitavampi maha-arvella?
No mitä se arpi haittaa? Enemmän haittaa se jos alapäähän ilmestyy messukeskuksen kokoinen tuulitunneli jossa mikään ei tunnu miltään. Sektioarpi on ulkonäköhaitta.
Ei se synnytys välttämättä etene suunnitellusti. On täysin mahdollista, että vaikka sektioon "pääsisikin" sinne ei ehditä. Tai iskee vakava hoitajapula (täysin mahdollista tänäpäivänä) joka johtaa siihen, että leikkauksia suoritetaan vain henkeä uhkaavissa tapauksissa.
Jokaisella voi tietysti olla toivomuksia ja tiettyyn pisteeseen asti asiaa voidaankin suunnitella, mutta se täytyy hyväksyä jo ennen raskautumista että saattaa joutua synnyttämään alateitse ja saattaa myös joutua sektioon. Jos näistä vaihtoehdoista toisen kanssa ei missään nimessä pysty elämään, niin ainoa ratkaisu on olla raskautumatta. Raskaudesta seuraa pakosta syntymä, eikä tapaa välttämättä saa valita. Raskaus taas ei ole kenellekään pakollinen.
Näillä kommenteilla ei varmaan kannata edes lasta harkita jos tuulitunneli pelottaa. Et varmaan imetä ku rinnatkin tuhoutuu? Ja kohta nariset ettet pääse baariin kun on vauva.
Vierailija kirjoitti:
No et varmasti saa.
Saa. Kaikki halukkaat saa. Toki pitää olla diagnoosi esim synnytyspelko.
Suosittelen lukemaan viime vuosien julkareita synnytyksistä niin pystyt perustelemaan faktoin. Ja pidä pää kylmänä vaikka sype lääkäri yrittäisi käännyttää.
Sektiosta on kaksi kokemusta ja molemmat positiivisia.
Vierailija kirjoitti:
Saat. Raskauden vaikutukset kehossasi ovat silti samat. Lantionpohjan tilanne ei tutkitusti juurikaan muutu synnytystavan myötä. Voit valita synnytytätkö mitä luultavammin pikkuisin vaurioin alateitse ja mahdollistat lapsellesi hyvän bakteerikannan ym, vai haluatko koko vatsasi leikattavan auki ja kummallekin teistä tulee 90% todennäköisyydellä isompia terveysongelmia joko välittömästi tai myöhemmin.
Terveydenhoitajan näkökulmasta sektiolla syntyneiden infektiot räjähtävät kun lapsi menee hoitoon. Merkitys on huomattava. Olen pitänyt kirjaa näistä ja raportoinut mm THL:n tutkimuksiin havaintoja.
Todennäköisyydet ovat mitä ovat. Jokainen saa valita sen minkä voi. Suosittelen tutustumaan asiaan hyvin tarkasti ennenkuin teet synnytystapavalinnan. Doulaa suosittelen jokaiseen synnytykseen.
Lapseni syntyi suunnitellulla (pelko)sektiolla. Kaikki meni kerrassaan upeasti. Lapsi söi päiväkoti- ja ala-asteaikana yhden antibioottikuuri, eli kerran oli korvatulehdus. En sanoisi, että taudit räjähti silmille. Muutenkin ollut iloinen ja terve lapsi. Eli ei ole yleistettävissä.
Ja vastaus kysymykseen: ketään ei voi pakottaa alateitse synnyttämään, piste. Pelkosektio-prosessin kautta saa suunnitellun sektion. Ainoa mitä joutuu hieman miettimään, oli, että jos lähtee ennenaikaisesti syntymään, haluanko silti sektion. Päätin, että jos niin käy, niin sitten lapselle on jo turvallisempaa syntyä miten on lähtenyt syntymään. Eli kirjattiin, että ennenaikaisesti jos lähtee, niin kokeillaan alateitse. Kaikki meni ilman mitään pakkokäännyttämisiä.
Ja vielä: jos tutkii tilastoja, niin suunnitellut sektiot ovat huomattavasti turvallisempia kuin pelkkä kategoria "sektiot", jossa mukana, tilastollisena harhana, niin hätä- kuin kiiresektiot, joissa tilanne on lähtökohtaisesti jo täysin eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko tuhoutuneen alapään, tai mistä edes vielä tiedät kuinka hyvin palaudut, vai tuhoutuneen vatsaseudun? Kuvitteletko olevasi enemmän naitavampi maha-arvella?
No mitä se arpi haittaa? Enemmän haittaa se jos alapäähän ilmestyy messukeskuksen kokoinen tuulitunneli jossa mikään ei tunnu miltään. Sektioarpi on ulkonäköhaitta.
Mun "maha-arpi" on pieni vaalea viilto juuri ja juuri häpykummun yläpuolelle. Ei näy edes bikineistä. Koen olevani edelleen pantava (ja mieheni kokee).
Vierailija kirjoitti:
Ei se synnytys välttämättä etene suunnitellusti. On täysin mahdollista, että vaikka sektioon "pääsisikin" sinne ei ehditä. Tai iskee vakava hoitajapula (täysin mahdollista tänäpäivänä) joka johtaa siihen, että leikkauksia suoritetaan vain henkeä uhkaavissa tapauksissa.
Jokaisella voi tietysti olla toivomuksia ja tiettyyn pisteeseen asti asiaa voidaankin suunnitella, mutta se täytyy hyväksyä jo ennen raskautumista että saattaa joutua synnyttämään alateitse ja saattaa myös joutua sektioon. Jos näistä vaihtoehdoista toisen kanssa ei missään nimessä pysty elämään, niin ainoa ratkaisu on olla raskautumatta. Raskaudesta seuraa pakosta syntymä, eikä tapaa välttämättä saa valita. Raskaus taas ei ole kenellekään pakollinen.
Sektioon on aina lääketieteellinen diagnoosi. Ei sitä noin vaan jätetä tekemättä.
Sektiolla ei ole myöskään tekemistä imetyksen tai baareilun kanssa, viitaten toiseen kommenttiin.
Näinä aikoina on kyllä itsekästä mennä väkisin sektioon jos ei pakkoa ole, koska:
-hoitajia ei riitä edes niihin oikeisiin sairastapauksiin tai teho-osastolle
-kuten mainittu alateitse syntyneet lapset ovat terveempiä ja vastustuskykyisempiä eikä pelkkä vaginaflooran nuppiin pyyhkäisy tätä korvaa
Vierailija kirjoitti:
Näillä kommenteilla ei varmaan kannata edes lasta harkita jos tuulitunneli pelottaa. Et varmaan imetä ku rinnatkin tuhoutuu? Ja kohta nariset ettet pääse baariin kun on vauva.
Ja vielä 2022 joku ajattelee, ettei naisella ole oikeutta sekä haluta lapsia että välittää kehostaan ja seksuaalisuudestaan.
Tulin mielenkiinnolla seuraamaan keskustelua ja kommentit sitä luokkaa, että olen varma, että lapsen saaminen jää minulta pois. Tämä sektiopelottelu ja vastaisuus on jum*auta raivostuttavaa.
T. Synnytyskammoinen.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä asenne on aivan pska. Mikä monella tuntuu olevan. Naisen siis pitäisi pilata kehonsa ja tuntoaistinsa äiteyden takia? Muuten ei kannata edes haaveilla lapsesta? Voi, että, kun esim miesten ei tarvitse kehollisesti kärsiä lapsen saamisen seurauksena.
Olen alateitse syntynyt ja mulla on ihan tajuttoman huono vastustuskyky, vaikka tässä ketjussa joku änkkäsi, että mulla pitäisi olla hiton hyvä vastustuskyky? Huijari.
Vierailija kirjoitti:
Näinä aikoina on kyllä itsekästä mennä väkisin sektioon jos ei pakkoa ole, koska:
-hoitajia ei riitä edes niihin oikeisiin sairastapauksiin tai teho-osastolle
-kuten mainittu alateitse syntyneet lapset ovat terveempiä ja vastustuskykyisempiä eikä pelkkä vaginaflooran nuppiin pyyhkäisy tätä korvaa
Alateitse syntyneillä lapsilla on enemmän vakavia aivovammoja, solisluumurtumia, erbin pareesia ja keuhko-ongelmia kuin suunnitellulla sektiolla syntyneillä. Jos saat valita synnytysvaurioisen lapsen, jonka aivot ovat 3 tunnin ajan kärsineet hapenpuutteesta tai terveen lapsen, niin ilman muuta ottaisit sen synnytyksessä vakavia vaurioita saaneen, koska sillä on hyvä vastustuskyky.
Vierailija kirjoitti:
Olen alateitse syntynyt ja mulla on ihan tajuttoman huono vastustuskyky, vaikka tässä ketjussa joku änkkäsi, että mulla pitäisi olla hiton hyvä vastustuskyky? Huijari.
Sun vaginassa on epäkelpo flora, niin ne kohta kertovat. Hyvän äidin emätinerite on lapselle autuus.
Sektio tulee yhteiskunnalle paljon kalliimmaksi, sektio harkitaan tarkkaan kenelle, ja jos vauvan henki vaarassa jne. Perinteinen synnytystapa on se millä tullaaan maailmaan. Itse halusin sektion mutta lääkäri naistenklinikalla sanoi että luonnollista yritetään. Ikä, raskausajan diabetes, piikitin mutta olo oli ihan loistava. En ehtinyt jännittää kun aamulla tulin naistenklinikalle ja illalla poika tuli komeasti keisarin kyydillä maailmaan suloisesti rääkyen. Oli nk kiireellinen sektio, lääkäri tarkkaili mua kiitettävästi ja en muistanut edes kysyä miksi sektio. Arpi jäi muistoksi ja ei mitään ongelmaa, ei komplikaatioita, ihan hyvin meni. Kiitos Naistenklinikan osaava henkilökunta.
Vierailija kirjoitti:
Saat. Raskauden vaikutukset kehossasi ovat silti samat. Lantionpohjan tilanne ei tutkitusti juurikaan muutu synnytystavan myötä. Voit valita synnytytätkö mitä luultavammin pikkuisin vaurioin alateitse ja mahdollistat lapsellesi hyvän bakteerikannan ym, vai haluatko koko vatsasi leikattavan auki ja kummallekin teistä tulee 90% todennäköisyydellä isompia terveysongelmia joko välittömästi tai myöhemmin.
Terveydenhoitajan näkökulmasta sektiolla syntyneiden infektiot räjähtävät kun lapsi menee hoitoon. Merkitys on huomattava. Olen pitänyt kirjaa näistä ja raportoinut mm THL:n tutkimuksiin havaintoja.
Todennäköisyydet ovat mitä ovat. Jokainen saa valita sen minkä voi. Suosittelen tutustumaan asiaan hyvin tarkasti ennenkuin teet synnytystapavalinnan. Doulaa suosittelen jokaiseen synnytykseen.
Suunnitellun sektion riskit eivät ole juurikaan isommat kuin alatiesynnytyksen. Muutenkin sektioiden riskit eivät ole niin suuria. Verenvuodonriski ja keuhkoveritulppariski on suurempi kuin alatiesynnytyksessä ja haavainfektioita tulee 10%. Sektio on kuitenkin hyvinkin turvallinen synnytystapa. Tuo 90% todennäköisyys ongelmille on vedetty täysin omasta päästäsi ja on silkkaa disinformaatiota.
Vierailija kirjoitti:
"Terveydenhoitajan näkökulmasta sektiolla syntyneiden infektiot räjähtävät kun lapsi menee hoitoon. Merkitys on huomattava. Olen pitänyt kirjaa näistä ja raportoinut mm THL:n tutkimuksiin havaintoja"
Miten tämä on mahdollista?
Ihanko oikeasti tetveydenhoitajan meritillä voi pitää kirjaa potilainen terveystiedoista ja jakaa niitä eteenpäin.
Missä on potilasturvallisuus ja salassapito?
ps. Ilmoitan tämän kommentin eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sektioita tehdään kansainvälisessä vertailussa todella vähän eli reilut 16% eli siinä valossa suomalaiset lapset pitäisi olla terveytensä ja kehityksensä puolesta maailman huippua. Mutta onko näin?
Suurimmassa osassa maailmassa nainen itse voi valita, ottaako sektion vai synnyttääkö alateitse, siinä mielessä Suomi on takapajula.
Enkä usko Suomessa olevan lapset sen terveempiä, kuin Italiassa tai Ranskassa, eikä sitä mitkään pöytälaatikkotutkimulset ja mutu tutkimukset muuksi muuta.
Haluat katella sektioarpea lopun elämääsi?