Tätä ei kerrottu neuvolassa Emma-Julia yllättyi, mitä alapäälle oikeasti tapahtuu synnytyksen jälkeen.
https://www.iltalehti.fi/keho/a/e244f5cc-aeba-401c-b705-e4d527bf0803
Aiheuttaa niin paljon myötähapeää ettei pysty edes lukemaan juttua loppuun.
Kommentit (150)
Minusta hänellä oli ihan ok asenne, hyväksyi muutokset merkkinä siitä että mahassa on asunut ihminen 9 kk jne.
Kyllä mullekin tuli jokunen asia yllätyksenä. Niitä repeämiä pelkäsin jopa liikaa etukäteen, koska vaikka repesin joskin vain 1. asteen repeämä niin kivuliaiden muutaman kk jälkeen (pissaaminen ja kakkaaminen sattui, istuminen sattui koska venytti haavaa/arpea) alapää palasi ihan ennalleen ja itse asiassa olen saanut ekaa kertaa yhdyntäorgasmeja vasta synnytyksen jälkeen. Tiesin myös että voi tulla raskausarpia ja linea negra ja rintojen muoto voi muuttua, ja muut paitsi linea negra tulikin.
Mutta sitä en tajunnut että hampaat voi alkaa hulluna reikiintyä vaikkei ennen ollut reikiä. Menin hammaslääkäriin, kun huomasin etuhampaiden välissä tummia läiskiä. Hammaslääkäri sitten sanoikin kun näki esitiedoista että olen raskaana, että ennen vanhaan sanottiin että joka raskaudessa lähtee hammas, nykyään ei sentään enää ja nämä voidaan vaan paikata. Mutta mä en siis tiennyt ollenkaan että reikiintymisen riski kasvaa, enkä tajunnut hoitaa huolellisemmin. Nuo rypyt yllätti minut myös. Odotin että ryppyjä alkaa tulla joskus 40 v:nä eikä siihen raskaus mitään vaikuta. Mutta kyllä tuli silmäkulmiin harakanvarpaat, otsaryppyjä ja dekolteelle tissien väliin menevä syvien ryppyjen "jokisuisto" siinä vauvavuotena, liekö sitten hormonit vai valvomiset vai molemmat yhdessä syynä. Olin vain 27-vuotias kun ekan sain ja ryppyjä tuli.
Synnytys pilaa naisen alapään. Alapää repeää, venyy ja on pilalla. Moni ei pääse eroon raskauskiloista. Ahteri levenee ja raskausarvet ovat rumia. Rinnat roikkuvat. Naisen alapää rupsahtaa, kun noin 3-4 kiloa painava vauva työntyy synnytyskanavaa pitkin ulos kohdusta. Samalla alapäähän tulee repeämiä, jotka voivat olla kivuliaita pitkään. Suurimmalle osalle tulee raskausarpia ja ylipainoa. Univelkaa kertyy ja muisti alkaa heittää.
Lohdullista on, että synnyttänyttä äitiä ei se##i edes kiinnosta. Jos vaihtoehtona on lepo ja uni, niin lepo ja uni voittaa. Aina!
Onko vanhan ja synnyttämättömän naisen alapää jotenkin paremmassa kunnossa kuin vanhan ja synnyttäneen naisen alapää? Mihin ikääntyvä ihminen yleensä tarvitsee se##iä? ? Ikääntyvä nainen on haluton ja alapää on kuiva kuin Saharan aavikko. Ikääntyvällä miehellä on eturauhasvaivoja ja erektio ei onnistu.
Olen synnyttänyt neljä lasta, eikä synnytyksistä ole jäänyt mitään "muistoksi" kroppaani. Joka kerrasta palautunut täysin ennalleen. En sano tätä kehuakseni vaan siksi ettei tuollainen yksittäinen juttu turhaan lisäisi pelkoa synnytystä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Upea nainen tämä Emma-Julia. Uskaltaa puhua alapäästään.
Kauheaa yleistystä. Mulla ei ollut mitään ruskeaa viirua mahassa eikä ollut tarvetta työntää kuukuppia pimperoon, kun jokainen nainen on aina tiennyt, että vähän aikaa menne synnytyksen jälkeen, että alapää on kunnossa.
Epparit paranevat normaalisti hyvin ja ihan nopeasti.
Ei jokaisella naisella ole samoja kokemuksia kokemuksia.
Minäkin yllättäin seurauksista. Sain kolmannen/neljännen asteen repeämät. Kuinka kipeä sitä olikaan. Mutta aika nopeasti sitä kuitenkin paranee. Noin vuoden se vei. Mulla ei arvet tunnu. Ainoa mitä jäi on se, että en pysty pidättämään kovin hyvin ilmavaivoja. Synnytyksen jälkeen mua paikkailtiin nukutuksessa kolme tuntia. Jouduin sen jälkeen kerran pieneen korjaukseen, kun mut oli kiristetty vähän liikaakin. Olin varautunut kyllä repeämiin, mutta rajuus yllätti.
Poika ja miniä kertoi vauvauutisia muutama viikko sitten. Täytyykin esitellä miniälle miten toinen pikkuhäppäri vieläkin 28 vuodenkin repsottaa kun sinne jouduttiin ompelemaan 12kpl ja pari niistä helppasi.
Tiedän, että moni ottaa kommenttini väärällä tavalla, mutta kerron sen silti. Eli olen keskimääräistä paremmin varustettu mies, etenkin paksuuden suhteen. En tiedä johtuuko tuntemukseni juuri tästä, mutta kaikkein nautittavimmat kokemukseni olen aina saanut niiden naisten kanssa, jotka ovat kokeneet elämässään alatiesynnytyksen yhteen tai useampaan kertaan. Ja kokemukseni mukaan myös toiset osapuolet ovat saaneet nautintoa runsain mitoin.
Synnyttämättömien tai sektiolla synnyttäneiden naisten kanssa ei ole koskaan ollut yhtä antoisaa, vaan usein jopa kivuliasta hyvästä kosteudesta huolimatta. Kipu ja tunnon alentuminen on ollut juuri samanlaista, kuin liian tiukkaa kondomia käytettäessä, joten miehelle kyseessä on hyvin hankala tilanne. Mutta tietysti olemme kaikki erilaisia, enkä halua tässäkään yhteydessä ketään moittia.
Eli koskaan näihin asioihin ei ole yhtä oikeaa vastausta, vaikka tietysti sitä näin sivustakatsojana toivoisi, ettei kenellekään jäisi mitään pysyviä vaivoja tai vaurioita yhdestä elämän suuremmista ihmeistä.
M44__
Vierailija kirjoitti:
Me, 20-30-vuotiaat ollaan äitiemme eli teidän ikäluokan seksuaali- ja kehokasvattamia. Siitä voitte sitten miettiä, että miten tällaiset asiat tulevat yllätyksenä meille.
Vastenmielinen mutta niin tuttu asenne täällä. "Tällaiset asiat" pitäisi vaan jotenkin tietää ilman että kukaan on koskaan niistä puhunut, ja täällä tuhistaan tyhmille tytöille kuinka tämäkin piti Tiktokista oppia. Ihan itsejänne voitte syyttää.
Tuntuu, että kukaan ei vihaa nuorta naista yhtä paljon kuin tämän äiti.
Jos sun äiti vihaa sinua, niin älä yleistä!
Ihanko tosi??? Tosiasiassa se**i ei jaksa kiinnostaa synnytyksen jälkeen naista vähääkään ja on pelkkää pakkopullaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen nämä asiat olivat jotenkin itsestään selviä. En muista juuri kuulleeni näistä ennen raskautta, mutta siltikään en ollut mitenkään yllättynyt tai järkyttynyt siitä, että se ja synnytys jättivät jälkensä kehooni.
Nykynaiset osaavatkin arvostaa tervettä vartaloa toisin kuin vanhukset. Nuorille oma terveys ykkönen, ja hyvä niin.
Synnyttämisestä on myös hyötyjä naiselle. Syöpäriski pienenee ja seksikin paranee usein synnyttämisen jälkeen. Ja kroppa muuttuu kestävämmäksi. Toki on niitä onnettomia jotka saavat pysyviä vaurioita, sitä en kiellä.
TUO ON TÄYTTÄ PASKAA!
Synnytys moninkertaistaa naisen riskin kuolla sydänsairauksiin. Synnyttäneet naiset kuolevat nuorempina ja sairaampina kuin synnyttämättömät. Kroppa EI muutu kestävämmäksi. Seksi huononee synnytyksen jälkeen.
Seksi paranee synnytyksen jälkeen.
joo sama, en ikinä halua lapsia enkä niitä hankkisi vaikka maksettaisiin. Ja siltä työpaikan miesväeltä kuulee sitten joka pikkujouluissa yms. miten synnytys pilasi naisen alapään. Toisaalta ihmettelen sitäkin, tuleeko se tosissaan miehelle yllätyksenä jos sieltä parikiloisen mukulan työntää että joo, varmasti jättää jälkensä joihinkin... no näköjään jos se tulee yllätyksenä joillekin naisillekin.