Kirjataanko aviottomatkin lapset sukupuuhun?
Jos siis on joku sukuseura ja on sukuselvityksiä, niin kirjataanko ne tiedossa olevat aviottomatkin lapset sinne?
Kommentit (17)
Aviottomat lapsetkin kuuluvat sukuun, ja ovat ihan samassa asemassa kuin avioliiton aikana syntyneet lapset.
no se on oma valinta. Ei ole sääntöä, on vain omia mieltymyksiä. Aika moni suku on jollain tapaa ylpeä siitä, että on (edes) peiton väärälltä puolelta jonkun kuninkaan tai aatelisen jälkeläisiä.
Raamatussa on Aatamin sukupuu. Aabel oli kuollut joten sitä ei hyväksytty sukupuuhun, Kain ei ole sukupuussa koska oli Jumalan langenneet enkelin ja Eevan lapsi. ( Juutalainen traditio kertoo näin, ja on mahdollisesti oikeassa kun luemme luomiskertomusta avoimin mielin ).
Luuletko, että on olemassa joku sukupuu laki?
Kysy Jussilta, hän on sen alan kokemusasiantuntija
Avioliitossa syntyviä taitaa olla jo vähemmistö, jotkut puhuu jopa avioerosta, vaikkei ole olleet naimisissakaan😅
Muehen suvussa tehtiin sukututkimusta. Minulle tehtiin hyvin selväksi, että minua ei sinne merkitä, koska me ei oltu naimisissa, mutta lapset merkitään. Ihan kuin minä olisin omat tietoni sinne halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa on Aatamin sukupuu. Aabel oli kuollut joten sitä ei hyväksytty sukupuuhun, Kain ei ole sukupuussa koska oli Jumalan langenneet enkelin ja Eevan lapsi. ( Juutalainen traditio kertoo näin, ja on mahdollisesti oikeassa kun luemme luomiskertomusta avoimin mielin ).
Niin, mutta nyt on v. 2022
Kyllä kaikki lasketaan sukupuuhun
Vierailija kirjoitti:
Muehen suvussa tehtiin sukututkimusta. Minulle tehtiin hyvin selväksi, että minua ei sinne merkitä, koska me ei oltu naimisissa, mutta lapset merkitään. Ihan kuin minä olisin omat tietoni sinne halunnut.
Miehen suvussa tehtiin sukututkimusta ja muistutettiin kaikille, että sinne merkitään vain ne, jotka antavat luvan. GDPR edellyttää rekisteriselostetta jne. eli ei elossaolevia noin vain merkitä mihinkään exceliin ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ainakaan lasketa eli pitää olla juridisesti tunnustettu, pelkkä olettama ei riitä.
Miten jaksatkin aina kysellä tästä? Jos noin koville ottaa niin miksi edes teet mitään sukupuuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ainakaan lasketa eli pitää olla juridisesti tunnustettu, pelkkä olettama ei riitä.
Tuo on tärkeä pointti ettei ainakaan minkään juorujen mukaan kirjata lapsia. Samoin ei ilman lupaa yhdenkään elävän nimeä. Pitää myös muistaa ettei saa kuolleistakaan kirjata tietoja, jotka voivat vahingoittaa eläviä.
Vierailija kirjoitti:
Miten jaksatkin aina kysellä tästä? Jos noin koville ottaa niin miksi edes teet mitään sukupuuta?
Siis miten jaksan? Eka kerta tää, niin ei ota kovillekaan. Etsin tietoa eräästä henkilöstä, joka on kuollut kauan sitten ja kun ei löydy sukukirjasta, niin mietin, että eikö kaikkia avioliiton ulkopuolella syntyneitä välttämätyä ole kirjattu sinne. Kiitos kuitenkin niille, jotka ovat asiallisesti vastanneet.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen suvussa tehtiin sukututkimusta ja muistutettiin kaikille, että sinne merkitään vain ne, jotka antavat luvan. GDPR edellyttää rekisteriselostetta jne. eli ei elossaolevia noin vain merkitä mihinkään exceliin ilman lupaa.
GDPR taisi lopettaa sukututkimuksen EU:ssa. Entäpä olemassa olevat sukukirjat? Niissä on kiellettyä tietoa.
Sukupuuhullu iskee jälleen.