Tätä ei kerrottu neuvolassa Emma-Julia yllättyi, mitä alapäälle oikeasti tapahtuu synnytyksen jälkeen.
https://www.iltalehti.fi/keho/a/e244f5cc-aeba-401c-b705-e4d527bf0803
Aiheuttaa niin paljon myötähapeää ettei pysty edes lukemaan juttua loppuun.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Miten jotkut sitten vapaaehtoisesti synnyttää useampia?
Koska niiden kroppa ja pää kestää. Ei kaikki ota stressiä joka pikkuasiasta. Keho muuttuu joka tapauksessa. Synnytit sitten tai et.
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen ja henkinen kärsimys sekä vielä taloudellinen. Nainen on se jonka työura keskeytyy monesti uralla eteneminen lopahtaa lapsiin. Naiselle lapsi on uhraus monesta muusta asiasta, miehelle mukava lisä elämään.
Vanhanaikaista ajattelua. Ei kukaan sivistynyt tavoittele enää varsinaista uraa, vaan sisältöä ja kasvamista. Lapset ja omien aivojen käyttö edesauttavat sitä. Nainen voi tehdä yksinkin lapset ja jos mies on, hän jää hoitamaan lapset 50/50.
Nuo ovulaatioireet pahenee lapsettomillakin iän myötä. Mulla ei oo lapsia, mutta ovulaatio on muuttunut nuoruuden oireettomasta ovulaatiosta iän myötä reilun viikon mittaiseksi jatkuvaksi puukotukseksi, joka vie yöunetkin. Eikä kipu tunnu vain munasarjoissa, vaan virtsaputkesta keskiselkään asti. Lisänä on voimakasta pahoinvointia.
Tiedän monta naista, jotka ovat suoraan kieltäneet leikkaamasta, jos jommankumman henki ei ole vaarassa.
Näitä naisia ei tarvinnut leikata olleenkaan, eivät saaneet arpia, synnytys sujui normaalisti ja palautuivat nopeasti.
Eikö tuo leikkausinto rutiinitoimenpiteenä ole jo vanha juttu ja sitä tee lähinnä iäkkäämmät kätilöt vanhasta rutiinista.
Nykyään on työuupumusta eli ei se työ tee kaikkia autuaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kukaan ei kuitenkaan kertonut, että arven voi tuntea jokaisella vessakerralla vielä puoli vuotta synnytyksen jälkeen, hän ihmettelee videolla."
Tiedoksi näin 23v sitten synnyttäneenä, että tulet tuntemaan sen arven mahdollisesti vielä vuosikymmenten päästä :D
Toihan on kamalaa! Hyhyh
Arpi on, itse asiassa 4, mutta eivät ole menoa haitanneet. Arpi ei haittaa, ei ole kipeä, mutta on minulla ranteessakin arpi, jonka sain nelivuotiaana ja sormessa toinen, jonka vuolin puukolla alakouluikäisenä. Siis tässä vaiheessa ne ovat muistoja vain.
Liikunnalla pääsee yhtä hyvään kuntoon kuin ennen raskauttakin. Tai parempaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Upea nainen tämä Emma-Julia. Uskaltaa puhua alapäästään.
Miksi kuvituksena on jotain instagram-poseerauksia? Olisi laittanut kuvat siitä alapäästä.
😂
Leikkaamattomuus voi aiheuttaa pahoja repeämiä ja ne ne vasta kipeitä on.
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovulaatioireet pahenee lapsettomillakin iän myötä. Mulla ei oo lapsia, mutta ovulaatio on muuttunut nuoruuden oireettomasta ovulaatiosta iän myötä reilun viikon mittaiseksi jatkuvaksi puukotukseksi, joka vie yöunetkin. Eikä kipu tunnu vain munasarjoissa, vaan virtsaputkesta keskiselkään asti. Lisänä on voimakasta pahoinvointia.
Kuulostaa aivan kauhealta. Mitä ihmettä sä teet niillä ovulaatioilla, eikö kannattais hankkia hormonaalinen ehkäisy jolla saisit mokomat loppumaan?
Pillu on täysin yliarvostettu asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä, että näistäkin asioista puhutaan / kirjoitetaan.
Mitä alapeukutettavaa tässä kommentissa on? Pitäisikö aiheesta olla kiellettyä keskustella?
Nyt niitä valoja päälle. Näistä asioista on puhuttu ja kirjoitti niin kauan kun minä jaksa muistaa. Huomasitko, että jutun lopussa oli linkkejä? Ei niitä artikkeleja ole tänään kirjoitettu. Joku ei nyt vaan viitsinyt ottaa itse asioista selvää riittävän kattavasti ja esittää syytöksiä ettei hänelle on katettu valmista pöytää kuten tuo sukupolvi on tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aivan kauhealta. Mitä ihmettä sä teet niillä ovulaatioilla, eikö kannattais hankkia hormonaalinen ehkäisy jolla saisit mokomat loppumaan?
Mulla on aurallinen migreeni, niin en sais kuin minipillerit. Niiden kanssa puolestaan on jatkuvaa vuotoa.
En uskonut minäkään että käytännössä menetän koko römpsän.. nyt se on lähinnä laskeuman takia pullistunut säkki ja komea näky peräpukamien vieressä. En ikinä olis alakautta synnyttänyt jos olisin tiennyt tämän. En tietenkään sano että kaikilla näin menee mutta minulla meni.
Itsellä myös eppari, imukuppi avusteinen synnytys ja kolmannen asteen repeämät. Hoksaan, että on harvinaista, että nuo kaikki osuu samaan synnytykseen, mutta ehkä niiden pitkäkestoisista vaikutuksista voisi hieman puhua neuvolassa etukäteen. Jotenkin tuli yllätyksenä, ettei vielä vuosi synnytyksen jälkeen pysty esim pyöräilemään...
Vierailija kirjoitti:
Leikkaamattomuus voi aiheuttaa pahoja repeämiä ja ne ne vasta kipeitä on.
Kaikella järjellä ja valmiiksi avattu repeää enemmän. Siinähän on jo repeämäkohta valmiiksi avattu alkuun ja normaalit tukikudokset eivät pidä kasassa.
Tiedän leikkaamattomia naisia, jotka tehneet ensimmäisen lapsensakin ilman ainoatakaan tikkiä.
Vierailija kirjoitti:
No ei kaikille tehdä episiotomiaa. Nykyään se tehdään vaan jos on vauvalla hätä tai muuten joustamaton kudos tai vauva tulossa väärässä asennossa ulos.
Kolme olen synnyttänyt eikä jäänyt arpia. Mutta virtsarakon laskeuma jäi, jonka takia en voi juosta tai hyppiä ilman vaippoja. Leikkausta odotellessa..
Ihmisen biologia ohjaa lisääntymistarvetta. Vauvat on ihania.
Vierailija kirjoitti:
Maailman ensimmäinen synnyttäjä. Kertoo asioista uutena ihan kuin pikkulapsi huomattuaa pilven liikkuvan.
Nehän on hänelle uusia asioita ja ilmeisesti uusia myös seuraajilleen, eli tuon sukupolven naisille, jotka nyt tulevat äideiksi ensimmäistä kertaa. Vähän voisi olla armollisempi muita naisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kaikille tehdä episiotomiaa. Nykyään se tehdään vaan jos on vauvalla hätä tai muuten joustamaton kudos tai vauva tulossa väärässä asennossa ulos.
Kolme olen synnyttänyt eikä jäänyt arpia. Mutta virtsarakon laskeuma jäi, jonka takia en voi juosta tai hyppiä ilman vaippoja. Leikkausta odotellessa..
Ihmisen biologia ohjaa lisääntymistarvetta. Vauvat on ihania.
Jälleen tullaan tähän iänikuiseen toisen taivas on toisten helvetti.
Tavallaan hienoa, että tällaisestakin kokemuksesta uskaltaa puhua. Ongelmana on, jos se yleistetään koskemaan kaikkia synnyttäneitä ja jotkut nuoret luulee että samanlaista se on kaikilla, siitä ei vaan puhuta. Kun ei ole, mulle ei ainakaan jäänyt mitään arpia kahdesta normikokoisesta vauvasta, ei leikelty ja pilde on ihan hyvässä kunnossa kiitos vaan. Toki siinä meni kuukausia silloin että toipui, mutta ei se mikään loppuelämän juttu ollut.