Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko perinnön jakaa miten haluaa, jos kaikki osakkaat ovat suostuvaisia siihen, mutta yksi perillinen on ulosotossa?

ChinaMen
21.09.2022 |

#Omaiset voivat toimittaa perinnönjaon haluammallaan tavalla mikäli he ovat yksimielisiä perinnönjaosta. Perintö voidaan jakaa joko kokonaan tai vain joiltain osin. Jos perinnönjaosta aiheutuu riitoja tai omaiset ovat erimielisiä perinnönjaosta, perinnönjaon suorittaa maksua vastaan käräjäoikeuden määräämä pesänjakaja.

1. jos jaamme perinnön kolmeen osaan mutta yksi eli ulosotossa oleva saisi pienen osan vain ja muut suuren osan, voiko näin toimia? näin siis ulosotossa olevalle ei jäisi kuin murto-osa myytävää omaisuutta, ja hänen osuutensa ei menisi voudille sitten kokonaan vai voisimme antaa hänelle omasta osuudestamme sitten käteisenä salassa rahaa?

2. ulosotto on mitannut perinnöstä perittäväksi yhdelle meistä 65 000e voudille, tosin ulosmitattavaa on 100 000 e. Perunkirjoissa laskettiin kuitenkin yhteinen omaisuutemme alle 70 000 e, joka jaetaan kolmelle. Eli millään ei hänelle saada 65 000 euroa, eikä meidän muiden osuuksia voi myydä alihintaan, siihen ei vouti voi kai pakottaa.

voimmeko antaa hänelle siis omaisuudesta esim 5000 e arvoisen mökin ja itse pitää arvokkaammaat asunnot?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
2/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä ajassa perintö pitää jakaa kun yksi on ulosotossa?

#Perinnönjaolle ei ole määrätty enimmäisaikaa, missä ajassa se tulisi toimittaa. Toisin kuin esimerkiksi perunkirjoitus, joka on säädetty laissa pakolliseksi ja tietyssä määräajassa tehtäväksi, perinnönjakoa ei ole säännelty vastaavilla pakollisilla määräajoilla.

Perinnön jakamiseen tai jakamatta jättämiseen vaikuttavat kuolinpesän osakkaiden oikeudet. Sen jälkeen, kun pesän omaisuus eli sen varat ja velat on selvitetty, on jokaisella sen osakkaalla itsenäinen, muista riippumaton oikeus vaatia jakoa. Perinnönjako on toimitettava, jos osakas sitä vaatii, mutta myös silloin, kun jonkun osakkaan osuus pesästä on ulosmitattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voitte jakaa, ja ulosotossa oleva olisi voinut kieltäytyä perinnöstä. Nyt se on ilmeisesti myöhäistä.

Te muut voitte lunastaa ulosotossa olevan osuuden tai voitte sovinnossa jakaa perinnön siten, että ulosotossa olevan osuus menee myyntiin. Voitte jakaa 100 000 euron omaisuuden kolmeen osaan siten, että jokaisen osuus on 33 333€, ja yhden osuus voudille.

Periaatteessa vouti voi määrätä koko perinnön myytäväksi ja jakaa tulon teille kolmelle. 

Vierailija
4/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Pesästä voidaan ulosmitata sen osakkaan velka niiltä osin, mikä on osakkaan osuus pesästä.

Vierailija
5/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu.

Jos olette tasavertaisia perijöitä niin tasan kaikkien kesken. Perunkirja ja arvio omaisuuden arvosta voudille, vasta sitten irtoaa lupa omaisuuden myyntiin. Ts ilman lupaa sitä perintöomaisuutta ei saa realisoida edes. Ulosmitatun osuus täysimääräisesti voudille joka sitten tekee sille mitä tekee, jos siitä jää jotain yli se palautetaan asiakkaalle.

Vierailija
6/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Pesästä voidaan ulosmitata sen osakkaan velka niiltä osin, mikä on osakkaan osuus pesästä.

ei vouti nyt voi pakottaa myyymään koko omaisuutta kolmeen osaan kun minä yksi osakas esimerkiksi asun meidän perintö-asunnossamme, ja olen asunut tässä jo vuoden. ei vouti nyt voi pakottaa minua myymään asuntoani sen takia, että yksi perheenjäsen on ulosmittauksessa!!!

Vierailija
7/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tyhmiä ihmiset ovat? Tuossahan olisi mahdollisuus lyhentää kunnolla ulosottovelkojaan.

Vierailija
8/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa asut jos siellä on vouti?

Vierailija
9/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perun kirja kirjoitti:

Ei onnistu.

Jos olette tasavertaisia perijöitä niin tasan kaikkien kesken. Perunkirja ja arvio omaisuuden arvosta voudille, vasta sitten irtoaa lupa omaisuuden myyntiin. Ts ilman lupaa sitä perintöomaisuutta ei saa realisoida edes. Ulosmitatun osuus täysimääräisesti voudille joka sitten tekee sille mitä tekee, jos siitä jää jotain yli se palautetaan asiakkaalle.

mutta perunkirjat lähetetään verottajalle kai lakimiehen toimesta, mutta nyt kai me itse voimme tehdä omaisuuden jaon ja se pitäisi jotenkin olla tasapainoinen? pitääkö se lähettää voudille vielä ennen myyynti'ä?

Vierailija
10/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä olet väärässä, kyllä voi. Mutta voit ostaa sen itse käypään hintaan.

Huomioikaa myös se, että jos pesää ei jaeta ja vouti ottaa omansa siitä mistä pystyy, niin jakamattomassa pesässä olette vastuussa sen yhden ulosotossa olevan verovelasta jos pesä myy omaisuutta eikä pesää ole jaettu. Eli nyt jakoon niin nopeasti kun voitte.

Vierailija
11/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tyhmiä ihmiset ovat? Tuossahan olisi mahdollisuus lyhentää kunnolla ulosottovelkojaan.

Itse aion kieltäytyä vanhempieni perinnöistä ja kaikista muistakin minulle perintökaaren myötä tulevista perinnöistä, jotta perinnöt menevät lapsilleni. Olen ulosotossa ja varaton, minimituloilla elävä työkyvytön.

Jos perintöä tulisi niin paljon että se pelastaisi minut, saattaisin harkita sen vastaanottamista ja velkojeni maksamista (muutama kymppitonni) mutta koska perintöä tulee ehkä yhteensä noin 50 000, aion kieltäytyä siitä lasteni hyväksi ja elää loppuelämäni velallisena.

Vierailija
12/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa koko perintö ulostossa olevalle jotta se pääsee eroon veloista.

Vierailija
13/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin miten tyhmiö, oletetaan että asunnostamme saisi 100 000e, siitä puolet mulle puolet ulosotossa olevalle. Mökki jäisi kolmannelle sisarukselle joka ei halua myydä sitä. 50 000 e menisi ulosottoon veljelle ja mulle jäisi 50 000 e.  Hänelle jäisi vielä 50 000 e ulosottoon jota on 100 000e. mitä se auttaa? Hän ei saisi MITÄÄN!

sen sijaan jos saataisiin juilattua hänelle esim 5000 arvoinen toinen mökki ja minulle vaikka tuo 100 000 e asunto. myisin sen ja antaisin veljelleni käteisenä salaa 50 000 e jonka hän saisi käyttää vaikka Thaimaassa asumiseen loppuelänsä tai ostaa vaikka asuntoveneen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
14/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavali kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei vouti nyt voi pakottaa myyymään koko omaisuutta kolmeen osaan kun minä yksi osakas esimerkiksi asun meidän perintö-asunnossamme, ja olen asunut tässä jo vuoden. ei vouti nyt voi pakottaa minua myymään asuntoani sen takia, että yksi perheenjäsen on ulosmittauksessa!!!

Kyllä voi pakottaa. Valitettavasti. Velka täytyy aina maksaa. Voit toki maksaa sen yhden ulos perinnöstä ja se osuus sitten menee velkoihin.

Vierailija
15/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavali kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä asuntoa myydä tarvitse, lunastat vain niiden kahden osuudet itsellesi. Eli jos asunnon arvo vaikka 90 yksikköä. Sinun osuus siitä 30, maksat kahdelle muulle 30/hlö. Noin yksinkertaistettuna jos mitään muuta perittävää omaisuutta ei olisi ollut.

Vierailija
16/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää pesä jakamatta, niin ei ole ongelmaa. Pesä voi olla jakamaton ilman mitään takarajaa.

Vierailija
17/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paavali kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä asuntoa myydä tarvitse, lunastat vain niiden kahden osuudet itsellesi. Eli jos asunnon arvo vaikka 90 yksikköä. Sinun osuus siitä 30, maksat kahdelle muulle 30/hlö. Noin yksinkertaistettuna jos mitään muuta perittävää omaisuutta ei olisi ollut.

ei mulla ole rahaa maksaa 60 000 euroa tai 30 000 euroa kellekään, mulla rahaa jää 200 e per kk käteen tonnin ansiosidonnaisesta per kuukausi ja tilillä on 2000 e!!!!!!!!!

Vierailija
18/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäkää pesä jakamatta, niin ei ole ongelmaa. Pesä voi olla jakamaton ilman mitään takarajaa.

voiko olla miten kauaa jos yksi on ulosotossa?

Vierailija
19/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille tiedoksi että ulosottovelallisen pitää kieltäytyä perinnöstä hyvissä ajoin. Jos pesää on jo alettu jakaa (lol) niin homma on pilalla.

Vierailija
20/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putin II kirjoitti:

50 000 e jonka hän saisi käyttää vaikka Thaimaassa asumiseen loppuelänsä

Ilmeisesti ei ole montaa vuotta jäljellä...

Vai kauanko kuvittelit 50000e riittävän edes thaimaassa asumiseen?

😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme