Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko perinnön jakaa miten haluaa, jos kaikki osakkaat ovat suostuvaisia siihen, mutta yksi perillinen on ulosotossa?

ChinaMen
21.09.2022 |

#Omaiset voivat toimittaa perinnönjaon haluammallaan tavalla mikäli he ovat yksimielisiä perinnönjaosta. Perintö voidaan jakaa joko kokonaan tai vain joiltain osin. Jos perinnönjaosta aiheutuu riitoja tai omaiset ovat erimielisiä perinnönjaosta, perinnönjaon suorittaa maksua vastaan käräjäoikeuden määräämä pesänjakaja.

1. jos jaamme perinnön kolmeen osaan mutta yksi eli ulosotossa oleva saisi pienen osan vain ja muut suuren osan, voiko näin toimia? näin siis ulosotossa olevalle ei jäisi kuin murto-osa myytävää omaisuutta, ja hänen osuutensa ei menisi voudille sitten kokonaan vai voisimme antaa hänelle omasta osuudestamme sitten käteisenä salassa rahaa?

2. ulosotto on mitannut perinnöstä perittäväksi yhdelle meistä 65 000e voudille, tosin ulosmitattavaa on 100 000 e. Perunkirjoissa laskettiin kuitenkin yhteinen omaisuutemme alle 70 000 e, joka jaetaan kolmelle. Eli millään ei hänelle saada 65 000 euroa, eikä meidän muiden osuuksia voi myydä alihintaan, siihen ei vouti voi kai pakottaa.

voimmeko antaa hänelle siis omaisuudesta esim 5000 e arvoisen mökin ja itse pitää arvokkaammaat asunnot?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kuolinpesälle tullut maksukieltoa? Se tarkoittaa, että velallisen perintöosuus on ulosmitattu ulosottokaaren 77 pykälän mukaisesti. Silloin epätasapainoista perinnönjakoa ei tulla hyväksymään.

Vierailija
22/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäkää pesä jakamatta, niin ei ole ongelmaa. Pesä voi olla jakamaton ilman mitään takarajaa.

Ulosottomies voi vaatia pesän jakamista ja velkoja moittia jakoa.

Vierailija
24/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kuolinpesälle tullut maksukieltoa? Se tarkoittaa, että velallisen perintöosuus on ulosmitattu ulosottokaaren 77 pykälän mukaisesti. Silloin epätasapainoista perinnönjakoa ei tulla hyväksymään.

on tullut maksukielto. mutta miten jako tehdään sitten, jos sisko haluaa mökin jonka arvoksi on laskettu 45 000e? ja minä ja veljeni asunnon jonka arvo on 90 000e, ja yksi pikkumökki jonka arvo on laskettu 1000e?

Vierailija
25/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos sisko haluaa mökin jonka arvoksi on laskettu 45 000e? ja minä ja veljeni asunnon jonka arvo on 90 000e, ja yksi pikkumökki jonka arvo on laskettu 1000e?

Kuinka vaikea se on ymmärtää, että teidän haluamisilla ei ole yhtään mitään merkitystä???

Vierailija
26/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

syökää ihmiset siis paskaa! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on tullut maksukielto. mutta miten jako tehdään sitten, jos sisko haluaa mökin jonka arvoksi on laskettu 45 000e? ja minä ja veljeni asunnon jonka arvo on 90 000e, ja yksi pikkumökki jonka arvo on laskettu 1000e?

Jos haluamanne omaisuuserät ovat perintöosuuttanne suurempia, voitte maksaa niistä. Jos se ei onnistu, mitä todennäköisimmin omaisuutta menee myyntiin ja rahat sitten jaetaan.

Vierailija
27/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Andy McCoys se jaksaa yrittää venkoilla.

Vierailija
28/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette saa myydä mitään ilman voudin lupaa, jos perintö on ulosmitattu.

Jospa ottaisitte yhteyttä ulosottoon ja pyytäisitte apua heiltä?

Jos jaatte perintöä "väärin", eli sääntöjen vastaisesti, ulosotto/velkoja voi kai vaatia takainsinsaantia.

Vierailija
29/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten tuo on täysin laillista, että tuo ulosotossa oleva kieltäytyy perinnöstä ja saa teiltä sitten lahjana max 4999,99€/vuosi.

Vierailija
30/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tyhmiä ihmiset ovat? Tuossahan olisi mahdollisuus lyhentää kunnolla ulosottovelkojaan.

Itse aion kieltäytyä vanhempieni perinnöistä ja kaikista muistakin minulle perintökaaren myötä tulevista perinnöistä, jotta perinnöt menevät lapsilleni. Olen ulosotossa ja varaton, minimituloilla elävä työkyvytön.

Jos perintöä tulisi niin paljon että se pelastaisi minut, saattaisin harkita sen vastaanottamista ja velkojeni maksamista (muutama kymppitonni) mutta koska perintöä tulee ehkä yhteensä noin 50 000, aion kieltäytyä siitä lasteni hyväksi ja elää loppuelämäni velallisena.

Perinnöstä ei voi kieltäytyä velkojien tappioksi.

Vierailija
31/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan omakohtaista kokemusta on siitä että kun yksi perijöistä on ulosottovelkainen niin jos hän haluaa perintönsä, se ulosotto menee VAIN hänen perintöosuudestaan, ei todellakaan koko perinnöstä. Hän voi myös kieltäytyä perinnöstä jolloin se menee hänen lapsilleen tai lapsettomana jaetaan muille perijöille. 

Lopettakaa oikeasti valehtelemasta. Olen ollut perijänä kaksi kertaa viimeisten viiden vuoden aikana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän