Sain valituksen myöhästelystä kuntouttavasta työtoiminnasta.
Olen päiväkodissa työtoiminnassa ja olen muutamana aamuna myöhästynyt muutaman minuutin ehkä 5min aamuisin. Olen ollut ajoissa talossa, mutta ryhmään saatan mennä vasta 5 min yli. Nyt palautekeskustelussa sain tästä kuulla, että pitäisi ajoissa saapua paikalle. Pikkusen harmittaa saada negatiivista palautetta. Yleensä aamuisin lapsia on ryhmässä vain 4-5 ja hoitajia 2 minun lisäkseni. Kyllä pärjäävät ilman minuakin enkä ole siellä kuitenkaan työsuhteessa enkä saa työstäni palkkaa ja muutenkin olen heille ilmainen apukäsiä, luulisivat olevan kiitollisia. Lisäksi olen kuntouttavassa työtoiminnassa joten en ihan täydellisessä työkunnossa vaan kokeilen työelämää. Ilmeisesti odottavat silti samaa kuin palkkatyötä tekeviltä.
Kommentit (32)
Typerää pomputusta! Naisvaltaisilla aloilla paljon korppikotkia. No et mitään menetä, vaikka potkutkin saisit.
No ovat tökeröitä. Et saa edes palkkaa ko työstä. Menisin jatkossa ajoissa mutta tekisin todellakin aivan minimin mitä voi kunt työksi kutsua, ei kuulu olla työntekijän korvike.
Tuo on juuri tyypillinen asia mistä valitetaan ihan varmasti jos oot kuntouttavassa. Sitten jos oisit palkkatyössä, sun oletetaan osaavan olla ajoissa tarvittaessa (ja silloin voi tuon verran joskus olla myöhässä kunhan tietää milloin se on ok ja milloin ei).
Mitäs siitä tulisi jos kaikki alkaisivat lipsumaan työajoista? Samat työajat ne on kaikilla, myös harjoittelijoilla.
Niin eikö sen kuntouttavan työtoiminnan ydin ole totutella takaisin työelämän vaatimuksiin, joista yksi on olla ajoissa työpaikalla, kun työvuoro alkaa. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että olet kuntoutuja vaan kuntoutuksen tarkoitus on kuntouttaa takaisin työelämään. Et taida paljoa arvostaa sinulle annettua mahdollisuutta tulemalla paikalle kun sinulle sopii. Annat aika epäluotettavan kuvan itsestäsi työntekijänä, jos asenteesi on tämän. Ihan asiasta antoivat palautetta vai kuvittelitko että voit mennä töihin oman aikataulusi mukaan.
Jos työ alkaa klo 7 niin klo 7 pitää olla valmiina töihin, ei 5 yli. Se, että olet rakennuksessa ajoissa ei tarkoita, että olisit sillä seisomalla työkunnossa. Vastedes lähdet kotoa sen pari minuuttia aiemmin niin ehdit töihin oikeaan aikaan.
Minulle ei ollenkaan selvää, mitä vaatimuseroja on, jos on kuntouttavassa työtoiminnassa tai ihan työsuhteessa. Mitä eroja on, paitsi palkka ja tietystikin se työsuhde? Onko jossain määritelty, mitä kuntouttavassa olevan pitäisi tehdä?
Meillä on nimittäin työpaikalla yksi kuntouttavassa oleva, en ole hänen pomonsa, mutta olisi ihan kiva tietää hänen toimenkuvansa. Mitä voi häneltä edellyttää ja mitä ei.
Ymmärrän kyllä, että olisi suotavaa olla täysin ajoissa tai mieluummin 5-10 etuajassa, työyhteisön takia, mutta ymmärrän että tuo on ehkä vähän kohtuutonta tapauksessasi, olettaen että olet muuten hoitanut hommat hyvin ja kunnialla ja olet suht ajoissa.
Jos nyt vaan yrittäisit olla 5 min ennen. Pieni ja ärsyttävä, muttei mahdoton skarppaus.
Mutta hienoa että pystyt olemaan noinkin ajoissa tilanteeksi takia. Tsemppiä
Asiasta on aiheesta annettu sinulle palautetta. Jos työhön ei kuulu vaatteidenvaihtoaika, pitää työajan alkaessa olla työtehtävän kimpussa. Se ei riitä, että on talossa sisällä.
On ymmärrettävää, että sinua harmittaa olla pompoteltavana, kun et tuosta mitään hyödy. Näin se silti menee.
Harjoittelija tai kuntoutuksessa olevan ei pitäisi olettaa olevan ilmainen työntekijä. Harjoittelussa ja kuntoutuksessa on omat tavoitteensa, joihin ei kuulu täysiverisen työntekijän korvaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Typerää pomputusta! Naisvaltaisilla aloilla paljon korppikotkia. No et mitään menetä, vaikka potkutkin saisit.
Apua. Et ole työelämässä , näköjään. Etkö tiedä, että työvuoro alkaa silloin, kuten työvuorolistassa sanotaan, jos ei ole liukuva työaika? Jos tulet toistuvasti myöhässä, niin on perustettu irtisanomiseen, trolli.
Päiväkodit. Olen siellä itse töissä ja voin sanoa että vittumaisempaa työpaikkaa ei voi olla. Joten en ihmettele. Sanot vaan että no voi harmi sentään ja tulet jatkossakin ihan siihen aikaan ryhmään kun tulet.
Sinä et ole kasvatusvastuullinen joten mitä väliä sillä ryhmän työntekijöille on?
Haluavat vain päästä pätemään.
Mulla on 2 viikkoa enää työtoimintaa. Lähdin ovet paukkuen ja sanoin 'pitäkää tunkkinne', orjatyötä. Kävin lopun ajaksi hakemaan sairauslomaa henkisen pahoinvoinnin vuoksi. Siellä monet muut myöhästelee paljon enemmän ja 'antavat luvan työkaverin lähteä aiemmin' joten pikkusen otti kupoliin. Tein töitä siellä ihan täysillä jopa enemmän kuin palkalliset. Ne sanoivatkin, että olen ihan kuin 'yksi meistä'. Ei ollut haluja enää jatkaa siellä ilmaistyötä nipottajien kanssa. Ap
Työaikojen noudattaminen koskee ihan jokaista, myös sinua. Siksi juuri olet kuntottavassa työtoiminnassa, että opettelet työelämään siirtymistä. Työelämässä tarvitaan tiettyjä taitoja kuten aikataulujen noudattaminen. Ei siitä tule mitään, jos jokainen päättää tulla töihin silloin kun sattuu huvittamaan.
Ajattelepa sitä, jos kuntouttavan jälkeen päätät hakeutua lastenhoitajaksi. Luuletko saavasi työpaikkaa, jos sinut muistetaan asenneongelmaisena myöhästelijänä?
Jep. Samasta syystä suurin osa palstalaisista on työttömiä. Ei mitään kunnioitusta työpaikkaa kohtaan. Tullaan kun huvittaa ja perustellaam myöhästymisiå ties millä tekosyillä.
Mikset lähde aikaisemmin töihin?
Antaa niiden valittaa äläkä välitä mitään. Myöhästy tuplaten jatkossa moisesta ilmaistyöstä. Sano että vähentäkää siitä yhdeksästä eurosta viisi minuuttia.
Ne eivät tarvitsisi yhtään ilmaistyöntekijöitä kun jos tuommoisesta alkavat valittamaan. Minä vaihtaisin paikkaa niin että olkaa sitten ilman ilmaistyöntekijää. Kuntouttavien työpajat ovat yleensä parempia paikkoja kuin työpaikat joissa joutuu hyväksikäytetyksi, raatamaan kakka työt.
Mitä jos kaikilla työntekijöillä olisi sama mieli pide siellä, kuin sinulla ja kaikki myöhästyisivät 5min? Kukan niiden lasten kanssa silloin ryhmässä olisi? Aikuisen ihmisen on otettava aikansa ja kellonsa haltuun. Ihan oikein asiasta huomautettiin.
Olet toiminnallasi osoittanut, ettet ole vielä kuntoutunut työkykyiseksi, asenneongelmaa ainakin on.
Kannattaa olla täysin tehoton ja tehdä piruutta kaikessa mistä ei jää kiinni. Sillä tavalla maksavat, jos ei muuten!
Vierailija kirjoitti:
Olet toiminnallasi osoittanut, ettet ole vielä kuntoutunut työkykyiseksi, asenneongelmaa ainakin on.
Juurikin näin. Nää samat työntekijät on niitä jotka sanoo että työkokeilum jälkeen ei koskaan työllisty mihinkääm vakituiseen. No ei ihme ettei vakinaisteta kun edes työajoista ei pysty pitämään kiinni.
Ovat oikeassa