Sain valituksen myöhästelystä kuntouttavasta työtoiminnasta.
Olen päiväkodissa työtoiminnassa ja olen muutamana aamuna myöhästynyt muutaman minuutin ehkä 5min aamuisin. Olen ollut ajoissa talossa, mutta ryhmään saatan mennä vasta 5 min yli. Nyt palautekeskustelussa sain tästä kuulla, että pitäisi ajoissa saapua paikalle. Pikkusen harmittaa saada negatiivista palautetta. Yleensä aamuisin lapsia on ryhmässä vain 4-5 ja hoitajia 2 minun lisäkseni. Kyllä pärjäävät ilman minuakin enkä ole siellä kuitenkaan työsuhteessa enkä saa työstäni palkkaa ja muutenkin olen heille ilmainen apukäsiä, luulisivat olevan kiitollisia. Lisäksi olen kuntouttavassa työtoiminnassa joten en ihan täydellisessä työkunnossa vaan kokeilen työelämää. Ilmeisesti odottavat silti samaa kuin palkkatyötä tekeviltä.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Työaikojen noudattaminen koskee ihan jokaista, myös sinua. Siksi juuri olet kuntottavassa työtoiminnassa, että opettelet työelämään siirtymistä.
Opetellaan, kuten sanoit. Ei vielä osata eikä tehdä kaikki oikein.
Sanoin niille, että "whatcha gonna do about it?" ja naurasin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kaikilla työntekijöillä olisi sama mieli pide siellä, kuin sinulla ja kaikki myöhästyisivät 5min? Kukan niiden lasten kanssa silloin ryhmässä olisi? Aikuisen ihmisen on otettava aikansa ja kellonsa haltuun. Ihan oikein asiasta huomautettiin.
Palkatonta työntekijää ei voi laskea palkkatyöläiseksi eikä teetättää sijaisuuksia mutta näitä käytetään julmasti hyväksi niin että ei oteta sijaisia kun on palkattomia.
Sehän on laitonta jos siellä ryhmässä on ainoa palkaton kuntouttavassa tai harjoittelija.
Jos hän ei saa palkkaa, niin riittää että on talossa silloin kun on sovittu toiminnan alkavan.
Asia muuttuu heti, kun saa palkkaa, silloin tullaan tekemään töitä ja on vastuu niistä lapsista. Kuntouttavassa työtoiminnassa olevalla ei ole, eli vaikkei tulisi ollenkaan, sen ei kuulu vaikuttaa työpaikan toimintaan mitenkään.
Eli jos toiminta alkaa klo 9, riittää, kun on työpaikassa silloin. Ei tarvi olla tekemässä mitään. Tätä työntekijät ei halua hyväksyä, vaan yrittävät hyväksikäyttää joka mahdollisen minuutin ja vähän ylikin.
Kuntouttavassa työtoiminnassa vasta tarkoitus totutella takaisin työelämään. Ei työkyvyttömyyseläkkeellä oleva jolla on tarkoitus palailla työelämään pikkuhiljaa ole välttämättä vielä täysin kykeneväisyyttä noudattaa työelämän vaatimuksia, siksi hän onkin kuntouttavassa hakemassa tuntumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eikö sen kuntouttavan työtoiminnan ydin ole totutella takaisin työelämän vaatimuksiin, joista yksi on olla ajoissa työpaikalla, kun työvuoro alkaa.
Jos tarkoitus on totutella, niin sehän tarkoittaa, ettei joka kerta voi vielä mennä oikein. Jos ihminen osaa heti toimia oikein, hänen ei kuulu olla kuntouttavassa.
Joo tämä. Jos koko pointti ja peruste sille, ettei ihmiselle makseta asianmukaista korvausta, eli palkkaa työstä on, että se on vasta totuttelemassa ja harjoittelemassa, niin miten voidaan olettaa, että saadaan priima työntekijä?
Meillä on myös töissä tällaisia jatkuvasti jotka ei tule ajoissa töihin. Meillä harjoittelijan ei edes tarvitse tehdä juuri mitään. Seuraa apukäsinä toista työntekijää ja saisi vakinaisen paikan harjoittelun jälkeen, mutta kun ei ole ajoissa paikalla niin työkaveri on kerinnyt jo lähteä kentälle ja työtehtäväksi jää toimistolla istuminen.
Eikö kuntouttavan työtoiminnan tavoite ole se, että ihmisen elämänhallinta paranisi. Siihen kuuluu se, että on ajoissa siellä, mistä on sovittu. Eli tuo ajoissa paikalle saapuminen on yksi niistä harvoista asioista, joita sinulta oikeasti siellä vaaditaan. Eli saavut paikalle silloin kun on sovittu, ja poistut paikalta silloin, kun on sovittu. Toinen, mitä siinä vaaditaan, on se, että olet selvin päin. Aikasi toki kuluu siellä paremmin, jos jotain pientä teetkin siellä.
Kuntouttavassahan opetellaan elämänhallintaa eikä ole verrattavissa palkkatyöläisen vaatimuksiin.
Ne eivät voi palkasta vähentää niin minä tulisin ja menisin mitenkä sattuu enkä katselisi kelloa. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eikö sen kuntouttavan työtoiminnan ydin ole totutella takaisin työelämän vaatimuksiin, joista yksi on olla ajoissa työpaikalla, kun työvuoro alkaa.
Jos tarkoitus on totutella, niin sehän tarkoittaa, ettei joka kerta voi vielä mennä oikein. Jos ihminen osaa heti toimia oikein, hänen ei kuulu olla kuntouttavassa.
Joo tämä. Jos koko pointti ja peruste sille, ettei ihmiselle makseta asianmukaista korvausta, eli palkkaa työstä on, että se on vasta totuttelemassa ja harjoittelemassa, niin miten voidaan olettaa, että saadaan priima työntekijä?
Mutta jos siitä myöhästelystä ei saisi antaa palautetta, miten tämä totuttelija oppii, että myöhästyminen ei ole hyväksyttävää.
Koko kuntouttava työtoiminta on ihan turha keksintö, jos siellä ei velvoiteta käymään kuin neljä tuntia viikossa ja siitäkin puolet menee myöhästymisten ja ruokailun piikkiin.