Miksi elämä on nykyään hankalaa itsepalvelua netin kautta? En osaa!
Asun Turussa. Jos päättäisin mennä käymään julkisilla Helsingissä vaikka sea lifessä, niin en osaisi ostaa paikallisbussiin matkalippua enkä junalippua enkä Helsingissä rautiovaunulippua.
Enne oli leppoisaa matkustaa. Rahaa vaan mukaan ja joka paikassa myytiin lippuja paikan päällä.
Kommentit (30)
Jos Suomeen saapuu lomalle Brasialialainen turisti, niin miten se pärjää?
Miten osaa ostaa lipun bussiin jne.
Oikeassa olet, niin oikeassa. Kaikki on siirtynyt verkkoon, joka ainoa asia, joten siten on saatu myös joka ainoa vastuu asiakkaalle, potilaalle, käyttäjälle, eli jos teet virheen, vastaat siitä itse. Nykyisin pitää hoitaa kaikki itse verkossa, ajanvaraukset, tilaukset, peruutukset, tuoteriidat, korvauspalvelut, laskutukseen liittyvät, kaikki. Olenkin miettinyt, miten moni on oikeesti joutunut guseen, kun kaikilla ei ole tietoja ja taitoja eikä ehkä konettakaan, mene sitten yleiselle koneelle jossa jono huohottaa niskaan. Digitalisaatio ei välttämättä ole vain hyvä asia!
Vierailija kirjoitti:
vaihdoin paperilaskun e-laskuksi jo jonkin aikaa sitten. Tein kaikki vaaditut ritirallat ja silti omissa tiedoissa näkyy edelleen paperilaskutus. Toinen: adblock on päällä ja aktiivinen mutta ei estä mainoksia vaikka toisessa koneessa täsmälleen samalla lailla oleva estää. te kaikki joitten mielestä on niin helppoa kaikki, voitte varmaan valistaa että missä vika? ja lisätietoja ette kai tarvitse kun on niin helppoa?
Mulla on koneella Adblock, ja nyt jostain syystä instagram rupesi tuuttaamaan mainoksia, mitä se ei ole koskaan ennen tehnyt. Siis samanlaisia ruutuja kuin mun tuttavienkin postaukset on, mutta ne on mainoksia! Millä helvetillä sen saa pois päältä, kun en ole itse sitä laittanut päälle enkä antanut mainoksille lupaa??!! Ennemmin vaikka luovun instagramista, tai käyn vain mun tyttären tilillä kuin luen niitä paskamainoksia vain ilmoittaakseni ne roskasisällöksi (teen nyt niin joka kerta, että insta ymmärtäisi, ettei kande lähettää niitä mulle).
Toisen pankin tunnarit hukassa, en jaksa etsiä. Toiset muistan ulkoa.
Vierailija kirjoitti:
Mee rautatieasemalle. Siellä ne turistit kyselee apuja jokaiselta vastaantulijalta.
Vierailija kirjoitti:
Rahallinen hyöty itsepalveluata menee yritysten voittoihin.
Olisi saanut ainakin hinnat laskea, kun itse joutuu itseään palvelemaan.
Ja miksi jokaikisen palvelun pitää toimia eri logiikalla? Ei vaan jaksa perehtyä kaikkiin. Annan olla. Voin olla ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Joka maassa julkinen liikenne on järjestetty omalla tavallaan. Kun lähtee ulkomaille, on syytä ottaa selvää miten toimitaan. Esimerkiksi Italiassa oli ainakin taannoin niin, että julkisen liikenteen lippuja sai ostaa tupakkakaupoista, kuskit eivät myyneet. Ei sitä turistina olisi älynnyt, jollei olisi matkaoppaasta lukenut.
En ole pariin vuoteen tehnyt veroilmoitusta. En osaa sitä netissä tehdä. Kysyin botilta neuvoa: ei ymmärtänyt kysymystäni. Tuli joku neuvonta-virkailija tsättiin. Ei osannut vastata vaan pitäisi soittaa johonki kansainvälisen verotuksen numeroon jonakin aikana.
Jätin sikseen.
Kyllä on silppusta appia ja äppiä. Kampin kaukoliikenneterminaalissa veskiinkin pääsee vain joillain sovelluksilla, joista yhtäkään en tunnista. Hienoa.
Vierailija kirjoitti:
2022-1995 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen sitä mieltä, että ihmisen täytyy kehittyä ajan mukana. Mikä noissa asioissa on niin vaikeaa? Tietohan löytyy jokaisen puhelimesta. Nyt rohkeasti googlettamaan. Voit myös kysyä täältä apua.
Miten niin löytyy puhelimesta? Mulla on 4G känny, jota käytän kain kellona/herätyskellona ja musiikin kuunteluun muistikortilta. Puhelimena käytän 2G-puhelinta, jota ei tarvi yhtenään ladata. Ja Googleen en koske pitkällä tikullakaan.
Tietokoneita olen käyttänyt vuodesta 1995, mutta niissä ei ole mitään Googeliin viittaavaa. Google tietää, mihan aikaan käyt paskalla, jos puhelin on taskussasi.
No olepa sitten matkustamatta. Valitettavasti maailma ei pysähdy sun vainoharhaisuuden ja jääräpäisyyden takia.
Kukaan järkevä ihminen ei käytä Googlen tuotteita tai Applen tuotteita. Yksityisyys on ihmisen tärkein perusoikeus.
Sain juuri serkulta laatikollisen tavaraa viime vuosisadan alkupuoliskolta.
Katson kuvia ja vieraskirjoja. Ihanan käsinkosketeltavaa elämää. Ihmiset vierailivat toistensa luona.