Oikeasti runsaat kuukautiset..raining Bloods!
Kiinnostaisi kuulla teidän kuvailua menkoista ne, kellä oikeasti pahat. Kai mä haen tällä jotain vertaistukea, kukaan kavereista ei ymmärrä, eivätkä ymmärrä esim"miten menkat voi "Estää provinssiin lähtemisen"... Tai tietynvärisen (vaalea) kaasomekon pitämisen häissä...(joo oli menkat :))) )
Mulla kestää menkat seitsemän tai kahdeksan päivää. Yksi päivä menee kivuissa ja kaksi päivää todella runsasta vuotoa, loput sitten menettelee vaikka jonkun mittapuulla varmaan nekin runsaat. Silloin pahimpina päivinä käytän siis vaan heavu flow yösiteitä(missä luvataan 8h kesto) ja ob:n jytkyjä superplustamponeja. Sidettä pitää vaihtaa vähintään 30-tunnin välein tai menee yli. Tamponin plus yöside kanssa kestää vaihtoväli ehkä puoltoista tuntia. Töissä pitää sitten kokoajan olla mahis päästä ravaamaan vessassa, mikä on todella rasittavaa. Tunnen kun veri syöksähtelee alapäästä ja yritän vessassa käydessä aina "tikistellä" sitä ulos. Isoja hyytymiä joukossa runsaasti. Ei puhettakaan että pystyisi laittamaan mitään beigeä mekko päälle tuona päivänä ja mennä alttarin eteen seisomaan 80 ihmisen eteen hyvällä itsetunnolla. Tai lähteä provinssiin 28 asteen helteessä ja mitä sit siellä tekisin,jonottaisin bajamajaan 30 min, vaan siksi et lähtisin heti jonottamaan uudelleen 30min? Kyllä tää on oikeasti elämää rajoittavaa ja todella todella syvältä ja surettaa. Sitten joku sanoo et hae vaan pillerit? Oon koittanut elämäni aikana 5 eri pillerimerkkiä (oon nyt siis 33 vuotias.) Hormonikierukat ym myös kokeiltu. Nyt menty luomuna jo ainakin 5v. Kohdun poistoa lääkärit eivät ole suostuneet antamaan riskien takia. Sairastan harvinaista veritautia eli mulla on ohut veri, tämän takia eivät varmaan anna leikkausta. Ja tämän takia nää menkat myös varmaan on mitä on. Mitä tässä voi olla enää vaihtoehtoja kokeilla? :( Mutta näillä mennään, onhan mä tähänkin asti näitten kanssa pärjännyt. Nyt vaan ketuttaa ja tuli tarve avautua jonnekin 😂
Huomenna testaan uutta yhdistelmää töihin. Tamponi, side ja pikkareitten päälle vielä virtsankarkailuvaippa. Hyvää päivää vaan mulle!
Kommentit (42)
Mulla romahti hemoglobiini alle sadan runsaiden kuukautisten takia. Kuukautisten aikaan töissä oli päiviä, että tunnin välein kävin vaihtamassa siteen, kun lorisi vaan yli. Olin kuin Niagara. Meni pari vuotta, sain uuden gynnan, joka ehdotti saman tien hormonikierukkaa. Muutama kuukausi pientä tiputtelua kuukautisten sijaan, kunnes kuukautiset katosi kokonaan. Se pieni värkki oli mun pelastus.
Alhainen ferritiini lisää kuukautisvuodon määrää.
Onko Caprilon sama kuin Cyklokapron?
Mulle tuo jälkimmäinen sopii hyvin vuotoa vähentäen mutta voi herra isä millaista menoa oli kun kuparikierukan sain!
Silloin ymmärsin että menkat todellakin voivat rajoittaa elämää.
Ei ole terveellistä menettää järjetön määrä verta joka kk.
Lääkäri joka väittää että ferritiini arvo on muotijuttu ja ihan sama, täytyy olla totaalisesti päästään vajaa.
Typerämpikin tajuaa että megamenkat ja synnytykset johtaa raudanpuutokseen.