Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oikeasti runsaat kuukautiset..raining Bloods!

Teurastus
20.09.2022 |

Kiinnostaisi kuulla teidän kuvailua menkoista ne, kellä oikeasti pahat. Kai mä haen tällä jotain vertaistukea, kukaan kavereista ei ymmärrä, eivätkä ymmärrä esim"miten menkat voi "Estää provinssiin lähtemisen"... Tai tietynvärisen (vaalea) kaasomekon pitämisen häissä...(joo oli menkat :))) )
Mulla kestää menkat seitsemän tai kahdeksan päivää. Yksi päivä menee kivuissa ja kaksi päivää todella runsasta vuotoa, loput sitten menettelee vaikka jonkun mittapuulla varmaan nekin runsaat. Silloin pahimpina päivinä käytän siis vaan heavu flow yösiteitä(missä luvataan 8h kesto) ja ob:n jytkyjä superplustamponeja. Sidettä pitää vaihtaa vähintään 30-tunnin välein tai menee yli. Tamponin plus yöside kanssa kestää vaihtoväli ehkä puoltoista tuntia. Töissä pitää sitten kokoajan olla mahis päästä ravaamaan vessassa, mikä on todella rasittavaa. Tunnen kun veri syöksähtelee alapäästä ja yritän vessassa käydessä aina "tikistellä" sitä ulos. Isoja hyytymiä joukossa runsaasti. Ei puhettakaan että pystyisi laittamaan mitään beigeä mekko päälle tuona päivänä ja mennä alttarin eteen seisomaan 80 ihmisen eteen hyvällä itsetunnolla. Tai lähteä provinssiin 28 asteen helteessä ja mitä sit siellä tekisin,jonottaisin bajamajaan 30 min, vaan siksi et lähtisin heti jonottamaan uudelleen 30min? Kyllä tää on oikeasti elämää rajoittavaa ja todella todella syvältä ja surettaa. Sitten joku sanoo et hae vaan pillerit? Oon koittanut elämäni aikana 5 eri pillerimerkkiä (oon nyt siis 33 vuotias.) Hormonikierukat ym myös kokeiltu. Nyt menty luomuna jo ainakin 5v. Kohdun poistoa lääkärit eivät ole suostuneet antamaan riskien takia. Sairastan harvinaista veritautia eli mulla on ohut veri, tämän takia eivät varmaan anna leikkausta. Ja tämän takia nää menkat myös varmaan on mitä on. Mitä tässä voi olla enää vaihtoehtoja kokeilla? :( Mutta näillä mennään, onhan mä tähänkin asti näitten kanssa pärjännyt. Nyt vaan ketuttaa ja tuli tarve avautua jonnekin 😂
Huomenna testaan uutta yhdistelmää töihin. Tamponi, side ja pikkareitten päälle vielä virtsankarkailuvaippa. Hyvää päivää vaan mulle!

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi vuotopäivä niin runsas, että vessassa käydessäkin veri vain lorisee pönttöön. Pakko olla kotona aina se yksi päivä

Vierailija
22/42 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös runsaat menkat ja tälläkin hetkellä oon rautakuurilla, koska oon aneeminen. Vuodon mukana tulee isoja hyytymiä ja sidettä saa vaihtaa usein. Käytän aina paksuja yösiteitä, tavallisista suojista ei oo mihinkään. Vessassa käynti menkkojen aikaan on kuin teurastus, verta on joka paikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Caprilonia minäkin suosittelen. Ikää 39v ja ei kukaa koskaan siitä itselleni maininnut vaikka aivan kauhean runsaista vuodoista kärsin. Kierukat ym myös kokeiltu. Caprilon on ollut pelastus.

Vierailija
24/42 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkat on suuri kirous ollut mulle aina!! (niinkuin varmasti useimmille naisille) Joten stemppiä teille kaikille!

Lehdissä on paljon ollut juttua, että menkkojen ei ole tarkoitus olla kirous, estää normaalia toimintaa, tai sattua kuin fan. Vähän sama kuin hyperemeesissä ja endometrioosissa josta on viime aikoina juteltu: menkat on vähän ikävät, ja odottaessa voi tulla vähän paha olo, ei se tarkoita, että naisen elämään kuuluisi elimellisesti, että on ihan kamalaa, ja pitäisi kestää vaan. Monet lääkärit luulevat edelleenkin, että kivulla sinun on lapsesi synnyttämän (ja kaikki se, mitä hedelmällisen naisen elämään kuuluu), ja hoito, tai sen puute, on sitten sen mukaan, mutta ei sen pitäisi olla. Tietysti voi olla, että on vain infernaalisen huono tuuri ja mitään ei voida tehdä, mutta menisin vaikka yksityiselle takomaan nyrkkiä pöytään ja vaatimaan, että yrittäkää nyt ainakin jotain. 

Vierailija
25/42 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuoto on klimppistä ja hyytymiä täynnä, silloin kuukuppi on parempi kuin tamponi. Jos taas vuoto on kovin nestemäistä ja hyvin imeytyvää, toimii tamponi paremmin.

Olen lukenut, että moni on hämmästynyt kuukuppia kokeiltuaan, kuinka vähän oikeasti vuotaa. Itselläni taas kävi päinvastoin. Superplus OP riitti pahimpana vuotopäivänäkin jopa 4 tunniksi, kun taas kuukuppi piti tyhjentää 1,5-2 tunnin välein.

Vuotoa vähentävä lääkitys pudotti maksimiannoksella vuodon määrän puoleen. Runsas oli siis vuoto edelleen.

Nyt on yhdeksäs vuosi hormonikierukan kanssa, ja vuoto on ihan minimaalista. Aluksi tosin oli kuukausia ihan päivittäistä tiputteluvuotoa. Mutta kun muistutin itseäni siitä, millaiset menkat minulla oli ilman kierukkaa, kestin sen kierukan aiheuttaman tiputtelun kiltisti. Nyt siis vain tiputteluvuotoa 3 päivänä kuukaudessa.

Vierailija
26/42 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko todella runsaisiin kuukautisiin edes kehitetty omaa sidettä tai vaippaa? Kuulostaa hurjalta tuonlainen vuotaminen. Ihmettelen näin normivuotajana.

Vierailija
27/42 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko todella runsaisiin kuukautisiin edes kehitetty omaa sidettä tai vaippaa? Kuulostaa hurjalta tuonlainen vuotaminen. Ihmettelen näin normivuotajana.

Ei siihen oikeasti auta mitään side tai sitten pitää vaihtaa 30 min välein

Vierailija
28/42 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi sidettä yksi normaalisti toinen poikittain taakse, super tamppooni ja tukku talouspaperia vielä tukkeeksi ja koko tämän systeemin läpi lorahtelee nyrkin kokoisia hyytymiä.

Vierailija
29/42 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei ole isompia ja imukykyisempiä tampooneja. Ne superitkin tarvi ku kerran yskästä niin läpi vuotaa. Ja kunnon housuvaippoja.

Vierailija
30/42 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tässä yli 40-vuotiaana sellaista, että toisena vuotopäivänä se Niagara oli aivan karmea muutaman tunnin ajan. Meni useampi yöside n. neljän tunnin sisään ja sitten taas tasaantui normaaliksi. Kauhein tilanne oli, kun juuri tuohon horrorvuotoaikaan - siis tunnilleen! - sattui hienot juhlat... onneksi mulla oli musta mekko. Tuoli tuli kyllä värjättyä punaiseksi ja vessassa käytyä useasti, kuurasin hyytymiä vessakopissa kaakelien väleistä...

Mutta täytyy todeta, että tämä monsuuniongelma on hellittänyt, kun lopetin omegarasvahappovalmisteiden käytön!!

Vierailija
31/42 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksen jälkeen kun sitä vuotoa oli, niin synnöäriltä sai niitä oikeesti isoja siteitä ja kunnon verkkopikkarit päälle. Miksei niitä myydä kaupassa. Itselläni on sellainen runsahko vuoto eli ohivuotovaara on koko ajan läsnä, mutta ei pahimmasta päästä, mutta osaan kuvitella kuinka tää hankaloittaa elämää.

Vierailija
32/42 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että mulla on vaihdevuoden alkamassa, on yöhikoilua, ja kuukautiset vähän muuttuneet. Runsaahkot ja pitkät ne on olleet aina, mutta nyt on vähän aikaa ollut niin, että päivä tai pari kuussa saattaa joutua käymään tyhjentämään kuppia parin tunnin välein. Ja siltikin saattaa tulla se tunne, että no nyt tulee yli. Olisi ihan hirveää, jos näin olisi se koko 5 - 6 päivää. Toivottavasti löydätte ratkaisun! Nykyään onneksi yöt on vähän helpompia, mutta olen kanssa nukkunut kaikenlaisten pyyheratkaisujen päällä, kun vielä käytin siteitä.

Vierailija
33/42 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kovat vuodot, ei pitäisi ainakaan syödä omega-kapseleita, koska ne ohentavat verta ja siten vuodon määrää.

Vierailija
34/42 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkuhousunsuojasta jatkopalat sivuille ja persvakoon. Toiset pöksyt päälle ja lisää fylliä.

Tota, pikkuhousunsuojasta ei ole mitään hyötyä näillä vuodoilla. 

Vierailija
35/42 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aivan järkyttävät niagara menkat, syyksi paljastui lopulta myoomat, tämä vaihtoehto ap:ltä varmasti on pois suljettu? Terkkarilla syytä tutkittiin, eikä muka mitään ollut, lopulta nuo myoomat löytyivät gynella ja ne poistettiin päiväkirurgisella, oli ihan rajatapaus että ne voitiin edes poistaa enää. 

Vierailija
36/42 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei tätä ymmärrä ystävät. Kaikki on kokeiltu, minkä sille mikään gyne tekee, jos vuotaa kuin niagara, niin vuotaa. Caprilonia joku tuossa aiemmin suositteli, itselleni tulee siitä järkyttävän kokoisia hyytymiä. Hulahtaa ja läpi menee, vaikka super tampax ja yöside on käytössä. 

Onneksi nykyään etätyömahdollisuus, niin ei tarvitse toimistolla ravata vessassa pahimpina vuotopäivinä. Kesken kokousten juosta vessassa. :( 

Vierailija
37/42 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon syötte Caprilonia ne joille se auttaa? Itsellä 500 mg tabletti x 2 kuudesti päivässä, eli yhteensä 12 tablettia, eikä mitään vaikutusta. Kaksi yösidettä perkkäin ja vessa oltava koko ajan lähettyvillä että pääsee tarvittaessa vaihtamaan. Ei puhettakaan mistään menoista saati lomamatkoista menkkojen aikaan.

Vierailija
38/42 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin tulla kertomaan oman kokemukseni lääkityksen vaikutuksesta. Jouduin hiljattain syömään 3 kk verenohennuslääkkeitä ja kyllä tuli sotkua enemmän kuin tavallisesti. Junassa istuin extra long yöside housuissa ja tuli etupuolelta läpi, samoin öisin verta tuli tuplamäärä ja päivisin sidettä joutui myös vaihtamaan kaksi kertaa useammin. Menkat myös kestivät n. 6 päivää tavallisen 4-5 sijaan. Lääkityksen aikanakaan en kuitenkaan kokenut mitään niin äärimmäistä kuin ap, mutta eron tavalliseen huomasi selvästi. Toivon, että joku ratkaisu löytyy kaikille jotka tästä ongelmasta kärsivät! 

Vierailija
39/42 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

mulla on käytössä Slinda merkkiset pillerit, loppui vuoto kokonaan. Seuraavaksi olisi kokeiltu syklistä keltarauhashormonia, jos ei olisi sopineet. Caprilon myös tarpeen mukaan, mutta eipä ole tarvetta ollut. 

Onko sulla tutkittu ettei ole endometrioosia tai vaikka myoomia?

Vierailija
40/42 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ferritiini mitattu?