Onko kukaan uupunut parisuhteeseen?
Siis niin, että ei edes riitele vaan totaalisesti loppuu mikään draivi tai kiinnostus? Ettei ole sanottavaa toiselle tai ei enää edes odota toiselta mitään?
Kommentit (69)
Minkälaiset asiat suhteessa on sut uuvuttanut? Onko lisäksi muita kuormittavia asioita elämässä?
Uupua voi monelaisista syistä. Ihan tavallisista esim. arki-asioista, erimieisyyksistä asioiden hoitamisessa lapsiperhearjen keskelä jne. Pahasti voi uupua myös silloin jos suhteessa on esim. henkistä väkivaltaa, kumppanilla vakava sairaus tai päihdeongemia. jne.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset asiat suhteessa on sut uuvuttanut? Onko lisäksi muita kuormittavia asioita elämässä?
Uupua voi monelaisista syistä. Ihan tavallisista esim. arki-asioista, erimieisyyksistä asioiden hoitamisessa lapsiperhearjen keskelä jne. Pahasti voi uupua myös silloin jos suhteessa on esim. henkistä väkivaltaa, kumppanilla vakava sairaus tai päihdeongemia. jne.
Miehen pitkittynyt suru läheisen menetyksestä. Se käänsi suhteen dynamiikan sellaiseksi, että häneltä ei voi odottaa mitään ja laitan omat tunteet sivuun. Ja minua on täällä kutsuttu aiemmin itsekkääksi sen takia, että kahden vuoden jälkeen haluaisin olla jotain muuta kuin surun kuuntelija. Että parisuhteessa olisi kyse myös minusta.
Ei parisuhteessa ole kyse sinusta.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000009080113.html
Mitä tästä?
Vierailija kirjoitti:
Olen todellakin uupunut. Lasten takia saman katon alla.
Lapsia meilläkin on, mutta kaksi kotia.
Elämäntilanne ja työtilanne on niin kuormittava, että parempi suhde ja perhe- elämä meillä nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpointa olisi, jos joku viettelisi miehen ja hän haluaisi jättää minut. En jäisi taistelemaan hänestä.
Ihan samaa olen joskus ajatellut. En sitä vastuuta jaksaisi että olen jättäjä. Mies on avuton, saamaton, sottainen, ylipainoinen, huonokuntoinen.... erotiikka ei kiinnosta eikä seksikään ollut koskaan kovin kummoista. On vaikeaa irrottautua tällaisesta vaikka mitään iloa ei enää ole suhteessamme eikä mitään puhuttavaakaan. Lomailemmekin eri paikoissa. Jos nyt törmäisin johonkin ihanaan mieheen joka haluaa seksiä, olisin äärimmäisen onnellinen. Saisin ehkä voimaa lähteä kuolleesta suhteesta.
Sanon vielä sen verran että emme edes riitele. Olemme kuin kaksi vierasta ihmistä joilla sama osoite.
Eihän tuo ole uupumusta parisuhteeseen vaan yksinkertaisesti huono suhde.
Vierailija kirjoitti:
Minusta romantiikan ei saisi päästää ikinä sammumaan suhteessa. Kun se leiskuu, kaikki muukin sujuu. Suomalaiset on aika huonoja romantiikan suhteen. Seksiä kyllä joo ja hyvääkin sellaista, mutta kun romantiikka unohtuu alkaa suhde latistua. Olen liikkunut eteläisessä Euroopassa työni takia paljon ja nähnyt miten siellä parisuhdetta hoidetaan ja siihen kuuluu paljon erityishuomiota, romantiikkaa, kauniita eleitä, kannustavia sanoja jne. Myös lahjoja ja kukkia ja erityisesti läheisyyttä huomattavan paljon. Uskon kyllä että sellainen sytyttää paremmin kuin möllöttäminen töllön edessä illasta toiseen. Liekö meidän ilmasto, luonteenlaatu vai mikä mutta parisuhteet ovat monesti aika tylsän oloisia ainakin omassa lähipiirissäni. Lapset usein se liima mikä pitää yhdessä. Ja asuntolainat tietenkin.
Annoin kaikkeni, etenkin viimeisinä vuosina. Mikään ei lopulta riittänyt, kun toisen pää ei enää toiminut kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpointa olisi, jos joku viettelisi miehen ja hän haluaisi jättää minut. En jäisi taistelemaan hänestä.
Ihan samaa olen joskus ajatellut. En sitä vastuuta jaksaisi että olen jättäjä. Mies on avuton, saamaton, sottainen, ylipainoinen, huonokuntoinen.... erotiikka ei kiinnosta eikä seksikään ollut koskaan kovin kummoista. On vaikeaa irrottautua tällaisesta vaikka mitään iloa ei enää ole suhteessamme eikä mitään puhuttavaakaan. Lomailemmekin eri paikoissa. Jos nyt törmäisin johonkin ihanaan mieheen joka haluaa seksiä, olisin äärimmäisen onnellinen. Saisin ehkä voimaa lähteä kuolleesta suhteesta.
Sanon vielä sen verran että emme edes riitele. Olemme kuin kaksi vierasta ihmistä joilla sama osoite.
Eihän tuo ole uupumusta parisuhteeseen vaan yksinkertaisesti huono suhde.
No näinhän se on. Pitäisi osata vaan lähteä. Mutta meillä on yhteinen liikeyritys ja jos lähden jään aika tavalla puille paljaille. Mies on paljon vanhempikin, jää eläkkeellä parin vuoden päästä, itselläni työuraa vielä yli 10 vuotta. Huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000009080113.html
Mitä tästä?
Riidan välttely on välttelevää kiintynyssuhdetta.
Todellakin olen. Tunsin itseni rakkaus-automaatiksi, jolta vaan odotetaan ja odotetaan panostusta suhteeseen antamatta mitään takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin olen. Tunsin itseni rakkaus-automaatiksi, jolta vaan odotetaan ja odotetaan panostusta suhteeseen antamatta mitään takaisin.
Rakkausautomaatti, kuunteluautomaatti, lohdutusautomaatti, kannustusautomaatti, ihailuautomaatti. Sitä minä olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakkausautomaatti, kuunteluautomaatti, lohdutusautomaatti, kannustusautomaatti, ihailuautomaatti. Sitä minä olen.
Jos et sinä enää minua tahdo, olen kylmä ja kivinen kaivo.
Piha ilman sadettajaa, sitä minä olen jos sua en saa.
Jos et sinä enää minua huoli, olen puu jonka salama nuoli.
Palanut ja revitty maa, sitä minä olen jos sua en saa.
Vierailija kirjoitti:
Ei parisuhteessa ole kyse sinusta.
Itsekkäät alapeukuttaa
Kyllä on, tuntuu vain että olen sisältä tyhjä eikä ole mitään annettavaa, saati sitten saatavaa. Uudessa suhteessa ihan yhtä vähän, se tarve vain on kadonnut.
Joo, helpompi räplätä 5 minuuttia itseäni kuin vietellä toinen
Vierailija kirjoitti:
Kysy mielummin, että onko joka ei ole.
No en ole. Parisuhde on niitä harvoja asioita elämässäni, johon en ole väsynyt.
t. 25v saman puolison kanssa.
Vierailija kirjoitti:
On tuttua. Ei vaan jaksa uutta suhdettakaan, vaikka ikää on vasta kohta 40v. Ei kaikki vaan saa kaikkea, vaikka niin luvataan.
-m38
Jos on väsynyt parisuhteeseen, eikö silloin ole parasta elää ilman parisuhdetta. Ei ainakaan mitään parisuhdetta parisuhteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
No kertokaa, kuka ei ole? Mikä on se salaisuus?
Salaisuus on hyvässä tuurissa. Kohtasin ihmisen, jonka kanssa minun on hyvä olla.
Romantiikka, suuret rakkauden tunteet ja seksuaalinen kiihko ovat ihania, mutta ei koko elämä ole sitä, eikä sitä jaksaisikaan kaiken aikaan. Kumppaniksi pitää valita sellainen ihminen, jonka kanssa on hyvä olla näiden suurien tunteiden välisinä aikoinakin. Ihminen, jonka seurassa hiljaa oleminen ei tunnu vaivaannuttavalta, vaan just hyvältä.
Lähde yksin lomalle