Montako vuotta arvelet tämän korkean inflaation ja korkojen nousun kestävän?
Jätetään sähkökriisi pois kun se on kuitenkin eri asia.
Niin, onko talousasiantuntijoita paikalla?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta. Olen päälle 40 joten olen saanut maksimihyödyn matalista koroista eli asuntolaina alkaa olla maksettu. Olin tässä välissä pois työelämästä 8 vuotta ja sain lyhennettyä asuntolainaa silti normaalisti kiitos matalien korkojen.
Joskus ihmettelin, että ketkä on muka voinut maksaa lainansa jo nelikymppisinä. Itsellä laina maksettu yli 60 vuotiaana. Mutta joidenkin asuinalueella saa hienon omakotitalon 100 000 eurolla, kun meillä päin ne ovat 400 000€. Itsellä siis uusi rivariosake, jota maksan itsekseni pois. Asunnon arvo tällähetkellä 260 000e ja lainaa vielä siitä 100 000€😅. Hieno juttu teille, onnea!
Korkohuippu nähdään ensi vuoden maaliskuussa.
Se jos laskevat korot sen jälkeen johtuvat siitä että lama on tulossa vai pelkästään siitä että tuotantoa saadaan lisättyä on vaikea sanoa.
Harvemmin ne fedin leikit korkeilla koroilla kuitenkaan hyvin päättyvät.
Vierailija kirjoitti:
Korkohuippu nähdään ensi vuoden maaliskuussa.
Se jos laskevat korot sen jälkeen johtuvat siitä että lama on tulossa vai pelkästään siitä että tuotantoa saadaan lisättyä on vaikea sanoa.
Harvemmin ne fedin leikit korkeilla koroilla kuitenkaan hyvin päättyvät.
Tuohon vielä että tuon se korkohuipun ennuste perustuu futuureihin ja korkokäyrään. Niistä pystyy hyvin näkemään markkinoiden arvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu kunnes kukaan ei omista mitään ja ovat onnellisia.
Noh, kyllähän kaikella on myös silloin omistajat aivan kuten ennenkin.
Ne omistajat vaan ovat ne Sannan ja Klausin kaverit, eivät tavikset kuten me.
I grannländerna kommer det en snabb depression där värdet på fast egendom t.o.m. kan halveras. Efter det är pengarnas köpkraft korrigerad och räntorna sjunker. I Centraleuropa är kurvan liknande, men flackare. Grannarna klarar sig med ett ruttet år, Europa med 2.
I Finland kommer man igen att gå sin egen väg då landet kontinuerligt lever över sina tillgångar. Man kämpar mot global och europeisk marknadsmekanism, varför man kommer att ha alla problem kvar då de andra redan repar sig.
Efter den förra depressionen, som felaktigt i Finland kallades för stagnation i ett halvt årtionde, förde med sig 10 förlorade år. Nu är utgångspunkten sämre och skuldbördan högre. Får se om 12 förlorade år räcker?
.
Har ni märkt att det igen diskuteras om hur medelklassens förmåner måste skäras ner? Har någon sett så mycket som en rubrik om att pensionärerna som inte själva har sparat sin pension på något sätt skulle delta i talkot?
Ett sista tröstens ord: antalet arbetslösa och pensionärer överskrider de arbetandes. Trenden fortsätter neråt. Tror någon att denna kombination fungerar?
Vierailija kirjoitti:
"Sähkökriisiä", kaasukriisiä, Venäjää ja Ukrainaa ei tässä voi oikein jättää pois, koska se on olennainen osa tätä kurjuutta, ja sen suurin aiheuttaja. Kaikki liittyy kaikkeen.
Kriisin loppuminen edellyttää tuon Ukrainan sodan loppumista ja energiamarkkinoiden normalisointia. Ja sitä ettei jossain ala taas uusi sota. Kiina- Taiwan-USA seuraavana vuorossa?
Inflaatio on pitkälti kiinni keskuspankkien toimista.
Eilen tuli muuten Gasumin toimesta Suomeen laivallinen venäläistä LNG:tä.
Ei kuulemma ole pakotteiden piirissä.????
Eli eipä kannata meidänkään moralisoida enää Unkaria, Kiinaa tai Turkkiä.
Jaha, meille alkoi tulla jo se Putinin kiitos turistiviisumeista. Hyvä Sanna!!! Pelastit meidän talven!!!
10-12vuotta. Great depression kesti sen 15v. Menetty vuosikymmen edessä. Feministi hallitus on syönyt eväät etukäteen aka velkaantunnuttanut suomen talouden vauhdilla. Naapurimaasta tulee uusi kolumbia/venezuela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta. Olen päälle 40 joten olen saanut maksimihyödyn matalista koroista eli asuntolaina alkaa olla maksettu. Olin tässä välissä pois työelämästä 8 vuotta ja sain lyhennettyä asuntolainaa silti normaalisti kiitos matalien korkojen.
Sama juttu, eilen lyhensin viimeiset 19 tonnia lainaa pois varmuuden vuoksi. Meillä kävi hyvä tuuri korkojen kanssa.
Teit viisaasti, kunpa itsekin pystyisin tähän! Minulla lainaa jäljellä vielä melkein 90 000. Aiemmin nollakoroilla ei paljon kannattanut tehdä extralyhennyksiä, mutta niitä pitää varmaan alkaa tekemään. Sentään on hyvä, että on omistusasunto vuokrakämpän sijaan niin on edes jotain kiinteää omaisuutta inflaation jyllätessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, eilen lyhensin viimeiset 19 tonnia lainaa pois varmuuden vuoksi. Meillä kävi hyvä tuuri korkojen kanssa.
Teit viisaasti, kunpa itsekin pystyisin tähän! Minulla lainaa jäljellä vielä melkein 90 000. Aiemmin nollakoroilla ei paljon kannattanut tehdä extralyhennyksiä, mutta niitä pitää varmaan alkaa tekemään. Sentään on hyvä, että on omistusasunto vuokrakämpän sijaan niin on edes jotain kiinteää omaisuutta inflaation jyllätessä.
Ei se asutno ole sinun pantinhaltijan.
parissa vuodessa päästään niin korkeisiin hintoihin, että vihervasemmistolainen eliitti on tyytyväinen ja kansa kärsii
Jatkuu kunnes kukaan ei omista mitään ja ovat onnellisia.