Ajokortin teoriakokeen matikkapulmat...
Osaako joku selittää miten tämä lasketaan?
"Jarrutusmatkojen pituudet ja törmäysvoimien törmäysenergiat kasvavat suhteessa; kun nopeus kaksinkertaistuu, niin matkat ja voimat nelinkertaistuvat. Nopeutta alennetaan 80 km/h -> 70 km/h. Kuinka paljon lyhyemmällä matkalla ajoneuvo pysähtyy, kun reaktioaika on 1s. Nopeudesta 80km/h pysähtymismatka on 147m? Mikä seuraavista on oikein?
1. 15 m.
2. 27 m.
3. 32 m."
Kommentit (26)
No eihän tuota tarvitse edes laskea...
Onko todellakin teoriakokeen kysymys? Tuo on kyllä ihan fysiikan (kinetiikan) kysymys eikä asialla ole tekemistä ajotaidon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Onko todellakin teoriakokeen kysymys? Tuo on kyllä ihan fysiikan (kinetiikan) kysymys eikä asialla ole tekemistä ajotaidon kanssa.
AI sillä että osaa ARVIOIDA millä matkalla auto pysähtyy mistäkin vauhdista ei ole tekemistä ajotaidon kanssa. TOivottasti ei liikuta samoilla seuduilla....
looooooooooooooooooooooool En tule pääsemään läpi jos on laskuja :D
Kun näen numeroita, niin pyärryn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko todellakin teoriakokeen kysymys? Tuo on kyllä ihan fysiikan (kinetiikan) kysymys eikä asialla ole tekemistä ajotaidon kanssa.
AI sillä että osaa ARVIOIDA millä matkalla auto pysähtyy mistäkin vauhdista ei ole tekemistä ajotaidon kanssa. TOivottasti ei liikuta samoilla seuduilla....
Ei tuolla ole arvioimisen kanssa mitään tekemistä, vaan edellytetään täsmällistä vastausta. Vaihtoehtojen 27m ja 32m välillä on vain viiden metrin matka. Ensin täytyy tietenkin laskea kuinka paljon auto liikkuu sekunnissa vauhdilla 80 km/h ja 70 km/h, ja sitten pitää laskea tuon neliöön perustuvan annetun kaavan perusteella hidastuvuuden erot näillä vauhdeilla. Tajusitko? Et.
Joo, nää on c-kortin teoriakysymyksiä. Tässä toinen:
"Jarrutusmatkojen pituudet ja törmäysvoimien törmäysenergiat kasvaa suhteessa; kun nopeus kaksinkertaistuu, niin matkat ja voimat nelinkertaistuvat. Kitkakerroin vaikuttaa pysähtymismatkaan. Ajoneuvo pysähtyy 80km/h nopeudesta 0.2 kitkalla 147 metrin matkalla. Keli muuttuu liukkaamaksi ja kitka tippuu 0.1:een. Mikä silloin on pysähtymismatka?
1. 192 m.
2. 274 m.
3. 321 m."
No ei varmana kaikki c-kortin omaavat osaa tommosiin vastata 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko todellakin teoriakokeen kysymys? Tuo on kyllä ihan fysiikan (kinetiikan) kysymys eikä asialla ole tekemistä ajotaidon kanssa.
AI sillä että osaa ARVIOIDA millä matkalla auto pysähtyy mistäkin vauhdista ei ole tekemistä ajotaidon kanssa. TOivottasti ei liikuta samoilla seuduilla....
Ei tuolla ole arvioimisen kanssa mitään tekemistä, vaan edellytetään täsmällistä vastausta. Vaihtoehtojen 27m ja 32m välillä on vain viiden metrin matka. Ensin täytyy tietenkin laskea kuinka paljon auto liikkuu sekunnissa vauhdilla 80 km/h ja 70 km/h, ja sitten pitää laskea tuon neliöön perustuvan annetun kaavan perusteella hidastuvuuden erot näillä vauhdeilla. Tajusitko? Et.
Tajusin mutta tuollaistan suuruusluokkien hahmottaminen PITÄÄ mennä ihan päättelyllä 5 metriä on HELVETIN PALJON liikenteessä. Sillä ratkastaan jo että pysähdytkö ennen edessä olevaa autoa vai ajatko auton lyttyyn kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko todellakin teoriakokeen kysymys? Tuo on kyllä ihan fysiikan (kinetiikan) kysymys eikä asialla ole tekemistä ajotaidon kanssa.
AI sillä että osaa ARVIOIDA millä matkalla auto pysähtyy mistäkin vauhdista ei ole tekemistä ajotaidon kanssa. TOivottasti ei liikuta samoilla seuduilla....
Ei tuolla ole arvioimisen kanssa mitään tekemistä, vaan edellytetään täsmällistä vastausta. Vaihtoehtojen 27m ja 32m välillä on vain viiden metrin matka. Ensin täytyy tietenkin laskea kuinka paljon auto liikkuu sekunnissa vauhdilla 80 km/h ja 70 km/h, ja sitten pitää laskea tuon neliöön perustuvan annetun kaavan perusteella hidastuvuuden erot näillä vauhdeilla. Tajusitko? Et.
Tajusin mutta tuollaistan suuruusluokkien hahmottaminen PITÄÄ mennä ihan päättelyllä 5 metriä on HELVETIN PALJON liikenteessä. Sillä ratkastaan jo että pysähdytkö ennen edessä olevaa autoa vai ajatko auton lyttyyn kunnolla.
No annapa se oikea vastaus.
Ajonopeus pitää sopeuttaa liikenteen määrään ja vallitsevaan olosuhteeseen/ keliin.
Sitä ei laskukaavoilla autoa ajeta, vaan järjen käyttöä ja ennakointia.
T. autokoulun opettaja evp
Mun mielestä tollaset laskutehtävät on syvältä revasta.
- Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko todellakin teoriakokeen kysymys? Tuo on kyllä ihan fysiikan (kinetiikan) kysymys eikä asialla ole tekemistä ajotaidon kanssa.
AI sillä että osaa ARVIOIDA millä matkalla auto pysähtyy mistäkin vauhdista ei ole tekemistä ajotaidon kanssa. TOivottasti ei liikuta samoilla seuduilla....
Ei tuolla ole arvioimisen kanssa mitään tekemistä, vaan edellytetään täsmällistä vastausta. Vaihtoehtojen 27m ja 32m välillä on vain viiden metrin matka. Ensin täytyy tietenkin laskea kuinka paljon auto liikkuu sekunnissa vauhdilla 80 km/h ja 70 km/h, ja sitten pitää laskea tuon neliöön perustuvan annetun kaavan perusteella hidastuvuuden erot näillä vauhdeilla. Tajusitko? Et.
Tajusin mutta tuollaistan suuruusluokkien hahmottaminen PITÄÄ mennä ihan päättelyllä 5 metriä on HELVETIN PALJON liikenteessä. Sillä ratkastaan jo että pysähdytkö ennen edessä olevaa autoa vai ajatko auton lyttyyn kunnolla.
Ja siksi ei lasketa millilleen sen 5 metrin mukaan..
Miksi te jotkut olette noin ilkeitä? Ei matikka, edes teidän mielestänne helppo sellainen, ole kaikille helppoa. Ihminen voi olla hyvä kuski, vaikkei tuota osaisi laskea. Liikenteessä voi vaan pitää pitkän välimatkan seuraavaan, vaikkei tietäisikään tarkasti että kuinka pitkä jarrutuasmatka edellä olevaan on.
Vierailija kirjoitti:
Joo, nää on c-kortin teoriakysymyksiä. Tässä toinen:
"Jarrutusmatkojen pituudet ja törmäysvoimien törmäysenergiat kasvaa suhteessa; kun nopeus kaksinkertaistuu, niin matkat ja voimat nelinkertaistuvat. Kitkakerroin vaikuttaa pysähtymismatkaan. Ajoneuvo pysähtyy 80km/h nopeudesta 0.2 kitkalla 147 metrin matkalla. Keli muuttuu liukkaamaksi ja kitka tippuu 0.1:een. Mikä silloin on pysähtymismatka?
1. 192 m.
2. 274 m.
3. 321 m."
Kuvitteleeko ne notta suppean fysiikan lukenee tuollaista osaa laskea?
Vierailija kirjoitti:
Joo, nää on c-kortin teoriakysymyksiä. Tässä toinen:
"Jarrutusmatkojen pituudet ja törmäysvoimien törmäysenergiat kasvaa suhteessa; kun nopeus kaksinkertaistuu, niin matkat ja voimat nelinkertaistuvat. Kitkakerroin vaikuttaa pysähtymismatkaan. Ajoneuvo pysähtyy 80km/h nopeudesta 0.2 kitkalla 147 metrin matkalla. Keli muuttuu liukkaamaksi ja kitka tippuu 0.1:een. Mikä silloin on pysähtymismatka?
1. 192 m.
2. 274 m.
3. 321 m. "
Kerropas ensin millä kuski mittaa autoa ajaessaan kitkakertoimen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko todellakin teoriakokeen kysymys? Tuo on kyllä ihan fysiikan (kinetiikan) kysymys eikä asialla ole tekemistä ajotaidon kanssa.
AI sillä että osaa ARVIOIDA millä matkalla auto pysähtyy mistäkin vauhdista ei ole tekemistä ajotaidon kanssa. TOivottasti ei liikuta samoilla seuduilla....
Ei tuolla ole arvioimisen kanssa mitään tekemistä, vaan edellytetään täsmällistä vastausta. Vaihtoehtojen 27m ja 32m välillä on vain viiden metrin matka. Ensin täytyy tietenkin laskea kuinka paljon auto liikkuu sekunnissa vauhdilla 80 km/h ja 70 km/h, ja sitten pitää laskea tuon neliöön perustuvan annetun kaavan perusteella hidastuvuuden erot näillä vauhdeilla. Tajusitko? Et.
Tajusin mutta tuollaistan suuruusluokkien hahmottaminen PITÄÄ mennä ihan päättelyllä 5 metriä on HELVETIN PALJON liikenteessä. Sillä ratkastaan jo että pysähdytkö ennen edessä olevaa autoa vai ajatko auton lyttyyn kunnolla.
No annapa se oikea vastaus.
noista vaihtoehdoista c. 70 km/h on vähän alle 20 m/s, 1 sek reaktioon ja loppu pysähtymiseen. Pysähtymiseen jäisi 27 m ssä vain 7-8 m, ei onnistu 70 vauhdista -> 32.
Kitkavoima on kääntäen verrannollinen kitkakertoimeen ja suoraan verrannollinen pinnan normaalivoimaan eli jos kitkakerroin puolittuu nii jarrutusmatka kaksinkertaistuu. Normaalivoima pysyy vakiona.
Vierailija kirjoitti:
Joo, nää on c-kortin teoriakysymyksiä. Tässä toinen:
"Jarrutusmatkojen pituudet ja törmäysvoimien törmäysenergiat kasvaa suhteessa; kun nopeus kaksinkertaistuu, niin matkat ja voimat nelinkertaistuvat. Kitkakerroin vaikuttaa pysähtymismatkaan. Ajoneuvo pysähtyy 80km/h nopeudesta 0.2 kitkalla 147 metrin matkalla. Keli muuttuu liukkaamaksi ja kitka tippuu 0.1:een. Mikä silloin on pysähtymismatka?
1. 192 m.
2. 274 m.
3. 321 m."
Mikään noista ei ole oikein. Jos nopeus pysyy samana, niin pysähtymismatka on kääntäen verrannollinen kitkakertoimeen. Eli jos kitkakerroin puolittuu, niin jarrutusmatka kaksinkertaistuu. Oikea vastaus on siis 294 metriä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, nää on c-kortin teoriakysymyksiä. Tässä toinen:
"Jarrutusmatkojen pituudet ja törmäysvoimien törmäysenergiat kasvaa suhteessa; kun nopeus kaksinkertaistuu, niin matkat ja voimat nelinkertaistuvat. Kitkakerroin vaikuttaa pysähtymismatkaan. Ajoneuvo pysähtyy 80km/h nopeudesta 0.2 kitkalla 147 metrin matkalla. Keli muuttuu liukkaamaksi ja kitka tippuu 0.1:een. Mikä silloin on pysähtymismatka?
1. 192 m.
2. 274 m.
3. 321 m."
Kuvitteleeko ne notta suppean fysiikan lukenee tuollaista osaa laskea?
Ei tartte laskea, voi päätellä. Ja tuollaisia päättelyitä pitää pystyä tekemään liikenteessä VIELÄ HUONOMMILLA tiedoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, nää on c-kortin teoriakysymyksiä. Tässä toinen:
"Jarrutusmatkojen pituudet ja törmäysvoimien törmäysenergiat kasvaa suhteessa; kun nopeus kaksinkertaistuu, niin matkat ja voimat nelinkertaistuvat. Kitkakerroin vaikuttaa pysähtymismatkaan. Ajoneuvo pysähtyy 80km/h nopeudesta 0.2 kitkalla 147 metrin matkalla. Keli muuttuu liukkaamaksi ja kitka tippuu 0.1:een. Mikä silloin on pysähtymismatka?
1. 192 m.
2. 274 m.
3. 321 m."
Mikään noista ei ole oikein. Jos nopeus pysyy samana, niin pysähtymismatka on kääntäen verrannollinen kitkakertoimeen. Eli jos kitkakerroin puolittuu, niin jarrutusmatka kaksinkertaistuu. Oikea vastaus on siis 294 metriä
JARRUTUSmatka kaksinkertaistuu, reaktioaika tuskin ei -> 274
Ei mulla tollasia ollu. Sainpa kortin helpolla. Jahhuu!!!