Liian nuori osallistumaan hautajaisiin?
Tuli Elisabethin hautajaisista mieleen, että minkä ikäinen lapsi on mielestäsi liian nuori osallistumaan hautajaisiin? Miksi? Itse olin kolmevuotias, kun osallistuin toisen vanhempani hautajaisiin.
Kommentit (34)
Kysyin mielenkiinnosta, että mikä noin yleisesti ottaen on liian nuori osallistumaan hautajaisiin? Siis tavallisiin?
Tuollaisiin virallisiin varmaan kouluikä on sopiva. Mutta oman suvun hautajaisiin, mitkä ei ole mikään virallinen maailmanlaajuinen tapahtuma voi tulla ihan vastasyntyneestä lähtien.
Hautajaisiin voi osallistua minkä ikäisenä tahansa. En näe mitään syytä miksi ei voisi.
Itsellä on ollut vauvakin mukana, kukaan ei ole liian nuori. Joo, suomalainen hautaan siunaaminen kestää puolisen tuntia.
Noi tuolla Lontoossa on hillunu jo koko päivän -pikkasen eri juttu.
Ei ole ikärajaa. Kuolema on luonnollinen asia.
Ne ei vaan halunneet sitä sinne irvistelemään. Selvästi käytöshäiriöinen tenava. Kunhan nyt selittelevät.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ikärajaa. Kuolema on luonnollinen asia.
Ikärajaa ei ole, mutta jos ei kappelissa osata olla, niin sitten ulos jäähylle. Mun serkku oli 35v ja ei osallistunut kummitätinsä hautajaisiin, kun hänen mielestään "ovat ikäviä tilaisuuksia". Jep. Mutta tuo nainen onkin vähän erikoinen tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Ne ei vaan halunneet sitä sinne irvistelemään. Selvästi käytöshäiriöinen tenava. Kunhan nyt selittelevät.
Normaali vilkasluontoinen lapsi.
Niin, sinua ei varmaan kuvattu siellä kaikenmaailman uutisiin ja dokkareihin. Tavallisiin hautajaisiin voi osallistua kuinka nuori vain, koska ei niissä ole mitään väliä, jos vauva tai taapero saa itkupotkuraivarit tms. Kuningattaren hautajaiset on eri juttu. Neljävuotias on niin pieni, ettei hänelle välttämättä saa selitettyä, mitä on meneillään ja miten on käyttäydyttävä. William ja Kate varmaan tuntevat lapsensa.
Meidän lapset oli 1- ja 4-vuotiaat, kun miehen isoäiti kuoli. Lapset oli hautajaisissa mukana. Oli kesä, joten nuoremman tullessa levottomaksi käytiin pihalla kävelemässä. Tuollaiset televisioitavat, valtiolliset hautajaiset on ihan eri asia.
Riippuu hautajaisista ja lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Zara Tindallin samanikäinen eli nelivuotias ei myöskään osallistunut. Ei niin nuoret jaksa keskittyä tuntien seremonioihin, tietenkään.
Riippuu ihan hautajaisista. Tuommosiin valtiotason vieraita täynnä oleviin hautajaisiin en alle kouluikästä laittaisi. Kouluikäsenkin kohdalla vähän niin ja näin.
Mutta omassa suvussa on hautajaisiin osallistuneet aina vauvatkin, kun ei ole tuollainen spektaakkeli vana paikalla vain omaa sukua/ystäviä jne.
Olen ollut hautajaisissa ensimmäisen kerran kuusivuotiaana. Ei ongelmia.
Pienten lasten kiusaamista viedä heidät kiemurtelemaan valtiollisiin seremonioihin, joiden kulkua ja tarkoitusta eivät ymmärrä.
Siinä sitten koko lähiympäristö seuraa, että miten käy, sanooko jotain äänekästä juuri kun piispa lausuu omia vuorosanojaan.
Perhehautajaiset erikseen.
Itse olen ollut n. 3 v., kun kylällämme oli hautajaisia, joihin kaikki menivät. Muistan ainakin yhden avatun arkun, jossa vainaja, vanha mies, makasi suu auki. Ei onneksi ollut oma vaarini tai muu, joka olisi ollut minulle itselleni läheisesti tuttu. Mutta niin pieni olin, ettei edes pelottanut tai järkyttänyt. En ymmärtänyt muuta kuin sen, että hän on "ruumis", koska minulle sanottiin niin.
Riippuu siitäkin onko perheessä lapsia yksi vai monta. Jos on vain yksi neljä vuotias on se helpompaa kuin jos lisäksi on vaikkapa kaksi ja kuusi vuotiaat. Silloin jo miettii osallistuuko kaikki,joku vai ei kukaan.
Pikani oli noin 3kk, kun isäni haudattiin. Tältä pohjalta: "ei mitään rajaa".
Ja ne oli tommoset valtiolluset jossa oli 500 valtionpäämiestä ja kuninkaallista vieraana?