Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hitsi mikä ilta. Lapsi kaatui niin pahasti, että tuli lääkärireissu

Vierailija
18.09.2022 |

Ja nyt lasten iltatoimien tekeminen ja sen jälkeen huomisten tuntien suunnittelu ja materiaalin valmistaminen. Yöunet jää vähäksi tänä yönä.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi opettajien pitää Suomessa suunnitella kaikki itse? Joka päivä kymmeniä tuhansia erilaisia suunnitelmia. Tuntuisi, että keskitetyllä suunnittelemisella voisi säästää melkoisesti yhteiskunnan resursseja ja varmasti myös vähentää valtion velkaantumista.

Sivusta: Millä keskitetyllä suunnittelulla?

Kun jokaisella on omat aineensa opetettavana. Ja oma tapansa opettaa ja saada oppilaat kiinnostumaan opetettavasta aineeseen.

Lisäksi pitäis joka tunnille keksiä jotain uutta extraa, että kiinnostuis heräisi ja pysyisi ja oppilailla jäisi edes jotain mieleen.

Tavat opettaa ja hallita oppilailaia ja luokkaa, ovat muuttuneet, niistä ajoista, kuin nähtävästi kommentin kirjoittajakin on ollut peruskoulussa.

Jos kommentoija yleensä on työelämässä, hänen taatusti pitäis tietää tämä, että työtapojen muutokset koskevat kaikkia työssäkävijöitä.

En ole itse opettaja, mutta työelämässä tietenkin olen.

Keskitetty suunnittelu tarkoittaa sitä, että tuntisisällöt ovat pääsääntöisesti valmiiksi suunniteltuja. Eli katsoo vaan käsikirjasta, niin sieltä ne löytyvät.

Mitä työtapojen muutokseen tulee, niin se ei ole itsetarkoitus.

Vierailija
22/30 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet vasta nyt tuntien suunnittelun?[/quot

Täällä ope, joka ihmettelee samaa asiaa. Tuntien suunnittelu edellisenä päivänä?! Toivottavasti ap on kuitenkin jollain muulla alalla. Opetusduuneissa tuolla tyylillä ei ole kyllä mitään hajua pitkän tähtäimen opetussuunnitelman toteuttamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi opettajien pitää Suomessa suunnitella kaikki itse? Joka päivä kymmeniä tuhansia erilaisia suunnitelmia. Tuntuisi, että keskitetyllä suunnittelemisella voisi säästää melkoisesti yhteiskunnan resursseja ja varmasti myös vähentää valtion velkaantumista.

Huoh.

Miten valtion velkaantuminen tähän liittyy?

Opettajille maksetaan siitä suunnittelusta ja ne rahat tulevat verorahoista.

Tuntien suunnittelusta ei makseta erikseen. Tuntien suunnittelu sisältyy palkkaan, niin tuntiopettajilla, kuin päätoimisilla opettajilla.

Vierailija
24/30 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.

Tuntien suunnittelusta ei makseta erikseen. Tuntien suunnittelu sisältyy palkkaan, niin tuntiopettajilla, kuin päätoimisilla opettajilla.

Kuuksusipalkkaan sisältyy aika monella muullakin "ylimääräistä". Sama suomeksi:. Siitä maksetaan

Vierailija
25/30 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun jokaisella on omat aineensa opetettavana. Ja oma tapansa opettaa ja saada oppilaat kiinnostumaan opetettavasta aineeseen.

Lisäksi pitäis joka tunnille keksiä jotain uutta extraa, että kiinnostuis heräisi ja pysyisi ja oppilailla jäisi edes jotain mieleen.

Tavat opettaa ja hallita oppilailaia ja luokkaa, ovat muuttuneet, niistä ajoista, kuin nähtävästi kommentin kirjoittajakin on ollut peruskoulussa.

Jos kommentoija yleensä on työelämässä, hänen taatusti pitäis tietää tämä, että työtapojen muutokset koskevat kaikkia työssäkävijöitä.

Keskitetty suunnittelu tarkoittaa sitä, että tuntisisällöt ovat pääsääntöisesti valmiiksi suunniteltuja. Eli katsoo vaan käsikirjasta, niin sieltä ne löytyvät.

Käsikirjasta? :D Löytyykö sieltä valmiit tuntsarit kaikille eritasoisille oppijoille ja ihan aiheesta kuin aiheesta? Ja onko mukana myös valmiiksi askarrellut pelit, leikit ja muut toiminnalliset aktiviteetit? Ovathan ne sitten varmasti paikallisen opsin painotusten mukaisia? Ei tuommoista "käsikirjaa" voi olla. Ei tämä työ ole mitään huonekalujen kokoamista, jossa voi joka kerta käyttää samaa sabluunaa.

Voi tulla yllärinä, mutta hyvin moni opettaja käyttää sunnuntain alkuviikon suunnitteluun. Perjantaina ei vain jaksa. Voi myös olla, että opetusta on neljään, ei siinä paljon huvita jäädä enää värkkäämään.

Oma tapani tehdä on se, että teen perjantaina alkuviikon (ainakin ma) valmiiksi. Tämä onnistuu, sillä opetus loppuu jo klo 13. Käytän viimeiset 2-3h tähän suunnitteluun. En tee töitä viikonloppuisin kuin ihan erikoistilanteissa. Tänään oli sellainen, sillä olin kipeä viime viikolla, joten rästitehtäviä oli pakko hoitaa pois.

Ap on voinut aikatauluttaa työnsä niin, että suunnittelee opetusta sunnuntaina. Jos oman lapsen vahinko on sattunut vaikka iltapäivästä, onkin tuo aika mennyt päivystyksessä.

Vierailija
26/30 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.

Kuuksusipalkkaan sisältyy aika monella muullakin "ylimääräistä". Sama suomeksi:. Siitä maksetaan

Eli sun tavoite on alentaa opettajien palkkoja?

Aloittajalle maksetaan aivan sama palkka suunnitteli hän kotona 10 tuntia tai ei yhtään.

Vierailija
27/30 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joisikohan vielä kupillisen kahvia...

Sitten elokuva ja nukkumaan😴

Varsin interassanttia.

Vierailija
28/30 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten, miksi kerrot ?

Ihan normaalia elämää.

Tosin jotkut pitävät sitäkin kaikille hölöttämisen arvoisena.

Ootko säkin niitä chinchillasuihkuttelijoita?🤔 Meehän ravistamaan ne hiekat etupyypystä niin tulee uni paremmin.

Vierailija
29/30 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet vasta nyt tuntien suunnittelun?[/quot

Täällä ope, joka ihmettelee samaa asiaa. Tuntien suunnittelu edellisenä päivänä?! Toivottavasti ap on kuitenkin jollain muulla alalla. Opetusduuneissa tuolla tyylillä ei ole kyllä mitään hajua pitkän tähtäimen opetussuunnitelman toteuttamisesta.

Eiköhän jokaisella opettajalla ole joskus tilanne, jolloin tunti suunnitellaan silloin kun käsi on luokkahuoneen ovenkahvalla...

Vierailija
30/30 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsikirjasta? :D Löytyykö sieltä valmiit tuntsarit kaikille eritasoisille oppijoille ja ihan aiheesta kuin aiheesta? Ja onko mukana myös valmiiksi askarrellut pelit, leikit ja muut toiminnalliset aktiviteetit? Ovathan ne sitten varmasti paikallisen opsin painotusten mukaisia? Ei tuommoista "käsikirjaa" voi olla. Ei tämä työ ole mitään huonekalujen kokoamista, jossa voi joka kerta käyttää samaa sabluunaa.

Voi tulla yllärinä, mutta hyvin moni opettaja käyttää sunnuntain alkuviikon suunnitteluun. Perjantaina ei vain jaksa. Voi myös olla, että opetusta on neljään, ei siinä paljon huvita jäädä enää värkkäämään.

Oma tapani tehdä on se, että teen perjantaina alkuviikon (ainakin ma) valmiiksi. Tämä onnistuu, sillä opetus loppuu jo klo 13. Käytän viimeiset 2-3h tähän suunnitteluun. En tee töitä viikonloppuisin kuin ihan erikoistilanteissa. Tänään oli sellainen, sillä olin kipeä viime viikolla, joten rästitehtäviä oli pakko hoitaa pois.

Ap on voinut aikatauluttaa työnsä niin, että suunnittelee opetusta sunnuntaina. Jos oman lapsen vahinko on sattunut vaikka iltapäivästä, onkin tuo aika mennyt päivystyksessä.

Luokissa on yleensä parikymmentä oppilasta, eli sellaisella joukolla pelataan jo keskiarvoilla eikä niinkään yksilöiden huomioimisella mitä oppijoiden tasoihin tulee. Niiltä osin kuin tarve paikalliseen opsiin on, voidaan opetus suunnitella keskitetysti paikallisella tasolla, eli esimerkiksi kunnan opetustoimessa olisi yksi opettaja jolle se suunnittelutyö olisi jyvitetty. Eli pääosin mentäisiin valmiilla valtakunnallisilla suunnitelmilla ja sitten osittain valmiilla paikallisilla suunnitelmilla. Näin homma ulkomailla yleensä hoidetaan,  harvemmin siellä edes on tavallisilla opettajilla kovin syvällistä koulutusta suunnittelupuoleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme