Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kaapit täynnä sekavaa tavaraa, apua!

Vierailija
30.10.2006 |

Huh, onko kenelläkään kaapit täynnä tavaraa, jota ei käytä, mutta ei raaski heittää poiskaan? En tajua, mistä ne kaikki epämääräiset lasikipat, kynttilänjalat, kynttilät, yms. pikkusälä ovat tulleet ja mitä niille tekisin.

Entä mitä teette lahjoille, jotka eivät ns. istu muihin astioihin/tyyliin? Meillä on, kuten varmaan kaikilla, säilytystila kortilla ja harmittaa, kun en haluaisi heittää kalliita lahjoja poiskaan tai myydä niitä. Esim. löytyy Pentikin ja Aarikan yksittäisiä astioita, jotka vuodesta toiseen pölyyntyvät kaapin perällä, kun arkiastioita on ihan riittämiin. Olisi hieno ajatus alkaa kerätä ko. sarjoja lisää, mutta kun niitä vanhojakin on tarpeeksi ja rahaakin menisi liikaa. Tai sitten sellofaanipaketissa lahjaksi saatua pientä sisustustavaraa, joka ei kerta kaikkiaan sovi mihinkään.

Eihän tämä ongelmista suurin ole, mutta ajattelin kysyä... Onko ihan kamala ajatus vaikka myydä kirppiksellä lahjaksi saatu tavara?

Ja ei kannata vastata, että olen kiittämätön idiootti. Olen aidosti ilahtunut jokaisesta lahjasta (ajatus tärkein), mutta tavarapaljous ahdistaa.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.

Laita nyt hyvä mies/nainen ne tavarat kiertoon, tavarat on huolellisesti suunniteltu ja valmistettu, ja niiden olemusta/suunnittelijaa/tehtaantyöläisiä voi loukata tuollainen kaapeissa lojuttaminen! Joku toinen on iloinen löytäessään uuden esineen, juuri sellaisen jota hän on etsinyt ja toivonut!

2.

Kysy kaverilta, jolla on sitä aarikkaa/pentikkiä/sarpanevaa, haluaisiko hän mahdollisesti vielä yhden lasilinnun/kynttilänjalan/lautasliinatelineen. Lajittele tavarasi. Kuvittele, että olet muuttamassa, ja ota ne kaikki esille samalla kertaa! Tämä vaatii sekä tilaa että aikaa, mutta kannattaa aivan varmasti. Avaa myös astiakuivauskaapin ja kattilakaapin ovet, jotta saat todellakin kokonaiskäsityksen kapineistasi.

Valitse riittävä määrä kynttilänjalkoja, valitse kauneimmat! Tai jos et pidä niistä mistään, hylkää ne kaikki ja osta sellaiset, joista pidät. Valitse ne astiat, joista oikeasti pidät ja poista loput. ruokailuvälineet, kauhat ja juustohöylät, kakkulapiot ja pussinsulkijat. Valintoja, valintoja. Usein sitä tavaraa samoin kuin vaatteitakin kertyy niin paljon juuri sen takia, ettei mikään ole täsmälleen sopiva, jolloin tulee haalittua useampia sellaisia vähän kehnoja vaihtoehtoja kaappiin... Tulevaisuuden varalle: laita tavarat nopeasti kiertoon jos et tarvitse niitä, lahjan antajaakin miellyttäisi kuitenkin enemmän se että JOKU käyttää tavaraa kuin se, että ne jäävät komeroon pimeään (olipas ahdistavasti sanottu?)

Säilytä kaikki perustavarat jotka kelpaavat askarteluun, ja ala askarrella! Ruukkuja voi maalata ja päällystää, kaikki kynttilät voi polttaa ennen pitkää, kaikenlaiset pergamiinipaperit ja foliot tulee kyllä käytettyä kunhan ne ovat järjestyksessä. Siksikin olisi hyvä ottaa kerralla kaapit tyhjäksi, lajitella KAIKKI ja sijoittaa uudelleen. Hanki pikkuesineille sopivia laatikoita/lokerikkoja kaappiin että ne pysyvät paikoillaan.

Mutta ne hienot kummalliset lahjaksi saadut esineet täytyy kyllä saada ovesta ulos, ja itsestäsi on kiinni, myytkö ne kirpputorilla vai lahjoitatko ilmaiseksi. Meilläpäin laitetaan tavarat ulos korissa tai pahvilaatikossa ja viereen lappu: " saa ottaa" . Vaatii tietysti sivistynyttä naapurustoa, ettei kukaan sitten varmasti nakkele tavaroita hajalle pitkin katua. Olisiko teilläpäin kierrätyskeskusta? Voit myös tehdä niin, että yrität tietyn ajan itsepalvelukirppiksellä ja loput, mitkä ei mene kaupaksi lahjoitat pelastusarmeijan kirpputorille tai muulle pysyvälle myytäväksi.

Perusteellisessa valikointisessiossa on sellainen TODELLA LOISTAVA puoli, että valintojen tekeminen helpottuu ja tulee rutiininomaiseksi, ja sitä pystyy pitkän aikaa hyödyntämään esim. vaate-, ruoka- ja lahjaostoksilla! Hämmästytät itsesi ja muut tehokkuudellasi! Heitä siis surutta ovesta kaikki, mistä et pidä, ja jos jäät silloin ilman esim. spagettisiivilää, mene kauppaan ja osta uusi, josta pidät! Kaapissa on silloin nimittäin jo tilaa itse ostamillesi esineille!

Vierailija
2/4 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on sama ongelma, ahdistaa kun muutettiin isompaan asuntoon ja nyt jo pursuaa kaapit täynnä.

Päätin, että yksinkertaisesti siivoan kaapin kerrallaan tavarasta jota en yksinkertaisesti tarvitse!

Olen laittanut paljon tavaroita poikani luokan kirppikselle näin menee sitten hyvään tarkoitukseen.

Toki jotakin olen myynyt (kalliimpia) itsekin pois, mutta helpottaa kummasti oloa kun on saanut taas yhden kaapin siivottua ja tulee tosiaan siistimpää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sellofaanipakattuja kynttilänjalkoja yms jotka ei ole omaa tyyliä, laitan surutta eteenpäin, pikkujoulupakettiin, tuliaislahjaksi tms. Astioista ns. arvottomia olen kantanut kirppikselle tai jopa roskiin (kun tarpeeksi kauan ovat olleet kaapissa, niistä on raaskinnut luopua). Sitten vieläkin jää pari hyllyllistä sellaista joko arvokkaampaa (vanhaa arabiaa yksittäisiä) tai muuten tunnearvoa omaavaa (ekat Pentikin teekupit, jotka nykymakuun ei istu), joka säiyy kaapissa muutosta toiseen

Vierailija
4/4 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppiongelmaan: laitoin arkiastiat käyttöön alahyllyille. Sitten ne kauniit yksittäiset (lahjaksi saadut tai itse hölmöyksissään hankitut) kupit ja muut pistin tiskikaapin ylähyllylle. Siitä kun oven avaa, niin ne näkyy ruokapöytäämme kauniina. Jos olisi vitriini tms. kaappi, laittaisin ne sinne. Nytkin aina, kun itse syö niin toisen availlessa näkee ne piristävät kupposet siellä kaapissa, vaikka ei koskaan käyttäisikään, ja vieraatkin pääsee yleensä ihastelemaan - vaikka ei tarkoituksella niitä nyt näytelläkään, itseä varten vaan, omaa arjen piristystähän ne on, ku vaan tiskikaapissa ylähyllyllä ovat.

Lasitavaroita ja pikkuista sisustuskrääsää pidän vaihtuvan " mininäyttelyn" olkkarissa, jossa on valaistuja hyllyjä tämmöistä " näyttelytilaa" varten, ja valokuvia yms. Loput on jääkaapin ylisillä pikkukaapissa laatikossa, ja loput heitän kirppikseen tai annan lapsille, he kyllä saavat ne rikki tai keksivät muuta käyttöä.

Liinavaatteet on vaan kaapissa. Ne on siivottu vasta, että ylimääräiset kierrätykseen, ja kirppikselle. Ja ne käyttötavarat helposti saataville, sitten sinne ylähyllylle näkyvästi ja kauniisti ne harvoin tai ei koskaan käytettävät pitsiliinat ja muut perintöpellavat. Ja meillä on lankakorihyllyköt, ja läpinäkyvissä muovilaatikoissa ne muut tavarat ryhmiteltyinä.

Lahjaksi edelleen kierrätettävät laitan aina tiettyyn yhteen boksiin, josta on helppo sitten samasta paikasta kaivaa jotain tarpeen tullen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme