Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion kokeilla elämistä saksalaisena. Mitä elämäntapoihini kuuluu?

WannabeGerman
18.09.2022 |

Samanlaisen ranskalaisen ja brittiläisen ketjun innoittamana: kerro, mitä mitä mielestäsi saksalaisiin elämäntapoihin kuuluu. Ja mielelläni kuulisin myös mielipiteitä ja kokemuksia Saksassa asuvilta, mikä toimii ja mikä ei. Ja pidetäänhän sävy kuitenkin kunnioittavana/siistinä, myös negatiivisista asioista kerrottaessa <3

Kommentit (186)

Vierailija
121/186 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksasta iltaa. Erittäin hyvä, että suomalaisten suhtautuminen on tähän maahan niin nuiva. Olisi todella ikävää, jos teitä kaikesta valittajia olisi täällä vieläkin enemmän. Täällä on hyvä asua ja pidän saksalaisista työkavereina ja naapureina, kavereitakin olen saanut ja tekemistä riittää. Ei valittamista. Olen löytänyt paikan, jossa viihdyn.

Kyllä minä taas veikkaan, että Saksa on juuri se maa mitä iso osa suomalaisista ihailee. Mielestäni Suomi ja Saksa on läheisiä ystävävaltioita keskenään. Venäläisistähän täällä ei kukaan tykkää ja ruotsalaiset taas..... ihan jees, mutta se yhteinen historia ja alistaminen.

Vierailija
122/186 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavia vastauksia tullut, kiitos siitä! 

Tuli mieleen, että onko saksalaisissa tavallisissa asuintaloissa jotain erikoisuuksia, joita tulee mieleen? Lähinnä siis mietin esimerkiksi noita brittien hanoja (kylmälle ja kuumalle oma kahva), pyykinpesukonetta keittiössä ja kokolattiamattoja. 

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/186 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla teitittely, on myös hyvä löhteä töistä kotiin vasta kun pomo on jo lähtenyt.

Syö lihaa 6 kertaa viikossa, kalaa kerran viikossa (kaupoissa lihatiski on 30 m ja kalatiski 50 cm.). Kalapaketit loppu hyllyssä. Käy Lidlissä, mutta toimi kuin hihna päättyisi heti. Rasvatonta maitoa ei heti löydy, juo 1,5%. Juustopaketit minimissään 20% rasvaa, turha etsiä 5-17%. Tosin Saksaassa katukuvassa kaikki kuitenkin normaalipainoisia kun vertaa suomeen, jossa ollaan turvonneita.

Välttämättä englannilla ei pärjää.

Unoha rättiväsy pukeutuminen, keski-euroopan tyyli on enemmän smart casual. Ikuisen Mustan tilalla muita värejä. Hollantilaisen mielestä Saksassa pukeudutaan synkästi, kun Hollannissa on käytössä koko väripaletti talvellakin.

Pyydä frendit oluttupaan arki-iltanakin.

Jos joudut väittelyyn/korotatte ääntä, se johtuu siitä että jokin asia/teko on väärin, mutta se ei johdu sinusta/ei ole henkilökohtaista.

Yleinen huomioiminen, perus kohteliaisuudet esim. ruuhkakulkuneuvoissa. Ei ängetä, väistetään hiljaa huomioiden muut matkustajat.

Osataan pyytää anteeksi, jos vahingossa törmää toiseen.

Käteistä voi käyttää, kaikki ei ole kortin varassa.

Lajittelu on tärkeää.

124/186 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen, että onko saksalaisissa tavallisissa asuintaloissa jotain erikoisuuksia, joita tulee mieleen? Lähinnä siis mietin esimerkiksi noita brittien hanoja (kylmälle ja kuumalle oma kahva), pyykinpesukonetta keittiössä ja kokolattiamattoja. 

AP

On, nyt muista nimeä, onko Junkers tms, mutta kylpparissä on sinisellä kaasuliekillä toimiva peltilaatikko, josta saat kuumaa vettä kylpyyn. Ei se tainnut olla Junkers. Onko Junkers havittäjälentokone vissiin.

125/186 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin joskus, että Saksassa on kehitetty pitkälle jätteiden kierrätys, onko näin?

Sveitsissä ainakin jo 60-luvulla piti pestä pikkujugurttipurkkien foliokannet ja viedä joka toinen viikko kadun varteen, mistä kierrätysauto ne haki.

Muista hokea siellä Bitte Schön ja Danke Schön. Naishenkilöt ovat gnädige Frau = armollinen rouva.

Vierailija
126/186 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrasopimuksessa yleisesti pyydetään vuokralaista maalaamaan seinät viimeistään sopimuksen päättyessä. Maalarinvalkoisella, Lidl mainoksissa remonttiaiheisia tarjouksia usein.

Taloyhtiö on voinut määrätä että kierätyspisteellä saa lajitella kello 19:00 saakka, kuuluu liikaa ääntä.

Katuvalaistus on pientä. Pari tuikkua pimeinä iltoina katujen varsilla. Suomessa lenkkipolutkin on paremmin valaistu kuin Saksassa jalkakäytävät.

Isän- ja äitienpäivää vietetään eri aikaan kuin Suomessa.

Jostain syystä paljon myynnissä pieniä figuureja, esim: syysaiheisia keramiikka krääsää. Vaikka just ne ihanat puutarhatontut.

Posti jaetaan ala-aulan laatikkoosi: posteljooni tuo vain paketit, lauantainakin kello 10.

Vierailija
127/186 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon turkkilaisia.

Vierailija
128/186 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Isoja kakkukimpaleita esim Sachertortea, Apfelstrudelia ja komeat kermavaahtovuoret niiden viereen. Jos olet nainen hankit tissit tiskiin Dirndl puvun.

Ordnung muß das sein.

Kakut ja pullat ovat Saksassa ihan parhautta! :P Ja halvalla saa ison herkkuannoksen meidän ylihinnoiteltuihin kuiviin pikku känttyröihin verrattuna.

Vierailija
129/186 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksa on ok mutta Hollanti on paras 🤩

Tru dat.

7 vuotta Groningenissa ja tämä on paras kaupunki ja maa missä olen koskaan asunut.

Minä olen asunut Amsterdamissa, on niin kiva kaupunki, sopivan kompati ei ole pitkiä välimatikoja kuten Berliinissä. Ihmiset ovat myös erittäin ystävällisiä, mutta ovat saksalaisetkin pääsääntöisesti. 

Asuin Amsterdamissa vajaan vuoden ja rakastan sitäkin, mutta pienenä miinuksena turismin määrä (ja laatu). Paljon brittejä polttariporukoissaan sekoilemassa, onneksi tosin pääosin De Wallenin alueella tai Grachtengordelin sisällä.

Pienestä kiinni, mut Groningen vie mulle voiton. Hollanti tai Alankomaat, enhän mä edes asu Hollannis 🧐

Se on muuten hauskaa miten ihmiset ei tiedä mikä ero on Hollannilla ja Alankomailla. Joskus joku on väittänyt minulle jopa että Belgia ja Luxenburg kuuluvat myös Alankomaihin. No minä olen asunut Hollannissa, koska asuin Damissa 😅

Kyllähän tuota sekoittaa monikin asia. "Hollanti" on esimerkiksi kielen virallinen nimi suomeksi (hollanniksi toki Nederlands kuten kuuluu 😄) ja se on jollain tasolla yleiskielinen nimitys koko valtiolle. Futisjengi on virallisesti het Nederlands voetbalelftal mutta yleisesti jopa täällä Hollanti (Hup Holland hup!).

Sitten mitä tulee Alankomaihin, niin tässä menee iloisesti sekaisin se, että historiallinen alue johon kuuluu Alankomaat, Belgia, Luxemburg, ja osa Saksasta tunnetaan nimellä de Nederlanden tai de Lage Landen, englanniksi the Low Countries.

Suomeksi vaan valitettavasti molemmat ovat "Alankomaat" 😄 Tarkempi käännös nykyisestä valtiostahan olisi "Alankomaa".

Mitä sitten on Benelux-maat jotain samaa ?

BeNeLux tarkoittaa Belgia, Alankomaat, Luxemburg. BElgium-NEtherlands-LUXemburg.

Eli aika lähellä sitä mitä historiallisesti Alankomaiden käsite on ollut. Nimi tulee siitä, että ovat alankoa, juuri ja juuri merenpinnan yläpuolella.

Iso osahan on merenpinnan alapuolella.

Vierailija
130/186 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksa on ok mutta Hollanti on paras 🤩

Tru dat.

7 vuotta Groningenissa ja tämä on paras kaupunki ja maa missä olen koskaan asunut.

Minä olen asunut Amsterdamissa, on niin kiva kaupunki, sopivan kompati ei ole pitkiä välimatikoja kuten Berliinissä. Ihmiset ovat myös erittäin ystävällisiä, mutta ovat saksalaisetkin pääsääntöisesti. 

Asuin Amsterdamissa vajaan vuoden ja rakastan sitäkin, mutta pienenä miinuksena turismin määrä (ja laatu). Paljon brittejä polttariporukoissaan sekoilemassa, onneksi tosin pääosin De Wallenin alueella tai Grachtengordelin sisällä.

Pienestä kiinni, mut Groningen vie mulle voiton. Hollanti tai Alankomaat, enhän mä edes asu Hollannis 🧐

Se on muuten hauskaa miten ihmiset ei tiedä mikä ero on Hollannilla ja Alankomailla. Joskus joku on väittänyt minulle jopa että Belgia ja Luxenburg kuuluvat myös Alankomaihin. No minä olen asunut Hollannissa, koska asuin Damissa 😅

Kyllähän tuota sekoittaa monikin asia. "Hollanti" on esimerkiksi kielen virallinen nimi suomeksi (hollanniksi toki Nederlands kuten kuuluu 😄) ja se on jollain tasolla yleiskielinen nimitys koko valtiolle. Futisjengi on virallisesti het Nederlands voetbalelftal mutta yleisesti jopa täällä Hollanti (Hup Holland hup!).

Sitten mitä tulee Alankomaihin, niin tässä menee iloisesti sekaisin se, että historiallinen alue johon kuuluu Alankomaat, Belgia, Luxemburg, ja osa Saksasta tunnetaan nimellä de Nederlanden tai de Lage Landen, englanniksi the Low Countries.

Suomeksi vaan valitettavasti molemmat ovat "Alankomaat" 😄 Tarkempi käännös nykyisestä valtiostahan olisi "Alankomaa".

Mitä sitten on Benelux-maat jotain samaa ?

BeNeLux tarkoittaa Belgia, Alankomaat, Luxemburg. BElgium-NEtherlands-LUXemburg.

Eli aika lähellä sitä mitä historiallisesti Alankomaiden käsite on ollut. Nimi tulee siitä, että ovat alankoa, juuri ja juuri merenpinnan yläpuolella.

Iso osahan on merenpinnan alapuolella.

Siihen nähden miten erikoista on asua kuivalla maalla merenpinnan alapuolella, niin kyllä. Alankomaista noin kolmannes muistaakseni.

Nimi on kyllä annettu alueelle jo ennen sitä kun päättivät kaivaa merestä lisää maata itselleen.

Vierailija
131/186 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää olla tietyssä paikassa kello 8 aamulla, niin espanjalainen tai italialainen saapuu paikalle klo. 8.15. Saksalainen saapuu paikalle tasan 8, niin kuin oli sovittu. Suomalainen saapuu paikalle klo. 7.45 ja hölmistyneenä pälyilee ympärilleen, että missä kaikki on ja miksi ei päästetä sisään.

Myöhästeleminen ilman syytä on mielestäni törkeää. Saksalaisten ja suomalaisten tapa toimia on se oikea. Tuommoinen etuajassa oleminenhan on hyve. Se antaa kuvan, että ihminen on ihan aikaisemmin herännyt ja valmistautunut kun on noin ajoissa paikalla.

Vierailija
132/186 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää olla tietyssä paikassa kello 8 aamulla, niin espanjalainen tai italialainen saapuu paikalle klo. 8.15. Saksalainen saapuu paikalle tasan 8, niin kuin oli sovittu. Suomalainen saapuu paikalle klo. 7.45 ja hölmistyneenä pälyilee ympärilleen, että missä kaikki on ja miksi ei päästetä sisään.

Myöhästeleminen ilman syytä on mielestäni törkeää. Saksalaisten ja suomalaisten tapa toimia on se oikea. Tuommoinen etuajassa oleminenhan on hyve. Se antaa kuvan, että ihminen on ihan aikaisemmin herännyt ja valmistautunut kun on noin ajoissa paikalla.

No kai sun mielestä, kun sä oot suomalainen?

Vierailija
133/186 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja espanjalainen ja italialainen on vähemmän yllättäen eri mieltä.

Vierailija
134/186 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrasopimuksessa yleisesti pyydetään vuokralaista maalaamaan seinät viimeistään sopimuksen päättyessä. Maalarinvalkoisella, Lidl mainoksissa remonttiaiheisia tarjouksia usein.

Taloyhtiö on voinut määrätä että kierätyspisteellä saa lajitella kello 19:00 saakka, kuuluu liikaa ääntä.

Katuvalaistus on pientä. Pari tuikkua pimeinä iltoina katujen varsilla. Suomessa lenkkipolutkin on paremmin valaistu kuin Saksassa jalkakäytävät.

Isän- ja äitienpäivää vietetään eri aikaan kuin Suomessa.

Jostain syystä paljon myynnissä pieniä figuureja, esim: syysaiheisia keramiikka krääsää. Vaikka just ne ihanat puutarhatontut.

Posti jaetaan ala-aulan laatikkoosi: posteljooni tuo vain paketit, lauantainakin kello 10.

Isänpäivä on eri mutta äitienpäivä on aivan samana päivänä kuin Suomessa. Joku vuosi on poistettu vuokrasopimuksista tuo pykälä. 

Yleisesti ottaen aika vähän tiedätte saksalaisten elämäntyylistä. Jokaisessa liittovaltiossa ovat omat perinteensä. Oktoberfest alkoi jo eilen. Itse olen saksalainen.

Vierailija
135/186 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

On, nyt muista nimeä, onko Junkers tms, mutta kylpparissä on sinisellä kaasuliekillä toimiva peltilaatikko, josta saat kuumaa vettä kylpyyn. Ei se tainnut olla Junkers. Onko Junkers havittäjälentokone vissiin.

https://www.sotel.de/it/Elektrogeraete-Kochen/Elektronische-Haushaltsge…-Durchlauferhitzer-EEK-A-A-F-Tronic-Comfort-plus-18-21kW-elektronisch-21kW.html?pk_campaign=AdSearch-Shopping-IT&pk_kwd=&gclid=CjwKCAjwg5uZBhATEiwAhhRLHmyg8OAJ0gEFy-rNTD0iOYp-EzSueYk5rKIV_qYXfTAQAmLLUKqvmBoCBngQAvD_BwE&cur=0&shipto=IT

Vierailija
136/186 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalapuikkoviikset

Vierailija
137/186 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole sairaan tehokas ja käytännöllinen. Tee 10-12 tuntisia työpäiviä. Jos olet nainen ja menet naimisiin, jätä työpaikkasi ja ala tehdä lapsia.

Käy teholomilla siten, et kierrät kaikki turistinähtävyydet ilman että jäät norkoilemaan vaan otat kaikesta kuvia ja kierrät minuuttikello kaulassa.

Ole aina ajoissa, mieluiten 10 minuuttia ennen paikalla. Sovi kalenteri täyteen 6kk etukäteen.

Ole aina kohtelias. Teitittele ja rouvittele kaikkia 18v täyttäneitä naisia.

Terv. Saksalaisten kanssa töitä vuosi tehnyt. Pidän porukasta, ovat kaiken suorittamisen alla mukavia.

Just hyvää ja oikeanlaista sakkia! :D saksalaiset ymmärtää sen, että rahaa tulee ja menee, mutta aika on kaikille rajallinen ja se pitää käyttää tehokkaasti. Moni muu turisti vierailee vieraassa maassa ja viettää 70% ajasta hotellissa ja sen uima-altaalla. Syömässä käydään mäkkärissä, koska se on tuttu ja turvallinen. sit sanotaan, että olen minäkin Bulgariassa käynyt ja maa on minulle tuttu.

Vierailija
138/186 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustakaapas oma ketju sille Hollannille. Täällä keskitytään Saksaan! (ja Sveitsiin ja Itävaltaan.)

Haista sinä Haminan mursu kakka, me vallataan tää ketju kuten Saksa valtasi Alankomaat sodassa.

Vieze duitsers, gvd.

Hollantilaiset on outoja huumehörhöjä ja niillä on maailman pahinta ruokaa

Hollantilaiset ei pääsääntöisesti ole huumehörhöjä. Pilven poltto ei ole kauhean paljoa yleisempää kuin Suomessakaan; keskiverto hollantilainen pitää sitä vähän tyhmänä touhuna, mutta valtaosa on myös sitä mieltä että se on ihmisen yksityisasia.

Ylipäätään heillä on vahva moraalinen käsitys että se mitä aikuinen ihminen tekee kotonaan on sen oma asia, liittyi se päihteisiin, seksiin tai uskontoon, kunhan se ei satuta muita.

Tällainen suhtautuminen olisi varsin tervetullut tänne Suomeenkin.

Vierailija
139/186 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain käsittämättömästä syystä kaikki substantiivit pitää kirjoittaa isolla alkukirjaimella.

Lauri otti Omenan ja Pillimehun, laittoi ne Reppuun ja lähti Bussilla kohti Koulua.

Vierailija
140/186 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustakaapas oma ketju sille Hollannille. Täällä keskitytään Saksaan! (ja Sveitsiin ja Itävaltaan.)

Haista sinä Haminan mursu kakka, me vallataan tää ketju kuten Saksa valtasi Alankomaat sodassa.

Vieze duitsers, gvd.

Hollantilaiset on outoja huumehörhöjä ja niillä on maailman pahinta ruokaa

Hollantilaiset ei pääsääntöisesti ole huumehörhöjä. Pilven poltto ei ole kauhean paljoa yleisempää kuin Suomessakaan; keskiverto hollantilainen pitää sitä vähän tyhmänä touhuna, mutta valtaosa on myös sitä mieltä että se on ihmisen yksityisasia.

Ylipäätään heillä on vahva moraalinen käsitys että se mitä aikuinen ihminen tekee kotonaan on sen oma asia, liittyi se päihteisiin, seksiin tai uskontoon, kunhan se ei satuta muita.

Alankomaat onkin Euroopan ja koko maailman (daa) kärkeä mitä tulee yksilönvapauksiin ja oikeuksiin liittyen esimerkiksi edellä mainittuihin asioihin. Silti aivan joka mittarilla aivan yhtä menestyvä ja hyvinvoiva yhteiskunta kuin Suomikin.

Eikö kaiken tuollaisen - ulkomaalaisten, liberaalin huumepolitiikan, prostituution jne - pitänyt johtaa yhteiskunnan rappioon? Ei näköjään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi