Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Velalla rakennetut korttitalot voivat nyt sortua

Kommentit (256)

Vierailija
181/256 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittää velalla ostavat.

Aina on velalla ostettu mutta ennen kohtuullistettiin tuloihin nähden. Vähempi oli näitä "köyhille näyttäjiä" persaukisia. Komeat talot ja autot, sitten Visa vinkuu.

Ihmisille on myönnetty kohtuuttoman suuria lainoja. Jo ennen mitään sotia ja koronaa ja energiakriisiä. Pankeilla pitäisi olla joku tolkku eikä myöntää ihan mitä vaan. Esim. Helsingin hinnat ovat jo pitkään olleet sellaiset että ihmisillä ei ole oikeasti varaa, mutta on luotettu siihen että hinnat nousevat ja nousevat ja nousevat eikä mitään vakavaa satu muutenkaan. 

Pankit eivät myönnä ihan mitä vaan. Vaikka ollaan varsin hyvätuloinen perhe, niin aika tarkkaan selvitettiin maksukyky (myös nousevien korkojen ja esim. tilapäisen työttömyyden olosuhteissa) lainaa myönnettäessä.

Jos tämä pitäisi kaikkien kanssa paikkansa niin sitten kukaan ei olisi nyt tai kohta ongelmissa rahoitusvastikkeidensa kanssa.

Kun et kerran usko, niin kokeilepa käydä anomassa pankista sellaista lainaa mihin takaisinmaksukykysi ei alkuunkaan riitä. Tulee olemaan varmaan suurikin yllätys, kun nauravat sinut ulos.

Siis ihan aidosti toivon että näin on. En toivo kenenkään talouden romahtavan tai edes notkahtavan. Mitä yritän sanoa on että kun jotain tapahtuu, maksajana on aina Tero Tavis, ei ikinä pankki.

Vierailija
182/256 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on velalla ostettu mutta ennen kohtuullistettiin tuloihin nähden. Vähempi oli näitä "köyhille näyttäjiä" persaukisia. Komeat talot ja autot, sitten Visa vinkuu.

Kyllä pankit ainakin meilläpäin edelleen varmistavat takaisinmaksukyvyn.

Kun ihan selvästi eivät ole varmistaneet, tai esimerkiksi uudisasuntoihin joissa ekat kaksi vuotta ei makseta kuin perusvastike ja sitten yhtäkkiä maksetaan ihan hirveästi, ei olisi myönnetty lainoja lähes ollenkaan.

Tällainen hommeli lässäytti jenkkien talojen hinnat noin viisitoista vuotta sitten. Sitten pankit vain pelastettiin, hupsis. Koska mikään ei ikinä ole pankkien vika.

Höpö höpö. Ihan sataprosenttisen varmasti varmistavat, ja älä edes kuvittele, että taloyhtiöiden rahoituslainat olisivat pankeille jotakin mystistä ja tuntematonta. Maksukyky lasketaan totta kai siten, että se kestää myös sen jälkeen kun lyhennysvapaa päättyy.

Paras vaan varata puskuria pankkitukeen. Kyllä se sieltä lähtee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/256 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkojen ja sähkölaskujen nousun lisäksi on vielä tämä ikäihmisten hoitaminen. Kaiken muun stressin päälle kun iskee vanhemmista huolehtiminen niin voi olla se missä kamelin selkä katkeaa. Itsellä meni 7 vuotta vanhemmista huolehtimisen kanssa, nyt molemmat onneksi jo mullan alla. En vastaavaa toivo kenellekään.

Monelta ikäihmiseltä jää jo perintöä

Ikävää, että huolehdit 7 vuotta etkä mitään perinyt.

Mutta se on tosiasia, että jossain elämän vaiheessa olet tilassa, jolloin piyäisi huolehtia lapsista, itsestä ja ikääntyvistä vanhemmista.

Sitten siihen saattaa iskeä vielä talousmurheet. Ja työmurheet.

Tältä kannalta katsottuna on siunaus, että tuli tehtyä se yksi ja ainoa lapsi 20-vuotiaana. Kun hän on 20v, minun vanhempani ovat 73v ja 83v. Ei kateeksi käy jos on samaan aikaan pieniä lapsia ja vanhat vanhemmat.

Vierailija
184/256 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi osalla meistä keskituloisista taviksista on myös mahdollisuus muuttaa kulutustottumuksia enemmänkin. Ehkä inflaatio syö asuntolainaakin pitkässä juoksussa. Onneksi sitäkään ei ole kohtuuttomasti.

Palkat pitäisi nousta.... Mutta kun pysyy samana... Minnekkä se velka katoaa??

Monikaan ei taida oikeasti ymmärtää mitä tuo "inflaatio syö asuntovelan" oikeasti tarkoittaa? Sellainen vanhemmilta opittu sananparsi 70-luvulta. Lukekaa mitä siellä on tapahtunut. Ihan eri tilanne on nyt. Tulee kyllä todella tiukat palkkakeskustelut syksyllä.

70-luvulla sai vähentää asuntolainan korot veroista täysmääräisesti. Tänä vuonna saa vähentää 5% ja ensi vuodesta alkaen ei yhtään.

Yleensä velka maksettiin kymmeneen vuoteen eikä pröystäilty sinä aikana vaan oltiin nöyränä köyhiä.

Nyt maksuaika alkaa olla minimi 20 vuotta ja ei olla köyhiä eikä kipeitä

Itselläni on ollut talolainaa 11 vuotta, enkä vieläkään ole lyhentänyt sitä kuin 4000€. Olen sijoittanut lyhennykset ja näitä rahoja on nyt enemmän kuin velkapääomaa. Nuo rahat ajattelin nyt nostaa sukan varteen ja jättää lainat, sähkölaskut ja muun ei niin mukavan pankin huoleksi. Koron kiskureita ovat. Muu omaisuus on jo siirretty lapsille, joten majailen mökillä ja Espanjassa. Sossussa en sentään käy, mutta 60-vuotiasta ei töihin oteta, joten päivärahat kuittaan eläkeikään asti.

Mä taas otin kaikki mahdolliset lainat ja pikavipit ja annoin ne käteisenä mun muijalle. Jätin kaikki vipit pystyyn ja muija otti 40k lainaa pankista ja ostettiin asunto joka maksetaan mun pikavipeillä. Tai muijan palkasta mut saa noi vipit itelleen. Mä menetin luottotiedot ja saan sossusta ilmaisen asunnon jota ali vuokraan ja hyvin pärjätään.

Vierailija
185/256 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut talolainaa 11 vuotta, enkä vieläkään ole lyhentänyt sitä kuin 4000€. Olen sijoittanut lyhennykset ja näitä rahoja on nyt enemmän kuin velkapääomaa. Nuo rahat ajattelin nyt nostaa sukan varteen ja jättää lainat, sähkölaskut ja muun ei niin mukavan pankin huoleksi. Koron kiskureita ovat. Muu omaisuus on jo siirretty lapsille, joten majailen mökillä ja Espanjassa. Sossussa en sentään käy, mutta 60-vuotiasta ei töihin oteta, joten päivärahat kuittaan eläkeikään asti.[/quote]

Mä taas otin kaikki mahdolliset lainat ja pikavipit ja annoin ne käteisenä mun muijalle. Jätin kaikki vipit pystyyn ja muija otti 40k lainaa pankista ja ostettiin asunto joka maksetaan mun pikavipeillä. Tai muijan palkasta mut saa noi vipit itelleen. Mä menetin luottotiedot ja saan sossusta ilmaisen asunnon jota ali vuokraan ja hyvin pärjätään.

Vierailija
186/256 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Asun lähellä Kauniaisten veroparatiisia. Ette usko, mitä ökymahtitaloja tänne päin ovat nuoret parit rakentaneet. Ja pihoillaan kalleimpia mahdollisia sähköautoja ym. Jatkuvaa bilettämistä. Olen joskus miettinyt, mistä niin nuorilla on sellaisia varoja, vaikka olisivat perineetkin. Luulin aina, että ovat näitä it-guruja, jotka myyvät peliyhtiöitä ja muuta käsittämätöntä. Mutta, jos todellakin tämä kaikki on velaksi ostettu, niin eipä naurata.

Tässä kuviossa mulle herää aina sellainen kysymys, että kyllähän he maksavat ihan joka kuukausi sitä velkaansa pois. Eli onhan heillä rahaa, kun on velkaakin saatu otettua.

Tämä. Ei velkaa niin vain saa. Pitää olla aika hyvin omaisuutta ja tuloja.

Takauksena voi olla vanhemmat ja/tai heidän omaisuutensa, esim. kiinteistö. Tiedän nuoren parin joilla tällainen tilanne. Kun korot oli matalalla ei maksettu kuin lainan korkoja, matkustettiin ja juhlittiin vailla huolen häivää. Nyt vielä pienet lapset ja vain toinen vanhemmista tuo tuloja kotiin. Veikkaan että takaajat eivät nuku öisin.

No sepä on sitten vähän niin kuin niiden takaajien ongelma. Ei pidä olla (todella) tyhmä ja taata lainoja jotka kaatuvat omaan niskaan.

Täällä ei ainakaan mitään henkilötakauksia enää edes otettu vastaan. Ainoastaan käypä omaisuus kelpasi lainan vakuudeksi.

Vierailija
187/256 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ongelmia tulee niille jotka ovat eläneet yli varojensa.

Elämä opettaa.

Jutusta poimittua:

"– Olemme joutumassa sähkölaskun takia vaikeuksiin. Nyt suorasähkölasku on 200–300 euroa kuussa, ja talvella hinta on viisinkertainen eli 1500 euroa kuussa. Eli edes kahden ihmisen tulot eivät riitä kattamaan lainaa ja kuluja eikä vanhahkoa taloa saa myytyä, yksi kyselyyn vastanneista kertoo."

Ihmettelen todella, tajuavatko ylläolevan kommentin kirjoittaneen kaltaiset tapaukset, että joillain ihmisillä on pienet tulot ja kuukausibudjetti? Nyt ei puhuta mistään normaalista hinnannoususta, vaan hinnan moninkertaistumisesta yllättäen. Samalla kaiken muun hinnat, kuten ruuan ja polttoaineen, ovat myös kallistuneet kovasti.

No täällä palstalla ja etenkin tässä keskustelussa ilkutaan velkapettereiksi kaikki joilla on asuntolainaa.

Meilläkin on asuntolainaa mutta on kaukolämpö. Mutta kyllä sekin kallistui viime vuonna 20% ja nyt toiset 20% ja korot nousee. Kyllä me pärjätään talvi, mutta vähennetään turhaa kulutusta ja se ikävä kyllä tarkoittaa palveluita: ravintolar, kahvilat, hotellit, teatterit, kampaajat, hierojat tulee ainakin mieleen mistä voi ensi talvena säästää.

Vierailija
188/256 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pankit ainakin meilläpäin edelleen varmistavat takaisinmaksukyvyn.

Kun ihan selvästi eivät ole varmistaneet, tai esimerkiksi uudisasuntoihin joissa ekat kaksi vuotta ei makseta kuin perusvastike ja sitten yhtäkkiä maksetaan ihan hirveästi, ei olisi myönnetty lainoja lähes ollenkaan.

Tällainen hommeli lässäytti jenkkien talojen hinnat noin viisitoista vuotta sitten. Sitten pankit vain pelastettiin, hupsis. Koska mikään ei ikinä ole pankkien vika.

Höpö höpö. Ihan sataprosenttisen varmasti varmistavat, ja älä edes kuvittele, että taloyhtiöiden rahoituslainat olisivat pankeille jotakin mystistä ja tuntematonta. Maksukyky lasketaan totta kai siten, että se kestää myös sen jälkeen kun lyhennysvapaa päättyy.

100 prosenttia aika iso lukuna. Mistäs nuo yksityistenkin pakkohuutokaupat tulee jossa pankki velkojana?

Vierailija
189/256 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ongelmia tulee niille jotka ovat eläneet yli varojensa.

Elämä opettaa.

Jutusta poimittua:

"– Olemme joutumassa sähkölaskun takia vaikeuksiin. Nyt suorasähkölasku on 200–300 euroa kuussa, ja talvella hinta on viisinkertainen eli 1500 euroa kuussa. Eli edes kahden ihmisen tulot eivät riitä kattamaan lainaa ja kuluja eikä vanhahkoa taloa saa myytyä, yksi kyselyyn vastanneista kertoo."

Ihmettelen todella, tajuavatko ylläolevan kommentin kirjoittaneen kaltaiset tapaukset, että joillain ihmisillä on pienet tulot ja kuukausibudjetti? Nyt ei puhuta mistään normaalista hinnannoususta, vaan hinnan moninkertaistumisesta yllättäen. Samalla kaiken muun hinnat, kuten ruuan ja polttoaineen, ovat myös kallistuneet kovasti.

No täällä palstalla ja etenkin tässä keskustelussa ilkutaan velkapettereiksi kaikki joilla on asuntolainaa.

Meilläkin on asuntolainaa mutta on kaukolämpö. Mutta kyllä sekin kallistui viime vuonna 20% ja nyt toiset 20% ja korot nousee. Kyllä me pärjätään talvi, mutta vähennetään turhaa kulutusta ja se ikävä kyllä tarkoittaa palveluita: ravintolar, kahvilat, hotellit, teatterit, kampaajat, hierojat tulee ainakin mieleen mistä voi ensi talvena säästää.

Suomella on  nyt isompia huolia kuin tukea ravintoloitasi. Paljon. isompia. Nyt ei ole mikään fakepandemia jossa pääsee jakamaan kaiffareille miljoonia ja ruiskuttelmaan ihmisiin jotain hassuja kemikaleja, vaan talouden lama.

Vierailija
190/256 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suututtaa kun tuossa artikkelissa 2900 BRUTTO ansaitseva valittaa sähkölaskusta. Jos noilla tuloilla ei ole osannut suhteuttaa elämistään niin, että on saanut jopa säästöön, niin on täysin oma vika.

Vierailija
191/256 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suututtaa kun tuossa artikkelissa 2900 BRUTTO ansaitseva valittaa sähkölaskusta. Jos noilla tuloilla ei ole osannut suhteuttaa elämistään niin, että on saanut jopa säästöön, niin on täysin oma vika.

Nettohan se oli, ei brutto. Tuollaiseen nettoon pitää ansaita yli 5000 euroa bruttona.

Vierailija
192/256 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä pankit ovat kyllä myöntäneet lyhennysvapaita nähdäkseni melko anteliaasti, ja sähköntarve on suuri vain talvikuukausina. Jo maaliskuussa helpottaa. Sellaisella, joka hoitaa ongelmat uudella velalla, juurisyy on syvemmällä. Nämä ihmiset velkaantuvat kyllä vaikka mitään energiakriisejä ei olisikaan.

Vierailija
193/256 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi osalla meistä keskituloisista taviksista on myös mahdollisuus muuttaa kulutustottumuksia enemmänkin. Ehkä inflaatio syö asuntolainaakin pitkässä juoksussa. Onneksi sitäkään ei ole kohtuuttomasti.

Monikaan ei taida oikeasti ymmärtää mitä tuo "inflaatio syö asuntovelan" oikeasti tarkoittaa? Sellainen vanhemmilta opittu sananparsi 70-luvulta. Lukekaa mitä siellä on tapahtunut. Ihan eri tilanne on nyt. Tulee kyllä todella tiukat palkkakeskustelut syksyllä.

70-luvulla sai vähentää asuntolainan korot veroista täysmääräisesti. Tänä vuonna saa vähentää 5% ja ensi vuodesta alkaen ei yhtään.

Yleensä velka maksettiin kymmeneen vuoteen eikä pröystäilty sinä aikana vaan oltiin nöyränä köyhiä.

Itselläni on ollut talolainaa 11 vuotta, enkä vieläkään ole lyhentänyt sitä kuin 4000€. Olen sijoittanut lyhennykset ja näitä rahoja on nyt enemmän kuin velkapääomaa. Nuo rahat ajattelin nyt nostaa sukan varteen ja jättää lainat, sähkölaskut ja muun ei niin mukavan pankin huoleksi. Koron kiskureita ovat. Muu omaisuus on jo siirretty lapsille, joten majailen mökillä ja Espanjassa. Sossussa en sentään käy, mutta 60-vuotiasta ei töihin oteta, joten päivärahat kuittaan eläkeikään asti.

Onpas väsyttävän monimutkaista.

Vierailija
194/256 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvin luottavainen, että jotakin merkittävää sähkön hinnalle tullaan EU-tasolla tekemään. Nimittäin kyllähän suomalainen sähköstään maksaa vaikka 50 centtiä/kWh, mutta italialainen (yms.) ei tasan varmasti maksa.

Varmasti tullaan. Ratkaisuna italialainen maksaa ne entiset 20 centtiä ja suomalainen 80 centtiä.

Tämän neuvotteleva Tytti ja Sanna. Kehuvat päälle että kyllä oli solidaarinen diili.

Vierailija
195/256 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja parempi pitää "muija" onnellisena.

Vierailija
196/256 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja parempi pitää "muija" onnellisena.

Okei oli provo. Mut arvaa tekiskö mieli tehdä noin ku tää maailma muutenkin perustuu pelkkään kusetukseen ja petokseen ja huijaamiseen milloin milläkin tavalla. Ihminen joka pelaa puhtailla jauhoilla on aika yksin...

Vierailija
197/256 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä velkaa voi olla, jos tulojakin on riittävästi. Ne ihmispolot kyllä säälittää, joiden talous on tiukilla jo valmiiksi. Eiköhän suurin osa pärjää velkojensa kanssa.

Vierailija
198/256 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikohan jossain Me Naisten kyselyssä, että siihen vastanneille ihmisillä oli keskimäärin 100 000 euron puskuri pahan päivän varalle. Eli ylimääräistä rahaa, joka on heti käytettävissä. Tokihan tuollainen puskuri riittää hyvin pitkälle. Eri asia sitten, ovatko vastaukset olleet ihan totuudenmukaisia. Kohtahan se nähdään.

Eikö se ollut arvioitu keskiarvolla eikä mediaanilla, jolla tulos olisi ollut paljon pienempi. 

Luulisi 100 000eurolla voivan laskuja maksaa jo kummasti.

Vierailija
199/256 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan osaa panikoida elettyäni 90 luvun laman

Tuolloin nettotulomme olivat 10000mk.

Tästä lainan KORKOIHIN 4200mk, vastikkeeseen 1000mk ja ruokaan kun oikein nuukasti elettiin 1500mk 5 hengelle. Jäljelläolevalla 3300 markalla maksettiin päiväkotimaksut, bensat, kuukausikortit, vaatteet, terveydenhuolto yms yms.

8 vuoden aikana maksoimme korkoja 403000 mk, laina lyheni 0 mk ja asunto maksoi edelleen saman 470 000mk kuin ostettaessa.

Nyt on matalat korot ja pienet kk erät joten laina lyhenee joka tapauksessa hitaasti mutta varmasti. On lyhennysvapaita ja pitkät maksuajat

Vierailija
200/256 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en vaan osaa panikoida elettyäni 90 luvun laman

Tuolloin nettotulomme olivat 10000mk.

Tästä lainan KORKOIHIN 4200mk, vastikkeeseen 1000mk ja ruokaan kun oikein nuukasti elettiin 1500mk 5 hengelle. Jäljelläolevalla 3300 markalla maksettiin päiväkotimaksut, bensat, kuukausikortit, vaatteet, terveydenhuolto yms yms.

8 vuoden aikana maksoimme korkoja 403000 mk, laina lyheni 0 mk ja asunto maksoi edelleen saman 470 000mk kuin ostettaessa.

Nyt on matalat korot ja pienet kk erät joten laina lyhenee joka tapauksessa hitaasti mutta varmasti. On lyhennysvapaita ja pitkät maksuajat

90-luvulla lamassa oli vain Suomi oman markkansa kanssa.  Nyt lamaan on painumassa Suomen lisäksi koko Eurooppa ja mahdollisesti myös USA, mikä puolestaan romauttaisi sekä euron että dollarin.

Puhutaan aivan eri mittaluokan katastrofista kuin 90-luvulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä