"Järkevintä on antaa itselleen turhat tavarat tutuille ja sukulaisille"
Millaista turhaa tavaraa haluaisit itsellesi lahjoitettavan?
Kommentit (32)
Läheiseni lahjoittaa minulle usein vaatteita ja otan ne vastaan mielelläni. Vaatteet ovat kivoja perusvaatteita ja lähes käyttämättömiä, joten kelpaavat. En ole muutenkaan niin turhan tarkka tyylistäni. Itse olen myös lahjoittanut tutuille laukkuja, kenkiä, tuoksuja, meikkejä ym. Toki ensin kysytään puolin ja toisin, että haluaisitko jotain näistä tavaroista, joista olen luopumassa. Huonokuntoiset tai rikkinäiset rojut kannattaa heittää suosiolla roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Läheiseni lahjoittaa minulle usein vaatteita ja otan ne vastaan mielelläni. Vaatteet ovat kivoja perusvaatteita ja lähes käyttämättömiä, joten kelpaavat. En ole muutenkaan niin turhan tarkka tyylistäni. Itse olen myös lahjoittanut tutuille laukkuja, kenkiä, tuoksuja, meikkejä ym. Toki ensin kysytään puolin ja toisin, että haluaisitko jotain näistä tavaroista, joista olen luopumassa. Huonokuntoiset tai rikkinäiset rojut kannattaa heittää suosiolla roskiin.
Lisään tähän vielä sen, että olemme kolmekymppisiä. Vanhemman sukupolven ihmiset taas tykkäävät lahjoittaa pelkkää roskaa, josta haluavat itse eroon, eivät ilahduttaa toista.
Ainakaan vertaiskauppa fb tai tori.fi ei kannata, aivan daijut ihmiset ostelemassa tavaraa katsomatta missä tavara edes sijaitsee. Ei, Helsingistä ei kannata lähteä Lappeenrantaan ostaamaan 5e tavaraa joka kaupassa maksaa 10e. Älä suutu myyjälle siitä, ettet itse osaa lukea missä tavara sijaitsee.
Järkevintä on olla ostamatta itselleen turhaa tavaraa. Sitä karsintaa on helpoin tehdä silloin kun ei ole vielä edes ostanut. Tutut ja sukulaiset eivät ole mitään kaatopaikkoja!
Kaappipakastin olis hyvä. On vain pakastelokero. Vanha sohva on huono ja vähän rikki. Semmosen voisin ottaa. Pitää olla nahkasohva.
Viekää vaan ihan itse ne roskanne jäteasemalle. Ei meillä köyhillä ole varaa kuskata teidän jätteitänne eikä maksaa jätemaksuja teidän jätteistänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on taloyhtiössä kierrätyspiste ja sitä kautta lähtee eteenpäin kaikenlaista tavaraa. Jos ei kukaan tarvitse niin sitten menee roskiin. Älytön ajatus että joku toisi toisille romujaan ihan tuosta vaan.
Tuollainen olisi kyllä hyvä. Vähän harmittaa, kun ollaan luopumasta joistakin tosi hyvistä tavaroista, kun tarvitaan nyt lisää tilaa. Kysyn kyllä sukulaisilta ennen kierrätykseen vientiä, että haluaako joku sen ja sen tavaran, ja monesti haluaakin. Mutta sitten autottomana se roudaus jonnekin kierrätykseen on vähän hankalaa, helpointa on heittää roskiin.
Sukulaiseni otti kirppispäydän kesällä 2 viikoksi. Sanoi että halvat hyvät vaatteet meni kaupaksi hyvin paitsi pienikokoiset.
Itsekin olen huomannut, että pienikokoiset vaatteet ei vaan mene kaupaksi. Vähän harmi monestakin syystä. Olen yrittänyt monta kertaa myydä vanhoja, omasta mielestäni aika kivoja vaatteita - sekä ns. nykymuodin mukaisia että vähän persoonallisempia - mutta voittoa on aina tullut melko kehnosti. Ilmeisesti s-m-koot on jo nykyään monelle liian pieniä.
Jos tavara on hyväkuntoista, niin parempihan se on laittaa kiertoon joko kirpparille tai tuttaville ja sukulaisille, tottakai kysymällä ensin jos kiinnostaa. Itseäni ainakin hirvittää, kun jotkut kantaa kaksin käsin roskikseen käyttökelpoista tavaraa, astioita, huonekaluja jne.
Minulle saa antaa Grimbergin Kansojen Historia-kirjasarjan, laavalampun ja munankeittimen.
Huomaan, että vanhempi sukupolvi on usein tuputtamassa tavaraa, saatesanoilla, ettei viitsi hyväkuntoista roskiinkaan heittää. Jotenkin heillä ei ole tietoa tai ymmärrystä kierrätyskeskuksesta tai muista kanavista, joissa päästä eroon tavaroista. Ei tietenkään roskiin, mutta vähän pitää nähdä vaivaa mitä kanavia pitkin kierrättää. Tutuille ja sukulaisille kantaminen ei ole ok.
Mua ärsyttää, että puhun haluavani tavaran x. Joo, ne on yleensä kalliimpia ja joudun hetken säästämään niihin rahaa. Sitten joku sukulainen tuo jonkun halvan kopion tästä haluamastani tavarasta. Se ärsyttää suunnattomasti, sillä en halunnut sitä ja tidella ekologisena ihmisenä sitten käytän sitä kopiota ärsyyntyneenä siitä, sillä se ei joko palvele täysun tarvetta, mutta välttää tai sitten ei vain näytä niin kivalta kuin se haluamani..
Minäkin voisin sellaisen hyvän tarpeettoman auton ottaa.