Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Amerikassa 15% tippiä pidetään epäkohteliaana - olen huomannut että se tippauskulttuuri on tulossa suomeen

Vierailija
18.09.2022 |

Monessa ravintolassa täällä suomessakin kortinlukija pyytää tippiä ja tippipurkkeja on kaikkialla.

Kommentit (151)

Vierailija
121/151 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähentäisin ravintoloissa käymistä jos tämä kulttuuri yleistyisi Suomessa. Ihan periaatteesta. Nyt jo ärsyttää maksaa niin paljon keskinkertaisesta ruoasta ja palvelusta.

Vierailija
122/151 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En maksa ylimääräistä. 

Ei sun tarvitsekaan. Ne jotka tippaa säännöllisesti eri paikoissa, saa yleensä parempaa palvelua kuin muut. Nämähän on ihan omia valintoja ja arvojen paikalleen asettamista.

Suomessa saa vähintäänkin riittävän hyvää palvelua tippaamattakin. Jo jos jossakin ei saa, niin siellä ei enää asioida toista kertaa (näinkin on käynyt pari kertaa useamman sadan euron illallisen päätteeksi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/151 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kohta mennään syömään kiitospäivän kalkkunaa Rossoon ja tipataan tarjoilijalle sitten 200 kilon vartalo tyytyväisenä hytkyen.

Vierailija
124/151 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ravintolassa vaaditaan tippiä jää siellä käyntini viimeiseksi. Onneksi löytyy vielä ravintoloita jossa tippiä ei kerjätä.

Onko Suomessa jossain ravintola, missä vaaditaan tippiä?

Ei varmaan, mutta kohdalle on sattunut tarjoilijoita jotka ovat vihjanneet tai suoraan jopa ehdottaneet tipin jättämistä. Ainakin yhden tällaisen "paremman luokan" ravintolan muistan nimeltä, eikä se jostain kumman syystä ole enää toiminnassa.

Vierailija
125/151 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla tippisysteemillä yritetään selvästi painostaa lisää rahaa ja turisteille se voi olla ns. automaatio, vaikka ei Suomessa tarvitsisi tippiä maksaakaan. Lisäksi se, saako tarjoilija tipin lyhentämättömänä, jos se menee maksupäätteen kautta, vai maksaako siitäkin vielä verot, vai meneekö kuitenkin osa yrittäjän taskuun? JOS jossain mielenhäiriössä haluaisin tipata tarjoilijaa, antaisin kyllä rahat käteisenä.

Joku alalla oleva ehkä voisi kertoa, miten maksupäätteen kautta tipattu summa tarjoilijalle tulee?

Ravintolassa työskentelevältä ystävältä kuulin, että kaikki tippirahat laitetaan ns. samaan kasaan ja käytetään sitten joskus johonkin yhteiseen toimintaan. Eli jos haluat palkita erityisen hyvästä palvelusta tiettyä tarjoilijaa, niin hän ei sitä tippiä itse saakaan vaan se jaetaan senkin tarjoilijan kanssa, joka on mahdollisesti ollut vaikka töykeä asiakkaalle. Itse en siis enää edes harkitse tippiä, paitsi ehkä antamalla erityistä kiitosta ansaitsevalle tarjoilijalle käteen rahaa huomaamattomasti.

Riippuu vähän ravintolasta. Itse olin lasien kerääjä ja tiskaaja baarissa ja aina illan päätteeksi jaettiin tipit. Minulle annettiin 5-10e ja muut työntekijät (baarimikot) jakoi loput keskenään. Heille siitä tuli noin 100 e/henkilö. Ravintolassa on hyvin vahva nokkimisjärjestys ja tiskaaja on kaikista alimpana. Jos haluat antaa jollekkin tippiä hyvästä palvelusta, niin kannattaa antaa suoraan käteen, niin menee oikealle henkilölle. Nuo kuitin kautta kierrätetyt menee pomolle.

Vierailija
126/151 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veronkiertäjä kirjoitti:

Maksaako siitä tipistä joku verot vai onko se pimeää tuloa??

Hyvä kysymys. Työskentelin aikoinaan Lontoossa ravintola-alalla. Tipit olivat tuohon maailman aikaan käteisenä. Toki jenkit kysyivät, voiko laittaa kortilla tippiä (ei voinut, koska olisi mennyt firman tilille). Aina päivän päätteeksi tipit jaettiin kaikkien kyseisessä vuorossa työskennelleiden kanssa. Veroja ei todellakaan maksettu, vaan tippikulho laitettiin visusti piilon, jos tuli tax officen edustaja. 

Vierailija
127/151 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mikä tässä on ongelma? Ihminen saa tipata tai jättää tippaamatta jos niin haluaa. Maksupäätteen tippinäkymän voi ohittaa painamalla nappia ja näin tippi jää antamatta. Ei kukaan pakota ketään tippaamaan yhtään mitään.

Pitääkö ihan kaikesta tehdä tänne ketju jossa av-mammat saa sitten joukolla kauhistella kuinka kamalaa ja ankeaa se elämä nykyään on?

Tässä on nyt vähän isommasta asiasta puhe kun vaan yksityishenkilön halu tai haluttomuus tipata. Kyse on siitä, että maksupäätteiden ohjelmoinnilla, jossa tippiä pyydetään automaattisesti on rantautumassa vahvasti Suomeen. Jos ja kun tämä yleistyy, yleistyy pahimmassa tapauksessa itse tippikulttuuri myös, eli se, ettei työntekijöille ole tarvetta maksaa tarpeeksi hyvää palkkaa, koska "saavat kuitenkin ihan hyvin rahaa tipeillä jos vaan tekevät työnaä hyvin". Eli kuten aiemminkin mainitsin, tämä on ravintoloiden omistajien tapa ulkoistaa osa palkanmaksusta asiakkaille, ilman, että hänen täytyy maksaa tästä palkkaosuudesta mitään työel- tai työterveysmaksuja. Se myös tarkoittaa sitä, että peruspalkat eivät nouse, koska kyllähän tippiä saa kunnolla. Mutta kun ei saa. Se, että jossain viiden tähden raflassa saattaa saada tippiä satasen illassa ei tarkoita, että kaikki ravintola-alan TESin alla olevat työntekijät pitäisivät rahoiksi, jos vain hymyilisivät vähän enemmän.

Palkanmaksu kuuluu työnantajalle. Jos ei ole varaa maksaa, olisi reilumpaa nostaa hintoja ja sitä kautta saada enemmän rahaa työntekijöilleen.

Vierailija
128/151 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ravintolassa vaaditaan tippiä jää siellä käyntini viimeiseksi. Onneksi löytyy vielä ravintoloita jossa tippiä ei kerjätä.

Moniin paikkoihin on tullut maksupääte, jonka ensimmäinen näkymä on tippinäkymä,johon syötetään tipin määrä. Sen näkymän voi ohittaa ja siirtyä suoraan laskun maksuun.

Ahaa. Mä oon pudonnu sitten vähän kelkasta, kun en ole ravintolassa itse maksanut mitään varmaan kahdeksaan vuoteen. 

Vierailija
129/151 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä tarvita tippikulttuuria. Suomessa maksetaan tarjoilijoille palkat normaalisti eikä heidän tarvitse kerjätä tippiä. 

En ole vielä kertaakaan Suomessa törmännyt tarjoilijaan, joka kerjäisi tippiä. Toivottavasti en törmääkään. 

Vierailija
130/151 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen lopettanut kaikissa sellaisissa ravintoloissa käymisen, jossa kerjätään tippiä laskun maksun yhteydessä.

Vierailija
131/151 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se käytännössä vaatimista on, jos sellainen ehdotus lyödään heti ekaksi asiakkaan silmille laskunmaksun yhteydessä.  Luodaan painostava pakkotilanne.

Kun tuollainen maksupääte tuli ensimmäisen kerran vastaan, niin mies syötti tippinäkymään epähuomiossa kortin pin koodin. Onneksi huomasi ennen kuin lähti tonnit hyväksyttynä eteenpäin. Tarjoilija ystävällisesti neuvoi miten näkymästä pääsee eteenpäin.

Suomessa on ravintoloissa korkeat hinnat ja maksamme itse veroja ihan riittävästi... Ei tipata.

Vierailija
132/151 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan anna mitään tippiä. Tämäkin hölmö tapa on Amerikasta tänne rantautunut, mutta tarpeetonta, koska asiat siellä on toisin kuin meillä. Meidän palkalliset saavat oikean lain mukaisen kohtuullisen palkan, jota ei millään almuilla tarvitse paikkailla. Ei sitä tippiä makseta muillekaan, ei hoitajille, ei kampaajille, ei bussikuskeillekkaan vaikka ihan samaa palvelutyötä tekevätkin.

Vierailija
133/151 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvissä ravintoloissa onnistuneen juhlaillallisen päätteeksi voi tipatakin; missään kahviloissa tai lounasruokaloissa ei tulisi mieleenkään. ~10% ja maks. 50€.

Ei, sinä typerys. Suomessa ei tipata missään, Suomessa elinkelpoisen palkan maksaminen on työnantajan velvollisuus. Onko kiva tukea tarjoilijoiden riistoa?

:D Tarjoilijat voivat varmaan ihan itse kieltäytyä jos 50€ tippi ei kelpaa. Ja väittäisin että paremmat paikat toimii Suomen lakien ja säädösten mukaan muutenkin.

Vierailija
134/151 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spalten flockas av de girigaste snåljoparnas grädda.

Vierailija
135/151 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tippikulttuuri tulee, niin lähetän jatkossa jokaisen annoksen takaisin keittiöön jostakin mitättömästä syystä. 

Vierailija
136/151 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kalliiksi kun pitkän ja kostean ravintolaillallisen jälkeen maksaa ja syöttää pin-koodinsa siihen tippikenttään: 6527 - no miksi se kysyy sitä uudelleen

Vierailija
137/151 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa pitää ne stnan verotkin laskea päässä että mitä se prkl annos oikeesti maksaa. Ei Ameriikan mallia Suomeen.

Vierailija
138/151 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna tippiä Suomessa. Ravintoloitsijan täytyy täällä maksaa palkka tarjoilijoille.

Vierailija
139/151 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin 

Vierailija
140/151 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole tippauskulttuuria. Eikä sitä tule kun ei tippaa.