Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun teinin vapaa-aika on yksinäistä

Vierailija
17.09.2022 |

Kasiluokkalaisen tytön vapaa-aika muuttunut yksinäiseksi, koulussa ja harrastuksissa on kavereita, mutta vapaa-ajalla ruutuaikaa ja kotona lojumista. Paras kaveri muutti ja vaihtoi koulua ja löysi uudet parhaat kaverit sieltä. Lapseni tuntee itsensä syrjäytetyksi eikä aktiivisesti vapaalla hakeudu ikäistensä seuraan. Pelkää varmaan tulevansa jätetyksi uudelleen.

Miten voisin auttaa nuorta, kun itseänikin tilanne ahdistaa?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä esimerkki siitä, miksi ei koskaan kannata jäädä yhden ystävän varaan vaan kannattaa pitää yllä useampia ystävyyssuhteita. Lohdituksena kuitenkin, että ei ole mitenkään yksioikoisesti niin, että yksinäisestä teinistä tulisi yksinäistä aikuista. Toisen asteen opinnot ovat hyvä kohta luoda uusia suhteita ja lopulta parhaimmat elinikäiset ystävät saattavat löytyä vasta korkeakoulusta. Järjestä teinille mukavaa ajanvietettä. Tsemppiä!

Vierailija
22/28 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla sydän syrjällään teinien vuoksi?

On. Yksinäisiä teinejä on paljon kuin myös jo ala-asteella yksin jääviä. Voi kun joku keksisi keinon, jolla jokaiselle löytyisi ystävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hyvin yksinäinen teininä ja valitettavasti myös lukiossa, vaikka se olikin iso lukio eri paikkakunnalla. En oppinut nuorena sosiaalisia taitoja, pelkäsin sosiaalisia tilanteita, olin ahdistunut, häpesin ulkonäköäni ym ym. Masennuin myös. Jälkikäteen olisin tarvinnut paljon tukea vanhemmilta ja muilta aikuisilta. Peitin kaiken ahdistuksen ja surun, olin vain yksin.

Eli jos olisin vanhempi vastaavassa tilanteessa, miettisin kaikkia keinoja, miten lapsi voisi viettää vapaa-ajalla sosiaalisempaa elämää. Olisiko se jokin harrastus? Juttelisin, kyselisin, tsemppaisin. Olisin vain tosi kiinnostunut lapsen elämästä, vaikka lapsi teininäisesti vastustaisikin.

Ehkä jatkokoulussa tilanne muuttuu? Se voi olla uuden alku. Onko lapsesi luonteeltaan millainen, hiljainen, vetäytyvä, kiltti?

Vierailija
24/28 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on juuri noin, koulussa on kyllä kavereita mutta vapaa-ajalla ei ketään ://

Vierailija
25/28 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin teininä yksinäinen ja varmaan vähän ahdistunutkin, ja päätin jo varhain, että omien lasten kohdalla näin ei tule käymään. Ehdottomasti olisi pitänyt kannustaa lasta solmimaan muitakin kaverisuhteita kuin vain yhden tytön kanssa.

Vierailija
26/28 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei itse ole aktiivinen niin ihan varmasti saa yksin olla loppuikänsä.

Toi "kukaan ei pyydä mukaan" on vauvapalstan vakioprovo. Voi voi.

Mitäs jos olisikin itse se joka pyytää?

Vierailija
27/28 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella yleistä. Itse olen vaan huojentunut etteivät nuoreni rieku missään teillä tietymättömillä. Kyllä koulussa voi/saa/pitää sitten kaveerata ihan tarpeeksi ja varmaan vähän liikaakin. Haaveilee isosta kaveriryhmästä. Olen sanonut, että harvalla sellaisia on ja ei niissä aina niin helppoa ole pysyä mukana.

Vierailija
28/28 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on ennen hengailut vaan sen yhden kanssa niin noi käy

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän