Miksi erityislapsi saa häiritä huutelullaan luokan muita oppilaita?
Yhdellä lapseni luokkakaverilla on diagnosoitu tourette. Hän on oikein mukavan ja fiksun oloinen lapsi, mutta sairautensa takia huutelee usein tunneilla niin että muiden on vaikea keskittyä opetukseen ja muuhun opiskeluun. Huutelu on osa sairautta eikä sitä saa estettyä tai kitkettyä lapsesta pois. Lasta käy todella sääliksi, mutta en voi silti olla ihmettelemättä, miksi hänen annetaan olla tavallisella luokalla, kun hän häiritsee jatkuvasti muita? Eikö tällaisen lapsen paikka olisi erityisopetuksessa, jotta muu luokka saisi edes jonkinlaisen opiskelurauhan?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap tulee olemaan itse tuossa asemassa, että kärsii jostain vaivasta/sairaudesta ja muut katsoo sen häiritsevän ja suhtautuu häneen sen mukaan. Kaikki yrittäis miettiä kuumeisesti missä ja millä tavalla häirikkö on vähiten häiriöksi, muusta viis.
Sitä nimittäin kutsutaan karmaksi.
Jos olis oikeesti karma (en usko) niin sehän kostais sulle koska toivot toiselle sairautta.
Vierailija kirjoitti:
Opettajakoulutuksen pääsykoekriteerejä on pakko muuttaa. Opettajiksi pitää valita vähän kovempia ja kovan tahdonvoiman persoonia.
Eh heh, eipä ole kohta varaa valita, nytkin on opettajanpaikkoja auki ja tekijöitä ei löydy. Vähän sama kun vastaisit korkeastikoulutettuja, empaattisia ja suomea puhuvia sairaanhoitajia sinua hoitamaan. Oishan se kiva, joo. Ajattelitko itse lähteä hommiin? Ai miksi et?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap tulee olemaan itse tuossa asemassa, että kärsii jostain vaivasta/sairaudesta ja muut katsoo sen häiritsevän ja suhtautuu häneen sen mukaan. Kaikki yrittäis miettiä kuumeisesti missä ja millä tavalla häirikkö on vähiten häiriöksi, muusta viis.
Voisiko sen häiriköt vaan pistää ruotuun! Sanele sille loitsut ja pistä kippuraan.
On säälittävää, että oma osaaminen kasvatustieteiden maisterina on sanoa, että laitetaan tuo hankala pois multa tuonne erityisluokalle ja tuhotaan lapsen tulevaisuus.
Tulevaisuus tuhotaan helpoiten kevennetyillä opintosuunnitelmilla. Noista nimitttäin saa vähemmän pisteitä yhteishaussa. Ei ole mahdollista päästä edes ammattikoulun suosituimmille aloille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on tosiaan kaikenmaailman koulumaailman periaatteita kuten "inkluusio" joka tarkoittaa sitä että "kaikki mukaan yhteen ja samaan luokkaan, jee!" Eli kaikki hullutkin on samalla luokalla kuin terveet.
Ja minun mielestäni tai käsittääkseni tuo rikkoo lasten laillisia oikeuksia vastaan, kenties jopa perustuslaillisia oikeuksia vastaan. Koska Suomen lain (perustuslain?) mukaan jokaisella lapsella Suomessa on oikeus (ja velvollisuus) käydä koulua. Niin: KOULUA. Mutta kun siellä on mukana kaikenmaailman skitsoja hulluja sairaita vammasia erityishenkilöitä, niin se ei enää ole koulu, vaan jokin "laitos". Hullujenhuone, vammaistenhoitotalo, skitsola,... ERITYISLAITOS.
Kaikilla lapsilla on lainmukainen oikeus käydä koulua. Yhdelläkään lapsella tai edes aikuisella ei ole Suomen lain mukaan velvollisuutta käydä erityislaitosta. Suomen lain mukaan (ja toivottavasti yhdenkään muunkaan maan lain mukaan) ketään ei voi velvoittaa käymään erityislaitosta. Jos jokin maa kansalaisiaan tuollaiseen velvoittaa niin eiköhän siinä rikota jotain YK:n ihmisoikeusjulistuksia vastaan tai Geneven kidutuksen vastaisia kansalainvälisiä säädöksiä vastaan.
Joten: jos sinun lapsesi luokalla on "erityislapsi", niin sinun kuntasi tekee rikoksen! Suomen laki määrää että sinun lapsellasi on oikeus käydä koulua. Mutta pitämällä erityislapsen luokallasi, sinun kuntasi estää sinun lastasi käymästä koulua ja pakottaa sinun lapsesi käymään erityislaitosta. Sinun kuntasi rikkoo sitä vastaan mitä Suomen valtio määrää kunnan tekemään. Kunnan velvollisuus on järjestää asukkailleen kouluja, mutta kuntasi ei sitä tee.
Sinun lapsesi laillisia oikeuksia tallotaan. Sinun lapsi on uhri.
Olihan tämä ironiaa?
Noh, saahan sen kukin lukija itse ironisesti tulkita jos itse niin haluaa.
Mutta ei, itse en tuota kirjoittamaani tekstiä ironisesti tarkoittanut, vaan ihan vakavissani tosissani kirjoitin, aidosti noin tuon asian minä näen.
Koulun tulee olla koulu, terveille ihmisille. Koulun ei tule olla "erityislaitos, sairaille ihmisille". Jos joku on niin sairas että hän ei pysty käymään koulussa häiritsemättä muiden koulunkäyntiä niin hän ei kuulu kouluun.
Sitten sä olet hullu. No onneksi hullut ei saa päättää näistä asioista vaan yhdenvertaisuuslaki takaa kaikille samat oikeudet.
Oikeus huutaa ja häiritä muita?
Ihan kuin vaan tourettet tai muut erityislapset huutais ja häiriköis tunneilla. Monen ihana normaali kullanuppu on yleensä paljon pahempi häirikkö kuin mikään erityislapsi. Mutta eihä se äitin kultamussukka ole häirikkö vaan se on sosiaalinen. Näin on tädit käiväkodissa aina sanoneet. Hmmmmm...
Hyvä, että edes koulu opettaa siihen, että aikuisena elämme kaikki samassa yhteiskunnassa, kun kerta vanhemmat eivät siihen kykene.
Yhdenkään normaaliälyisen lapsen koulunkäynti ei häiriinny satunnaisesta huutelusta tunnilla. Lapset ovat muutenkin avoimempia ja ennakkoluulottomia erilaisuutta kohtaan. Toisin kuin osa vanhemmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajakoulutuksen pääsykoekriteerejä on pakko muuttaa. Opettajiksi pitää valita vähän kovempia ja kovan tahdonvoiman persoonia.
Eh heh, eipä ole kohta varaa valita, nytkin on opettajanpaikkoja auki ja tekijöitä ei löydy. Vähän sama kun vastaisit korkeastikoulutettuja, empaattisia ja suomea puhuvia sairaanhoitajia sinua hoitamaan. Oishan se kiva, joo. Ajattelitko itse lähteä hommiin? Ai miksi et?
Saattaisin jopa onnistua. Mulla ei ole opettajatutkintoa, mutta olen käynyt lukiot ja yliopistot. Kyllä minä nuo asiat osaan. Olen saattanut vähän kovettuakin ja oppinut pitämään puoleni.
Kotona saan teinipojat tottelemaan. Voisin ehkä yrittää tuotakin rastia. En ehkä olisi täydellinen, mutta huonompiakin tekee tuota työtä.
Vierailija kirjoitti:
Itse sen sanoit, lapsi on mukava ja fiksu. Miksi hänen pitäisi olla etityisluokalla, jita ei todellakaan ole erikseen häiriköille ja erikseen muille, joilla esim. oppimisvaikeuksia? Miksi normiluokalka suvaitaan ne lapset, jotka on "normaaleja" ja ana äänessä. Pitääkö jokainen diagnosoitu eristää normaaleista?
Katsos, kun Mamma on vaivalla pitänyt Purjopetterin pumpulissa ja tynnyrissä 7 vuotta ja sitten iskeekin tosi maailma vastaan. Harmittaahan se, kun ei voi kontrolloida ympäristöään.
Ehkä se onkin ap:n lapsi, joka kaipaa tukea ja erityisluokkaa, jos kaikki äänet häiritsevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olis oikeesti karma (en usko) niin sehän kostais sulle koska toivot toiselle sairautta.
Jos toivot jotain pahaa toiselle, saat sen itsellesi kuusinkertaisena takaisin.
No minun lapsellani on kyseinen dg ja tosiaan häiritsi muita kun huuteli tunnilla kaikenlaista. Osasi jonkun verran pidätellä näitä (ei hyvä juttu kun ne tulivat sitten kahta kauheampina). Ope sitten keksi, että saa mennä käytävään ulvomaan aina kun siltä tuntui.
En tiedä onnistuisiko tämä enää, mutta luokassa lapsi sitten pystyi rauhoittumaan kun tiesi, että saa päästellä ääniänsä kun siltä tuntuu. Oli normi luokalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaisin jopa onnistua. Mulla ei ole opettajatutkintoa, mutta olen käynyt lukiot ja yliopistot. Kyllä minä nuo asiat osaan. Olen saattanut vähän kovettuakin ja oppinut pitämään puoleni.
Kotona saan teinipojat tottelemaan. Voisin ehkä yrittää tuotakin rastia. En ehkä olisi täydellinen, mutta huonompiakin tekee tuota työtä.
Oikeasti opettajan työtä pystyisi tekemään kuka tahansa peruskoulun käynyt. Käyt vaan asiat läpi taululla, annat tehtäviä ja määräät läksyt.
Ei ole kovin haastavaa.
Itse olen opettaja jolla on tourette, ja tullaan hyvin toimeen inkluusiossa toureten omaavan oppilaan kanssa. Muu luokka vähän ihmettelee kun ope ja inklusiivi välillä huutavat kilpaa pas**a, neek**iä tai sukupuolielinsanastoa. Pitkällä tähtäimellä järjestely kuitenkin hyödyttää kaikkia ja oppilaat oppivat suvaitsemaan erilaisuutta.
Ei saa häiritä. Minun lasteni kunnassa onneksi käytetään rahaa järkevästi ja sallitaan kaikille oppimisrauha inkluusiosta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Olet todellalapsellinen, jos karmaan uskot.
Mikä muuten olisi sun ratkaisu ap:n ongelmaan? Tourettetyyppi saa jatkaa häiriköintiään, ja muiden tehtävänä on vain kärsiä ja olla oppimatta mitään, koska oikeus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on tosiaan kaikenmaailman koulumaailman periaatteita kuten "inkluusio" joka tarkoittaa sitä että "kaikki mukaan yhteen ja samaan luokkaan, jee!" Eli kaikki hullutkin on samalla luokalla kuin terveet.
Ja minun mielestäni tai käsittääkseni tuo rikkoo lasten laillisia oikeuksia vastaan, kenties jopa perustuslaillisia oikeuksia vastaan. Koska Suomen lain (perustuslain?) mukaan jokaisella lapsella Suomessa on oikeus (ja velvollisuus) käydä koulua. Niin: KOULUA. Mutta kun siellä on mukana kaikenmaailman skitsoja hulluja sairaita vammasia erityishenkilöitä, niin se ei enää ole koulu, vaan jokin "laitos". Hullujenhuone, vammaistenhoitotalo, skitsola,... ERITYISLAITOS.
Kaikilla lapsilla on lainmukainen oikeus käydä koulua. Yhdelläkään lapsella tai edes aikuisella ei ole Suomen lain mukaan velvollisuutta käydä erityislaitosta. Suomen lain mukaan (ja toivottavasti yhdenkään muunkaan maan lain mukaan) ketään ei voi velvoittaa käymään erityislaitosta. Jos jokin maa kansalaisiaan tuollaiseen velvoittaa niin eiköhän siinä rikota jotain YK:n ihmisoikeusjulistuksia vastaan tai Geneven kidutuksen vastaisia kansalainvälisiä säädöksiä vastaan.
Joten: jos sinun lapsesi luokalla on "erityislapsi", niin sinun kuntasi tekee rikoksen! Suomen laki määrää että sinun lapsellasi on oikeus käydä koulua. Mutta pitämällä erityislapsen luokallasi, sinun kuntasi estää sinun lastasi käymästä koulua ja pakottaa sinun lapsesi käymään erityislaitosta. Sinun kuntasi rikkoo sitä vastaan mitä Suomen valtio määrää kunnan tekemään. Kunnan velvollisuus on järjestää asukkailleen kouluja, mutta kuntasi ei sitä tee.
Sinun lapsesi laillisia oikeuksia tallotaan. Sinun lapsi on uhri.
Olihan tämä ironiaa?
Noh, saahan sen kukin lukija itse ironisesti tulkita jos itse niin haluaa.
Mutta ei, itse en tuota kirjoittamaani tekstiä ironisesti tarkoittanut, vaan ihan vakavissani tosissani kirjoitin, aidosti noin tuon asian minä näen.
Koulun tulee olla koulu, terveille ihmisille. Koulun ei tule olla "erityislaitos, sairaille ihmisille". Jos joku on niin sairas että hän ei pysty käymään koulussa häiritsemättä muiden koulunkäyntiä niin hän ei kuulu kouluun.
Sitten sä olet hullu. No onneksi hullut ei saa päättää näistä asioista vaan yhdenvertaisuuslaki takaa kaikille samat oikeudet.
Oikeus huutaa ja häiritä muita?
Ihan kuin vaan tourettet tai muut erityislapset huutais ja häiriköis tunneilla. Monen ihana normaali kullanuppu on yleensä paljon pahempi häirikkö kuin mikään erityislapsi. Mutta eihä se äitin kultamussukka ole häirikkö vaan se on sosiaalinen. Näin on tädit käiväkodissa aina sanoneet. Hmmmmm...
Ei kukaan ole väittänyt, että tourettet ja muut erityislapset ovat ainoita metelijöitä. Miksi haluat ymmärtää asian noin?
Normaalit lapset kyllä pitävät meteliä, mutta ihan näppärästi yhtään auktoriteettia omaava opettaja heidät saa hiljaiseksi. Tourettet ja muut erityiset eivät voi mitään metelöinnilleen. Mun mielestä he voisivat olla normaaliluokalla esim liikuntatunnilla ja musiikissa, jossa ylimääräiset äänet eivät niin haittaa. Mutta keskittymistä vaativissa aineissa heillä voisi olla pienryhmä, jossa ne muut saavat opiskelurauhan.
En mäkään sais tehtyä töitä, jos joku kiljahtelisi jatkuvasti vieressä. Paljon vaaditaan taas lapsilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että kaikista tukitoimista on säästetty viimeisestä lamasta lähtien. Yrittäkääpä nyt viimein pitää tämä mielessä, kun käytte äänestämässä.
Kouluissa on melkoiset psykologien ja kuraattorien armeijat. Siitä tuskin jää mikään kiinni.
Pääkaupunkiseudun kouluista puuttuu suuri määrä psykologeja. Virkoja on ollut auki ja houkuteltu jollain bonuspalkallakin, mutta ei löydy edes hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti opettajan työtä pystyisi tekemään kuka tahansa peruskoulun käynyt. Käyt vaan asiat läpi taululla, annat tehtäviä ja määräät läksyt.
Ei ole kovin haastavaa.
Kannattaapa tuolla suunnitelmalla mennä kokeilemaan, vaikka sijaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovin haastavaa.
Ei muuta menet opettajaksi, paikkoja on avoinna. Luultavasti ensimmäisen vuoden jälkeen vaihdat muihin töihin. Katsos kun opettaja ei ole nykyään enää pelkkä opettaja. Samalla pitää hoitaa mm. psykologin, sairaanhoitajan, poliisin, ravintoterapeutin, järjestyksenvalvojan ja vartijan hommat. Lisäksi pitää tulla toimeen pelkästään oman lapsensa etua ajattelevien vanhempien vaatimusten kanssa.