Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi erityislapsi saa häiritä huutelullaan luokan muita oppilaita?

Vierailija
17.09.2022 |

Yhdellä lapseni luokkakaverilla on diagnosoitu tourette. Hän on oikein mukavan ja fiksun oloinen lapsi, mutta sairautensa takia huutelee usein tunneilla niin että muiden on vaikea keskittyä opetukseen ja muuhun opiskeluun. Huutelu on osa sairautta eikä sitä saa estettyä tai kitkettyä lapsesta pois. Lasta käy todella sääliksi, mutta en voi silti olla ihmettelemättä, miksi hänen annetaan olla tavallisella luokalla, kun hän häiritsee jatkuvasti muita? Eikö tällaisen lapsen paikka olisi erityisopetuksessa, jotta muu luokka saisi edes jonkinlaisen opiskelurauhan?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

aps kirjoitti:

"Eikö tällaisen lapsen paikka olisi erityisopetuksessa, jotta muu luokka saisi edes jonkinlaisen opiskelurauhan?"

Siellä se lapsi edelleen huutelisi, mutta häiritsisi niitä erityisluokan oppilaita, jotka kärsivät siitä ehkä vielä pahemmin kuin normaaliluokan oppilaat, jos ovat joutuneet sinne eristykseen psyykkisen ahdistuksen, aistiyliherkkyyden tms. vuoksi. Eivät ongelmat katoa mihinkään sillä, että ne siivotaan pois sinun lapsesi luokalta.

Tämä.

Oma lapseni on pienluokalla juuri sen takia, ettei normaaliluokassa opiskelusta tullut mitään kun oli liikaa melua ja hälyä (ja näiden aiheuttajat olivat ihan ns. normaaleja lapsia).

Myös erityislapsilla on oikeus rauhalliseen oppimisympäristöön.

Vierailija
22/58 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä halutaan leikata 17 miljoonaa lasten koulutuksesta. Tätä on siis tiedossa lisää ja paljon enemmän

Kun asioita ei ole saatu rahalla kuntoon, sitä on turha syytää lisää. Kaiken maailman kouluvalmentajiin, lukutaitotsemppareihin, kouluisäntiin ja kavallettavaksi päätyvään tietotekniikkaan se raha valuu.

Leikkauskohteena oli kylläkin mm tilat, luokkakoot ja opetuksen määrä mutta älä toki anna faktojen haitata sun hyvä harhojas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sen sanoit, lapsi on mukava ja fiksu. Miksi hänen pitäisi olla etityisluokalla, jita ei todellakaan ole erikseen häiriköille ja erikseen muille, joilla esim. oppimisvaikeuksia? Miksi normiluokalka suvaitaan ne lapset, jotka on "normaaleja" ja ana äänessä. Pitääkö jokainen diagnosoitu eristää normaaleista?

Onko oikein, että 20-30 oppilaan oppiminen kärsii yhden oppilaan huudon takia?

Vierailija
24/58 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että kaikista tukitoimista on säästetty viimeisestä lamasta lähtien. Yrittäkääpä nyt viimein pitää tämä mielessä, kun käytte äänestämässä.

Kouluissa on melkoiset psykologien ja kuraattorien armeijat. Siitä tuskin jää mikään kiinni.

Ei pidä paikkaansa. Esim. Oulussa on 50% psykologien viroista täyttämättä, ei löydy tekijöitä. Yhdellä koulupsykologilla voi olla reippaasti yli 1000 lasta alueellaan. Ja koska tiedetään, että n. 15% oppilaista on erityisen tai tehostetun tuen piirissä tekee tämä ihan jäätävän määrän lapsia, joiden tutkimuksista ja osittain myös tuesta yhden ihmisen pitää vastata.

Vierailija
25/58 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä halutaan leikata 17 miljoonaa lasten koulutuksesta. Tätä on siis tiedossa lisää ja paljon enemmän

Kun asioita ei ole saatu rahalla kuntoon, sitä on turha syytää lisää. Kaiken maailman kouluvalmentajiin, lukutaitotsemppareihin, kouluisäntiin ja kavallettavaksi päätyvään tietotekniikkaan se raha valuu.

Leikkauskohteena oli kylläkin mm tilat, luokkakoot ja opetuksen määrä mutta älä toki anna faktojen haitata sun hyvä harhojas

Tarkoitin vain, että tässä tilanteessa kyse ei ole rahan määrästä, vaan siitä, mihin opetustoimi sen käyttää.

Vierailija
26/58 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastani yritettiin laittaa aikanaan erityisluokalle ekaluokkalaisen huonon oppimistuloksen takia.

Oli viety joskus erityisluokalle muutaman tunnin opetukseen ilman suostumustani.

Poikani kertoi erityisluokassa olevan niin rauhatonta, ettei siellä pysty opiskelemaan.

Kieltäydyin mahdollisuudesta päästä erityisluokalle. Nyt poika opiskele Lappeenrannassa DI:ksi normaalin koulun käyneenä. Jotkut nyt vaan 6-7-vuotiaana ajelisivat mieluummin pikkuautoilla kuin istuisivat pulpetissa.

Vierailija
27/58 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sen sanoit, lapsi on mukava ja fiksu. Miksi hänen pitäisi olla etityisluokalla, jita ei todellakaan ole erikseen häiriköille ja erikseen muille, joilla esim. oppimisvaikeuksia? Miksi normiluokalka suvaitaan ne lapset, jotka on "normaaleja" ja ana äänessä. Pitääkö jokainen diagnosoitu eristää normaaleista?

Onko oikein, että 20-30 oppilaan oppiminen kärsii yhden oppilaan huudon takia?

No kitä teet niille "normaaleille", jotka ei vaan osaa olla hiljaa. Ja näitä on aina joka luokassa, nyt vaan haluat kääntää ketseet erityislapsiin, joilla ei mielestäsi ole oikeutta olla samalla luokalla lapsesi kanssa.

Ja olen nähnyt näitä vanhempia ennenkin, jotka valittaa, kun normaalien ryhmään integroidaan erityislapsia.

Vierailija
28/58 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on tosiaan kaikenmaailman koulumaailman periaatteita kuten "inkluusio" joka tarkoittaa sitä että "kaikki mukaan yhteen ja samaan luokkaan, jee!" Eli kaikki hullutkin on samalla luokalla kuin terveet.

Ja minun mielestäni tai käsittääkseni tuo rikkoo lasten laillisia oikeuksia vastaan, kenties jopa perustuslaillisia oikeuksia vastaan. Koska Suomen lain (perustuslain?) mukaan jokaisella lapsella Suomessa on oikeus (ja velvollisuus) käydä koulua. Niin: KOULUA. Mutta kun siellä on mukana kaikenmaailman skitsoja hulluja sairaita vammasia erityishenkilöitä, niin se ei enää ole koulu, vaan jokin "laitos". Hullujenhuone, vammaistenhoitotalo, skitsola,... ERITYISLAITOS.

Kaikilla lapsilla on lainmukainen oikeus käydä koulua. Yhdelläkään lapsella tai edes aikuisella ei ole Suomen lain mukaan velvollisuutta käydä erityislaitosta. Suomen lain mukaan (ja toivottavasti yhdenkään muunkaan maan lain mukaan) ketään ei voi velvoittaa käymään erityislaitosta. Jos jokin maa kansalaisiaan tuollaiseen velvoittaa niin eiköhän siinä rikota jotain YK:n ihmisoikeusjulistuksia vastaan tai Geneven kidutuksen vastaisia kansalainvälisiä säädöksiä vastaan.

Joten: jos sinun lapsesi luokalla on "erityislapsi", niin sinun kuntasi tekee rikoksen! Suomen laki määrää että sinun lapsellasi on oikeus käydä koulua. Mutta pitämällä erityislapsen luokallasi, sinun kuntasi estää sinun lastasi käymästä koulua ja pakottaa sinun lapsesi käymään erityislaitosta. Sinun kuntasi rikkoo sitä vastaan mitä Suomen valtio määrää kunnan tekemään. Kunnan velvollisuus on järjestää asukkailleen kouluja, mutta kuntasi ei sitä tee.

Sinun lapsesi laillisia oikeuksia tallotaan. Sinun lapsi on uhri.

Olihan tämä ironiaa?

Vierailija
29/58 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on tosiaan kaikenmaailman koulumaailman periaatteita kuten "inkluusio" joka tarkoittaa sitä että "kaikki mukaan yhteen ja samaan luokkaan, jee!" Eli kaikki hullutkin on samalla luokalla kuin terveet.

Ja minun mielestäni tai käsittääkseni tuo rikkoo lasten laillisia oikeuksia vastaan, kenties jopa perustuslaillisia oikeuksia vastaan. Koska Suomen lain (perustuslain?) mukaan jokaisella lapsella Suomessa on oikeus (ja velvollisuus) käydä koulua. Niin: KOULUA. Mutta kun siellä on mukana kaikenmaailman skitsoja hulluja sairaita vammasia erityishenkilöitä, niin se ei enää ole koulu, vaan jokin "laitos". Hullujenhuone, vammaistenhoitotalo, skitsola,... ERITYISLAITOS.

Kaikilla lapsilla on lainmukainen oikeus käydä koulua. Yhdelläkään lapsella tai edes aikuisella ei ole Suomen lain mukaan velvollisuutta käydä erityislaitosta. Suomen lain mukaan (ja toivottavasti yhdenkään muunkaan maan lain mukaan) ketään ei voi velvoittaa käymään erityislaitosta. Jos jokin maa kansalaisiaan tuollaiseen velvoittaa niin eiköhän siinä rikota jotain YK:n ihmisoikeusjulistuksia vastaan tai Geneven kidutuksen vastaisia kansalainvälisiä säädöksiä vastaan.

Joten: jos sinun lapsesi luokalla on "erityislapsi", niin sinun kuntasi tekee rikoksen! Suomen laki määrää että sinun lapsellasi on oikeus käydä koulua. Mutta pitämällä erityislapsen luokallasi, sinun kuntasi estää sinun lastasi käymästä koulua ja pakottaa sinun lapsesi käymään erityislaitosta. Sinun kuntasi rikkoo sitä vastaan mitä Suomen valtio määrää kunnan tekemään. Kunnan velvollisuus on järjestää asukkailleen kouluja, mutta kuntasi ei sitä tee.

Olihan tämä ironiaa?

Noh, saahan sen kukin lukija itse ironisesti tulkita jos itse niin haluaa.

Mutta ei, itse en tuota kirjoittamaani tekstiä ironisesti tarkoittanut, vaan ihan vakavissani tosissani kirjoitin, aidosti noin tuon asian minä näen.

Koulun tulee olla koulu, terveille ihmisille. Koulun ei tule olla "erityislaitos, sairaille ihmisille". Jos joku on niin sairas että hän ei pysty käymään koulussa häiritsemättä muiden koulunkäyntiä niin hän ei kuulu kouluun.

Vierailija
30/58 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastani yritettiin laittaa aikanaan erityisluokalle ekaluokkalaisen huonon oppimistuloksen takia.

Oli viety joskus erityisluokalle muutaman tunnin opetukseen ilman suostumustani.

Poikani kertoi erityisluokassa olevan niin rauhatonta, ettei siellä pysty opiskelemaan.

Kieltäydyin mahdollisuudesta päästä erityisluokalle. Nyt poika opiskele Lappeenrannassa DI:ksi normaalin koulun käyneenä. Jotkut nyt vaan 6-7-vuotiaana ajelisivat mieluummin pikkuautoilla kuin istuisivat pulpetissa.

Ei muuten olisi nykyisin tuossa koulussa, jos äiti olisi antanut luvan lapsen erityisluokkalaisuuteen.

Vierailija
31/58 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että kaikista tukitoimista on säästetty viimeisestä lamasta lähtien. Yrittäkääpä nyt viimein pitää tämä mielessä, kun käytte äänestämässä.

Kouluissa on melkoiset psykologien ja kuraattorien armeijat. Siitä tuskin jää mikään kiinni.

Koulupsykologi? Hahhah. Joo, 80-luvulla viimeksi.

Vierailija
32/58 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulupsykologi? Hahhah. Joo, 80-luvulla viimeksi.

Mulle ei vieläkään ole valjennut koulupsykologien rooli.

Luin joskus yliopistoon psykologian pääsykokeisiin. Pääsykoekirjoja likiessani mulle valkeni, että moni psykologian teoria on keskenään ristiriidass. Psykologi voi siis lähinnä päättää, minkä teorian valitsee.

Tuo ei ole eksaktia tiedettä.

Vierailija
33/58 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan tämä ironiaa?

Mutta ei, itse en tuota kirjoittamaani tekstiä ironisesti tarkoittanut, vaan ihan vakavissani tosissani kirjoitin, aidosti noin tuon asian minä näen.

Koulun tulee olla koulu, terveille ihmisille. Koulun ei tule olla "erityislaitos, sairaille ihmisille". Jos joku on niin sairas että hän ei pysty käymään koulussa häiritsemättä muiden koulunkäyntiä niin hän ei kuulu kouluun.

Sitten sä olet hullu. No onneksi hullut ei saa päättää näistä asioista vaan yhdenvertaisuuslaki takaa kaikille samat oikeudet.

Vierailija
34/58 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan tämä ironiaa?

Eli ne kaikki vilkkaat ihanan sosiaaliset lapset, jotka on aina äänessä, pitäisi poistaa kouluista?

Vierailija
35/58 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan tämä ironiaa?

Sitten sä olet hullu. No onneksi hullut ei saa päättää näistä asioista vaan yhdenvertaisuuslaki takaa kaikille samat oikeudet.

Oikeus huutaa ja häiritä muita?

Vierailija
36/58 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin kouluni aikaan, jolloin ei ollut 10 prosenttia ikäluokasta kirjainyhdistelmälapsia.

Joukossa oli muutama vähän hitaampi tai äänekkäämpi, mutta ihan normaaleja ihmisiä ne oli ja hoiti koulunsa läpi vähän huonommilla arvosanoilla.

Tuolloin opettajillakin oli auktoriteettiä ja niitä vastaan ei uskallettu ryppyillä. Nykyopet taitaa olla niitä kilttejä ja koulukiusattuja tyttöjä, jotka ei uskalla pistää vastaan.

Vierailija
37/58 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap tulee olemaan itse tuossa asemassa, että kärsii jostain vaivasta/sairaudesta ja muut katsoo sen häiritsevän ja suhtautuu häneen sen mukaan. Kaikki yrittäis miettiä kuumeisesti missä ja millä tavalla häirikkö on vähiten häiriöksi, muusta viis.

Sitä nimittäin kutsutaan karmaksi.

Vierailija
38/58 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap tulee olemaan itse tuossa asemassa, että kärsii jostain vaivasta/sairaudesta ja muut katsoo sen häiritsevän ja suhtautuu häneen sen mukaan. Kaikki yrittäis miettiä kuumeisesti missä ja millä tavalla häirikkö on vähiten häiriöksi, muusta viis.

Voisiko sen häiriköt vaan pistää ruotuun! Sanele sille loitsut ja pistä kippuraan.

Vierailija
39/58 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko sen häiriköt vaan pistää ruotuun! Sanele sille loitsut ja pistä kippuraan.

On säälittävää, että oma osaaminen kasvatustieteiden maisterina on sanoa, että laitetaan tuo hankala pois multa tuonne erityisluokalle ja tuhotaan lapsen tulevaisuus.

Vierailija
40/58 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska on erityislapsi ja nousee hirveä mekkala, jos siihen puututaan. Pitää suvaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän