Pyykinpesukone haisee iljettävälle, APUJA?
Puhdistimme pyykkikoneen puhdistukseen tarkoitetulla rakeella, nukkasihti liotettiin ja puhdistettiin kunnolla, pesuainelokerot ovat puhtaat ja kumi pyyhittiin puhtaaksi. Lopuksi pestiin 90asteessa. Vieläkin pyykki haisee ummehtuneelle.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sivulta avattava? Ne alkaa aina haista.
On. Mikähän siinä sit on? Päältä täytettävä ei muuten haissut, kun sellainen oli. 🤔 Ap
Oletko putsannut sen luukun kiertävän kumitiivisteen, myös sieltä luukun yläosasta. Sinne kertyy helposti nukkaa pyykistä.
No haiseeko se pyykki jo alun alkaen?
Jossain se vika kyllä on.
Pesethän 60 asteessa ja otat vielä ylimääräisen huuhtelun ja nostat pyykit heti pois koneesta?
Käytän tavallista ruokaetikkaa sekä pyykinpesuaineena (= noin puolet pyykinpesuainetta ja puolet etikkaa) että huuhteluaineena (= yleensä pelkkää etikkaa, joskus puolet pyykinhuuhteluainetta ja puolet etikkaa). Ruokaetikka on halvempaa kuin pyykkietikka.
Sain juuri saman ongelman ratkaistua pesemällä sitruunahapolla 90 asteessa ja päälle toinen 90 asteen pesu jauhemaisella pesuaineella (tämä vinkki löytyi jostain). Erittäin pahanhajuista vettä poistui myös tyhjennyspumpusta. Sitä ei ohjeen mukaan saisi käyttää kuin hätätapauksissa mutta haju oli niin kamala että oli pakko ottaa kaikki keinot käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Sain juuri saman ongelman ratkaistua pesemällä sitruunahapolla 90 asteessa ja päälle toinen 90 asteen pesu jauhemaisella pesuaineella (tämä vinkki löytyi jostain). Erittäin pahanhajuista vettä poistui myös tyhjennyspumpusta. Sitä ei ohjeen mukaan saisi käyttää kuin hätätapauksissa mutta haju oli niin kamala että oli pakko ottaa kaikki keinot käyttöön.
Siis mitä ei saa käyttää kuin hätätapauksissa?
Vierailija kirjoitti:
Pesethän 60 asteessa ja otat vielä ylimääräisen huuhtelun ja nostat pyykit heti pois koneesta?
Ei kai nyt 60 asteessa pestä muutakuin alusvaatteet, lakanat ja pyyhkeet? 🤔 Ja osa sukista...
Laitoitko sitä raetta riittävästi? Myös ihan tavallinen astianpesukonetabletti puhdistaa vaatepesukoneen. Pyöräytä uudestaan. Sinne kertyy mutaa ja levää ja lähtee kyllä sen käsittelyn jäkeen, eli parin normaalin pesukerran jälkeen pitäisi olla tiessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt 60 asteessa pestä muutakuin alusvaatteet, lakanat ja pyyhkeet? 🤔 Ja osa sukista...
Mä oon pessy jo 15 vuotta kaiken pyykin 60 asteessa, myös kaikki 40 asteen käyttövaatteet eivätkä mikskään mene. Päinvastoin, puhdasta tulee eikä haise.
Ennen vanhaanhan pyykki keitettiin eli 100 astetta :D.
Kerran kuussa pyöritän koneen tyhjänä 95 asteessa. Kone on 19 vuotta vanha Mielen kone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon pessy jo 15 vuotta kaiken pyykin 60 asteessa, myös kaikki 40 asteen käyttövaatteet eivätkä mikskään mene. Päinvastoin, puhdasta tulee eikä haise.
Kerran kuussa pyöritän koneen tyhjänä 95 asteessa. Kone on 19 vuotta vanha Mielen kone.
Kyllä viskoosi ja villa kutistuu sekä silkki. Värit lähtee helpommin ja lämmin vesi maksaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä viskoosi ja villa kutistuu sekä silkki. Värit lähtee helpommin ja lämmin vesi maksaa enemmän.
Meillä ei ole silkkiä eikä viskoosia.
Joo, ok harvat villavaatteet (lähinnä sukat) pesen koneen villapesuohjelmalla, joka taitaa olla 40 astetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai ne palttinaiset paidat ja luukkupöksyt keittämisen kestivätkin. Samoin pellavalakanat.
Vierailija kirjoitti:
Se pyykki itsessäänkin kannattaa pestä kuumemmassa kuin 30astetta. Zeoliititon pulveri käyttöön tai nestemäinen pesuaine. Ei huuhteluaineita.
Tuossa tärkeimmät ja välillä koneeseen etikkapesu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ei saa käyttää kuin hätätapauksissa?
Joku hätäpumppu jolla saa luukun auki jos se ei jostain syystä muuten aukea. Siellä oli todella pahanhajuista vettä. En tiedä onko kaikissa koneissa juuri tuota mutta pointtina että kannattaa putsata kaikki kolot.
No ei kyllä ala.