Miten hoitajille maksetaan jos joutuvat tekemään tuplavuoroja töissä?
Tuleeko tuosta joku ekstrahyvitys heille sen normaalin lisäpalkan päälle?
Kommentit (79)
Minkä normaalin lisäpalkan? Ihan tavallisen palkan siitä tuplavuorosta saa, siis se kuukausipalkka ja vuorokauden ajasta ja mahd pyhätyölisät.
Hoitajilla on hyvät palkat. Vuosiansioita tulee tuijottaa vuorotyössä ei tietenkään peruspalkkaa. Vuorotyöläisillä on myös arkivapaita, joista ma-pe-työläinen saa vain haaveilla. Mielestäni sairaanhoitajan vuosiansio 50 000 - 60 000 on ihan hyvä korvaus. Lisää palkkaa ei tarvita ja puhuttaisiin joskus vuorotyön hyvistä puolista. Olen itse sairaanhoitaja.
Normi palkka, ei mitään ylimääräisiä hälytyslisiä. Teen tuplavuoroja, koska palkka muuten niin pieni. Joku ne vuorot aina tekee. Yksityisen sos.tes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden hoitajan, joka irtisanoutui ja meni vuokrafirmaan. Palkka heittämällä parempi ja saa valita työvuorot. Vakituisena olisi joutunut tekeen niitä ns. paskavuoroja.
Äitini on sh ja eläkkeellä ja tekee keikkoja silloin tällöin ja sopii palkan jokaisen keikan yhteydessä, eikä lähde edes keskustelemaan alle 40€ tuntipalkasta + lisät. Työnantaja sairaala.
Ja töitä olisi niin paljon kuin viitsii tehdä.
Eikö olekin helvetin ristiriitaista, että vakkareille ei haluta maksaa kunnolla, mutta sitten sijaisille maksetaan, mitä nämä vain kehtaavat pyytää?
Normaali tuntipalkka ja ylityökorvaus. Jos kuuden viikon listoilla ylitöitä tiettyyn määrään asti, niin ylityökorvaus on 50% ja kun menee sen tietyn tuntimäärän yli niin ylityökorvaus on 100%. Lisäksi hälyraha 50€. Näin siis Attendolla jossa huonompi palkka kuin julkisella.
Itse olen tehnyt paljon ylitöitä ja tulot reippaasti yli 30 000€ ollut kolme vuotta, mutta kyllä siihen on pitänyt tosiaan tehdä paljon ylitöitä. Välillä ollut niin poikki ja täysin väsynyt työhön. Oli pakko vähän hiljentää tahtia välillä. Olen siis lähihoitaja.
Jos en tekisi ylitöitä lainkaan niin vuosiansio bruttona olisi n.30 000€, sisältäen kaikki lisät kolmivuorotyöstä. Ihan ok palkka, mutta ei todellakaan mikään hyvä fyysisesti ja henkisesti raskaasta kolmivuorotyöstä muistisairaiden parissa.
Kotihoidossa kunnalla tällä hetkellä hälyraha 120e. Muuten siitä tuplapäivästä saa palkat tuntien mukaan ja illasta tietysti iltalisät ja auton käytöstä kilometrikorvaukset.
Oman vuoron jälkeen toisen vuoron tekeminen on ihan oma valinta. Jos siitä ei makseta kunnon korvausta, ei sitä kukaan pakota tekemään.
Tuttavaa pyydettiin vapaalta töihin. Ei mennyt. Ei olisi saanut kuin normaali palkan ja ois menettäny vapaan,eli sitä ei ois korvattu toisena päivänä.
Itse olen joskus laskenut oman tuntipalkkani, jos on hälytystyö, pyhä ja ylityökorvaukset, tuntipalkakseni ylitöistä kertyy n. 60e. Silloin kannattaa jäädä. Paitsi nyt on korvauksia pienennetty, en aio jatkossa jäädä. Saa joku muu halutessaan rasittaa itseään 13 tunnin työpäivällä pienemmällä korvauksella.
Meillä ei ole maksettu ikinä mitään ylimääräistä, korona-aikana sijaiset sai ylimääräistä, mutta ei vakituiset. Yksityinen hoiva-ala ei maksaa mitään ylimääräistä, jos paikka pyörii niillä resursseilla, joita on.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajilla on hyvät palkat. Vuosiansioita tulee tuijottaa vuorotyössä ei tietenkään peruspalkkaa. Vuorotyöläisillä on myös arkivapaita, joista ma-pe-työläinen saa vain haaveilla. Mielestäni sairaanhoitajan vuosiansio 50 000 - 60 000 on ihan hyvä korvaus. Lisää palkkaa ei tarvita ja puhuttaisiin joskus vuorotyön hyvistä puolista. Olen itse sairaanhoitaja.
Niin ja 3 vuorotyöntekijä saa haaveilla, et sais viikonlopun vapaaksi, et pääsis joskus perheen ja kavereiden kanssa jonnekkin. Usein sukujuhlatkin on viikonloppuisin. No voi, kun taas en pääse. Mut hei, kuka haluaa lähteä ti-ke reissuun? Ai yksin taas.
Jos vuoro on suunniteltu työvuorolistaan niin normaalisti maksetaan tuntipalkka ja lisät iltavuorosta. Jos jää tuplavuoroon koska esim. joku puuttuu töistä, niin meillä taidetaan maksaa joku 150e hälyrahaa arkisin ja lauantaisin ja 250e sunnuntaina/pyhinä siitä että jää töihin. Ylimääräisistä tunneista maksetaan normaali tuntipalkka (+lisät) ja 50% korotus ensimmäisestä 18h ylityötunnista. Tämän jälkeen ylitöistä maksetaan 100% korotus. Meillä ei yleensä tehdä ylitöiksi jos on mahdollista antaa ylityötunnit vapaapäivänä myöhemmin samalla työvuorolistalla.
Missä työskentelette, jotka saatte kunnon hälytysrahoja? Minkälainen vaje työntekijöistä työpaikalla on?
Meillä asumipalveluissa (yksityinen) ei yleensä makseta mitään, ja jos tiettyyn vuoroon ei saa ketään, niin toiset tekee ne työt. Esim. jos keittäjä puuttuu, niin keittiöhommat tehdään muun henkilökunnan voimin (oli se sitten lähihoitaja, sh tai toimintaterapeutti). Kaikki vakituiset tekee tuplaa, koska palkka on niin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ta on nostanut korvauslisän 250€ per ylimääräinen vuoro, koska pienemmillä summilla ei tekijöitä löytynyt. Ei löydy enää tuollakaan, koska työtahti on tappava.
Luulisi että tuo summa jo houkuttelisi mutta tietysti jos työntekijät jo äärirajoilla, niin raha ei silloin kauheasti auta.
Joo, siinä vaiheessa ei enää rahakaan ihan hirveästi motivoi, kun täytyy ihan laskea, että missä välissä kerkeää pestä kaksi koneellista pyykkiä, kun pitää huomioida se, ettei konetta voi jättää yksin, ei hiljaisuuden aikana, en ole valmis jättämään yöunia 6 tuntiin pyykinpesun vuoksi, pyykin ripustamiseen menee muutama minuutti myös jne jne jne.
Eli siis toisin sanoen et ole ollut päiviin kotona niin, että olisit joko aamulla tai illalla useamman tunnin hiljaisuusajan ulkopuolella kotona.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole maksettu ikinä mitään ylimääräistä, korona-aikana sijaiset sai ylimääräistä, mutta ei vakituiset. Yksityinen hoiva-ala ei maksaa mitään ylimääräistä, jos paikka pyörii niillä resursseilla, joita on.
Kyllä ylityökorvaukset pitää maksaa. Itse olen yksityisellä ja meillä on kutsuraha 100€ eli tulee aina, jos tekee ylimääräisen vuoron ja lisäksi maksetaan ylityökorvaukset. Tuo kutsuraha kesken korona-ajan vähennettiin 80 euroon, joten päätettiin työyhteisössä ettei kukaan te ylimääräistä. Äkkiä raha nousi 100 euroon takaisin.
Mulla on jaksotyössä ylityöraja 126 kolmessa viikossa, sen jälkeen menevät ovat ylityötä. Vai olenko ymmärtänyt väärin. Olen tuntityöntekijä 80-100%.
Vierailija kirjoitti:
Missä työskentelette, jotka saatte kunnon hälytysrahoja? Minkälainen vaje työntekijöistä työpaikalla on?
Meillä asumipalveluissa (yksityinen) ei yleensä makseta mitään, ja jos tiettyyn vuoroon ei saa ketään, niin toiset tekee ne työt. Esim. jos keittäjä puuttuu, niin keittiöhommat tehdään muun henkilökunnan voimin (oli se sitten lähihoitaja, sh tai toimintaterapeutti). Kaikki vakituiset tekee tuplaa, koska palkka on niin pieni.
Olen tällaisessa paikassa missä maksetaan 150-250e hälyrahoja päivästä riippuen. Yliopistollinen sairaala kyseessä ja hälyrahoja nostettiin koronan aikana reilusti, kun henkilökuntavaje korostui sairaspoissaolojen vuoksi ja toisaalta oli vaikea saada ihmisiä jäämään töihin, kun vajaamiehitys oli niin jatkuvaa ja kaikki väsyneitä. Oma osansa varmaan silläkin, että koronapotilaita oli joka hemmetin osastolla ja ulkopuolisia sijaisia ei ihme kyllä ollut jonoksi asti niitä hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedät varmaan sairaanhoitajana, että kaikki eivät voi myöskään tehdä vuorotyötä. Jonkun ne päivätyötkin pitää tehdä. Monet sairaanhoitajat tekee samaa työtä tuolla 2550€ peruspalkalla.
Siksi ei ole reilua puhua vuosiansiosta, joissa on mukana ylityö- ja haittalisät, joita kaikki eivät saa. Se ei välttämättä ole edes oma valinta pienillä paikkakunnilla.
T:Kolleega
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Shhh!
Ei siitä saa puhua. Ei hoitajien lisistä saa puhua, eikä niitä saa laskea palkkaan, kuten muilla aloilla.
Muuten näyttää palkka liian hyvältä.
Usein puhutaan hoitajien liian hyvästä palkkatasosta koulutukseen nähden. Olisi tärkeää myös puhua miten tuohon korkeaan keskituloon päästään. Itselleni jäisi peruspalkasta käteen 1700euroa ja vähän päälle. Ei mikään sikamainen summa tietääkseni. Ne lisät ovat toki mittavat. Nyt tein 13 päivän työputken, koska jonkunhan ne hommat on hoidettava jos puutoksia on. Näiden joukossa on kaksi tuplavuoroa jolloin olen töissä 7-23. Lisäksi joukossa on aamuvuoron lisäksi tehtyjä 4h iltapätkiä. Olen siis käynyt vuorojen välissä viettämässä pari tuntia lasten kanssa kotona. Lapsia minulla on kolme alle kouluikäis, mutta onneksi on isäntä kotona joka insinöörinä saa minun palkkani lisineen ihan kahdeksan tunnin päivillä virka-aikana.
Viime kuussa sain nettona 3000 euroa. Ottaisin koska tahansa normaalitunnit normaalipalkallani ja viettäisin "vapaa-aikani" kotona lasten kanssa enkä töissä. Mutta nyt kun katson tuota saamaani palkkaa ja pohdin kuinka paljon olen joutunut venymään, niin olen sen mielestäni ilman kenenkään kateutta tai paheksuntaa ansainnut täysin.
Eli bruttopalkkasi on jotain 5000 e/kk?
Onhan se aika pieni palkka, kun työtunteja on viikossa noin 60 eikä 40, kuten muilla.
Meillä taitaa saada 50e jos tietyt ehdot täyttyy. Toki täytyy noin 1000x esimiestä muistuttaa että se myös maksetaan...