Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytys ja epiduraali! Saitko sen halutessasi vai miten kävi?

Vierailija
17.09.2022 |

Saan ensimmäisen lapseni ensi vuonna ja mietityttää kipulääkitys synnytyksessä. Haluaisin epiduraalin mutta olen kuullut monta tarinaa missä se on evätty koska ei enää ole aikaa tms. Miksi näin kävi? Eikö lääkärillä ollut aikaa käydä tarkistamassa miten synnytys etenee vai millä muulla syyllä asiaa perusteltiin? Vai saitko sen helposti? Miten epiduraali vaikutti synnytykseesi?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ilmoitettiin pitkän avautumisvaiheen jälkeen, et nyt laitetaan oksitosiinia ja epiduraali. Kätilö alkoi olla huolissaan, kun oli supistuksia, mutta synnytys ei edennyt. Kohtu kuitenkin lihas ja väsyy jossain vaiheessa. Lapsen etu on kuitenkin päätöksen peruste. Tästä meni 3h, niin lapsi oli syntynyt. Epiduraali ei haitannut neljän minuutin ponnistusvaihetta.

Kätilö teki päätöksen oman ammattitaitonsa mukaan. Olin tyytyväinen ja olen edelleen.

Vierailija
42/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole epiduraalia saanut, mutta spinaalin kerran ja synnytyksiä takana kolme.

Ensimmäinen käynnistettiin, odottelin synnytyssalissa rauhassa napakampia supistuksia, jolloin saisin jonkun kivunlievityksen. En vain itse ymmärtänyt pyytää ajoissa kivunlievitystä ensisynnyttäjänä, sillä kun pyysin, niin vauvan pää näkyikin jo enkä ehtinyt kivunlievityksiä saamaan.

Toinen synnytys alkoi supistuksilla (kivuttomia), mutta kun väli oli sen alle 5 min, niin olisin halunnut sairaalaan. Sairaalaan soittaessa neuvottiin olemaan vain kotona, koska ei kivuliaita supistuksia? Lopulta menin sairaalaan vartti ennen vauvan syntymää, en ehtinyt synnytyssaliin eikä mitään kivunlievityksiä toimenpidehuoneessa ollut.

Kolmas meni reilusti yliaikaiseksi ja yliaikaiskontrollissa todettiin, että olen 6cm auki eli sain siirtyä suoraan synnytyssaliin. Pyysin kivunlievitystä melko heti kalvojen puhkaisun jälkeen ja näin ehdin spinaalin saada. Vauva syntyi spinaalista noin puolen tunnin kuluttua.

Eli itsellä synnytykset ovat kivuttomia lapsiveden menoon asti, joka voi mennä vasta vauvan syntyessä eli tämän takia en vain aina saa kivunlievitystä ajoissa (tai edes tajua synnytyksen käynnistyneen kuten kolmannen kohdalla kävi). No neljännen kohdalla osaan ehkä pyytää taas ajoissa kivunlievityksen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kanssa sain heti kun pyysin. Toisen kanssa en ehtinyt saamaan muuta kuin kohdunkaulanpuudutteen.

Vierailija
44/53 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kertaa olen synnyttänyt alateitse. En saanut epiduraalia vaikka pyysin, koska kätilöiden mielestä en tarvinnut. Ei ollut mitään nopeita synnytykdiä, 22 ja 11h. Kolmatta kertaa en uskonut löpinää hyvästä kivunhoidosta ja kolmas syntyi ihanan helposti suunnitellulla sektiolla. Toki aikaisempien synnytysten vaurioita sekään ei onnistunut korjaamaan.

Vierailija
45/53 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kohdalla sain epiduraalin. Oli aivan loistava ja auttoi tosi paljon. Ei sitä tarvinnut edes pyytää, kun kätilöt ehdotti sitä. 

Toisen kohdalla en ehtinyt saada kuin hädin tuskin jonkun kohdunkaula(?) puudutteen kun synnytys eteni niin nopeasti. Pari tuntia sairaalaan menosta vauva jo syntyi. Eikä sitä siinä rytäkässä pahemmin ehtinyt kaipaamaankaan. 

Vierailija
46/53 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene pelkopolin kautta, sano että pelkäät synnytyskipua. Ja että haluat kirjata virallisen toiveen varhaisesta epiduraalista

Vierailija
47/53 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanotaan että enää ei ole aikaa, niin sitten ei todellakaan ole enää aikaa. Puudutus ei enää ehtisi auttaa mitään ja jopa haittaisi ponnistamista. Neuvoni kolmen lapsen äitinä on se, ettet suunnittele synnytystäsi liikaa. Kroppasi toimii niinkuin se toimii, etkä voi etukäteen tietää miltä kaikki sinusta tuntuu. Voi olla, ettet tarvitse puudutusta lainkaan. Luota itseesi ja ammattilaisiin siinä tilanteessa.

Vierailija
48/53 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut molemmissa synnytyksissä epiduraalin pyydettyässä. Ensimmäisessä sen antamisen kanssa vitkuteltiin, koska olin käynnistyksessä (kalvojen puhkaisu + oksitosiinitippa) ja epäilivät, että voisi jarruttaa etenemistä. Sitten kun sen lopulta sain, synnytys eteni niin vauhdilla, että olin alle tunnissa ponnistamassa, eli siitä oli siis synnytyksen edistymisen kannalta hyötyä, kun pääsin hetkeksi rentoutumaan.  Ponnistusvaiheessa taas oli kuin ei mitään kivunlievitystä olisi saanutkaan. Syytän oksitosiinitippaa, koska ennen epiduraalia mikään muukaan kivunlievitys ei toiminut, ei kohdunkaulan puudutteet, TENSit, lämpötyynyt tai ilokaasu. Ei mikään.

Toisessa synnytyksessä, joka oli myös käynnistetty (ballonki + kalvojen puhkaisu) en halunnut oksitosiinitippaa, mikä oli fiksu veto, koska vaikka avautumisvaihe kesti pidempään, niin kivut olivat paljon siedettävämmät omilla supistuksilla. TENS auttoi parhaiten ja ilokaasustakin oli ap

Mun esikoisesta sain epiduraalin ja kaikki mahdolliset muutkin kipulääkkeet kun synnytys käynnistyi vesien menolla ja siitä meni 2,5 vuorokautta vauvan syntymään, enkä pahemmin edes nukkunut koko aikana. Kuopus syntyi aika nopeasti muutamassa tunnissa, sain vain ilokaasua kun muuta ei ehditty antaa. 

Esikoinen oli syntyessään aika uninen eikä alkanut esim imeä heti, meinasi nukahtaa vaan koko ajan. Kuopus taas oli paljon virkeämpi. Tiedä sitten oliko synnytyksen kesto vai ne lääkkeet syynä. Kiintymyksen suhteen en osaa sanoa, onhan se muutenkin ihan eri tilanne saada ensimmäinen ja toinen lapsi. 

Vierailija
49/53 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle sitä oikein tuputettiin, vaikka en tiennyt haluanko.

Vierailija
50/53 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. vauva syntyi kiireisellä sektiolla vai oliko se peräti suunniteltu, kuitenkin pätös tehtiin samana päivänä vauvan suuren koon vuoksi + raskausviikot olivat 42 + 2. Itse olen normaalipainoinen.

2. Vauva oli normaalipainoinen ja halusin alatiesynnytyksen. Taas raskausviikot 42 + ehkä jotain päälle, joten käynnistettiin. Hitaasti eteni, mutta just sopivassa vaiheessa pari cm auki sain epiduraalin (sitä taidettiin vähän tyrkyttääkin) ja siitä menikin puoli tuntia, että olin täysin auki. Eli mulla se rentoutti ja avasi paikat. Sain vielä jonkin puudutteen emättimeen ennen ponnistusvaihetta, joka sekin meni suht nopsaan. Epiduraali vei kaikki kivut, joten en ehkä olisi itse huomannut, että vauva alkaa syntyä.

Vierailija
51/53 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tavallisessa synnytyksessä ole lääkäriä mukana. Kätilö päättää puudutusten tarpeen.

Tai siis synnyttäjä itse päättää ainakin toivon mukaan? Ei kai kukaan tule ilman suostumusta pistämään selkään?

Vierailija
52/53 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halunnut sitä, koska riski luonnollisen oksitosiinin tuotannon vähenemiselle syntyy epiduraalin myötä. Tämä voi johtaa siihen että ei esim. tunne kiintymystä syntyneeseen vauvaan. Tästä ei puhuta perus synnytysvalmennuksissa, tabuaihe. Kun kysyin tästä kunnallisessa neuvolan synnytysvalmennuksessa, minulle vastattiin vain että epiduraali on tehokkain kivunlievitysmenetelmä jota tarvitaan ja siinä hyödyt ylittävät haitat tms...

Joo ja eikö ollut niin, että se luonnollinen oksitosiini just helpottaa synnytystä ja lievittää kipua? On varmasti tabuaihe, koska siitä voi tulla haittoja

Vierailija
53/53 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi