Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytys ja epiduraali! Saitko sen halutessasi vai miten kävi?

Vierailija
17.09.2022 |

Saan ensimmäisen lapseni ensi vuonna ja mietityttää kipulääkitys synnytyksessä. Haluaisin epiduraalin mutta olen kuullut monta tarinaa missä se on evätty koska ei enää ole aikaa tms. Miksi näin kävi? Eikö lääkärillä ollut aikaa käydä tarkistamassa miten synnytys etenee vai millä muulla syyllä asiaa perusteltiin? Vai saitko sen helposti? Miten epiduraali vaikutti synnytykseesi?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle annettiin, vaikken pyytänyt. Kätilö tilasi. Ajattelin, että siihen oli joku syy, mutta synnytyskertomuksesta selvisi, ettei ollut. Seuraavaan synnytykseen tein pelkopolilla synnytyssuunnitelman, jossa yksi kolmesta toiveesta oli se, että ei epiduraalia. Että mun kokemuksen mukaan voi saada, vaikkei pyydä. Vaikutti sillä tavalla, ettei vienyt kipuja pois, mutta poisti mahdollisuuden liikkua.

Vierailija
2/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spinaali oli miljoona kertaa parempi mulle. Mutta toki ensikertalaiselle ei niin hyvä, kun lyhyt kesto.

Sain kahdessa synnytyksessä epiduraalin ja yhdessä spinaalin.

Aina suht nopeat synnytykset eikä puudute ole tietääkseni niitä hidastuttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis lääkäri ei tarkista, miten synnytys etenee. Jos haluaa epiduraalin, muttei saa sitä, voi olla kyse siitä, että 1) on auennut jo yli tietyn rajan, 2) ei ole auennut tarpeeksi tai 3) anestesialääkäri ei ehdi tulla.

Vierailija
4/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraali ei auttanut minua yhtään ponnistusvaiheen kipuihin. Joten petyin todella siihen. Mutta monilla auttaa hyvin. Se on niin yksilöllistä.

Vierailija
5/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain helposti pyytämällä. Jokunen tovi meni odotellessa, että yksi anestesialääkäreistä pääsi paikalle, oli ilmeisesti kiirusta heillä.

Vierailija
6/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain epiduraalin, kun pyysin. Ei mitään ongelmaa. Synnytys käynnistettiin reilu viikko lasketun ajan jälkeen, kaikkiaan synnytys kesti 7 tuntia ja ponnistusvaihe oli lopulta lyhyt.

T. Husin alueella pienemmässä sairaalassa viime vuonna synnyttänyt.

Vierailija
7/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastaisin oikeuteen jos evättäisiin.

Vierailija
8/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ja ilokaasua.

Vierailija
9/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei anestesialääkäri aina ehdi paikalle.

Tosin mulla nihkeä kätilö ei halunnut puudutusta antaa kun hänen mielestään synnytys ei edennyt riittävän nopeasti. Lopulta kramppasin kivusta.

Vierailija
10/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tavallisessa synnytyksessä ole lääkäriä mukana. Kätilö päättää puudutusten tarpeen.

Vierailija
11/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epiduraali ei auttanut minua yhtään ponnistusvaiheen kipuihin. Joten petyin todella siihen. Mutta monilla auttaa hyvin. Se on niin yksilöllistä.

Itse sain epiduraalin liian myöhään, niin ei ehtinyt minuakaan auttaa. Olin nopea ensisynnyttäjä, niin käsittääkseni tuli kätilöllekin yllätyksenä kuinka nopeasti synnytys sitten eteni heti epiduraalin laiton jälkeen.

Vierailija
12/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain, täällä Saksassa, jo kauan sitten kumpaankin synnytykseen. Jos olisin enempiä lapsia halunnut, olisin välttämättä halunnut epiduraalin. Se vei kivut pois ja teki koko touhusta siedettävämmän. Upea puudutus.

Vierailija
13/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasiat, joista kahdessa sain epin, yhdessä en, koska anestesialääkäri ei ehtinyt paikalle. Oli aika kamalaa se ilman puudutusta synnyttäminen mutta ei jäänyt traumoja. Tämä synnytys oli kaikista nopein.

Vierailija
14/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain mutta se epäonnistui.

Anestesialääkäri kirosi että sieltä suihkuaa verta, sitten sanoi että no kai se sinne meni ja häipyi.

Ei mitään vaikutusta.

Seuraavana päivänä pään kokoinen mustelma selässä.

Vierailija
15/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain pyynnöstä ja kotvanen sitä odoteltiin että nukkulääkäri ehti tulla laittamaan. Tepsi kipuihin minulla.

Vierailija
16/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Epiduraali, sain pyydettäessä

2. Spinaali, sain pyydettäessä

3. Ei ehditty antaa

4. En halunnut ja kieltäydyin itse, vaikka tarjottiin

Ensimmäisen kohdalla olin sairaalassa niin kauan, että puudute toi helpotuksen ja lievensi sitä pelkoa kivusta. Kukaan ei kyseenalaistanut päätöstäni.

Vierailija
17/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, joskus (harvoin ensisynnyttäjällä, mutta joskus!) synnytys vaan etenee niin nopeasti, että kohdunsuu on auki esim.2-3cm, kun pyydetään epiduraalipuudutus, ja kun anestesialääkri ehtii paikalle (isossa yliopistosairaalassa yleensä alle puoli tuntia), kohdunsuu onkin jo täysin auki. Siinä tilanteessa olisi hoitovirhe laittaa epiduraali.

Joskus taas synnytyksen latenttivaihe (kipeitä supistuksia, mutta synnytys ei etene eli ei ole käynnissä) estää puudutuksen laiton. Siinäkin kohtaa olisi hoitovirhe laittaa epiduraali. Joskus näin tehdään ja silloin taas joudutaan puuttumaan synnytyksen kulkuun merkittävän paljon---oksitosiinio-infuusio, kalvojen  puhkaisu, ym.ym, lopulta imukuppi, ja/tai sektio

Joskus harvoin isossakaan sairaalassa kukaan ane lääkäri ei ehdi paikalle

(mutta nykyään kuunnellaan kyllä niin paljon synnyttäjän toiveita, että jos äidillä on ehdoton epitoive, niin kyllä 99% tapauksissa sen saa, jos nyt ei tosiaan tule ihan ponnistavana, pää puoliksi ulkona sairaalaan)

t.kätilö

Vierailija
18/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vain toisessa synnytyksessä mutta kitua sain vuorokauden ajan ennen sitä. Ekassa en saanut vaikka synnytys kesti 36 tuntia päätyen sektioon! Traumat jäi.

Vierailija
19/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, joskus (harvoin ensisynnyttäjällä, mutta joskus!) synnytys vaan etenee niin nopeasti, että kohdunsuu on auki esim.2-3cm, kun pyydetään epiduraalipuudutus, ja kun anestesialääkri ehtii paikalle (isossa yliopistosairaalassa yleensä alle puoli tuntia), kohdunsuu onkin jo täysin auki. Siinä tilanteessa olisi hoitovirhe laittaa epiduraali.

Joskus taas synnytyksen latenttivaihe (kipeitä supistuksia, mutta synnytys ei etene eli ei ole käynnissä) estää puudutuksen laiton. Siinäkin kohtaa olisi hoitovirhe laittaa epiduraali. Joskus näin tehdään ja silloin taas joudutaan puuttumaan synnytyksen kulkuun merkittävän paljon---oksitosiinio-infuusio, kalvojen  puhkaisu, ym.ym, lopulta imukuppi, ja/tai sektio

Joskus harvoin isossakaan sairaalassa kukaan ane lääkäri ei ehdi paikalle

(mutta nykyään kuunnellaan kyllä niin paljon synnyttäjän toiveita, että jos äidillä on ehdoton epitoive, niin kyllä 99% tapauksissa sen saa, jos nyt ei tosiaan tule ihan ponnistavana, pää puoliksi ulkona sairaalaan)

t.kätilö

Mutta yleensä lähinnä tiuskien sanotaan mitä tehdään ja piste.

Tai sitten ei edes sanota mitä tehdään, kiukkuisena laitetaan oksitosiinia koko ajan suurempia määriä ja häivytään jos synnyttävä äiti kysyy jotain.

Mulle on tiuskittu siinäkin vaiheessa kun mulla oli kuollut lapsi synnytyssalissa sylissä, että riittää jo, me tarvitaan se lapsi tuonne kuvattavaksi.

Vierailija
20/53 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseen synnytykseen otin, mutta oli niin surkea kokemus, että jätin seuraaviin ottamatta. Ihmeellisiä nämä meidän kivunlievitykset kun ne lähinnä lisää kipua ja sekavuutta. On hirveä olokin koko ajan. Luomuna synnyttelee ihan rauhallisesti omaan tahtiinsa ja kyllä sen kivunkin kestää. Vähän käy lämpimässä saunassa ja suihkussa, keinuttelee. Altaassa synnyttäisin jos vielä pitäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan