80luvulla äitini rupesi perhepäivähoitajaksi sen kun alkoi kerätä hoidokkeja ja isä taas sai työtä tehtaalta kun vain marssi kysymään. Ei ihme että nykyään on niin paljon työttömyyttä!
Kun joka paikkaan vaaditaan tutkintoa ja todistusta. Pitää lähettää sähköpostia ja mennä haastatteluun.
Kommentit (56)
Kyllä se vain niin on, että tuet on liian hyviä verrattuna pienipalkkausiun töihin. Ja ilman koulutusta et saa kuin niitä pienipalkkaisia töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vain niin on, että tuet on liian hyviä verrattuna pienipalkkausiun töihin. Ja ilman koulutusta et saa kuin niitä pienipalkkaisia töitä.
Tuet taas on liian pienet jos verrataan elintasoon eli toisin sanoen tukia pitää nostaa samaten palkkoja ja rajusti!
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida olla mitään työtä mitä saisi tänä päivänä ilman koulutusta....
Vierailija kirjoitti:
Tai pikemminkin niin, että palkat ovat liian pieniä verrattuna tukiin.
Itse asiassa laki ei vaadi perhepäivähoitajilta koulutusta nykyisinkään. Ja yksityiseksi perhepäivähoitajaksi rupeaminen ei vaadi kunnalta lupaa, vaan sellaiseksi voi ruveta ihan vaan ilmoittamalla siitä kunnalle.
Eli mikään ei estä miksi sinäkään et voisi ruveta perhepäivähoitajaksi ja kerätä hoidokkeja itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai pikemminkin niin, että palkat ovat liian pieniä verrattuna tukiin.
Mutta kun tuki rahoillakaan ei pärjää niin mites kun palkoillakaan ei pärjää vaan porukka elää käytännössä ottamalla lainaa.
Mini tulo (kela/sossutuki) suomessa pitäisi olla 2000€ siinä hieman osviittaa.
Automaatio on tässä vuosikymmenien kuluessa korvannut aika monet työtehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa laki ei vaadi perhepäivähoitajilta koulutusta nykyisinkään. Ja yksityiseksi perhepäivähoitajaksi rupeaminen ei vaadi kunnalta lupaa, vaan sellaiseksi voi ruveta ihan vaan ilmoittamalla siitä kunnalle.
Eli mikään ei estä miksi sinäkään et voisi ruveta perhepäivähoitajaksi ja kerätä hoidokkeja itsellesi.
Jos otat siitä rahaa niin pyörität yritys toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan noin vain voi ruveta perhepäivähoitajaksi. Pitää olla sopivat tilat ja piha, ne käydään tarkastamassa.
Vierailija kirjoitti:
Automaatio on tässä vuosikymmenien kuluessa korvannut aika monet työtehtävät.
Nykyään pankkiasiat hoidetaan itse netissä mutta silti maksetaan palvelumaksuja.
Kirjastossa ainakin täällä espoossa asiakas itse hyllyttää palautetut teokset. Kirjasto tädit ei aina ole edes paikalla vaan on "omatoimi aika" jolloin asiakas hoitaa palautuksen, hyllytyksen, ja lainauksen itse.
Kaupan automaatti kassat on kaikille tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Ypph:n tosin pitää löytää markkinarako ja tehdä markkinointi itse. Eli tarjota jotain sellaista mitä kunnallisella puolella ei tarjota. Esim. luontoretkiä tai konservatiivista tai uskonnollista arvopohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida olla mitään työtä mitä saisi tänä päivänä ilman koulutusta....
Niimpä. Mitään töitä en saanut ilman koulutusta/kokemusta kun työttömänä yritin elantoa repiä. Ja todellakin hain siivouksesta lappuliisaan ja varastohommiin. Eipä kelvannut. Onneksi työllistyin alani hommiin jossain kohti.
Näen sen hyvänäkin omiin lapsuuskokemuksiin pohjaten että pph katsotaan nykyään tarkemmin eikä kuka vaan voi ryhtyä siihen. Nykypäivänä ei enää toimi se että marssitaan vaan kysymään töitä .
80-luvulla joo. Sitten tuli se kuuluisa 90-luvun lama ja mihinkään tehtaaseen ei enää marssittu ovesta sisään ja saatu töitä. Sttemmin ne tehtaatkin siirtyi kiinaan, marssi siinä sitten sinne, sielläkin on miljardi ihmistä jonossa ennen kuin ehdit perille.
Muistan myös 80-luvulta tuon että, meidänkin pihan leikkipaikka oli useamman perhepäivähoitajan lasten kansoittama. Ne teki työtään ilmeisesti omissa kodeissaan. Jotenkin tuossa on määräykset ilmeisesti muuttuneet kun samanlaisia määriä ei enää ole tuossa hommassa? Pihojen lasten leikkipaikat on monet tyhjillään läpi arkipäivät.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kunta valvoo myös sitä yksityisen toimintaa ja edellyttää ihan yhtä lailla mm. vasun tekemistä jokaisesta hoitolapsesta. Että ei se nyt sekään ihan tuosta noin vaan käy keneltä tahansa.
Vähän epäilen sitäkin, että kunta hyväksyisi kenet vaan yksityiseksi pph:ksi. Kaikki tuntemani ovat vähintään lähihoitajia, yksi jopa sosionomi. Yksityiset pph:t toimivat yrittäjinä, mutta kunta toimii valvona viranomaisena. Ainakin omalla paikkakunnallani näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kunta valvoo myös sitä yksityisen toimintaa ja edellyttää ihan yhtä lailla mm. vasun tekemistä jokaisesta hoitolapsesta. Että ei se nyt sekään ihan tuosta noin vaan käy keneltä tahansa.
Vähän epäilen sitäkin, että kunta hyväksyisi kenet vaan yksityiseksi pph:ksi. Kaikki tuntemani ovat vähintään lähihoitajia, yksi jopa sosionomi. Yksityiset pph:t toimivat yrittäjinä, mutta kunta toimii valvona viranomaisena. Ainakin omalla paikkakunnallani näin.
Se vasu on muutama lause paperilla. Ja tosiaan kunnalta ei ihan lain mukaan vaadita hyväksyntää yksityisen pph:n toiminnan aloittamiselle tai edellyttää koulutusta. Kunta ei voi keksiä omia sääntöjä vaan sen pitää noudattaa lakia.
Vierailija kirjoitti:
Eli mikään ei estä miksi sinäkään et voisi ruveta perhepäivähoitajaksi ja kerätä hoidokkeja itsellesi.[/quote
Juu, lupaa ei tarvita.
Yksityinen perhepäivähoitaja on yrittäjä.Mutta toimintaa kuitenkin valvotaan. Kunnan pph ohjaajat tarkistavat kodin ja sen tilat.
Rikosrekisteri seloste tilataan.
Näin on laissa määrätty.Ja yksityinen perhepäivähoitaja huoletii itse veronmaksuistaan,
ja muista kuluistaan ja sosiaalimaksuista. Sillä pitäähän työn kerryttää myös eläkettä.Kuka tahansa, millaisessa kodissa ei voi noin vain alkaa yksityiseksi perhepäivähoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Nythän tuolle perhepäivähoidolle on taas tilausta, kun päiväkodit eivät vedä. Sama tilanne oli -80 luvulla, päiväkotipaikat eivät lisääntyneet samassa tahdissa mitä päivähoidon tarve. Mutta muistaakseni kunnallisille perhepäivähoitajille oli jotain kurssimaista koulutustakin?
Vierailija kirjoitti:
Muistan myös 80-luvulta tuon että, meidänkin pihan leikkipaikka oli useamman perhepäivähoitajan lasten kansoittama. Ne teki työtään ilmeisesti omissa kodeissaan. Jotenkin tuossa on määräykset ilmeisesti muuttuneet kun samanlaisia määriä ei enää ole tuossa hommassa? Pihojen lasten leikkipaikat on monet tyhjillään läpi arkipäivät.
Pieni palkka, vastuullinen työ, joka tehdään omassa kodissa. Koti kuluu ja likaantuu, muu perhe joutuu elämään siellä seassa. Ei se erityisen houkuttelevaa ole ja vaatii paljon joustoa pph:n perheeltä. Kerron tämän pph:n lapsena.
Toisekseen kunnat ovat systemaattisesti ajaneet perhepäivähoitoa alas jo vuosia. Eläköityvien tilalle ei palkata uusia.
Pitää olla ammattitutkinto jotta voi siivota vessanpönttöä 10€ tunti palkalla.