Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähkön hinta korkealla, silti pitäisi siirtyä sähköautoihin?

Vierailija
17.09.2022 |

Kehotetaan säästämään sähköä ja sähkölämmiteisessä talossa asuvat ovat hätää kärsimäss. Silti kaikkia kehotetaan siirtymään sähköautoihin. Onko se autoihin ladattava sähkö jotain eri (halvempaa) sähköä sitten olevinaan? Minusta tässä on kyllä selkeä ristiriita.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön kuluttajahinnat järkyttävät ihmisiä ja monet pelkää miten selviää ensi talvesta. Kunnat säästää jopa katuvaloista ja maanteitä ei saisi enää valaista jne. Silti suositellaan, että pitäisi sähköautoon vaihtaa. Tätä siis ihmettelen. ap

Vierailija
2/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensan ja dieselin hinta korkealla. Pitäisikö jatkaa polttomoottorilla kulkevan ajoneuvon käyttämistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä! Käytettyjen dieselautojen myynti on noussut melkeen 100%

Ihmiset on heränneet todellisuuteen pikkuhiljaa!

Vierailija
4/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eikö olekin jännä yhtälö. Ajattele jos kaikki ihmiset olisi pystyneet/pakotettu/halunneet vaihtaa autonsa sähköautoksi ennen hintojen nousua, niin sähköyhtiöillä menisi aika mukavasti.

Vierailija
5/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on uusi hybridi. 1000/8000km ajettu sähköllä. 1 lataus tolpasta ja 4x kotona, meillä sähkön hinta vielä 4,7 cnt

Vierailija
6/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Lisäksi nykyinen sähköverkosto ja latausasemien määrä ei vaan kertakaikkiaan riitä sähköautokannan rajuun kasvuun. Siinä on oikeasti todella iso ristiriita. Jätti-isossa Prismassa ei ihan 6 latauspaikkaa riitä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bensan ja dieselin hinta korkealla. Pitäisikö jatkaa polttomoottorilla kulkevan ajoneuvon käyttämistä?

Bensan ja dieselin hinta on jo hieman tippunut huippuihin noista. Sähkön hinnoilla ei näy loppua. Valtio tukee kansaa selviämään talvesta, sähkön saantia saatetaan rajoittaa yms.

Sähkön käyttöä myös katuvaloissa jne säästelläännjo nyt. Entäs talvella? Sen lisäksi sähköauton omistajilla on jo aiemmin ollut paljon huonoja kokemuksia.

En todellakaan tässä tilanteessa ostaisi (ostohinnat ovat muuten niissä jo järkyttäviä, siihen päälle sähkö!) sähköautoa. Bensa maksaa kyllä, mutta ensi talvesta selviytyminen voi olla erittäin veemäistä, jos emme saa erittäin leutoa talvea.

Sähkö, sen hinta ja mahdollinen puute ovat suuria ongelmia ja näillä näkymin vain kasvavat talven tullen.

Vierailija
8/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautoilijat ovat maailmanpelastajia, mutta sähkölämmittäjät itse saatanasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautot on suuri lobattu viherpesty vitsi. 

Ei siinä, saahan niillä ajella keillä varaa tai muuten vain kiinnostaa. Liikenteen mullistajaksi siitä ei ole. Akkumineraalit loppuu kymmenessä vuodessa.

Vierailija
10/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bensan ja dieselin hinta korkealla. Pitäisikö jatkaa polttomoottorilla kulkevan ajoneuvon käyttämistä?

Tähän oikea lääke on pudottaa bensan ja dieselin veroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken lisäksi sähköautojen paloturvallisuudesta (miten sammutetaan jos syttyy esimerkiksi laivan autokannella) on ollut lehdissä juttua jo aiemmin eli haastavia ovat siitäkin näkökulmasta.

Vierailija
12/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautot on suuri lobattu viherpesty vitsi. 

Ei siinä, saahan niillä ajella keillä varaa tai muuten vain kiinnostaa. Liikenteen mullistajaksi siitä ei ole. Akkumineraalit loppuu kymmenessä vuodessa.

Niin juuri, tuota valtavaa louhintaa ei tässä sähköautohurmoksessa näköjään mielletä millään lailla ympäristöä kuormittavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauton ostajalle voi tulla aika paljon ns. "Ikäviä yllätyksiä"...eli jos kotisähkön hinta on esim nyt vielä sen 4,9 snt, se voi oikeasti olla jatkossa jokatapauksessa aina k.a. noin 10 snt. Eli tuplasti kallimpaa. Samoin paikat joissa autoja ladataan, nostavat satavarmasti lataushintoja. Ruuhka-aikoina auton lataaminen on tulevaisuudessa varmasti kalliimpaa esim prismassa töitten jälkeen eli klo 16-18 auton lataaminen kauppaostosten aikana tulee olemaan kallimpaa jne jne

Vierailija
14/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viherpiipertäjiä ei paljon kiinnosta ( tai kaikki ei varmasti edes ymmärrä koko asiaa) mistä akkumineriaalit louhitaan, itte kun pyöräilevät töihin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää alkaa kuulostaa samalta kuin hehkulamppukeissi takavuosina...Kova lobbaus mutta todelliset säästöt sekä näiden uusien lamppujen ekologisuus varsin kyseenalaisia.

Vierailija
16/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viherpiipertäjiä ei paljon kiinnosta ( tai kaikki ei varmasti edes ymmärrä koko asiaa) mistä akkumineriaalit louhitaan, itte kun pyöräilevät töihin..

Niinpä. Tuohan onnistuu jos asuu pyöräilymatkan päässä työpaikastaan tai pk-seudulla missä julkiset kulkee yötä päivää muutaman minuutin välein. Monella ei ole hajuakaan pienten paikkakuntien tai haja-asutusalueiden pitkien etäisyyksien realiteeteista tai siitä, paljonko sähköautoilu siellä tulisi maksamaan.

Vierailija
17/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meidän sähkölämmitteinen omakotitalo 100% uusiutuvalla sähköllä on ympäristörikos vailla vertaa, mutta sähköauton lataaminen samalla sähköllä talon seinästä on vihreintä ikinä. Jos onnistuisi tuomaan sähköt verkosta sähköauton kautta taloon, niin mitenkähän vihreät aivot tuon vääntäisi? Olisinko roisto vai sankari.... talohan lämpenisi silloin sähköautosta tulevilla sähköillä.

Vierailija
18/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viherpiipertäjiä ei paljon kiinnosta ( tai kaikki ei varmasti edes ymmärrä koko asiaa) mistä akkumineriaalit louhitaan, itte kun pyöräilevät töihin..

Niinpä. Tuohan onnistuu jos asuu pyöräilymatkan päässä työpaikastaan tai pk-seudulla missä julkiset kulkee yötä päivää muutaman minuutin välein. Monella ei ole hajuakaan pienten paikkakuntien tai haja-asutusalueiden pitkien etäisyyksien realiteeteista tai siitä, paljonko sähköautoilu siellä tulisi maksamaan.

Jokaisen kannattaa varmaan itse laskea autoilun kustannukset, ei minua oikeastaan kiinnosta kun omat kustannukset. Paljon noissa kehyskunnissa tuntuu kuitenkin sähköautoja olevan

Vierailija
19/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta onhan se totta, että kaikkein ekologisin on auto, joka ei liiku, käyttövoimastaan huolimatta. Bensa/diesel on kallista. Sähkö on kallista. Autot seisovat käyttämättä, ajetaan vain pakolliset ajot. Kun mihinkään ei pääse, kulutus kaikkineen vähenee. Jossain vaiheessa se alkaa näkyä kansanedustajienkin kukkarossa, kun verotuloja ei enää saada työnsä menettäneeltä kansalta. Ehkä ne sitten tajuavat, ettei heillekään raha tule taikaseinästä, vaan jpku sen heidän palkkansa maksaa.

Vierailija
20/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten on helppo hyväksyä sellaisten palvelujen alasajo, jotka eivät koske itseä. Esimerkiksi moniakaan isoissa kaupungeissa asuvia ei kiinnosta pätkääkään vaikka se viimeinenkin bussilinja kauempana loppuisi.