Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulle jäänyt koronasta jotain?

Vierailija
16.09.2022 |

Eli onko? Onko long covidia?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välttäkää koronaa kuin ruttoa! Aivan liian monelle jää jotain pysyvää koronasta!

Välttäkää? Porukka elää täysin normaalisti, jos olet huomannut. Tauteja tarttuu. Tulee ja menee. Ei niitä normaali ihminen pysty välttelemään, koska ne leviää ennemmin tai myöhemmin.

Koska he eivät tiedä mitä tekevät.

Vierailija
42/71 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhtikuun alussa oli korona. Toki huhtikuussa ja siitä lähtien muutenkin tapahtui kaikenlaista, mut sieltä lähtien on ollut muistiongelmia, joista lääkäri sanoi että eivät kuulosta normaalilta. Saattaa olla traumaperäistä, mutta ei välttämättä. Tätä keskustelua lukemalla vasta tajusin että mitä jos se onkin koronan seurausta...

Toki voi olla traumaperäistä/surustakin johtuvaa koska menetin perheenjäsenen huhtikuussa äkillisesti... Mut muistiongelmat on sellasia että kävelen olohuoneesta keittiöön ja unohdan että miks sinne ees menin...haluun kattoo netistä jonkun jutun mut sittenku tietokoneelle menen ni unohdan että mikä sieltä piti katsoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhtikuun alussa oli korona. Toki huhtikuussa ja siitä lähtien muutenkin tapahtui kaikenlaista, mut sieltä lähtien on ollut muistiongelmia, joista lääkäri sanoi että eivät kuulosta normaalilta. Saattaa olla traumaperäistä, mutta ei välttämättä. Tätä keskustelua lukemalla vasta tajusin että mitä jos se onkin koronan seurausta...

Toki voi olla traumaperäistä/surustakin johtuvaa koska menetin perheenjäsenen huhtikuussa äkillisesti... Mut muistiongelmat on sellasia että kävelen olohuoneesta keittiöön ja unohdan että miks sinne ees menin...haluun kattoo netistä jonkun jutun mut sittenku tietokoneelle menen ni unohdan että mikä sieltä piti katsoo.

Mulla on alkanut toukokuun alussa sairastamani pikkuflunssan jälkeen just tuollaista ihan ihme hajamielisyyttä!! Toukokuun alussa tosiaan oli yhden illan yhtäkkiä kova kuume (mulla on _harvoin_ kuumetta!) ja ajattelin että mitä lienee. Se sit parani nopeasti mutta tuollainen yhtäkkinen hajamielisyys/jumiutuminen vaivaa nykyään! Outo homma. Mutta en siis tiedä, oliko kyse koronasta. Pikkuflunssalta tuntui, mutta se yhtäkkinen kuumepiikki oli outo siinä.

Vierailija
44/71 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on alkanut toukokuun alussa sairastamani pikkuflunssan jälkeen just tuollaista ihan ihme hajamielisyyttä!! Toukokuun alussa tosiaan oli yhden illan yhtäkkiä kova kuume (mulla on _harvoin_ kuumetta!) ja ajattelin että mitä lienee. Se sit parani nopeasti mutta tuollainen yhtäkkinen hajamielisyys/jumiutuminen vaivaa nykyään! Outo homma. Mutta en siis tiedä, oliko kyse koronasta. Pikkuflunssalta tuntui, mutta se yhtäkkinen kuumepiikki oli outo siinä.

No miksi et testannut?

Vierailija
45/71 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haju- ja makuaisti joltain osin muuttunut. Tietyt tutut hajut haisee eriltä kuin ennen koronaa. Esim hiki haisee oudolta ja kokis maistuu omituiselta vaikka ennen siitä pidin. Lisäksi hajuaisti ihan vain hekentynytkin. Sairastin vuosi sitten ja vei silloin maku- ja hajuaistin täysin pois noin kahdeksi viikoksi ja senkin jälkeen hyvin hitaasti palautui.

Vierailija
46/71 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka olette saaneet koronasta pitkäaikaisia oireita: käyttäkää ffp-hengityssuojainta! Toinen tai kolmas koronatartunta voi laukaista vielä pahemmat oireet. Harmi kun Suomessa ei varoiteta riittävästi ja miksi ei ole maskisuositusta - edes julkisessa liikenteessä!?!?

Voi laukaista. Mihin perustuu?

Lääketieteeseen.

Siihen lääketieteeseen uskotaan! Ja ne piikit otetaan!

Vierailija
47/71 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haju- ja makuaisti joltain osin muuttunut. Tietyt tutut hajut haisee eriltä kuin ennen koronaa. Esim hiki haisee oudolta ja kokis maistuu omituiselta vaikka ennen siitä pidin. Lisäksi hajuaisti ihan vain hekentynytkin. Sairastin vuosi sitten ja vei silloin maku- ja hajuaistin täysin pois noin kahdeksi viikoksi ja senkin jälkeen hyvin hitaasti palautui.

Sinulla on täysin samat oireet kuin minulla ja minäkin sairastin vajaa vuosi sitten. Minulla se totaali aistien menetys kesti 1,5 kuukautta ja sitten hyvin hitaasti lähti palautumaan.

Vierailija
48/71 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piikkivaivaiset täällä ihmettelee oireitaan. :D Ei voi kun hihitellä näille apinoille. Oottakaa vaan mitä teille on tulossa kun hieman annetaan ajan kulua. Kannattaa alkaa miettiä jo niitä testamentteja.

Mä en ole mitään koronapiikkejä ottanut, että älä turhaan kuvittele että pelkkä korona ei jälkioireita jättäisi, typerys!

Vierailija
49/71 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on täysin samat oireet kuin minulla ja minäkin sairastin vajaa vuosi sitten. Minulla se totaali aistien menetys kesti 1,5 kuukautta ja sitten hyvin hitaasti lähti palautumaan.

Lisään vielä, että en ole ottanut yhtään rokotetta. Itse sairastelu kesti muutaman päivän, niin että oli korkeaa kuumetta. Sitten muutama päivä väsyneenä olemista ja siinä se sitten olikin. Delta-variantti oli silloin valloillaan ja tosiaan nuo lievähköt aistiongelmat jatkuvat edelleen. Joskus rytmihäiriöitä, mutta urheilen säännöllisesti.

Vierailija
50/71 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko myös kertoa montako piikkiä alla?

Minulle koronasta ei jäänyt mitään. Lihakset olivat kipeät pari viikkoa taudin jälkeen. Hieman oli hiustenlähtöä. En ole ottanut rokotteita. Sairastin omikronin kevättalvella.

Mulla ei oo yhtään piikkiä otettuna. Lihassärkyä vajaan viikon ja kuumetta pari päivää. Plus nää muistiongelmat joita on nyt alettu miettii terveydenhuollonkaa, toki sieltäkii tuli alkuun vähättelyä. Läheisillä on 2-3 koronapiikkiä otettuna ja niillä oli samanlaiset oireet koronassa, niillä ei vaan oo muistioireita... Yhellä niistä on uupunut olo, outo väsymys ym, joka on keväisen koronan seurausta ilmeisesti.

Vierailija
51/71 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon muistiongelmia ihmisille tullut koronasta 😳

Vierailija
52/71 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko myös kertoa montako piikkiä alla?

Minulle koronasta ei jäänyt mitään. Lihakset olivat kipeät pari viikkoa taudin jälkeen. Hieman oli hiustenlähtöä. En ole ottanut rokotteita. Sairastin omikronin kevättalvella.

Muisti-, keuhko- ja verenpaineongelmista kärsineellä ei ollut yhtään rokotetta otettuna. Niitä ei ollut vielä silloin saatavilla. Myöhemmin ole kyllä ottanut kaikki mitä on saanut, en tahdo sairastua uudelleen.

Vierailija
53/71 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronapandemian suojaamiseksi minulla on vielä kotona 3 lähes täyttä pulloa Alfadem käsidesiä, 50 kpl mustia kirurgisia suu- ja nenäsuojuksia, 25 klp mustia FFP2 hengityssuojamia ja 20 kpl partikkeleita suodattavia kasvomaskeja. En ole käyttänyt enää huhtikuun 2022 jälkeen kasvomaskeja, joten nuo ovat jääneet siltä varalta että koronasta tulisi vielä joku uudempi ja häijympi versio.

Olen saanut 3 rokotusta, josta viimeisin tammikuussa 2022. Onneksi voin aika tarkkaan valita keidenkä kanssa olen tekemissä kauppareissuja lukuunottamatta.

Vierailija
54/71 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronapandemian suojaamiseksi minulla on vielä kotona 3 lähes täyttä pulloa Alfadem käsidesiä, 50 kpl mustia kirurgisia suu- ja nenäsuojuksia, 25 klp mustia FFP2 hengityssuojamia ja 20 kpl partikkeleita suodattavia kasvomaskeja. En ole käyttänyt enää huhtikuun 2022 jälkeen kasvomaskeja, joten nuo ovat jääneet siltä varalta että koronasta tulisi vielä joku uudempi ja häijympi versio.

Olen saanut 3 rokotusta, josta viimeisin tammikuussa 2022. Onneksi voin aika tarkkaan valita keidenkä kanssa olen tekemissä kauppareissuja lukuunottamatta.

Miksi noin varovaista elämää? Minulla on ollut jo kaksi koronatartuntaa, eikä yhtään rokotusta. Elossa ollaan, töissä käydään, ja muutenkin elän normaalisti ja käyn harrastuksissa. Mitä järkeä rajoittaa elämäänsä vuosikausia, ellet sitten ole joku todella riskiryhmäläinen?

Vierailija
55/71 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi noin varovaista elämää? Minulla on ollut jo kaksi koronatartuntaa, eikä yhtään rokotusta. Elossa ollaan, töissä käydään, ja muutenkin elän normaalisti ja käyn harrastuksissa. Mitä järkeä rajoittaa elämäänsä vuosikausia, ellet sitten ole joku todella riskiryhmäläinen?

Luitko kuinka moni tässäkin ketjussa on saanut pitkäaikaisia ongelmia koronasta. Muistiongelmat eivät esim ole ihan mitättömiä. Siksi kannattaa edelleen suojautua. Ehkä myöhemmin tulee steriloiva rokote.

Vierailija
56/71 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän vältellä tartuntaa.

Vierailija
57/71 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jäi käyttämätön maski, kun maskipakkoa ei tullutkaan.

Vierailija
58/71 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- muisti pätkii niin että se alkaa jo haitata normaalia elämää

- lisääntynyt ääniherkkyys ja ärtyminen ihan pikkuasioista, tasapainohäiriöitä, poissaolokohtauksia, nähdyn hahmottamisen ongelmia

- hajuaistin häiriöt (en osaa sanoa haiseeko joku ruoka pilaantuneelle vai ei, en ollut haistanut esim. mätää kananmunaa enkä uuniin kärähtäneitä karjalanpiirakoita, sitten taas välillä haistan palaneen muovin tai roskiksen hajua, hyvätkin tuoksut saattaa ällöttää)

- kaikki maistuu epämääräisen suolaiselta tai ällöttävän imelältä, ja esim. kananmuna maistuu niin oksettavalta etten pysty syömään sitä missään muodossa

- en ole varma syy-yhteydestä mutta osa toisen käden sorminivelistä on kipeät, punoittavat ja turvoksissa

- joka ikinen yö herään joko ylävatsakipuun tai siihen että nieleskelen oksennusta

- rasituksessa, esim. nopeasti kävellessä alkaa yskittää ja kurkkuun nousee limaa

Vierailija
59/71 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkot meni aivan tuusan nuuskaksi jo 2009 sikainfluessasta. Tokenin, ehkä hyväkin sain vastustuskykyä näihin viruksiin. -20 sairastuin heti ekassa aallossa, silloin ei saanut hakeutua sairaalahoitoon jos pärjäsi kotona. No pärjäsin, mutta tervehtyminen vei kuukausia. Laihtuminen ja hengästyminen jäi pitkäksi aikaa. Suomessahan ei kerrottu oireistoa kovin tarkaan silloin alussa. Seurasin Italiassa sairastuneiden oireistoa ja täsmäsi täysin. Kauhea tauti, luulin et tulis noutaja, ei tullut.

Vierailija
60/71 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on kylmäävää luettavaa kahdesta syystä.

1. Ihmisillä on aivan valtavasti kognitiivisia oireita. Väsymys ja pitkään jatkuva hengenahdistus on jotenkin ymmärrettäviä hengitystieoireita aiheuttavan taudin kohdalla, mutta nämä muisti- ja ajatteluongelmat ovat pelottavia. Jos sairastettu korona jättää näin pahat jäljet, minkälainen dementiaepidemia meitä odottaa, puhumattakaan muista terveydenhoitoa vaativista oireista?

2. Kaikesta kertyneestä datasta (niin tutkimukset kuin vaikkapa tällainen ketju) huolimatta on edelleen ihmisiä, jotka eivät suostu uskomaan koronan olemassaoloon. Ilkutaan piikeistä ja lampaista niin kuin lapset. Mielenterveyden järkkymiseenhän se viittaa, sillä kyllä jokainen mieleltään normaali ymmärtää pandemian olemassaolon. Minkälainen lasku näistä ihmisistä yhteiskunnalle jatkossa tulee?