Voiko kuivasilmäisyys aiheuttaa silmätulehduksen?
Minulla tosi kuivat silmät, kosteutan päivittäin. Silmälääkärissä käyty 7 kk sitten, toisessa silmässä kyynelkanava ei toimi samoin kuin toisessa. Nyt tämä huonompi silmä kutisee ja silmäkulma punertaa. Ei rähmi. Mietin vain että voikohan pelkkä silmän kuivuus aiheuttaa jonkin tason tulehduksen?
Kommentit (16)
Mulla ainakin tulehtuu usein. Kuivat silmät on alttiimpia tulehduksille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin tulehtuu usein. Kuivat silmät on alttiimpia tulehduksille.
Joo, tämä. Kyllä se altistaa tulehduksille.
Voi. Itsellä on sama ongelma. Välillä menee pois, välillä tulee pahempana. Kesällä oli paha ja sain siihen Fuchitalmicia ja Tacrolimusia. Ensimmäinen ei auttanut, mutta toinen vähän paremmin. Suurimman avun olen saanut kuitenkin säännöllisellä silmienkostuttajilla(Oculac) ja jos silmien ympärykset ovat olleet punaiset ja halkeilleet niin olen laittanut varovasti hydrokortisionia.
Miten te hoidatte tulehduksia? Saatteko tulehdukseen joka kerta jonkun jykevän lääkekuurin?
Ap
Jos silmä on oikein kuiva, niin sidekalvo silmän pinnassa hiertyy vähän kun rikki räpytellessä ja sitten on alttiimpi pöpöille ja tulehduksillekin. Eli oleellisinta tulehduksen ehkäisyssä on pitää se silmän pinta riittävän kosteana ettei luomi hankaa silmää liikaa. Jos silmä punottaa, niin siinä ollaan jo heikommilla jäillä. Sun pitää hakea lääkäristä antibioottitipat, jos on ehtinyt tulehdusta tulla ja sitten aloittaa heti myös kosteustippa useamman kerran päivässä.
Sain lääkäriltä Azytev-nimisen kolmepäiväisen kuurin tulehdukseen. Mutta eipä ole juuri auttanut.
Silmä ei kutise enää niin paljoa, mutta silmän sisäkulma on edelleen punainen
Ap
Onko muita, jotka käyttäneet Azytev-tippoja tulehdukseen?
Ap
Laita kosteuttavia tippoja useamman kerran päivässä.
Tulehdus voi aiheuttaa kuivuutta. Hauduta silmää lämpimällä vesihauteessa olleella froteepyyhkeellä pari minuuttia ja sen jälkeen "hiero" silmäluomia vanupuikolla. Toista tätä pari kertaa päivässä parin viikon ajan.
Kuivasilmäisyydessä voi silmää kutista ja unissaan sitten kutittaa silmää liian kovakouraisesti, jonka jälkeen silmään voi tulla jopa pieni haava.
Pari kertaa on ollut iriittii, jota on hoidettu lääkärin määräämillä tipoilla viikkoja.
Jos tulee valonarkuutta, kannattaa lähteä päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Laita kosteuttavia tippoja useamman kerran päivässä.
Juurikin näin.
Itselläni sama vaiva ja laitan tippoja n.2h välein. Ei ole enää silmät punoittaneet tai kutisseet
Laser tähtäimen voi asentaa silmään
Lääkäri siis mainitsi kuivasilmäisyyden, muutoin kaikki oli ok. Paitsi että vasemman silmän (joka nyt oireilee) kyynelkanava ei toimi samoin kuin oikea. Olen vaihdevuosi-ikäinen
Ap