Kutsutko leikkipuistossa pitkätukkaista lasta tytöksi tai sinipaitaista lasta pojaksi? Ääneen lausuttu oletus voi olla isku pienen ihmisen itsetunnolle.
https://www.hs.fi/perhe/art-2000008784068.html
Hesari se jatkaa sukupuoli-idenditeetin tyrkyttämistä vaikka muualla maailmalla on jo ymmärretty että tämä on silkkaa skeidaa.
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on voivoi jos loukkaantuu. Kyllä ihmisillä sananvapaus pitää olla. Ja entä missä sanojan oikeudet ovat olla sitä mieltä mitä haluaa? Maailmassa ei voi välttyä pettymyksiltä.
Eli pokkana haluat pahoittaa pikkulasten mieliä, vaikka voisit sen erittäin helposti välttää. Sangen... omalaatuista.
No, se on nykyaikana normaalia. Minäminäminä, ja minun oikeudet, viis muista. Jos minusta on kivempi pahoittaa pikkulasten mieli niin minähän teen niin. Oikeastaan ihan kiusallaankin teen.
Sukupuoltaan epätyypillisesti ilmaisevat aikuiset taas vaativat aistihavaintojen vastaista kohtelua. Esimerkiksi selvästi aikuista miestä pitäisi kohdella naisena, jos hän laittaa meikkiä ja mekon päälle.
Niin miten sitä naista nyt taas kohdeltiinkaan? Avataan toki ovet ja muuta, mutta oliko vielä jotain muuta muistettavaa? Takkia ei kai nykyään enää tarvi heittää vesilätäkköön, että naisen kengät eivät kastuisi?
Kaikenlaiset naiset, joilla voi olla vagina tai penis, käyttävät naisten tiloja ja palveluita. Juridinen nainen on nainen.
Ihminen, jolla on penis, on mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on voivoi jos loukkaantuu. Kyllä ihmisillä sananvapaus pitää olla. Ja entä missä sanojan oikeudet ovat olla sitä mieltä mitä haluaa? Maailmassa ei voi välttyä pettymyksiltä.
Eli pokkana haluat pahoittaa pikkulasten mieliä, vaikka voisit sen erittäin helposti välttää. Sangen... omalaatuista.
Väitinkö että olen niin tekemässä?
Totta, etpä kyllä. Avaisitko vielä, mitä tarkoitat keskustelun kontekstissa sillä, että "Se on voivoi jos loukkaantuu. Kyllä ihmisillä sananvapaus pitää olla." Keskustelun aihe siis on, että ei pidä sanoa hetken mielijohteesta lasta pojaksi/tytöksi, koska se voi loukata.
Aivan, enpä niin.
Tarkoitan tekstilläni juuri sitä, mitä siinä halutaankin viestiä. Transupakotus ei voi mennä ihmisten sananvapauden ja ilmaisun vapauden ylitse. Tokikaan ketään ei tahallaan hyvien käytöstapojen mukaisesti kannata alkaa loukkaamaan, mutta myös kuulijalla on jonkinlainen vastuu suodattaa asioita jos joku vahingossa erehtyy kutsumaankin tytöksi/pojaksi ja jos se ei satu miellyttämään.
Kerro nyt vielä miten vaaleanpunapaitainen poika liittyy transuihin tai siihen pakottamiseen? Jotenkin tosi häiriintynyttä vetää transsukupuolisuus mukaan keskusteluun, kun nyt puhutaan oikeasti pikkulapsista.
No sinähän se tahallaan haluat vängätä. Ehkä se häiriintynyt on kuitenkin se, joka nimittää omien olettamuksiensa pohjalta muita ihmisiä häiriintyneiksi suorilta käsin. :)
Pikkulapsia tai ei, asia liittyy sukupuolineutraaliuteen ja transupakotukseen. Vedä sinä sitten asiasta häiriintynyt. Itse en ajatellut asiaa ollenkaan niin.
Siis ymmärränkö nyt oikein? Tyttölapset on puettava vaaleanpunaiseen ja pitkänä on pidettävä heidän hiuksensa, tai muuten heitä tulee kutsua pojiksi? Ja pojille mustanpuhuvat vaatteet ja armeijatukka, tai muuten tytötellään?
Ja kaikki tästä poikkeava on trans*pakotusta?
Kannattaisiko hakea psykiatrista apua?
Eri
Transtoimijoiden logiikalla asia on juuri noin. Sukupuolistereotypioista poikkeaminen on transsukupuolisuutta. Jos nainen ei halua olla 50-lukulainen kodinhengetär, niin hän on oikeasti transmies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudessani oli ihan tavallista että joku naapurin setä puhutteli muka vitsikkäästi, että mitäs poika tietää? Olen siis naispuolinen. Silloin ei tajuttu, että karmee loukkaushan tuo on. Oli kai liikaa muuta mietittävää.
Milloin maailmasta tuli tällainen, että ihmiset loukkaantuu väärinsukupuolittamisesta? Mikä on oikein mennyt pieleen?
Se on tiedevastainen kommentti. Kyseessä on nainen (eli ihminen, jonka biologinen sukupuoli on nainen!) ja häntä kutsuttiin pojaksi. Se on tiedevastaista. Se tässä ihmisiä sapettaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudessani oli ihan tavallista että joku naapurin setä puhutteli muka vitsikkäästi, että mitäs poika tietää? Olen siis naispuolinen. Silloin ei tajuttu, että karmee loukkaushan tuo on. Oli kai liikaa muuta mietittävää.
Milloin maailmasta tuli tällainen, että ihmiset loukkaantuu väärinsukupuolittamisesta? Mikä on oikein mennyt pieleen?
Kaikista suurin synti nykyään on oikeinsukupuolittaminen.
Vierailija kirjoitti:
UK:n vankitilastojen mukaan transnainen on todennäköisemmin raiskaaja kuin normaalit miehet.
Ja nyt nämä halutaan tuoda väkisin sinne oman kuntosalin pukeutumis- ja suihkutiloihin. Samoin sinne oman työpaikan tiloihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
UK:n vankitilastojen mukaan transnainen on todennäköisemmin raiskaaja kuin normaalit miehet.
Ja nyt nämä halutaan tuoda väkisin sinne oman kuntosalin pukeutumis- ja suihkutiloihin. Samoin sinne oman työpaikan tiloihin!
Vihreät, demarit ja vassarithan tätä kannattavat ihan täysillä.
Vierailija kirjoitti:
Kutsun leikkipuistossa muita lapsia kavereiksi tai lapsiksi, ei ole tarvetta heitä sukupuolittaa eikä lapsista tosiaan välttämättä sukupuolta erotakaan. Olen oman taaperon kanssa huomannut, että jos pinkki ja röyhelöt puuttuvat niin kanssaihmiset olettavat kyllä pojaksi. Hän on tyttö mutta en itse oikein välitä linkistä/vaaleanpunaisesta, joten hänellä on enimmäkseen aika neutraalin värisiä vaatteita. Ei mielestäni kuitenkaan erityisen poikamaisia vaatteita ole esim. punainen, keltainen ja vihreä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten ihmiset nykyään loukkaantuvat niin hirveästi, jos heidän oletetaan edustavan jotakin sukupuolta, rotua tai seksuaalista suuntautuneisuutta? Ei kenenkään olettaminen ketään haavoita.
Kyllä lapselle voi tulla paha mieli jos oletetaan väärän sukupuolen edustajaksi. Muistan ala-asteella että kaverini suunnilleen traumatisoitui, kun häntä luultiin pojaksi vaikka oli tyttö. Ei se kaikille lapsille varmaan mikään paha paikka ole mutta osalle voi olla.
Osa lapsista nyt voi ahdistua mistä hyvänsä. Silloin on vanhempien asia parantaa niiden perusturvallisuutta.
Maailma ei vaan voi toimia niin, että kaikki kulkee koko ajan kuin munankuorilla, ettei joku ansarikukkanen häiriinny. Neutraalin peruskohteliaisuuden pitäisi riittää.
Aika moni lapsi muuten ahdistuu ja kokee suoranaista kipua kovista äänistä. Silti ei rummuteta sitä, että päiväkodissa voisi olla desibelimittarit, ja lapet opetettaisiin leikkimään rääkymmättä suureen ääneen koko ajan. Oi ei, vaikuttaa siltä että ne opetetaan siellä huutamaan niin kovaa kuin keuhkoista lähtee, ainakin tuon meidän naapurissa olevan päiväkodin perusteella. Vaikka on ihan tutkimustietoa siitä, miten melu lisää sv-tautien riskiä niilläkin, jotka eivät siitä huomaa kuormittuvansa.
Aika pientä minun mielestäni jotkut promillen murto-osan väärinsukupuolitusloukkaantumiset koko yhteiskunnalle aiheutetun meluhaitan rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi tuostakin jutusta nyt on mieli pahoitettu, hyvin ja napakasti kirjoitettu. Mutta kai se niin on, että tietynlainen olettaminen on meillä geeneissä, ja tuntuu, että joillakin on (varsinkin nykyään, kun ei nyt saada olla tyttöjä eikä poikia plaaplaaplaa) vielä keskimääräistä kovempi tarve päästä sukupuolittamaan kanssaihmisiä. Noista esimerkin liukumäkitilanteista pääsee hyvin helpolla, kun pyytää sitä omaa lastaan odottamaan vaikkapa sanomalla "annetaan hänen (ts. liukumäessä olevan) laskea ensin, sitten on sinun vuorosi". Tadaa, eläköön kielemme neutraalit pronominit!
Ja kyllä, varsinkin pieni lapsi voi kokea loukkaavana sen, että häntä ei ns. tunnisteta. Oma identiteetti vasta rakentuu, ja lapsi näkee itsensä paljon muiden silmin. Meillä kävi juuri hiljattain tämä tyypillinen hiustenpituushämmennys. Omista lapsista vanhempi on ekaluokalla ja pienempi vielä päiväkoti-ikäinen. Pojalla on tällä hetkellä pidemmät hiukset hartioille asti, kun tyttö taas halusi leikkuuttaa omansa polkaksi. Oltiin bussilla menossa synttäreille, tytöllä oli oikein kunnon rimpsuhörhellykset päällä, pojalla lippis, tummat shortsit ja vaalea pikeepaita, eli oikein perinteiset "sukupuolitetut" vaatteet. Mutta niin vaan vastapäätä istunut täti puhui kovaan ääneen tytöistä. Kun ne hiukset :D Hetken aikaa lapsia katseltuaan alkoi yhtä kovaan ääneen pahoitella, että ohhoh, sehän taitaakin tuo toinen olla poika... Olisi antanut olla vaan, niin olisi lapsilta mennyt ohi koko tilanne melkein huomaamatta.
Noin ylipäätään minulta menee kyllä ihan ohi, mikä siinä on niin kamalaa, jos ei enää automaattisesti tyrkättäisi ihmisiä tiettyihin muotteihin vaikkapa joidenkin satunnaisten ulkoisten seikkojen perusteella. Ketään ei ole kielletty olemasta sukupuolensa edustajia. Tytöt saa edelleen leikkiä nukeilla ja pojat autoilla ja se on aivan fine. Mutta samaan aikaan on ihan yhtä oikein, jos poika kärrää nukkea vaunuissa ja pukeutuu pinkkiin, tai tyttö järjestää kiihdytyskisat pikkuautoille traktoripaitaan pukeutuneena. Meissä kaikissa on sekä perinteisesti feminiinisiksi että maskuliinisiksi katsottuja piirteitä, kenessä enemmän, kenessä vähemmän. Annetaan lasten kasvaa omiksi persoonikseen, kiitos.
Kyllä, se on ihan ok olla omanlaisensa persoona. Silti ei ole mitään väärää siinä että kutsuu ihmisiä tytöiksi, pojiksi, naisiksi, miehiksi sillä sukupuoli on todellinen, fyysinen tila ja sukupuolella ON merkitystä, vaikka itse-identifiaatiota kannattavat muuta väittävätkin.
Nimenomaan siksi että sillä ON merkitystä, ei pitäisi suotta olettaa lapsen sukupuolta. Ellei ole täysin 100% varma. Helpommalla pääsee kun ei oleta kenestäkään. Tytöistä ja pojista, miehistä ja naisista jne voi puhua niissä yhteyksissä kun sukupuoli on varmasti tiedossa.
Ihmiset tulevat aina olettamaan jotain (toisistaan). Sen kanssa täytyy oppia elämään. Tuomitseminen ja arvostelu on sitten eri asia.. mutta jokaisella on toisaalta myös oikeus mielipiteeseen, vaikkei olekaan oikeus syrjintään tai nimittelyyn. Mutta mielipiteeseen on.
Mutta tarvitseeko tarhaikäisen lapsen sukupuolesta muodostaa mielipidettä hiusten pituuden tai toppahaalarin värin perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko joku pakottamassa miehiä naisten pukutiloihin?
Mistä työpaikan tiloista puhut?
Oletko väärässä ketjussa kenties?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitinkö että olen niin tekemässä?
Totta, etpä kyllä. Avaisitko vielä, mitä tarkoitat keskustelun kontekstissa sillä, että "Se on voivoi jos loukkaantuu. Kyllä ihmisillä sananvapaus pitää olla." Keskustelun aihe siis on, että ei pidä sanoa hetken mielijohteesta lasta pojaksi/tytöksi, koska se voi loukata.
Aivan, enpä niin.
Tarkoitan tekstilläni juuri sitä, mitä siinä halutaankin viestiä. Transupakotus ei voi mennä ihmisten sananvapauden ja ilmaisun vapauden ylitse. Tokikaan ketään ei tahallaan hyvien käytöstapojen mukaisesti kannata alkaa loukkaamaan, mutta myös kuulijalla on jonkinlainen vastuu suodattaa asioita jos joku vahingossa erehtyy kutsumaankin tytöksi/pojaksi ja jos se ei satu miellyttämään.
Eli sillä kolmivuotiaalla tytöllä on ihan oma vastuu suodattaa, jos kutsut häntä pojaksi, koska hänellä on sininen paita? Kolmivuotiaalla transutytöllä? Vai mistä tämä trans-asia ilmestyi kommenttiisi, kun se ei ole ketjun aihe?
Vai olisiko kuitenkin parempi harkita edes siellä leikkipuistossa miten käytät "sananvapauttasi"?
Setan ja muiden transjärjestöjen määritelmän mukaan transius on sukupuolen epätyypillistä ilmaisemista. Pinkki ja barbit pojalla tekevät transtytön ja neuvolaohjeissa tytön raisut leikit ovat maskuliinisuuden ilmaisua. Ei kuulosta kovin edistykselliseltä.
Kuulostaa homofoobiselta.
Homoseksuaaliset lapset kokevat usein sukupuoliristiriitaa lapsuudessaan ja se menee jopa 90 prosentilla ohi murrosiän myötä. Olisi valtava tragedia transiuttaa ketään sukupuolen epätyypillisen ilmaisun perusteella. Myös autismikirjon tytöt ovat transiutusuhan alla.
Poikani 12v on pitkätukkainen, siro ja kaunispiirteinen, ja edelleen häntä luullaan välillä tytöksi. Häntä vain naurattaa =) Hyvä itsetunto lähtee kotoa, siitä että lapsi on rakastettu sellaisena kuin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä jutussa puhuttiin lapsista leikkipuistoissa. Pitkätukkainen poika on edelleen poika, vaikka miten haluaisit häntä nimittää.
Seksuaalinen väkivalta ei liity asiaan.
Otahan jo lääkkeesi.
Miksi pitkätukkainen poika on poika, mutta pitkätukkainen meikkaava mies onkin nainen?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti. Jos siis olisi pakko jotenkin kutsua. Niin oletus on, että tummemmissa vaatteissa oleva lyhyttukkainen on poika ja kirkkaammissa vaatteissa pitkähiuksinen on tyttö.
Se on sitten vanhempien vika, jos arvioni menee pieleen ja lapsi siitä traumatisoituu. Kukaa käskee pukea värit väärinpäin?
1980-luvulla kuljettiin sen värisissä haalareissa, mitä sisarukselta tai serkulta oli jäänyt pieneksi, ja kaikilla oli patatukka. Ei ollut ongelma sen ajan aikuisille eikä lapsille, eikä minua ikinä sukupuolitettu väärin.
Jos sinulla on tarve lokeroida tuntemattomia lapsia vaatteiden värin mukaan, se kertoo vain sinusta itsestäsi.
Minkähän takia minua luultiin 80-luvulla useinnpojaksi, kun kuljin isoveljen vanhoissa vaatteissa? Olisiko selitystä?
Näytät muuten pojalta tms. Minä kuljin 80-luvulla serkkupoikien vanhoissa vaatteissa, tai isosiskoni vanhoissa 70-luvun ruskeissa lastenvaatteissa. Kukaan ei KOSKAAN luullut minua pojaksi, vaikka äiti leikkasi tukkani itse keittiösaksilla ja jälki oli sen mukaista.
Kerran minut on kyllä väärinsukupuolitettu. Siskoni luuli minua takaapäin meidän isäksi, kun olin lainannut isän pilkkihaalaria ja oli huppu päässä. En loukkaantunut.
Tämä kuvio on muuten jotenkin tosi koominen. Minä olen naiseksi tosi roteva ja harteikas, näytän ruumiinrakenteeltani merkittävästi maskuliinisemmalta kuin useimmat näkemäni transmiehet (olen alalla, jonne päätyy töihin kaikenlaiset ongelmatapaukset ja outcastit, joten kaikenlaista on tullut nähtyä. ) Pidän myös todella paljon miesten vaatteita ja kenkiä, koska ne istuu minulle paremmin (koska edellämainittu ruumiinrakenne) ja on yleensä paremmin tehtyjä.
Kukaan ei ole silti hetkeäkään kuvitellut, että olisin mitään muuta kuin heteronainen. Olen usein miettinyt, että ihmisten gaydar on ilmeisen tarkka, koska yksikään lesbo ei ole koskaan yrittänyt minua, mutta miehet sitäkin enemmän -vaikka päälläni olisi miesten tumma puku.
Olenkin sitä mieltä, että jonkinlainen "väärinsukupuolittaminen" on mahdollista vain silloin, kun ihminen ei itsekään tiedä, mitä on. Ihmistä, joka on lujasti oma itsensä, ei voi väärintulkita. Ja jos se harvinainen sattuisikin esim. heikkojen valaistusolosuhteiden tai pilkkihaalarin, tuon vaatteista demokraattisimman, tähden, itsestään varma ihminen ei piitaa hittojakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi tuostakin jutusta nyt on mieli pahoitettu, hyvin ja napakasti kirjoitettu. Mutta kai se niin on, että tietynlainen olettaminen on meillä geeneissä, ja tuntuu, että joillakin on (varsinkin nykyään, kun ei nyt saada olla tyttöjä eikä poikia plaaplaaplaa) vielä keskimääräistä kovempi tarve päästä sukupuolittamaan kanssaihmisiä. Noista esimerkin liukumäkitilanteista pääsee hyvin helpolla, kun pyytää sitä omaa lastaan odottamaan vaikkapa sanomalla "annetaan hänen (ts. liukumäessä olevan) laskea ensin, sitten on sinun vuorosi". Tadaa, eläköön kielemme neutraalit pronominit!
Ja kyllä, varsinkin pieni lapsi voi kokea loukkaavana sen, että häntä ei ns. tunnisteta. Oma identiteetti vasta rakentuu, ja lapsi näkee itsensä paljon muiden silmin. Meillä kävi juuri hiljattain tämä tyypillinen hiustenpituushämmennys. Omista lapsista vanhempi on ekaluokalla ja pienempi vielä päiväkoti-ikäinen. Pojalla on tällä hetkellä pidemmät hiukset hartioille asti, kun tyttö taas halusi leikkuuttaa omansa polkaksi. Oltiin bussilla menossa synttäreille, tytöllä oli oikein kunnon rimpsuhörhellykset päällä, pojalla lippis, tummat shortsit ja vaalea pikeepaita, eli oikein perinteiset "sukupuolitetut" vaatteet. Mutta niin vaan vastapäätä istunut täti puhui kovaan ääneen tytöistä. Kun ne hiukset :D Hetken aikaa lapsia katseltuaan alkoi yhtä kovaan ääneen pahoitella, että ohhoh, sehän taitaakin tuo toinen olla poika... Olisi antanut olla vaan, niin olisi lapsilta mennyt ohi koko tilanne melkein huomaamatta.
Noin ylipäätään minulta menee kyllä ihan ohi, mikä siinä on niin kamalaa, jos ei enää automaattisesti tyrkättäisi ihmisiä tiettyihin muotteihin vaikkapa joidenkin satunnaisten ulkoisten seikkojen perusteella. Ketään ei ole kielletty olemasta sukupuolensa edustajia. Tytöt saa edelleen leikkiä nukeilla ja pojat autoilla ja se on aivan fine. Mutta samaan aikaan on ihan yhtä oikein, jos poika kärrää nukkea vaunuissa ja pukeutuu pinkkiin, tai tyttö järjestää kiihdytyskisat pikkuautoille traktoripaitaan pukeutuneena. Meissä kaikissa on sekä perinteisesti feminiinisiksi että maskuliinisiksi katsottuja piirteitä, kenessä enemmän, kenessä vähemmän. Annetaan lasten kasvaa omiksi persoonikseen, kiitos.
Kyllä, se on ihan ok olla omanlaisensa persoona. Silti ei ole mitään väärää siinä että kutsuu ihmisiä tytöiksi, pojiksi, naisiksi, miehiksi sillä sukupuoli on todellinen, fyysinen tila ja sukupuolella ON merkitystä, vaikka itse-identifiaatiota kannattavat muuta väittävätkin.
Nimenomaan siksi että sillä ON merkitystä, ei pitäisi suotta olettaa lapsen sukupuolta. Ellei ole täysin 100% varma. Helpommalla pääsee kun ei oleta kenestäkään. Tytöistä ja pojista, miehistä ja naisista jne voi puhua niissä yhteyksissä kun sukupuoli on varmasti tiedossa.
Ihmiset tulevat aina olettamaan jotain (toisistaan). Sen kanssa täytyy oppia elämään. Tuomitseminen ja arvostelu on sitten eri asia.. mutta jokaisella on toisaalta myös oikeus mielipiteeseen, vaikkei olekaan oikeus syrjintään tai nimittelyyn. Mutta mielipiteeseen on.
Mutta tarvitseeko tarhaikäisen lapsen sukupuolesta muodostaa mielipidettä hiusten pituuden tai toppahaalarin värin perusteella?
Ihmiset nyt vain tekevät kaikenlaisia oletuksia. Ihmisen ajattelu perustuu mallioppimiseen ja stereotypioihin. Ei se ole sen vakavampaa. Voi ihan hyvin vain korjata, että kyseessä on poika tai tyttö.
Johan meitä seitsemän vuotta sitten valistettiin, että ne maahan juuri tulleet parrakkaat äijät älypuhelimineen on "lapsia" ja heitä jopa pistettiin samoihin koululuokkiin ja urheilujuttuihin meidän peruskoululaisten kanssa. Jos joku uskalsi sanoa suoraa, että aikuisia miehiähän nuo ovat, niin sait hävetä ja sut leimattiin vaikka miksi.
Nyt on sama juttu. Jos sanot, että äijä mekossa on edelleen äijä, niin sut taas leimataan loukkaavilla ja halventavilla nimityksillä ja olet juntti.
Ihan kuin se satu "keisarin uusista vaatteista".
Ihmiset pelkäävät leimautumista "älylliset vajavaiseksi", "vanhanaikaisiksi" ja "änkyrä-persuiksi". Siksi me leikitään mukana tätä "tyttö on poika ja setä on täti"-leikkiä, vaikka selkeästi nähdään tosiasiasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä jutussa puhuttiin lapsista leikkipuistoissa. Pitkätukkainen poika on edelleen poika, vaikka miten haluaisit häntä nimittää.
Otahan jo lääkkeesi.
Miksi pitkätukkainen poika on poika, mutta pitkätukkainen meikkaava mies onkin nainen?
-eri
Onko näin? Damiano David vaikkapa? Entä oletko koskaan käynyt Tuskassa tai edes festarialueen liepeillä?
Transihmiset erikseen. Eivät tuntemani transnaiset edes juuri meikkaa.
Mikä sinua vaivaa? Miksi sillä pojalla ei saa olla pitkää tukkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon tyttöä tytöiksi. Poikaa sanon pojaksi. Oliko tässä joku ongelma?
Ei, tässä ei ollut mitään ongelmaa.
Ongelmaksi jutussa koettiin jos kutsuu tyttöä pojaksi tai poikaa tytöksi.
Ratkaisuksi jutussa kerrottiin, että virheiden välttämiseksi voi kutsua niitä, joiden sukupuolesta ei ole varma, esim kaveriksi tai lapseksi.Saako aikuisia puberteetin läpikäyneitä miehiä ja naisia sanoa miehiksi ja naisiksi, jos he ilmaisevat sukupuoltaan epätyypillisesti? Vain pitäisikö pronominit varmistaa etukäteen?
Suomessa on näppärä hän-pronomini joka käy kaikille, ei tarvitse siis varmistaa mitään :)
Lisäksi ainakin Hämeessä voi aina viitata muihin ihmisiin sanomalla toi tai se. Kovin kätevää. Jos et satu muistamaan kaverisi lapsen sukupuolta tai nimeä "se teiän mukula" käy hienosti.
En. Kutsun lapsia pieniksi henkilöiksi.
Vierailija kirjoitti:
Poikani 12v on pitkätukkainen, siro ja kaunispiirteinen, ja edelleen häntä luullaan välillä tytöksi. Häntä vain naurattaa =) Hyvä itsetunto lähtee kotoa, siitä että lapsi on rakastettu sellaisena kuin on.
Oletukset kyllä vähenevät, kun murrosiän vaikutukset alkavat näkyä. Useimmat lapset ovat murrosikään asti ulkonäöltään androgyynejä.
Otahan jo lääkkeesi.