Jos 120 000 sairaanhoitajan kuukausipalkkaa nostetaan se 1500 euroa, se maksaa vain 2,3 miljardia vuodessa eli 38 euroa kuussa per suomalainen. MINÄ olen valmis maksamaan tuon verran lisäveroa. Terveys ja elämä on rahaa tärkeämpää.
Miettikääs: 38 eurolla kuussa saataisiin Suomen julkinen terveydenhuoltojärjestelmä kuntoon. Pieni hinta siitä, että saa esim. syöpään ajoissa hoitoa.
Tietysti ne ovat erimieltä, joille raha on terveyttä ja elämää tärkeämpää. Mutta väitän, että normaalit ihmiset maksaisivat mielellään noin euron päivässä.
Todellinen lisävero olisi pienempi, koska hoitajilta saatava ansiotulovero kasvaisin merkittävästi.
Kommentit (386)
Täältä vähän realismia palkkatasoon:
"Suurin osa teollisuustyöntekijöistä on teollisuusliiton jäseniä. Teollisuudessa tehdään paljon ylitöitä ja siellä on vähän poissaoloja. Tilastokeskuksen tietojen mukaan vuonna 2020 teollisuusliiton keskimääräinen palkka oli 2600 euroa kuukaudessa, mikä sisältää kaikki ylityöt, vuorotyön lisät ja ikälisät. Sairaanhoitajan alkupalkka ilman lisiä on noin 2600 euroa kuussa kun teollisuudessa yleinen alkupalkka on alle 1900 euroa kuussa."
Vertaa hoitajiin:
"Tilastokeskuksen tietojen mukaan vuonna 2020 sairaanhoitajan keskimääräinen ansiotaso palkanlisineen oli kuntasektorilla 3207 euroa kuussa. Valtion palveluksessa sairaanhoitajan keskiansio oli 3474 euroa kuukaudessa."
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kimmo-hantunen/teollisuuteen-verrattun…
Aloittaja ei ota huomioon että veronmaksajia on maassa huomattavasti vähemmän kuin asukkaita eli summa on suurempi. Ja noin laskettunakin meidän 5h perheessä 5*38e eli 190e/kk on aika iso summa.
Minä en ole valmis maksamaan 23000 € isopehvaisilla hoitsuille. Käytännössä olen saanut tähän ikään mennessä neuvolapalvelut ja muutamat verikokeet.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa töissä käyviä ihmisiä on n. 2,6 miljoonaa. He tekevät siis itse rahansa, eivät saa sitä valtiolta.
(2 300 000 000 / 2 600 000) / 12 = 73,7€/kk.
Joo, en ole valmis maksamaan teidän palkankorotuksianne.
Palkan sivukulut päälle niin mennään yli satasessa.
Tuollaisia vain 38 e / kk myyntipuheita kuullessa / lausuessa on hyvä pitää mielessä sekin, että muitakin muutaman kympin lisäkustannuksia on tulossa ja on jo tullut - yhteensä niistä kertyykin iso summa pulitttavaksi. Milloin mitäkin on samalla logiikalla perusteltu. Ja kuten jo aiemmin on todettu, 1500 euron korotus btuttopalkkaan maksaa ihan jotain muuta 1500 e.
Saas nähdä kuinka tuo umpisolmu lopulta aukeaa. Yksityisellä puolella korotuksia pystytään siirtämään hintoihin & osa poruukasta saneerataan ulos muutaman vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös palomiehillä on pienet palkat, vaikka kyseessä on ihmishenkiä pelastava työ. Heillekin tarvitaan palkankorotus. Ja monelle muullekin ammattiryhmälle.
Älä jankuta, Hoitajat on nyt se mikä korjataan. Tuo hajota ja hallitse-tekniikka on niin väsynyttä.
Muut kunta-alan työntekijät ovat jatkuvasti joustaneet hoitajien puolesta. Meillä on huutava pula tekijöistä myös vaka-alalla, kohta opettajistakin.
Mutta hoitajat ne jaksaa uhriutua, ulista ja kiristää kaiken aikaa, kun mikään ei riitä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja saa hoitajan palkkaa ja lääkäri lääkärin palkkaa. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Hoitaja ei voi saada lääkärin palkkaa....
Miksei muka ? Hoitajan työ on jopa vaativampaa, kun hän auttaa lääkäriä ja tekee haastavia tiktok videoita 2h kahvitunneilla.
Niinpä, tiktok on täynnä näiden videoita. Saman ajan jos käyttäisi tekemällä vaikka ylitöitä, niin pääsisi 5000€/kk ansioihin.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan sairaanhoitajia, kuten kaikki rehelliset suomalaiset, mutta se ei kuitenkaan ole mikään yliopistotutkinto.
Nykyinen 3 tonnin palkka on aivan riittävästi.
Ei olekaan, onko joku väittänyt niin? Se on alempi korkekoulututkinto. Kolmen tonnin palkkaa ei myöskään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan sairaanhoitajia, kuten kaikki rehelliset suomalaiset, mutta se ei kuitenkaan ole mikään yliopistotutkinto.
Nykyinen 3 tonnin palkka on aivan riittävästi.
Ei olekaan, onko joku väittänyt niin? Se on alempi korkekoulututkinto. Kolmen tonnin palkkaa ei myöskään ole.
Palkkaa ne on lisätkin, ei niitä veroteta pääomatulona, vaikka kuinka valehtelisit.
Eutanasia niin ei tarvitse ollenaan sairaanhoitajia. Kansantalous paranee erittäin paljon.
Laskepas Uuno uudestaan paljonko kulu on töissä oleville, koska he sen veroistaan maksavat. Ei jokainen suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
hoitajat ei ole mikään erityisryhmä, ihan kaikkien alojen palkkoja tulisi nostaa tuntuvasti. Elinkustannukset ovat kasvaneet räjähdysmäisesti ja palkkojen kehitys on junnannut ainakin 20 vuotta paikallaan.
Tämä johtuu siitä että 2000-luvulla inflaatio on ollut vähäistä. Nyt alkoi kova inflaatio niin 5% korotuksetkaan ei auta
Ja jos vähän katselisit tilastoja niin huomaisit että monilla aloilla palkkataso on kasvanut reilusti.
Kyllähän hoitajien palkkaa voitaisiin nostaa vaikka 20 %. Sillä edellytyksellä, että sitten 20 % hoitajista irtisanotaan ja ne jäljelle jääneet tekevät työnsä entistä tehokkaammin. Näin se toimii vaikkapa teollisuudessa, työstä maksetaan lisää kun tuottavuus paranee. Viime vuosikymmeninä teollisuustyöntekijän tuottavuus on pyöreästi seitsenkertaistunut, kun hoitajan on ainoastaan puolitoistakertaistunut. Hoitajat siis tienaavat itse asiassa aivan liikaa tekemisensä laatuun nähden. Tämä ei tietysti ole hoitajien vika, vaan pulskan julkissektorin johdon. Mutta ikävä kyllä lisärahan syytäminen sektorille vain pahentaa ongelmaa, ei ratkaise sitä.
haha muuten hieno idea, mutta velkaa tehdään jo valmiiksi 18 miljardia vuodessa. Joten ei jatkoon!
Sen palkan nostaminen ei auta yhtään mitään! Ongelmahan on se, että niillä on liikaa töitä, ovat liian kuormittuneita ja joutuvat mm. tämän takia sairaslomille. Ei sitä, että sairaanhoitajia on liian vähän ratkaista sillä, että nykyisille maksetaan sitten vain lisää rahaa!
Ei tuo muutu miksikään sillä, että sairaanhoitajille maksetaan lisää rahaa! Se raha pitää laittaa uusiin virkoihin, aloituspaikkojen kasvattamiseen ja työ järkeistämiseen esim. paremmilla tietoteknisillä ratkaisuilla!
Viime kevään yhteishaussa hoitoalalle haki 30 000 henkilöä, jotka eivät saaneet opiskelupaikkaa. Eli alalle olisi kyllä tulijoita, mutta niitä ei nyt kouluteta.
Vierailija kirjoitti:
Nettokuukausituloni on 900 euroa/kk. Olen valmis maksamaan 10 euroa/kk, että sairaanhoitajat saavat paremman palkan. Valitettavasti enempään en pysty, kun nytkin on jo niin tiukkaa maksujen kanssa.
Tuli mieleen, paljonkohan FORTUMIN toimitusjohtaja voisi avittaa sairaanhoitajia/kk, kun hänellä on kuitenkin palkka 125.000 KUUKAUDESSA.
Rytkönen voi maksaa nuo kympit puolestasi.
-Hoitajien ammattiliitto Tehyn puheenjohtajan Millariikka Rytkösen kuukausipalkkaa on nostettu yli 30 prosenttia lähes 15000 euroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän tavallisten kansalaisten tehtävä ole laskea mistä mikin on pois.
Emmehän me mieti mistä lääkärien palkat on pois ja mistä rahat saatu tai mistä on pois ylikorkeat sosiaalituet kun monet nostelee 5-6 tonnin kela tukia jne jna
Laitetaan nyt vielä linkki, ettei tarvitse itse "ei ole totta"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3ccdee0f-1e99-43e1-b30a-efecec6a881d
tällaiset jättituet voisi hyvin leikata ja laittaa suoraan hoitajien palkkoihin, tästä juuri näkee, että sitä rahaa on vaikka kuinka ja paljon, sanoihan Lintilä itsekin "kyse on vain tahtotilasta"
Itse saan lähes 5000€ euroa kelalta kuukaudessa. Se johtuu siitä, että olen yh. Summa ei ole kuitenkaan suuri yhtä henkilöä kohdin, ei lapsia voi jättää heitteelle, vaikka joidenkin mielestä tuet ovat liian suuria. Mieti mitä lapsiin kuluu, ei se ilmaista ole.
Palkankorotuksen jälkeen pitäisi hoitajien mukaan tulla ryntäys alalle, joten ei tuo summa riitä.
Minun puolesta voidaan toteuttaa vaapaaehtoisvero mitä saa maksaa niin paljon kun haluaa ja se lisätään julkisen puolen palkkoihin. Itse en tule maksamaan senttiäkään ylimääräistä
Lisäksi ap:n laskelmassa on pilkkuvirhe ja summa per kansalainen on oikeasti kymmenkertainen. Summa kasvaa edelleen kun huomioidaan se, että palkankorotuksen myötä myös muut työnantajan kulut huomioidaan. AP:n laskelma on siis virheiden lisäksi perusajatukseltaankin todella roima yksinkertaistus.