Inhoan rakennettua taloamme
Onko kellään muulla samaa tilannetta? Vuonna 2015 valmistunut talo ja kaikki on siinä perseellään. 27 vuotiaana mistään mitään tietämättä tämmönen paskan mallinen talo piti rakentaa. Mahdollisuudet olis ollu vaikka mihin paljon järkevämpään malliin, mutta valittiin ja muokattiin vielä päin persettä talomalli MUKA mieleiseksi.. tämä on tontilla aivan väärässä paikassa, ikkunasta koljotetaan tyhmästi pihalle niinkö näyteikkunasta, takka on tyhmästi keskellä taloa mikä ei lämmitä. Lasten huoneet on tyhmästi suunniteltu, ruma käytävä kun tulee taloon sisälle.. keittiössä on vähä tilaa. Koko ajan haukun tätä taloa ko kaikki on huonosti ja väärin, vituttaa niin paljo.. Mulla on havainnollistamisen kans suuria ongelmia enkä yhtään osanu aatella miten talon pohjapiirustus toimii käytännössä. Sisustaa en osaa myöskään yhtään.. täsä virheesä pitää nyt lopun elämää kärsiä
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole provo, kärsin oikeasti asian kanssa. Mielestäni tämä on niin huonosti suunniteltu (oma virhe, omat huonot päätökset) asutaan pienellä paikkakunnalla missä ei niin vain myydä taloa ja tehä uutta.. aina kun menen muille kylään katson vain kateellisena että kuin paljon paremmin muut ovat osanneet tehdä eri ratkaisut
Kiitos kaikille kannustavista kommenteista ja ideoista. Pelkäämpä ettei asiaa kuitenkaan sisustussuunnitteilja ratkaise kun kaikki on jo pohjia myöten huonosti tai väärinpäin.
Yksi ratkaisu joltain tuohon että näyteikkunaongelman poistaa kun laittaa puita eteen. Ei toimi, koska puut rehevimmillään kesällä jolloin ei muutenkaan sisältä niin paista ulos. Suuren osan vuodesta puut pystyyn kuolleita tikkuja mitkä ei pimeinä aikoina suojaa mitään jos olohuoneessa valot.. mitään pensasaitaa ei kiinnosta laittaa
Kärsitään
Ap
Asioille voi aina jotain.
Näkösuojaksi käy myös ikivihreät kasvit, piharakennukset, säleikköaidat jne.
Sisätiloja on aika helppo muuttaa.
Väliseinän siirto tai rakentaminen on aika pieni muutos. Lattiapinnat joutuu kyllä laittamaan ja seinät maalaamaan, mutta työtähän se vaan on.
Olisitpa, kultaseni, kuunnellut silloin taloa suunnitellessamme myös minua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä asun 80 vuotta vanhassa talossa. Joskus ne osasi.
Itse en taloa suunnittelisi, sehän jää pahimmassa tapauksessa perikunnan riesaksi.
Todennäköisyys, että 80 vuotta sitten rakennettu talo -yleisesti- vastaisi tiloiltaan nykyihmisen tarpeita on kyllä haastavan pieni.
Olen eri mieltä tästä. Yleensä näin vanhoissa taloissa jokainen huone oli erillinen (eli ovellinen) ja monikäyttöisiä. Olen nyt huomannut väliovellisuuden edun; osaa huoneista voi pitää kylmempänä kuin muita. Talot sijoitettiin järkevästi ilmansuuntien kannalta (aurinko paistaa aina kulloinkin edullisimmasta suunnasta kuhunkin huoneeseen), ainakin tämä minun noin 80 vuotias taloni. Piha on kaunis ja tilava, tontti iso.
Rintamamiestaloissa yleensä siis paljon erillisiä huoneita ja huonekoot ovat olleet isoja; toisin kuin nykytaloissa, joissa huoneet ovat vain minimimääräyksen mukaisia epäkäytännöllisiä pikkukoppeja ja epäkäytännöllisillä isoilla ikkunoilla (kesällä aurinko porottaa koko alalta sisään, talvella hohkaavat taas kylmää ilmaa).
Minun talossani on yläkerrassa 3 isoa (ja jokainen erikokoinen kuitenkin) makuuhuonetta ja oma iso vessa, jossa suihku. Tätä suihkua nyt juuri ei käytetä koska vesieristykset vielä 80-luvulta mutta on se siellä hätävaralla. Sekä tilassa on pyykkikone ja tilaa silti vaikka kuinka paljon vielä hyllyille/tavaroille jne. Lisäksi löytyy vielä iso ns kylmävinttitila varastoksi.
Alakerrassa 1 ns päämakuuhuone (kaikkein isoin), iso keittiö, koko talon keskellä iso takka (varaavaksi vaihdettu ja lämmittää joka suuntaan), suihku+sauna tila jossa pesukoneet, erillinen iso WC sekä 2 isoa oleskeluhuonetta (toinen kai alunperin ollut alakerran toinen makuuhuone?) sekä uusi erillinen iso eteisosa.
Harmittaa kyllä nyt, että ollaan purettu 2000-luvun alussa alakerrasta osa väliseinistä ja poistettu ovia avoimuuden takia. Olisi niin helppo säästää lisää lämmityskuluissa kun voisi edelleen laittaa vaan oven kiinni myös alakerrassa ja lattialämmitystä pienemmälle, tiloissa joissa ei kokoaikaisesti oleskella. Taloon onneksi aikoinaan rempattu maalämpö sekä lämmitysjärjestelmä uusittu, ulko-ovet ja kaikki ikkunat vaihdettu nykyaikaisiin sekä eristetty yläpohjaa. Sinänsä lämmityskulut ovat tälle kohtuulliset mutta mikäli huonetilat olisivat edelleen kaikki ovellisia, saisi säästettyä lisää helposti.
Etätyötilaa on runsaasti mikä onkin nykyaikana onni koska mm. me molemmat puolisoni kanssa tehdään vain kotoa päin töitä. Silti taloon jää edelleen tilaa jokaiselle kolmelle lapselle koulun jälkeen rauhassa omissa tiloissaan touhuta niin että työrauha ei häiriinny.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole provo, kärsin oikeasti asian kanssa. Mielestäni tämä on niin huonosti suunniteltu (oma virhe, omat huonot päätökset) asutaan pienellä paikkakunnalla missä ei niin vain myydä taloa ja tehä uutta.. aina kun menen muille kylään katson vain kateellisena että kuin paljon paremmin muut ovat osanneet tehdä eri ratkaisut
Kiitos kaikille kannustavista kommenteista ja ideoista. Pelkäämpä ettei asiaa kuitenkaan sisustussuunnitteilja ratkaise kun kaikki on jo pohjia myöten huonosti tai väärinpäin.
Yksi ratkaisu joltain tuohon että näyteikkunaongelman poistaa kun laittaa puita eteen. Ei toimi, koska puut rehevimmillään kesällä jolloin ei muutenkaan sisältä niin paista ulos. Suuren osan vuodesta puut pystyyn kuolleita tikkuja mitkä ei pimeinä aikoina suojaa mitään jos olohuoneessa valot.. mitään pensasaitaa ei kiinnosta laittaa
Kärsitään
Ap
Asunto ei mene kaupaksi, jos ette laita myyntiin. Aloittakaa siitä.
Jostarkoitus on elää siinä loppuelämä, myykää vanha ja rakentakaa uusi.
Serkullani oli paksu leikekirja, mihin keräsi unelmat.
Niiden kanssa talotehtaalle ja sitten arkkitehdille.
Eiköhän kaikkien talot ole rakennettu....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takka keskellä taloa lienee se järkevin paikka. Enkä tiedä taloa, jonka ikkunoista ei katsottaisi pihalle, minne siitä pitäisi katsoa?
Mietin aivan samaa. Takka keskellä asuntoa auttaa lämmittämään monta huonetta. Jos on niin suunniteltu. Siksi aidoissa rintamamiestaloissa takka on keskellä asuntoa.
Ikkunat voi olla huonosti sijoiteltu. Ja usein onkin.
Joo niinhän nuo takat töräytetään pakettitaloissa keskelle "lämmityssyistä"
Viis siitä ettei olohuonetta voi enää sisustaa fiksusti, takka jää sohvan taakse tai 99% varmasti joudut istumaan selin ikkunaan jos katsot takkaa. Typerin mitä olen nähnyt on takka melkein eteisessä.
Talon suunnittelu vaatii todella paljon hahmotuskykyä. Meillä on takka sijoitettu siten että se on keskitetysti olohuoneen ja keittiön välissä (2 puoleinen). Sohva on sijoitettu siten että siinä istuessa näkee oikealla takan, vasemmalla valtavasta ikkunasta puutarhan ja tv on suoraan edeasä. Ei tarvitse kurotella mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki uudet talot huonosti suunniteltuja,vaikka ois "arkkitehdin suunnittelema".
Hyvin harvoissa on olkkaria mihin saa telkun ja sohvan yms.
Ja se saareke keittiössä tekee entistä ahtaammaksi ja ärsyttää vaan mennä ympäri pöytään..
Olen katsonut myynnissä olevia taloja varmaan 15 vuotta,pohjoisessa siis, ja en yhtäkkiä muista yhtään erittäin hyvä pohjaa, joitain yksittäisiä hyviä ollut mutta lähes 100% huonoja.
Ja varmasti toista tuhatta pohjaa nähnyt.
Tuo telkkari ja sohva on todellakin totta, monista olohuoneista puuttuu nykyään se, että olisi 2 vastakkaista seinää, toinen jolle saa sohvan ja toinen jolla saa telkkarit tai vastaavat ja sohvaa ei todellakaan voi laittaa mihinkään ikkunalle tai keskelle huonetta.
Katsooko joku nykypäivänä vielä telkkaria?
Meillä on tänä vuonna valmistunut talo, eikä tarvinnut suunnitella puolta taloa television ympärille, kun ei telkkaria ole ollenkaan.
Elämässä on se paljon muutakin tehtävää kuin röhnöttää sohvalla katsoen jotain TTKta
Ukko40 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki uudet talot huonosti suunniteltuja,vaikka ois "arkkitehdin suunnittelema".
Hyvin harvoissa on olkkaria mihin saa telkun ja sohvan yms.
Ja se saareke keittiössä tekee entistä ahtaammaksi ja ärsyttää vaan mennä ympäri pöytään..
Olen katsonut myynnissä olevia taloja varmaan 15 vuotta,pohjoisessa siis, ja en yhtäkkiä muista yhtään erittäin hyvä pohjaa, joitain yksittäisiä hyviä ollut mutta lähes 100% huonoja.
Ja varmasti toista tuhatta pohjaa nähnyt.
Tuo telkkari ja sohva on todellakin totta, monista olohuoneista puuttuu nykyään se, että olisi 2 vastakkaista seinää, toinen jolle saa sohvan ja toinen jolla saa telkkarit tai vastaavat ja sohvaa ei todellakaan voi laittaa mihinkään ikkunalle tai keskelle huonetta.
Katsooko joku nykypäivänä vielä telkkaria?
Meillä on tänä vuonna valmistunut talo, eikä tarvinnut suunnitella puolta taloa television ympärille, kun ei telkkaria ole ollenkaan.
Elämässä on se paljon muutakin tehtävää kuin röhnöttää sohvalla katsoen jotain TTKta
Meillä on telkkarit kaikkien makuuhuoneiden seinässä ja keittiössä.. Ei oikeastaan tarvita sitä olohuoneessa lainkaan.
Meillä on olohuoneessa telkkari, muttei sitä ole kukaan avannut taas vuoteen.
Jos joku haluaa katsoa jotain ohjelmia, hän striimaa padille sitä, mitä haluaa katsoa häiritsemättä muuta perhettä.
Minä suunnittelin vuoden verran meidän taloa. Piirsin itse pohjan ja kaikki ja suunnittelin miten huone jako olisi järkevintä ja talon sijoittelu tontille järkevintä. Se oli pitkä prosessi koska halusin ettei sitten kaduta jälkeenpäin ettei mikään talossa toimi ja alan vihaamaan sitä. Ostettiin halpametsätontti pellon vierestä. Hyvä suunnittelu kannatti kyllä ja saimme mieleisen talon vaimoni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Noin käy kun kokemattomat amatöörit alkaa "suunnittelemaan" taloa.
ja kun pohja on paska niin se karkottaa ostajatkin aika hyvin. Ei ole ensimmäinen kerta kuin amatööriasuntosuunnittelija luopuu talostaan alle rakennuskustannusten vaikka olisi hartiapankkia mukana.
Kyllä se paskan teko arkkitehdiltäkin onnistuu.
Me maksettiin suunnittelusta ja mitään toiveitamme ei huomioitu.
Sitten suunniteltiin itse ja talotehdas ihmetteli, miten niihin neliöihin on saatu niin käytännölliset ja hyvät ratkaisut.
Talotehtaan inssi teki rakennuskuvat.🤗
Rapatun takan/uunin voi maalata haluamansa väriseksi. Siihen tarkoitukseen on olemassa oma maali, ja ei ole edes vaikea homma.
Esim https://ilvesmaalit.fi/sisamaalit/ilves-takkamaali/ tai https://tikkurila.fi/tuotteet/muuri