Tuntemani sairaanhoitaja puhuu aina epäkunnioittavasti lähäreistä
Mistä tämmöinen viha voi johtua? Olisi kiva kuulla joltain sairaanhoitajilta, että onko ne kaikki lähihoitajat niiiin huonoja sitten.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole ihan vaan tarpeetonta itsensä tehostamista. Yleensä nämä haukkuvat siinä sivussa lääkärin, fyssarin, laikkarin, keittiön, omaisia ja opiskelijoita tietenkään unohtamatta. Monologi päättyy yleensä siihen, että jos kyseinen sairaanhoitaja ei olisi armeliaasti suostunut yksikkönsä palkkalistoille, koko putiikki kaatuisi muutamassa tunnissa.
Joo mun kaverin töissä on tämmönen.
On kuitenkin kaksi vasenta kättä. Ikiknä ei ota vastuuta omista töppäyksistään, joita riittää.
Tuntemani DI puhuu samoin insinööreistä.
Mulla on tällainen tuttu joka akateeminen, sotealalla..haukkui lähärityökaveriaan. Itse olen lähihoitaja niin kyllä ärsytti. Meitä on moneen junaan tietysti, mutta työni olen hoitanut aina hyvin ja ammattitaidolla.
Joten jos on jotain sanomista älä henkilöi koko ammattiryhmää, se on yksinkertaisesti vähä-älyinen lähestymistapa eikä ainakaan kerro korkeakoulutettujen ns. "paremmuudesta". Päinvastoin.
Jos normilähäri ei käyttäytyisi kuin wt ja jos sh:n ei tarvitsisi koko ajan paimentaa heitä työpaikalla niin kunnioitus voisi lisääntyä. Esim. meillä töissä lähärit ovat vähän väliä nakkisuojassa tupakkapaikalla kun pitäisi olla vaippoja vaihtamassa.
Lähihoitajien tulisi tajuta oma asemansa työorganisaatiossa
Te ette ole meidän tasollamme, vaan yhtä porrasta alempana, me käskytämme teitä, ei toisinpäin
Mitä nopeammin oivallatte tämän, sen helpompaa teille itsellennekin
Varmaan kiva työskennellä lähihoitajina jos sairaanhoitajilla on yleisesti tuollainen asenne.
Mistähän johtuu? Jos pääsyvaatimus hoitajaksi on avioton lapsi ja oma avainnauha niin ei siinä paljon voi sosiaalisia taitoja vaatia.
Minäkin olen saattanut joskus sortua epäkunnioittavaan puheeseen kun en kertakaikkiaan ymmärrä miten jotkut asiat voi olla niin vaikeita ja joillain lähäreillä on kertakaikkiaan surkea asenne, ja näitä joudun joskus työssäni ratkomaan. Mutta toisaalta lähihoitajia on monenlaisia, myös niitä aivan loistavia ammattilaisia joitten kanssa on ilo työskennellä. Sama kyllä oikeastaan pätee kaikkiin muihinkin ammattiryhmiin, on niitä hyviä tyyppejä ja sitten niitä hankalia. Oma työnkuvani vaan on semmoinen että ne ongelmatapaukset nimenomaan hoitajien joukosta korostuu.
Jos lähärin ammattia ei olisi niin isolla osalla ihmisistä ei olisi mitään paikkaa työelämässä. Melkein kaikkialla muualla on tosi isot vaatimukset palkkaamiselle.
Jos ihmistä ja hänen työtään arvotetaan hän saa parempaa palkkaa
Tämä näkyy lähihoitajien palkassa että he ovat usein entisiä työttömiä jotka hädin tuskin pääsivät opiskelemaan edes lähihoitajhiksi
Olen tavannut erittäin, sori nyt vaan mutta ammattitaidottomia sairaanhoitajia. Olen itse potilas, ollut vuosia ja välillä on jäänyt haavi auki kun sairaanhoitaja ei ole osannut ottaa esim. kokeita oikein. Taikka on meinannut antaa lääkkeen väärin! Se on helv. pelottavaa itse asiassa jos joudut puuttumaan ammattilaisen tekemisiin. Kun sulle on tehty vuosikausia tietyt kokeet ja tutkimukset niin kyllä siinä pääsee näkemään ties millaisia hoitajia! Sen ymmärtää ettei lähihoitaja osaa eikä saa edes kaikkia juttuja tehdä. Mutta osastolla toimiva sairaanhoitaja ei voi olla poropeukalo! Ja siitä se riemu repeääkin jos joudut puuttumaan ja sanomaan että nyt menee väärin. Hoitaja purkaa vihansa sinuun jatkossa joka kerta kun näette. Ei kiva juttu.
Muistan kun aikoinaan vanha apuhoitaja kysyi että tiedättekö miksi apuhoitajakoulutus on aloitettu.
No, siksi kun sairaanhoitajat "ei pärjää yksin". Tämän voi tulkita miten vaan.
Kaikkia ammattiryhmiä tarvitaan. Monessa paikassa lähihoitaja tekee melkein samoja töitä kuin sairaanhoitatkin. Pitäähän nyt joku raja olla kun on sh lukenut.
Itse työskentelin perushoitajana 25 vuotta eikä juurikaan tullut vastaan sh joka ei olisi työtäni arvostanut.
Mutta ne lähihoitajat jotka opiskelivat sairaanhoitajaksi, heillä puuttui kunnioitus vanhaan ammattiryhmään.
On siinä jotain kummaa. Yksi oma hyvä ystäväni on sairaanhoitaja, ja oikeasti todella mukava ja sydämellinen ihminen. Mutta puhuu niin rumasti työkavereistaan (oli ne sitten lähihoitajia taikka sairaanhoitajia mutta etenkin sijaisista), että olen monesti miettinyt että onneksi hän ei ole työkaverini. Hän on itse tietenkin se osaston paras hoitsu.
Omassa yksikössä lääkevarkauksista on jääneet kiinni lähihoitajat, ei sairaanhoitajat. Elämäntyyli heillä muutenkin on mitä on. Alibista lisätietoa.
Vierailija kirjoitti:
Omassa yksikössä lääkevarkauksista on jääneet kiinni lähihoitajat, ei sairaanhoitajat. Elämäntyyli heillä muutenkin on mitä on. Alibista lisätietoa.
Ei lähihoitaja saa yksinään sinne lääkekaapille mennä. Pitää olla aina sairaanhoitaja+lähihoitaja tai sairaanhoitaja+sairaanhoitaja, jotta lukon saa tageilla auki. Eli jos lähihoitaja on varkauteen syyllistynyt niin siinä on kyllä myös sairaanhoitajalla ollut vähintään huolimattomuutta mukana, kun on laiminlyönyt valvontavelvollisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lähihoitaja saa yksinään sinne lääkekaapille mennä. Pitää olla aina sairaanhoitaja+lähihoitaja tai sairaanhoitaja+sairaanhoitaja, jotta lukon saa tageilla auki. Eli jos lähihoitaja on varkauteen syyllistynyt niin siinä on kyllä myös sairaanhoitajalla ollut vähintään huolimattomuutta mukana, kun on laiminlyönyt valvontavelvollisuutensa.
Öisin tapahtuu kaikenlaista jännää kun sairaanhoitajat ei ole paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kiva työskennellä lähihoitajina jos sairaanhoitajilla on yleisesti tuollainen asenne.
Arvaapa miksi poistuin alalta heti valmistumisen jälkeen.
Nyt saankin kieltäytyä ottamasta työhaastatteluun näitä kitisijöitä :)
Eiköhän se ole ihan vaan tarpeetonta itsensä tehostamista. Yleensä nämä haukkuvat siinä sivussa lääkärin, fyssarin, laikkarin, keittiön, omaisia ja opiskelijoita tietenkään unohtamatta. Monologi päättyy yleensä siihen, että jos kyseinen sairaanhoitaja ei olisi armeliaasti suostunut yksikkönsä palkkalistoille, koko putiikki kaatuisi muutamassa tunnissa.