Miksi nykyään on normaalia julkisilla paikoilla esim. puhua puhelimessa kaiuttimella, katsella videoita äänellä Miksi?
Muutaman vuoden tauon jälkeen kuljen julkisilla töihin oman auton sijasta, ja jo parissa viikossa olen ihan loppu tähän äänisaasteeseen. Miksi tämä on nykyään normaalia?
Kommentit (51)
Ei se olekaan normaalia. Ympäristön saaste ja melu ei ole normaalia, saati sotkut, hajut, liian kirkkaat valot. Neutraali, rauhallinen, raikas ilma ja luontoa vähän on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska meitä useimpia se ei haittaa pätkääkään. Itsekin teen tuota, saatan kuunnella ääniviestin tai katsella videoita julkisella paikalla jos vaikka jotain odottelen. Ei mua häiritse yhtään että muutkin tekee niin.
Mikset voi kayttaa kuulokkeita?
Jep tämä. Useimpien puhelinten, jos ei ihan kaikkien, mukana tulee kuulokkeet. Sen lisäksi niitä on kaupoissa tarjolla valtavat määrät eri hintaisia. Miksi ei voi niitä käyttää?
voiv**tu ootte kyllä ärsyttäviä kareneita
Kannattaa hankkia omat kaiuttimet ja kun joku tekee tuota niin laittaa soimaan vaikka tätä lujalla
Vierailija kirjoitti:
Onpas itsekästä käytöstä. Luojan kiitos en asu enää Hesassa, vaikka synnyin siellä ja asuinkin lähemmäs 40 vuotta.
Jos olisit, et puhuisi HESASTA!
Ihmisiltä on somen myötä kadonnut yksityisyyden tarve. Muistan nuorena kun junassa moneen kertaan varmistelin, ettei korvalappustereoista vaan kuulu mitään läpi. Puhelimeen puhuminen, saatika vielä niin että kaiuttimen kautta kuuluu vastapuolenkin puhe, ei olisi tullut kuuloonkaan. Nykyään vaan ollaan 24/7 laitteella ja netissä ja twitteriin tai instaan kuvataan ruoat, lenkkireitit ja kaikki hassunhauskat sattumukset ja intiimitkin asiat. Eipä siinä yksi puhelu tai video tunnu missään.
Minä käyn aina sanomassa asiasta, jos häiritsee(ja jos henkilö ei näytä siltä, että on aineissa tms.). Yleensä nolostuvat ja lopettavat meluamisen.
Vierailija kirjoitti:
voiv**tu ootte kyllä ärsyttäviä kareneita
Tässähän se vastaus tuli millaiset ihmiset tuota tekee. Pieni, mutta sitäkin typerämpi joukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas itsekästä käytöstä. Luojan kiitos en asu enää Hesassa, vaikka synnyin siellä ja asuinkin lähemmäs 40 vuotta.
Jos olisit, et puhuisi HESASTA!
Hohhoijaa, arvon kiihkotsadilainen.
Vierailija kirjoitti:
Koska meitä useimpia se ei haittaa pätkääkään. Itsekin teen tuota, saatan kuunnella ääniviestin tai katsella videoita julkisella paikalla jos vaikka jotain odottelen. Ei mua häiritse yhtään että muutkin tekee niin.
Eli mielestäsi sinä= me useimmat, ok.
Kun ollaan kylässä ja yhdellä soi puhelin. Puhutaan kaiutin päällä. Kaikkien muiden keskustelu tyrehtyy. Kun huomauttaa siitä niin vastaus on. Ei minulla ole mitään salaisuuksia. Entäpä sillä joka soitti! Tyhmää, typerää!
Ajattelemattomuutta ja kykenemättömyyttä huomioida kanssaihmisiä. Useimmiten puheluita julkisilla paikoilla kailottavat ja musiikkia luukuttavat ovat m.muuttajia jotka eivät käsitä ettei täällä välttämättä suhtauduta myötämielisesti lujalla äänellä möykkäämiseen ja mieluummin valitaan kuulokkeet kuin alistetaan kuuntelemaan omaa musiikkia, joka ei välttämättä ole jokaisen mieleen.
Puhutaan kaiutin päällä ja samalla pidetään puhelinta vaakasuunnassa suun edessä kuin olisi haukkaamassa näkkileipää. Joskus olen ohimennessäni huikannut kovaan ääneen, että HEI SIELLÄ PUHELIMEN TOISESSA PÄÄSSÄ, OLET KAIUTTIMELLA, ME TÄÄLLÄ JUNAVAUNUSSA KUULLAAN KAIKKI MITÄ SÄ PUHUT! Yleensä hiljenee.
Elämme omituisia aikoja.
Vituttaa tosi paljon ja varsinkin jos työpaikalla soitetaan omia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua ainakin häiritsee, ois junassa kiva rauhoittua hetki, lukea vaikka. Niin yhdestä puhelimesta kuuluu musaa, toisesta jotain x-kielistä mölinää. Uuvuttavaa.
Itse menen yleensä tällaisen melusaastuttajan viereen istumaan ja soitan äänikirjaa täysillä :D
Istuin labrassa odotusaulassa ja siitä lähti ovi seuraavaan huoneeseen. Istuin sillä tavalla, etten nähnyt mitä siellä tarkalleen on, mutta olin tullut sitä kautta ja mielestäni se oli vain käytävänpätkä seuraavaan tilaan.
Oven vieressä tuolilla istui nainen ja mies, ja nainen tuijotti keskittyneen, ellei jopa jännittyneen oloisena puhelintaan. Yhtäkkiä aloin ihmetellä mistä kuuluu tuo hemmetin ärsyttävä lastenohjelma ja kun aikani seurasin, niin näytti niinkuin nainen olisi katsonut täysillä lastenohjelmaa siinä!
No, näin ei tietenkään ollut vaan nurkan takana olikin jossain telkkari. Toisaalta tuo olisi ollut ihan normaalia nykypäivänä ja mietin vain siinä miten tyhmältä tuo puhelimen tuijotus näyttää päälle päin :)
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten ihmiset kehtaa esim. junassa tai bussissa katsoa videoita tai kuunnella musiikkia ilman kuulokkeita.
Samaa mieltä, ihan helvetin noloa.
Ostin tästä syystä itselleni kunnolliset vastamelukuulokket. Joskus pidän niitä ihan ilman, että kuuntelen mitään, koska blokkaavat muiden äänet.
Minusta tuollainen on todella itsekästä käytöstä. Pitäisi olla itsestäänselvyys, että joko hankit kuulokkeet tai sitten et käytä puhelinta noin. Piste. Homma räjähti käsiin korona-aikana, kun ihmiset unohti eristyksessä miten ottaa muut huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Julkisilla paikoilla kuuluu julkisien paikkojen ääniä. Jos häiritsee niin helvetisti hanki auto tai pysy kotona
Kuulokkeita on kaupat pullollaan. Täysin itsekästä ajatella että minulla on oikeus huudattaa puhelimesta äänisaastetta muille.
Joku kaunis päivä vielä pistän death metallia täysille kaiuttimesta, josko sitten joku tajuaisi että maailmassa on muitakin kuin minä itse.
Jonkinlainen huipennus oli perhe ravintolassa, pöydällä kännykkä, josta kuului jonkun mummin tai kummin metallinen kailotus. Kännykän kautta tuleva ääni häiritsee, ottaa hermoon tavallista puheääntä enemmän. Ääni kuului lähi- ja kauempiinkin pöytiin. Ei mitään käytöstapoja.