Miten opettaa lasta kestämään turhautumista?
Lapseni, 4-v., ei tunnu kestävän turhautumista, turhautumisen tunnetta siis, oikein ollenkaan. En tiedä miten opettaa hänelle sitä taitoa. Olisiko neuvoja?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
No miten te muut toimisitte tässä tilanteessa: Lapsi tykkää rakennella monimutkaisia hiekkalinnoja, ja on aika taitavakin siinä. Mutta kun joku kohta rajennelmaa vahingossa romahtaa tai ei onnistu, turhautuu sekunnissa niin että heittää hiekkaa ympärilleen, minne vain ja välillä se sitten osuu muiden naamaan. Ja kielloista, sanottamisista, tilanteesta poisviemisistä jne, omasta rauhallisena pysymisistä ym. ei ole ollut yhtään mitään hyötyä tai vaikutusta siihen, että kun turhautuminen iskee, niin paiskasee hiekat ympäriinsä. Eikä siinä kukaan yleensä ehdi väliinkään kun se tapahtuu sekunnissa. Ap
Ärsyyntyisin, ja sitten muistuttaisin itseäni että "Ai joo, hänhän on neljävuotias."
Ihan hienosti sä olet toiminut. Just näin kun tuttu lastentarhan opettaja veti tuon rutiinin omalle lapselleen.
Minä luulen että tärkeintä on pysyä itse rauhallisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten te muut toimisitte tässä tilanteessa: Lapsi tykkää rakennella monimutkaisia hiekkalinnoja, ja on aika taitavakin siinä. Mutta kun joku kohta rajennelmaa vahingossa romahtaa tai ei onnistu, turhautuu sekunnissa niin että heittää hiekkaa ympärilleen, minne vain ja välillä se sitten osuu muiden naamaan. Ja kielloista, sanottamisista, tilanteesta poisviemisistä jne, omasta rauhallisena pysymisistä ym. ei ole ollut yhtään mitään hyötyä tai vaikutusta siihen, että kun turhautuminen iskee, niin paiskasee hiekat ympäriinsä. Eikä siinä kukaan yleensä ehdi väliinkään kun se tapahtuu sekunnissa. Ap
"Hei, eihän nyt hiekkaa voi heittää muiden päälle. Sitä voi mennä silmään ja sattua. Mennäänpäs putsaamaan kaverit hiekasta." Jos heittää vielä uudelleen, lähdette pois.
Joo mutta tämä siis toistuu lähes joka kerta. Ei se käy, että on jo 15 kertaa tehnyt noin. Vai olisiko sinulle ok, että sinun lapsen päälle olisi jo 15 kertaa heitetty hiekat? Ap
Jos se joka kerta toistuu, ette mene sinne hiekkalaatikolle? Muuten olen sitä mieltä, että turhautumisia ei tule yrittää välttää, mutta kyllä muille pitää turvata koskemattomuus.
Hoitopaikassa ulkoilutiloissa on hiekkalaatikko. Vaikka minä en veisi lasta hiekkalaatikolle niin en voi tuota estää. Ap
No päiväkodissa tietenkin päiväkodin työntekijät huolehtivat noista turhautumisista.
Taidat ap olla taas näitä tyypillisiä palstailijoita, jotka vain valittavat eikä mikään ratkaisu kelpaa.
Kaikki varhaiskasvattajat on koulutettu huolehtimaan lapsen tunnetaitojen kehityksestä. Ammattilaisen on helppo ratkaista tällainen tilanne esimerkiksi tunnekorttien tai tunnemittarin avulla.
Eli siis tunnemittarin tai tunnekortin avulla saa helposti opetettua lapselle että ei turhautuessaan riko eikä heitä mitään? Tämähän kuulostaa jopa epätodellisen hyvältä? Onko siis oikeasti näin helposti hoidettavissa tämä meidän ongelma? Mistä löydän nuo menetelmät?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hei, eihän nyt hiekkaa voi heittää muiden päälle. Sitä voi mennä silmään ja sattua. Mennäänpäs putsaamaan kaverit hiekasta." Jos heittää vielä uudelleen, lähdette pois.
Joo mutta tämä siis toistuu lähes joka kerta. Ei se käy, että on jo 15 kertaa tehnyt noin. Vai olisiko sinulle ok, että sinun lapsen päälle olisi jo 15 kertaa heitetty hiekat? Ap
Jos se joka kerta toistuu, ette mene sinne hiekkalaatikolle? Muuten olen sitä mieltä, että turhautumisia ei tule yrittää välttää, mutta kyllä muille pitää turvata koskemattomuus.
Hoitopaikassa ulkoilutiloissa on hiekkalaatikko. Vaikka minä en veisi lasta hiekkalaatikolle niin en voi tuota estää. Ap
No päiväkodissa tietenkin päiväkodin työntekijät huolehtivat noista turhautumisista.
Taidat ap olla taas näitä tyypillisiä palstailijoita, jotka vain valittavat eikä mikään ratkaisu kelpaa.
Kaikki varhaiskasvattajat on koulutettu huolehtimaan lapsen tunnetaitojen kehityksestä. Ammattilaisen on helppo ratkaista tällainen tilanne esimerkiksi tunnekorttien tai tunnemittarin avulla.
Eli siis tunnemittarin tai tunnekortin avulla saa helposti opetettua lapselle että ei turhautuessaan riko eikä heitä mitään? Tämähän kuulostaa jopa epätodellisen hyvältä? Onko siis oikeasti näin helposti hoidettavissa tämä meidän ongelma? Mistä löydän nuo menetelmät?
Ap
No ei. Muutenhan yksikään päiväkodissa oleva lapsi ei turhautuessaan heittäisi tai rikkoisi mitään, kun varhaiskasvattajat niin helposti tunnemittarilla poisti heittelyn ja rikkomisen.
Taasko tää sama aloitus. Mitä jos menisitte käymään lastenpsykologilla. Hänellä olisi varmaan osoittaa sinulle oikea suunta, kun palstalaisten neuvot eivät kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Taasko tää sama aloitus. Mitä jos menisitte käymään lastenpsykologilla. Hänellä olisi varmaan osoittaa sinulle oikea suunta, kun palstalaisten neuvot eivät kelpaa.
En minä ole tällaista aloitusta tänne tehnyt ennen. Jos samantapainen on ollut niin se on ollut joku muu kuin minä. Laita linkki, lukisin mielelläni vastaukset siitä ketjusta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 12v. opettelee edelleen. Nuoremmat sisarukset ovat oppineet aikoja sitten. En tiedä onko luonnekysymys, vai joku "häiriö". Edelleen saattaa heittää jonkun tavaran, läppäistä toista ym. Vaikka todellakin tietää että niin ei saa tehdä.
Turhauttavaahan tämä on. Lapsi on pääasiassa kiltti ja rauhallinen, mutta kun turhautuminen tulee, niin oksat pois. Sen ikäinenkin jo on että ollaan puhuttu paljon itsehillinnästä ym, silloin kun on rauhallisella tuulella. Mutta itse tilanteessa opit ja taidot katoavat..
Minunkin lapsi tietää, että miten saa tai ei saa toimia. Mutta kun turhautuu, niin se on tosiaan oksat pois ja opit siitä mitä ei saa tehdä katoaa päästä sekunnissa. Jotenkin pitäisi saada opetettua mitä tehdä sille turhautumisen tunteelle ennen kuin menee sille oksat pois puolelle olo. Ap
Tottakai kun lapsi hermostuu, niin ei hallitse tunteitaan, tästä et saa aikuisena järkyttyä: On ihan normaalia, lapsen aivot eivät ole vielä tarpeeksi kehittyneet, että hän voisi tätä tunnetilaansa hirveästi hillitä ja oppii vain kokemuksen kautta sen hillinnän ja tunteiden säätelyn.
Jos lapsi kiihtyy nanosekunnissa raivon pullelle, niin et sinä millään konstilla saa sitä estettyä, se tunne on vaan otettava vastaan sellaisena kuin se tulee.
- Lastenhoitaja.No tunne onkin ok ja saa tulla, mutta ne teot on se ongelma. Miten opettaa se, että ei saa paiskasta tavaroita muiden päälle tai rikkoa tavaraa kun tuo tunne tulee?
Ap
Kuulostaa jääneen pienemmän lapsen tasolle tunnekehitykseltään. Ei välttämättä auta muu kuin aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ole tällaista aloitusta tänne tehnyt ennen. Jos samantapainen on ollut niin se on ollut joku muu kuin minä. Laita linkki, lukisin mielelläni vastaukset siitä ketjusta. Ap
Voin yrittää kohta etsiä. Mutta muistaakseni eilen keskusteltiin samasta aiheesta.
AP, kuulostaa siltä, että olettaisit lapsen olevan robotti, jota voi opettaa olemaan näyttämättä turhautumista. Ei voi. Voihan sen turhautumisesta johtuvan rikkomisen yrittää kanavoida johonkin muuhun esim. tyynyn heittelyyn, mutta toisaalta siinä voi mennä ojasta allikkoon opettamalla, että jonkin heittely on ok.
Vierailija kirjoitti:
AP, kuulostaa siltä, että olettaisit lapsen olevan robotti, jota voi opettaa olemaan näyttämättä turhautumista. Ei voi. Voihan sen turhautumisesta johtuvan rikkomisen yrittää kanavoida johonkin muuhun esim. tyynyn heittelyyn, mutta toisaalta siinä voi mennä ojasta allikkoon opettamalla, että jonkin heittely on ok.
En tietenkään oleta lapsesta noin, vaan kuten kerroin jossain aiemmassa kommentissa, niin ei se turhautumisen näyttäminen muuten haittaa vaan se paiskominen ja rikkominen. Ap
Tämä kommentti taisi olla kyllä sarkasmia.