Äske aamutv:ssä puhuttiin ettei pienituloisilla varaa enää käydä museossa ku lipun hinta 20€, toimittaja ehdotti että museosarjalippu on hal...
Ni pääsee moneen museoon.
Mikä tollo.
Onko toi toimittaja muutenkaan ihan järjissään, en nyt muistnimeä, mies. a
Kommentit (226)
On siinä toki viisautensa että ostaa kerralla pitemmän aikaa kestävän jutun. Joskus viisi kuusi vuotta sitten muistan Facebookissa käymäni keskustelun. Ryhnässä oli aiheena tietyn merkin vaatteet ja osa jäsenistä päivitteli ulkoilutakin hintaa, mikä oli vähän vajaa 300 euroa. Muistan todenneeni että ostan takin siistimmäksi takiksi koska siinä on klassikkomalli ja luotettava valmistaja. Eräs nainen intti että hänellä ei vain ole laittaa 300 euroa takkiin. Nyt tuo takki on palvellut minua jo yli viisi vuotta ja mietin että montakohan halpaketjun takkia tuo nainen on siinä ajassa ostanut ja kuluttanut. Kun on varaa vain 35 euron tai 50 tai 60 euron takkiin. Kerran kaudessa. Itse en joudu takkiostoksille lähivuosina ja luulen että kun tuo takki on tullut käyttöikänsä päähän, olen maksanut siitä alle parikymppiä per vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin mielellään enemmänkin museokortteja, kirjoja ja teatterin pääsylippuja jos ne voisi vähentää täysimääräisesti YLE-verosta.
YLEn palveluita en käytä, mutta kuitenkin joudun maksamaan niistä. Ketuttaa taatanasti.
Jäät paljosta paitsi.
Ylen äänikirjat.
https://areena.yle.fi/podcastit/ohjelmat/30-272
Kulttuuri
https://areena.yle.fi/tv/ohjelmat/kulttuuri
Historia
https://areena.yle.fi/tv/ohjelmat/historia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin mielellään enemmänkin museokortteja, kirjoja ja teatterin pääsylippuja jos ne voisi vähentää täysimääräisesti YLE-verosta.
YLEn palveluita en käytä, mutta kuitenkin joudun maksamaan niistä. Ketuttaa taatanasti.
Jäät paljosta paitsi.
Ylen äänikirjat.
Kulttuuri
Historia
Jännityskuunnelmien ystäville.
https://areena.yle.fi/podcastit/ohjelmat/30-572
Jos käy vähänkään enemmän museoissa, niin kannattaa ehdottomasti hankkia Museokortti. Maksaa nopeasti hintansa takaisin, kun moneen museoon on kuitenkin vähintään 10€ sisäänpääsy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansallisooppera saa valtiontukea 60 miljoonaa euroa
Ja siitä huolimatta keski/pienituloisella ei ole varaa siellä käydä. Tuki siis suoraan hyvätuloisten pankkitilille tai muuhun kulutukseen.
Nopealla vilkaisulla Taikahuiluun saa lippuja n. 60 eurolla. Kellä tahansa työssäkäyvällä olisi varaa halutessaan käydä vaikka kerran kuussa oopperassa. Tuohan on saman verran kuin yksi baari-ilta tai 2-3 ateriaa ravintolassa tai vaikka ulkoilutakki. Olen itse osa-aikatöissä ja kyllä minultakin aina 60 euroa kuukaudessa löytyy ylimääräistä. En käy oopperassa kerran kuukaudessa enkä edes kerran vuodessa, mutta se johtuukin siitä, että se 60 euroa kuluu joinain kuukausina baariin, ravintolaan, teatteriin, kirjakauppaan, kalliimpiin vaatteisiin, konserttiin/keikalle tms. Jälleen, jos olisin intohimoinen oopperan ystävä niin voisin aina luopua noista muista ja käydä vain oopperassa, mutta harrastan mieluummin asioita monipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Just oli juttu lehdessä, että joku museo (en nyt muista mikä) oli nostanut yksittäisen lipun hintaa kun suurin osa kävijöistä oli näitä museokorttilaisia niin pääsymaksu tulot olivat laskeneet huomattavasti ja heidän piti niitä jotenkin kompensoida.
Kyse on itseasiassa siitä, että museokortti-kävijöiden käyntejä hyvitetään museoille sen mukaan, paljonko museon pääsylippu normaalisti maksaa. Eli jos pääsylippu on kovin halpa, silloin myös museokorttilaisten käynneistä hyvitetään vähän. On tosin myös todettava, että joissain muissakin maissa on samantyyppinen käytäntö, eli yksittäinen pääsylippu maksaa törkeästi, mutta kausikortteja saa suhteellisen edullisesti. Tämä liittyy myös siihen, että yksittäisiä lippuja ostavat turistit, joilla ajatellaan olevan enemmän rahaa käytettävissään/halua käyttää rahaa ja jotka eivät kuitenkaan voi ostaa kausikorttia.
Niinpä niin, joskus ihmeteltiin kun hallitsija käski syömään leivoksia kun kansa valitti leivän hintaa. Sitten toinen sai kuraa päälleen ehdotettuaan silakoiden syömistä kun taas kerran valitettiin ruoan hintaa. Ja samaa settiä tämäkin on eli ei vaan ymmärretä mitä se tarkoittaa ettei tahdo riittää rahaa edes perusjuttuihin kuten ruokaan.
Kaikki nuo kuvastaa sitä miten jotkut (tai ehkä kaikki?) elää koko elämänsä olosuhteissa joissa ei osata kuvitellakaan miten hankalaa toisenlaisissa olosuhteissa eläminen on.
En minäkään ole varma millaista elämä olisi miljardöörinä kun ei tarvitse senttejä tai edes tonneja laskeskella ja suurempi huoli on varoa kaikenmaailman huijareita jotka haluaa osansa omaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siitä huolimatta keski/pienituloisella ei ole varaa siellä käydä. Tuki siis suoraan hyvätuloisten pankkitilille tai muuhun kulutukseen.
Nopealla vilkaisulla Taikahuiluun saa lippuja n. 60 eurolla. Kellä tahansa työssäkäyvällä olisi varaa halutessaan käydä vaikka kerran kuussa oopperassa. Tuohan on saman verran kuin yksi baari-ilta tai 2-3 ateriaa ravintolassa tai vaikka ulkoilutakki. Olen itse osa-aikatöissä ja kyllä minultakin aina 60 euroa kuukaudessa löytyy ylimääräistä. En käy oopperassa kerran kuukaudessa enkä edes kerran vuodessa, mutta se johtuukin siitä, että se 60 euroa kuluu joinain kuukausina baariin, ravintolaan, teatteriin, kirjakauppaan, kalliimpiin vaatteisiin, konserttiin/keikalle tms. Jälleen, jos olisin intohimoinen oopperan ystävä niin voisin aina luopua noista muista ja käydä vain oopperassa, mutta harrastan mieluummin asioita monipuolisesti.
Elät siis puolisosi rahalla tai olet joku lääkäri joka tienaa normi kuukausipalkan jo osa-aikaisenakin.
Oikeasti köyhä tarvitsee sen kuusikymppiänsä perusinvestointeihin kuten vaatteet tai hajonneet kodinkoneet eikä museokäynteihin välttämättä ole ylimääräistä saati sitten ooppera. Eikä kyse ole valinnasta ravintolan tai oopperan välillä kun ei noilla ole yleensä varaa ravintoloihinkaan.
Juopot niissä ehkä juoksee kaikilla rahoillaan mutta noilla jääkin muu elämä rahoittamatta eli tingitään ruoasta, vaatteista terveydenhoidosta yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeina aikoina nimenomaan kulttuurilaitosten tehtävänä ja velvollisuutena on ylläpitää kansalaisten hyvinvointia, tarjota elämyksiä, demokratisoida sivistystä ja erityisesti olla saavutettavissa tasa-arvoisesti eri lähtökohdista oleville ihmisille. Olemme olemassa yhteisen ja yhteisöllisen hyvän vuoksi!
Toki. Kaunis ajatus. Mutta museoiden ylläpito maksaa rahaa.
Tällä hetkellä jo kaikkien museoiden rahoituksesta 40% tulee valtiolta, mikä tekee euroissa yli 100 miljoonaa.
Mielestäni 74 euroa ei ole paha hinta jos käy museoissa useasti.
Jos leikitään, että museoiden pitäisi olla kaikille ilmaisia, tämä tarkoittaisi että valtiolta pitäisi tulla lisärahoitusta vähintään 150 miljoonaa lisää. Mutta kävisikö museoissa silti huomattavasti enemmän ihmisiä? Väittäisin, että ei niin paljon, että tuollainen lisärahoitus olisi järkevää.
Me otamme taas miljardeja lisälainaa. Ei meillä ole varaa tuollaisia tukia maksaa lisää. Se on kaikilta pois, myös köyhiltä.
Sattumalta tiedän, mitä museoiden ylläpito maksaa. En usko hetkeäkään, että 74 euron pääsymaksu toisi lisää rahaa museoiden kassaan.
No jonkun kassaan ja firmaan se raha kuitenkin menee. Niin markkinatalous toimii.
Ei kaikki voi tulla ilmaiseksi valtiolta.
Palveluista ja hyödykkeistä maksetaan rahaa.
Museon tehtävä on kansallinen sivistystoimi. Sen toimintaa säätelee museolaki. Museot (pl.yksityiset/säätiöt) ovat yleishyödyllisiä instituutioita, joita rahoitetaan yhteiskunnallisesti. Kannattaa perehtyä siihen, miksi sivistystehtävä on etuoikeus:
https://www.sitra.fi/julkaisut/aukkoja-sivistyskasityksessa/#salaisuus-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäät paljosta paitsi.
Ylen äänikirjat.
Kulttuuri
Historia
Entäpä jos haluan itse valita mitä kuuntelen ja mitä luen? Ilmeisesti sillä ei ole mitään väliä....
Kuntouttavassa työtoiminnassa jaettiin ilmaislippuja museoon.
Niitä ei vaan olisi missään nimessä saanut käyttää kuntouttavassa työtoiminnassa.
Tää byrokratia on vtn sekopäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet Kansallisoopperan ja baletin näytökset näkee nykyään ilmaiseksi Yleltä tai Stage24 palvelusta, eli hyvin pystyy harrastamaan pieni- ja keskituloinenkin. Itse oikeastaan tykkään katsoa esitykset ennemmin ruudulta, kun näkee esiintyjät läheltä ja helpompi seurata tekstityksiä ruudun alareunasta. Toki paikan päällä oma tunnelmansa, mutta maksaahan se oopperailta melko paljon.
Toinen halvempi tapa harrastaa oopperaa on Finnkinon Met ooppera -näytökset, jos käy encoreissa sarjalipulla niin hintaa lipulle tulee 26€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elät siis puolisosi rahalla tai olet joku lääkäri joka tienaa normi kuukausipalkan jo osa-aikaisenakin.
Oikeasti köyhä tarvitsee sen kuusikymppiänsä perusinvestointeihin kuten vaatteet tai hajonneet kodinkoneet eikä museokäynteihin välttämättä ole ylimääräistä saati sitten ooppera. Eikä kyse ole valinnasta ravintolan tai oopperan välillä kun ei noilla ole yleensä varaa ravintoloihinkaan.
Juopot niissä ehkä juoksee kaikilla rahoillaan mutta noilla jääkin muu elämä rahoittamatta eli tingitään ruoasta, vaatteista terveydenhoidosta yms.
Puhuin työssäkäyvistä, kun alkuperäinen väite oli, että "pieni- ja keskituloisilla" (so. karkeasti ottaen työssäkäyvillä) ei ole varaa käydä oopperassa. Minulla on toki puoliso (joka ansaitsee ihan normaalia/pienehköä palkka kuten minäkin) joten tietysti arjen kustannuksista selviytyminen on helpompaa. Silti on vaikea kuvitella työssäkäyvää, jolla ei teoriassa olisi varaa kuukausittaiseen oopperakäyntiin. Ehkä jos niskassa on hirveät asuntolainat ja huoltokulut jostain megakokoisesta sähkölämmitteisestä omakotitalosta ja omistaa kolme autoa ja on viiden lapsen yksinhuoltaja niin ehkä sitten.
Toki jos elää pelkällä toimeentulotuella ja asuu yksin niin voi olla vaikea löytää 60 euroa kuukaudessa huvituksiin, sen myönnän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet Kansallisoopperan ja baletin näytökset näkee nykyään ilmaiseksi Yleltä tai Stage24 palvelusta, eli hyvin pystyy harrastamaan pieni- ja keskituloinenkin. Itse oikeastaan tykkään katsoa esitykset ennemmin ruudulta, kun näkee esiintyjät läheltä ja helpompi seurata tekstityksiä ruudun alareunasta. Toki paikan päällä oma tunnelmansa, mutta maksaahan se oopperailta melko paljon.
Toinen halvempi tapa harrastaa oopperaa on Finnkinon Met ooppera -näytökset, jos käy encoreissa sarjalipulla niin hintaa lipulle tulee 26€.
Juu, näitä on itsekin tullut katseltua ja voin myös suositella. Tietenkin "paikan päällä" Kansallisoopperassa oopperaa harrastavat ovat lähes järjestään melkoisen varakkaita, mutta oopperaa kuten monia muitakin asioita voi harrastaa myös muilla vähemmän kalliilla tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäät paljosta paitsi.
Ylen äänikirjat.
Kulttuuri
Historia
https://areena.yle.fi/tv/ohjelmat/historiaEntäpä jos haluan itse valita mitä kuuntelen ja mitä luen? Ilmeisesti sillä ei ole mitään väliä....
Ajattelitko, että linkkien takana ei ole valinnanvaraa, vaan vain yksi ohjelma kussakin? Tai että jos käyttää Yle Areenaa, ei voi haalia kuuntelemista ja katselemista mistään muualta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa hyvät paikat, joista näkee hyvin lavalle liikkuu hinta yleensä 89-119€ kieppeillä. Siihen päälle vielä tarjoilut (ainakin 20-30€ per henkilö) ja ulkopaikkakuntalaiselle matkat ja yöpyminen, niin yhdelle ooppera tai teatterikäynnille tulee helposti hintaa useampi satanen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa hyvät paikat, joista näkee hyvin lavalle liikkuu hinta yleensä 89-119€ kieppeillä. Siihen päälle vielä tarjoilut (ainakin 20-30€ per henkilö) ja ulkopaikkakuntalaiselle matkat ja yöpyminen, niin yhdelle ooppera tai teatterikäynnille tulee helposti hintaa useampi satanen.
Alkuperäinen väite oli, että "pieni- ja keskituloisilla" ei ilmeisestikään missään tapauksessa ole varaa käydä oopperassa. Hyvät paikat ja väliaikatarjoilut eivät ole välttämättömyys. Ulkopaikkakuntalaisista puhuminen taas on vähän kyseenalaista. Lasketaanko jonkin laskettelukeskuksen tai Särkänniemen pääsylippun hintaan se, että helsinkiläisen on matkustettava Lappiin tai Tampereelle ja yövyttävä siellä käydäkseen noissa paikoissa? Tamperelaisella työssäkäyvällä on (teoriassa) varaa kuukausittaiseen Särkänniemi-käyntiin, lappalaisella laskettelukeskuksen lähellä asuvalla työssäkäyvällä on varaa lasketteluun kerran kuukaudessa, pääkaupunkiseutulaisella on varaa käydä oopperassa kerran kuussa (jos ei harrasta samaan aikaan baareja, ravintoloita, konsertteja, elokuvia jne.).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, näitä on itsekin tullut katseltua ja voin myös suositella. Tietenkin "paikan päällä" Kansallisoopperassa oopperaa harrastavat ovat lähes järjestään melkoisen varakkaita, mutta oopperaa kuten monia muitakin asioita voi harrastaa myös muilla vähemmän kalliilla tavoilla.
En kyllä allekirjoita tuota, että oopperaa käyvät Suomessa katsomassa lähinnä varakkaat. Toki osa katsojista on varmasti hyvätuloista kansanosaa, mutta näytöksissä näkee porukkaa aivan laidasta laitaan. Lisäksi esim. opiskelijat ja eläkeläiset saavat lippuja edulliseen alennushintaan. Myös saman päivän näytökseen voi saada edullisia lippuja, ellei näytös ole loppuunmyyty.
Ylen Areena on mainio palvelu. 80 euroa koko vuoden kaikista museokäynneistä on vähän. Miksi pitäisi olla ilmaista?
Emma-museo Espoossa; pääsymaksu 20€. Jep jep.