Kannabis aiheuttaa psykooseja - miksi sen käyttö pitäisi laillistaa?
Kommentit (10522)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäyksenä vielä: pojan saama virallinen diagnoosi oli kannabiksen käytöstä aiheutuva psykoosi.
Ja sitten sä heräsit
Kyllä. Heräsin tuon aineen vaaroihin. Pojalla koko elämä edessä. Meni opiskelupaikka, kaikki. Fiksu, älykäs, urheilullinen nuorimies. Ei ole enää. Minulle on turha ylistää tai puolustaa sitä ainetta. Hyvä jos jotkut teistä käyttäjistä selviätte pahalta, mutta moni ei. Kun se tapahtuu omalle kohdalle, se sattuu.
Jos leikimme, että tämä tarina on tosi, se on silti todella huono argumentti. Päihdepoliitiikkaa ei voi perustaa yksittäiselle kokemukselle. Tilastot ja tutkimus kun kuitenkin osoittavat tätäkin yksittäiskokemusta päinvastaisia tuloksia.
Ylipäätään ajatus, että "moni käyttäjä ei selviä pahalta" on täysin absurdi. Kaikki maat ja osavaltiot joissa kannabis on laillistettu, sen käytön aiheuttamat ongelmat eivät ole lisääntyneet. Sen sijaan valtiot ovat saanneet huomattavasti verotuloja ja vastaavasti poliisien resursseja on vapautunut ja rikosprosesseista johtuvat kulut vähentyneet.
Ja lopuksi. Jos lainaamalla henkilölläni on väitteidensä perusteeksi yksi tapaus ja minä sen sijaan tunnen viisi viihdekäyttäjää, joille ei ole aiheutunut mitään ongelmia tämän 25 vuoden käytön aikana, niin eikö se tarkoita sitä, että mainittavia ongelmia ei ole? Siis jos lähdetään käyttämään yksittäiskokemuksia argumentteina.
Kyllä tämä on totta. Voin sinulle vakuuttaa. Onnelliset ne tuntemasi viisi viihdekäyttäjää joilla ei ole ongelmia. Minä olen tavannut satoja käyttäjiä työni puolesta. Viime viikolla olin yhteydessä sossun työntekijään joka huolehtii poikani asioista. Hänellä oli vain sen päivän aikana neljä psykoosissa olevaa nuorta käynyt ja joita hän oli viemässä lääkärille. Hän suorastaan kiroili kun kertoi että nuoriso vetää nyt kaksin käsin kannabista ja tulos on tämä. Kaikki muut avun tarvitsijat joutuvat odottamaan. Tämä siis Helsingin lähellä olevassa kaupungissa. Tilanne on räjähtänyt ihan käsiin. Kannabista tarjotaan alakoulujen liepeillä ja ei 12-v. lapsen pää sitä välttämättä kestä. Ei heillä käyttö pysy hanskassa. Ei alkoholi aiheuta nyt tällä hetkellä tässä mittakaavassa olevaa ongelmaa. Omassa työssäni myös näen tätä arkitodellisuutta päivittäin. Jos kannabis laillistetaan sen määrä lisääntyy ja aina on ahneita jotka haluavat hyötyä tilanteesta, vaikka myymällä alaikäisille. Se, että oma poika ajautui täysin hunningolle, oli itselle kova paikka. Joku kysyi pidänkö häntä enää älykkäänä ja fiksuna. Tottakai pidän ja toivon että pääsee käytöstä eroon. Että olisi niin fiksu. Viimeksi tavatessamme oli käyttänyt edellisellä viikolla ja nyt oli sen takia unettomuutta ja masennusta mikä tyypillistä käyttäjille. Myös muistissa alkaa hänellä olla vakavia ongelmia. Mitään muita päihteitä hän ei käytä. Huumetestien tulokset olen itse nähnyt.
Valehtelet niin että korvat heiluu tänne asti. Olen 30 vuoden aikana jutellut ties kuinka monen pössyttelijän kanssa. Usein tuosta psykoosistakin. Kukaan ei ole nähnyt yhtään. Varmaan niitä kannabiksen laukaisemia psykooseja on mutta harvinaisia ne ovat. Alkoholipsykooseja on noin 4000 vuodessa niin tosi moni on nähnyt niitä.
Rahattomille lapsille kaupittelu koulujen liepeillä on fantasiaa. Valtava riski ja mitätön hyöty. Edes oikeat hc narkkarit eivät ole niin tyhmiä.
Näinpä ja kun tähän ei tarvita edes mitään "omat tutut" kokemuksia. THL:n mukaan Suomessa 100 000 henkilöä käyttää kannabista kuukausittain ja 280 000 käyttäjää vuositasolla. Sen sijaan kovien huumeiden käyttäjiä on vuositasolla arviolta 30 000 henkilöä ja samaisella vuositasolla poliisi kirjaa n. 10 000 huumausainerikosta.
Eli se on ihan tutkittu, tilastollinen fakta, että suurimmalle osalle kannabiksen käyttäjistä tai kokeilijoista ei käy huonosti. Ei, vaikka jonkun mielikuvituspojalle olisi näin käynyt ja jopa siitä huolimatta, että mielikuvitustyöpaikalla näkee satoja ongelma käyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Kannabista tarjotaan alakoulujen liepeillä ja ei 12-v. lapsen pää sitä välttämättä kestä. .
Kyllä nyt alkaa olla aiha harhaista juttua. 12-vuotiailla onkin tosi paljon rahaa huumeisiin. Eikä kannabista olla lapsille laillistamassakaan. Kannabista ei voi kieltää aikuisilta sillä perusteella, että rikolliset myyvät sitä lapsille. Rikolliset myyvät lapsille muitakin aineita, pääosin kuitenkin vain alkoholia ja tupakkaa, mutta siihen asiaanhan Suomessa ei ole puututtu millään tavalla vaikka alkoholi tuhoaa eniten lasten kehittyviä aivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö harkita alkoholin alaikärajan tiputtamista 16 vuoteen?
Jos haluat nykyistäkin enemmän tuhota lasten ja nuorten kehittyviä aivoja, niin tuo on hyvä idea.
Eli siis salliminen lisää käyttöä? No miksi sitten haluat sallia kannabiksen ja väität ettei käyttö lisäänny?
Jos lasket ikärajaa, nuoret saavat entistäkin helpommin eniten aivoja tuhoavaa alkoholihuumetta. Alkoholi on se kaikista haitallisin huume lasten kehittyville aivoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäyksenä vielä: pojan saama virallinen diagnoosi oli kannabiksen käytöstä aiheutuva psykoosi.
Ja sitten sä heräsit
Kyllä. Heräsin tuon aineen vaaroihin. Pojalla koko elämä edessä. Meni opiskelupaikka, kaikki. Fiksu, älykäs, urheilullinen nuorimies. Ei ole enää. Minulle on turha ylistää tai puolustaa sitä ainetta. Hyvä jos jotkut teistä käyttäjistä selviätte pahalta, mutta moni ei. Kun se tapahtuu omalle kohdalle, se sattuu.
Jos leikimme, että tämä tarina on tosi, se on silti todella huono argumentti. Päihdepoliitiikkaa ei voi perustaa yksittäiselle kokemukselle. Tilastot ja tutkimus kun kuitenkin osoittavat tätäkin yksittäiskokemusta päinvastaisia tuloksia.
Ylipäätään ajatus, että "moni käyttäjä ei selviä pahalta" on täysin absurdi. Kaikki maat ja osavaltiot joissa kannabis on laillistettu, sen käytön aiheuttamat ongelmat eivät ole lisääntyneet. Sen sijaan valtiot ovat saanneet huomattavasti verotuloja ja vastaavasti poliisien resursseja on vapautunut ja rikosprosesseista johtuvat kulut vähentyneet.
Ja lopuksi. Jos lainaamalla henkilölläni on väitteidensä perusteeksi yksi tapaus ja minä sen sijaan tunnen viisi viihdekäyttäjää, joille ei ole aiheutunut mitään ongelmia tämän 25 vuoden käytön aikana, niin eikö se tarkoita sitä, että mainittavia ongelmia ei ole? Siis jos lähdetään käyttämään yksittäiskokemuksia argumentteina.
Kyllä tämä on totta. Voin sinulle vakuuttaa. Onnelliset ne tuntemasi viisi viihdekäyttäjää joilla ei ole ongelmia. Minä olen tavannut satoja käyttäjiä työni puolesta. Viime viikolla olin yhteydessä sossun työntekijään joka huolehtii poikani asioista. Hänellä oli vain sen päivän aikana neljä psykoosissa olevaa nuorta käynyt ja joita hän oli viemässä lääkärille. Hän suorastaan kiroili kun kertoi että nuoriso vetää nyt kaksin käsin kannabista ja tulos on tämä. Kaikki muut avun tarvitsijat joutuvat odottamaan. Tämä siis Helsingin lähellä olevassa kaupungissa. Tilanne on räjähtänyt ihan käsiin. Kannabista tarjotaan alakoulujen liepeillä ja ei 12-v. lapsen pää sitä välttämättä kestä. Ei heillä käyttö pysy hanskassa. Ei alkoholi aiheuta nyt tällä hetkellä tässä mittakaavassa olevaa ongelmaa. Omassa työssäni myös näen tätä arkitodellisuutta päivittäin. Jos kannabis laillistetaan sen määrä lisääntyy ja aina on ahneita jotka haluavat hyötyä tilanteesta, vaikka myymällä alaikäisille. Se, että oma poika ajautui täysin hunningolle, oli itselle kova paikka. Joku kysyi pidänkö häntä enää älykkäänä ja fiksuna. Tottakai pidän ja toivon että pääsee käytöstä eroon. Että olisi niin fiksu. Viimeksi tavatessamme oli käyttänyt edellisellä viikolla ja nyt oli sen takia unettomuutta ja masennusta mikä tyypillistä käyttäjille. Myös muistissa alkaa hänellä olla vakavia ongelmia. Mitään muita päihteitä hän ei käytä. Huumetestien tulokset olen itse nähnyt.
Valehtelet niin että korvat heiluu tänne asti. Olen 30 vuoden aikana jutellut ties kuinka monen pössyttelijän kanssa. Usein tuosta psykoosistakin. Kukaan ei ole nähnyt yhtään. Varmaan niitä kannabiksen laukaisemia psykooseja on mutta harvinaisia ne ovat. Alkoholipsykooseja on noin 4000 vuodessa niin tosi moni on nähnyt niitä.
Rahattomille lapsille kaupittelu koulujen liepeillä on fantasiaa. Valtava riski ja mitätön hyöty. Edes oikeat hc narkkarit eivät ole niin tyhmiä.
Varmaan vaikeaa elää noin ettei luota ihmisiin. Mulla ei ole mitään syytä valehdella. Olen pitkän linjan terveydenhoitoalan ammattilainen ja nähnyt varmasti enemmän kannabiksen käyttäjiä kuin sinä. Se on helppo omasta kämpästään huudella asioita, me ammattilaiset yhdessä poliisin kanssa näemme todellisuuden missä tässä maassa mennään. Sulla ei taida olla mitään käsitystä nykyisestä menosta kaduilla ja kouluissa ja kodeissa. Poliisi ratsaa päivittäin koulujen liepeillä näitä diilereitä ja iltaisin nämä pikkuostajat on jossain Jorvin päivystyksessä täysissä harhoissa. Sinulla on vaaleanpunainen kuva jostain siististä kannabiksen viihdekäytöstä; todellisuus on jotain ihan muuta.
Jutut on sitä luokkaa että taidat olla pitkän linjan asiakas terveydenhoidossa. Lähinnä mielenterveyden kun stooria pukkaa.
Kyllä minun palkka tulee ihan sinunkin verorahoista ja osan työajasta käytän näiden kannabiksen käyttäjien hoitamiseen. Eli sinäkin olet sitä maksamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabista tarjotaan alakoulujen liepeillä ja ei 12-v. lapsen pää sitä välttämättä kestä. .
Kyllä nyt alkaa olla aika harhaista juttua. 12-vuotiailla onkin tosi paljon rahaa huumeisiin. Eikä kannabista olla lapsille laillistamassakaan. Kannabista ei voi kieltää aikuisilta sillä perusteella, että rikolliset myyvät sitä lapsille. Rikolliset myyvät lapsille muitakin aineita, pääosin kuitenkin vain alkoholia ja tupakkaa, mutta siihen asiaanhan Suomessa ei ole puututtu millään tavalla vaikka alkoholi tuhoaa eniten lasten kehittyviä aivoja.
Jos lapselta löytyy viinapullo, poliisi ottaa sen pois ja kaataa viinat maahan, mutta sitä ei edes yritetä selvittää mistä lapsi on saanut alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten sä heräsit
Jos tarinasi olisi totta, niin sehän todistaa vain sitä, että kieltolaki ei ainakaan kovin hyvin toimi. Miksi et muuten koskaan kirjoittele kovien huumeiden haitoista, vaikka niiden käyttö on Suomessa moninkertaistunut muutamassa vuodessa, ja Suomessa nuoret kuolevat eniten koviin huumeisiin maailmassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi aiheuttaa
-Maksasairauksia
-Haimasairauksia
-Aivosairauksia
-Väkivaltaa
-Mielenterveysongelmia
-Tapaturmia
Miksi alkoholin käyttöä ei tehdä laittomaksi kun taas kannabis on pieni paha alkoholiin verrattuna?
Joo tämmösillä jutuilla saatte varmaa alkoholin kohtuukäyttäjät puolellenne :D Hölmö.
Kieltolakia on alkoholin suhteen jo yritetty eikä se ole toiminut. Kannabiksen ja alkoholin "kieltolait" on sinällään erilaiset että alkoholi on oleellinen osa länsimaista kulttuuria.
Ja kannabis on ollut osa Suomen kulttuuria vuosituhansia, ja on ollut yksi yleisimpiä maatalouskasvejamme. Jos siis kulttuuri nyt jotain merkitsee. Alkoholi on merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja.
Kuituhamppu on ihan eri asia. "Alkoholi on merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja. " joopa joo. Muuta jo sinne lähi-itään
Aiemmin ei ollut mitään erityisiä kuituhamppulajikkeita, joissa ei ole THC:tä. Ne lajikkeet ovat nykyisen jalostuksen tulosta. Suomessa tuhansia vuosia kasvaneessa maatiashampussakin oli THC:tä ja se myös päihdytti miedosti, mutta ei ollut tietysti niin vahvaa mitä vaikkapa nykyinen ja vahvin lääkekannabis on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt alkaa olla aiha harhaista juttua. 12-vuotiailla onkin tosi paljon rahaa huumeisiin. Eikä kannabista olla lapsille laillistamassakaan. Kannabista ei voi kieltää aikuisilta sillä perusteella, että rikolliset myyvät sitä lapsille. Rikolliset myyvät lapsille muitakin aineita, pääosin kuitenkin vain alkoholia ja tupakkaa, mutta siihen asiaanhan Suomessa ei ole puututtu millään tavalla vaikka alkoholi tuhoaa eniten lasten kehittyviä aivoja.
Kannabista myydään tosi halvalla koulujen liepeillä jotta saadaan lapset koukkuun. Kiristävät ja varastavat toisiltaan että sitä saavat. Tämä on opettajilta saatu viesti. Ei siellä viinapulloja myydä.
Suljetut osastot ovat nykyään täynnä esim. Helsingin Seudulla nistejä. Se on lopputulema monelle nistille huumeiden käytöstä. Piruparat ovat saaneet niin kovan psykoosin, etteivät koskaan pysty edes asumaan itsenäisesti. Näitä tapauksia on Suomessa jo aivan liian paljon, ja koko ajan tulee lisää. Kuulevat ääniä ja näkevät näkyjä - pelkäävät viime kädessä omaa varjoansa.
Vierailija kirjoitti:
Kova on vänkäys narkeilla :D
Olen yksi vänkääjistä, enkä käytä kannabista tai ole narkkari. En pidä sen tuomasta olosta (kerran nuorena kokeillut) yhtään, enkä käyttäisi sitä vaikka se laillistettaisiin. Ei ole mitään mielenkiintoa kannabikseen. Alkoholia kyllä joskus juon, mutta sitähän te alkoholistit ette paheksu(diagnoosi samalla logiikalla). Olen kuitenkin älykäs ihminen, joka osaa kerätä tietoa ja tarkastella niitä ilman henk koht mielipiteitä. Alkoholi on myrkkyä verrattuna kannabikseen, ja toivon myös psilosybiinin tulevan psykiatrian käyttöön pian.
Vierailija kirjoitti:
Suljetut osastot ovat nykyään täynnä esim. Helsingin Seudulla nistejä. Se on lopputulema monelle nistille huumeiden käytöstä. Piruparat ovat saaneet niin kovan psykoosin, etteivät koskaan pysty edes asumaan itsenäisesti. Näitä tapauksia on Suomessa jo aivan liian paljon, ja koko ajan tulee lisää. Kuulevat ääniä ja näkevät näkyjä - pelkäävät viime kädessä omaa varjoansa.
Onko tapanasi yleensäkin valehdella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabis laukaisee psykoosin sellaisilla ihmisillä, joilla on jo valmiiksi piilevä psykoosialttius. Todennäköisesti psykoosi siis puhkeaisi muutenkin, Kannabis voi nopeuttaa sitä.
Kuka tahansa ei voi saada kannabispsykoosia. Ongelmana tässä on vaan se, että etukäteen ei tiedetä, kellä se alttius on.
Ylellä oli tästä erinomainen keskustelu radiossa.
Kannabiksella on myös kiistatta myös hyötyjä vaikkapa parkinsonin ja ms-taudin hoidossa.
Ja taas höpöhöpö. Hienosti on mennyt lobbareiden omat tutkimukset perille.
Ja sinä esität omia luulojasi totuutena
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabista myydään tosi halvalla koulujen liepeillä jotta saadaan lapset koukkuun. Kiristävät ja varastavat toisiltaan että sitä saavat. Tämä on opettajilta saatu viesti. Ei siellä viinapulloja myydä.
Mitäpä jos ilmoittaisit asiasta poliisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos myytäisiin, niin se ei haittaisi sinua niin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Alkoholilla itsensä pilanneita on kuitenkin valtaosa. Lisäksi jos nyt puhummekin jostain heroiinista (??) eikä sittenkään kannabiksesta, niin alkoholi on useimmilla ollut se porttihuume. Oikea syy harvemmin kuitenkaan löytyy yhdestäkään aineesta,tämä portti löytyy valtaosalla lapsuudesta. T. Psykiatrialla työskentelevä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa huumevalistajista valehtelee, osa ei muuta teekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeet aiheuttavat vakavia psykoositiloja, sanovat lääkärit. Kutsutko lääkäreitä valehtelijoiksi?
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen vuoronperään kahdella suljetulla osastolla Helsingissä, eikä siellä ole tällä hetkellä yhtäkään nistiä. Mistä tämä faktasi on peräisin?
Ja meidän pojan saama virallinen diagnoosi taas oli alkoholista johtuva psykoosi ja alkoholismi. Oli pitkään mielisairaalahoidossa ja nykyään on täysin työkyvytön ja juo joka päivä.