Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvusärkyä 3-vuotiaalla?

29.10.2006 |

Tyttömme täyttää pian kolme, ja on kesästä asti valitellut silloin tällöin särkeviä jalkoja. Useimmiten kipu on säärissä, toisinaan myös ihan jaloissa. Kenkiä en syytä, käytössä useampi pari enkä ole huomannut yhteyttä säryn ja määrättyjen lenkien kanssa. Myöskään liikunnan määrällä ei tunnu olevan vaikutusta, välillä jalkoja sattuu sisäpäivinä, välillä kun on juostu paljon.

Olen ' kuitannut' säryn kasvukipuina, sillä useimmiten hieronta ja lämpö ovat auttaneet ainakin joksikin aikaa. Olen myös pari kertaa antanut särkylääkettä kun tyttö on oikein itkenyt kipua.

Voiko moinen kipu olla pelkkää kasvusärkyä jo noin pienellä? Tyttö on aika lyhyt ikäisekseen, mutta kasvaa tasaisesti käyrällään. Itse muistan kärsineeni kasvikivuista jaloissa, mutta vasta kouluiässä.

Vinkkejä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
29.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoisella on ollut reilu 2-vuotiaasta asti kasvukipuja - olivat pahimmillaan juuri 3-vuotiaana (nyt 4 v.). Itse huolestuin, kun hän sanoi, että polvi on kipeä. Ajattelin, että tämä on vähintään reumaa tai jotain ja kysyinkin asiaa lääkäriltä. Lääkäri oli kasvukipujen kannalla. Ystävä kertoi myös lukeneensa jostain, että lapset eivät välttämättä erota, mikä on sääri ja mikä on polvi, jos jalkaan koskee. Usein lapset väittävät polven olevan kipeä, vaikka oikeasti kipu olisi muualla. Tiedä häntä. Kuitenkin kasvukivut ovat nimenomaan sääressä yleisimmin.

Meille suositeltiin juuri noita hierontaa ja lämpöä, lääkettä pitäisi välttää. On kyllä ollut pakko antaa muutaman kerran panadolia, kun mikään ei ole auttanut ja yöllä/illalla on itkenyt kipuaan.

Kuulostavat minusta siis sinunkin lapsesi vaivat kasvukivuilta. Mutta seuratahan niitä kannattaa ja kääntyä lääkärin puoleen, jos huoli herää. Jaksamista kovaan kasvamiseen!

Vierailija
2/5 |
29.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika täyttää 3v kuukauden päästä ja on kesän jälkeen valittanut välillä, että " polvi on kipeä" . Hierominen auttaa ja nimenomaan säären hierominen. Osoittaa yleensä vähän polven alapuolelle kun kysyy mihin sattuu.

Alkuun kuvittelin, että on vain rankasta kävelystä, koska saattoi sattua juuri sellaisiin iltoihin kun olimme kävelleet paljon päivän aikana, mutta sitten niitä iltoja tuli myös niin, ettei oltu kävelty. Kasvukivuiksi päättelen minäkin.

Annan särkylääkettä jos kipu on mielestäni niin kovaa, että lapsi ei pysty nukkumaan, hieronta ja silittely auttaa yleensä pienempään kipuun. Välillä isompaankin kipuun auttaa se kun pääsee äidin kainaloon nukkumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
29.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläänkin on ollut kovat kasvukivut 3-5v iässä ja uudestaan sitten 8-10v.

Minä annan kyllä särkylääkettä kovimpiin kipuihin,mutta muuten nukutaan nykyisin aina villasukat jalassa. Se auttaa.

Hierotaan myös tietysti jalkoja/sääriä.

Vierailija
4/5 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (lähisuvussa) podettu ikävuosista 2-17 eli pitkään vielä odotettavissa. Tosin kaikki ovat aikuisina pitkiä ja kasvu ollut nopeaa. Uusin " potilas" täytti viime kuussa 4 (114 cm); taikapeitto (Ruskovillan vanha villainen hoitoalusta) auttaa, kääritään jalat siihen ja hierotaan. Muutaman kerran turvauduttu Pamoliin.

Kipu on ollut säärissä ja polvissa.

Vierailija
5/5 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani, nyt 4v, valitteli jalkojen kipua 3v kohdilla. ei erityistä kasvupyrähdystä. käytiin lasten kirurgilla ja hän kyllä suositteli lämmön ja hieronnan lisäksi särkylääkettä (pronaksen).

Lasten kipuja aliarvioidaan ja vanhemmat herkästi jättävät kivut aivan suotta lääkitsemättä!