milloin vauva saunaan?
siinä se tulikin eli moilloin voi lapsen viedä alalauteille saunaan?meillä on 8kk ikäinen tyttö ja olemme ajatelleet viedä sen eka kerran punkassa saunan alalauteille...:)
ja miten kauan " uskaltaa" pitää sitä siellä?
Kommentit (7)
että ainakin silloin suositus oli, ettei alle vuoden ikäistä viedä saunaan muuta kuin ns jälkilämpöön voi viedä hetkeksi ja tosiaan vauvauinnissa ilman löylyjä miedossa lämmössä lämmiteltiin noin 4kk iästä saakka. Ihan hetkisen aikaa istuttiin siellä vauvojen kanssa, vähän kukin omaa lasta tarkkaillen eli kun kitinää/iho alkoi lämmentä niin siirryttiin suihkun puolelle.
Kotona olen ottanut vauvat ihan pienestä saakka kylpemään saunan puolelle siinä vaiheessa kun on itse saunottu ja lämpötila saunassa laksenut sopivan miedoksi. Vanna siis alalauteelle ja siinä sitten nautittu lämpimästä.
Suomalainen käy keskimäärin saunassa 3kuisena ensimmäistä kertaa. Jutussa myös luki että täytyy muistaa että vielä päiväkoti ikäisellekkin 5 minuuttia saunassa on kova rasitus joten on hyvä pysytellä alalauteilla ja tarjota nestettä saunomisen jälkeen.
Itse käytin reilu 3 kuisena poikaa hetken alalauteilla ja tykkäsi olla lämpöisessä saunassa. Löylyt kannattaa varmaan heittää etukäteen ja antaa lämmön tasoittua hetki ennen pienen vauvan viemistä saunaan.
meidän viisi lasta ovat aloittaneet saunomisen jo muutaman viikon ikäisenä. ensin on heitetty löylyä ja annettu lämmän tasaantua ja sitten vauva pieneksi hetkeksi saunaan ja siitä kylpyyn ja pois. hyvin ovat viihtyneet...
Kylpy ja sauna (ja uintikin) ovat olleet mieluinen yhdistelmä kaikille meidän kolmelle pojalle. Kun vaan pitää touhun oikeissa mittasuhteissa niin hyvin onnistuu jo ihan pieneltäkin tuo saunominen.
ensimmäinen kerta alalauteilla palellen, toisella kerralla jo ylälauteilla... ja tänä päivänäki poika on yli-innokas saunoja, ikää nyt 1v7kk
Varmaan tuon ikäisen kanssa uskaltaa jo muutenkin siinä alalauteilla piipahtaa :)
Vauvan lämmönsäätelystähän tämä on kiinni, enkä muista missä iässä alkaa hikoilla kuten aikuisetkin tms..