Toimeentulotuki, neuvoa kaipaan
Jos haen toimeentulotukea, miten kela katsoo omalta tililtä toiselle siirretyt rahat?
Esim raha tullut tililleni ja olen siirtänyt sen eteenpäin laskujenmaksutililleni. Katsooko kela sen tuplana tulona vaikka näkyy että se siirretty itselle?
Kommentit (26)
Kela pyytää kaikkien tilien tiedot ja itse voi selittää vapaamuotoisesti että mikä tulo on tullut mistäkin, eivät ole tumperoita siellä.
No ei katso tuplana. Kyllä ne jonkun verran osaavat laskea, kai.
Kela katsoo, että sinulla on säästöjä ja ne katsotaan perustoimeentulotuen laskelmassa heti käytettävissä oleviksi varoiksi. Eli sinulla on rahaa maksaa ne laskut.
Mistä se raha on tullut ja mikä summa?
Et saa saada "avustuksia" enempää kuin 50e toimeentulotuella. Se on sama vialla joku olis siirtänyt sulle vuokran verran ja tilillään näkyy maksettu vuokra, kaikki tuon yli menevä miinustetaan.
Jos joku auttaa sua laskuissa niin pyydä maksamaan hänen omalta tililtään ne.
Ympyröi summat punakynällä ja kirjoita selitys viereen.
Ei katso tuplana, olen toimeentulotukiasiakas ja usein tehnyt omia siirtoja.
Lähetät tiliotteet kaikista tileistä ja hakemukselle voit kertoa, että se toinen on laskujen maksutili. Omien tilien välisiä tilisiirtoja (tai puolisoitten välisiä) ei huomioida tuplana.
Kelassa on muuten käytössä viestipalvelu, joten sinnekin voit suoraan kysymyksesi kirjoittaa. Omakelassa.
Laita siirrosta aina "viesti maksun saajalle" että vuokraan, ruokaraha etc.
Siis esim palkka 500e on siirretty laskujen maksutilille. Ja odottaa siellä että saan asumistuen jotta voin maksaa vuokran. Varsinaisia säästöjä ei ole.
Tuloissa ollut iso romahdus lapsen sairastamisen vuoksi ja ensimmäistä kertaa elämässä pitää miettiä toimeentulotuen hakemista. Paljon vaan lukenut että kelassa laitetaan mutkat suoriksi eikä niinkään että otettaisiin vastaan tuollaisia selvityksiä. Hyvä jos näin ei ole.
-ap
Tee kunnon selvitys asiasta hakemuksen liitteeksi, koska saattavat ehkä jopa lukea sen, vaikka todennäköisyys ei ole kovin korkea. Sinuna lopettaisin rahojen siirtelyn, koska jossain vaiheessa katsovat ne tuloksi kuitenkin ja oikaisua saattaa joutua odottamaan useamman kuukaudenkin.
Omien tilien välisiä siirtoja ei tietenkään lasketa (tai ei PITÄISI laskea).
Mutta tosiaan, jos tuo summa on iso ja se lojuu siellä tilillä (vaikkakin vuokraan) niin ne saattaa katsoa sen käytettävissä olevaksi tuloksi.
Toivottavasti asiat ei mene vaikeaksi sulla.
Mutta tosiaan, jos saat jotain avustuksia tai joku auttaa laskuissa niin aina käteisenä tai toisen tililtä.
Törkeetä että köyhällä ei ole edes pankkisalaisuutta!
Vierailija kirjoitti:
Siis esim palkka 500e on siirretty laskujen maksutilille. Ja odottaa siellä että saan asumistuen jotta voin maksaa vuokran. Varsinaisia säästöjä ei ole.
Tuloissa ollut iso romahdus lapsen sairastamisen vuoksi ja ensimmäistä kertaa elämässä pitää miettiä toimeentulotuen hakemista. Paljon vaan lukenut että kelassa laitetaan mutkat suoriksi eikä niinkään että otettaisiin vastaan tuollaisia selvityksiä. Hyvä jos näin ei ole.
-ap
Nimenomaan mutkat suoriksi. Sanovat, että aikaisemmin toimitettuja liitteitä ei tarvitse toimittaa uudestaan, mutta jos et laita jo aiemmin toimitettua liitettä hakemuksen liitteeksi voi olla melkein varma, että hylky tulee.
Ei tietenkään lasketa omien tilien välisiä siirtoja tuplasti. Itse siirrän aina toiselle tililleni "säästöön" esim. vuokraa varten, ei kela ole siitä sanonut mitään vaikka vuosia olen näin tehnyt. Kyllähän siitä tiliotteesta näkee että ne menee omalta tililtä omalle tilille.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään lasketa omien tilien välisiä siirtoja tuplasti. Itse siirrän aina toiselle tililleni "säästöön" esim. vuokraa varten, ei kela ole siitä sanonut mitään vaikka vuosia olen näin tehnyt. Kyllähän siitä tiliotteesta näkee että ne menee omalta tililtä omalle tilille.
Toimeentulotuella ei saa säästää. Edes laskuja varten.
Lisäkysymys:
Miten tulot ilmoitetaan? Jos haen nyt lokakuulle, koska tässä kuussa en ole juurikaan pystynyt tekemään töitä niin laitanko tuloiksi ne jotka siis tulevat tililleni lokakuun aikana?
Vierailija kirjoitti:
Mistä se raha on tullut ja mikä summa?
Et saa saada "avustuksia" enempää kuin 50e toimeentulotuella. Se on sama vialla joku olis siirtänyt sulle vuokran verran ja tilillään näkyy maksettu vuokra, kaikki tuon yli menevä miinustetaan.
Jos joku auttaa sua laskuissa niin pyydä maksamaan hänen omalta tililtään ne.
Voi luoja näitä amatöörejä. Kyllä saa olla reippaasti yli 50€ eikä Kelaa kiinnosta pskaakaan. Näin ollut jo vuosia.
Mene ap töihin, niin et tarvitse toimeentulotukea ja elätät itse itsesi.
Ap on käynyt 22 vuotta töissä( jopa osittain äitiyslomille) mutta nyt tuli stoppi. Olisin onnellinen jos saisin mennä töihin. Työpaikka kyllä on.
Sinun pitää laittaa otteet kaikista tileistäsi. Laita oheen selvitys. Kaipa Kelassa tajuavat.